Anaview Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 (endret) Jeg startet som nyutdannet ingeniør i en bedrift november 2020 og hadde første lønnsoppgjør mai 2021, som ble en automatisk justering på ca 3% (uten å bli innkalt til samtale en gang). Nå nærmer det seg seg lønnsoppgjør nr 2 (som årlig er i mai ift kontrakt), og jeg har en følelse av at det blir en prosentvis justering i år også, det virker som om det er slik det gjøres her. I praksis har jeg vel da ikke gått opp i lønn siden jeg startet, så jeg tenkte å ta en lønnssamtale og henvise til Nitos lønnsstatistikk og kalkulator. Det skiller faktisk en del mellom 1 og 2 års ansiennitet , så spørsmålet da er jo da om hvilket trinn det blir korrekt å henvise til, siden jeg i praksis har 1,5 års ansiennitet ved lønnsoppgjøret i mai? Det er jo tross alt lønnsoppgjør nr 2, men bedriften er ikke kjent for å betale best og ser derfor ikke for meg at de vil betale meg mer for mer ansiennitet enn jeg har. Å ta halve differansen mellom trinnene er kanskje det meste korrekte - men er det er noe som gjøres i praksis rundt om? Er det evt kanskje lurt å ta en prosentvise økningen i mai som jeg garantert får uansett, og heller prøve seg på en lønnsforhandling i november igjen hvor jeg i hvert fall kan slå i bordet med 2 års ansiennitet? Endret 1. april 2022 av Anaview Lenke til kommentar
Olett Skrevet 3. april 2022 Del Skrevet 3. april 2022 (endret) Du har bare 1års ansiennitet, prøv igjen i jan2023 Endret 3. april 2022 av Olett Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 Dette kjem nok mykje ann på korleis ansienniteten blir berekna og brukt. Generelt så er det slik at du har 0 års ansiennitet til du har jobba eit heilt år, deretter har du 1 års ansiennitet til har fullført 2 år, osv. Er du fagorganisert? Og ikkje minst, er arbeidsgivaren din organisert og følgjer tariffavtale? Sidan du seier at det skiller ein del mellom 1 og 2 års ansiennitet så betyr nok det at din bedrift brukar ein form for lønns-stige/tabell? Bedrifter som bruker dette har ikkje til vane å rekne ut kva du bør ha i lønn med 1,83 års ansiennitet, grunnen til at ein har lagt dette i faste former er for å sleppe slike individuelle vurderingar. I utgangspunktet er det ingenting i vegen for å kreve individuell lønnsfastsetting som vurderer alle dine sider som ansiennitet, erfaring, måloppnåing, utdanning, osv. Strengt tatt er det slik det bør være for å få ei fornuftig lønn, men det er ikkje alle bedrifter som ynskjer å gjere dette arbeidet og derfor berre gir alle lik lønn uavhengig av individuelle forskjellar. Har du kontraktfesta at du får 3% eller er dette berre det arbeidsgjevar har gjort dei siste åra? Om det er slik at du er garantert minst 3% kvart år så er ikkje det så hakkandes gale. Inflasjonen har brukt å være nede på under 3%, og den gjennomsnittlege lønnsaukninga siste åra har også vært godt under 3%. Eg vil også påpeike at det ikkje er vanleg at ein får være med på lønnsoppgjerert det fyrste året då ein ofte tek utgangspunkt i at den nytilsette har ferdigforhandla lønna for komande periode når ein forhandla om startlønn. Erfaringsmessig så vil du nok få den beste lønnsaukninga om du klarer å forhandle til deg litt ekstra utanom lønnsoppgjeret. Typisk vil ein kunne gjere dette ved å vise til at ein har tilegna seg ny kompetanse, har funnet seg ein anna jobb, eller liknande argumentasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå