Gå til innhold

Ansiennitet ved lønnsoppgjør når man ligger midt mellom to årstrinn

Anbefalte innlegg

Jeg startet som nyutdannet ingeniør i en bedrift november 2020 og hadde første lønnsoppgjør mai 2021, som ble en automatisk justering på ca 3% (uten å bli innkalt til samtale en gang). Nå nærmer det seg seg lønnsoppgjør nr 2 (som årlig er i mai ift kontrakt), og jeg har en følelse av at det blir en prosentvis justering i år også, det virker som om det er slik det gjøres her. I praksis har jeg vel da ikke gått opp i lønn siden jeg startet, så jeg tenkte å ta en lønnssamtale og henvise til Nitos lønnsstatistikk og kalkulator.

Det skiller faktisk en del mellom 1 og 2 års ansiennitet , så spørsmålet da er jo da om hvilket trinn det blir korrekt å henvise til, siden jeg i praksis har 1,5 års ansiennitet ved lønnsoppgjøret i mai? Det er jo tross alt lønnsoppgjør nr 2, men bedriften er ikke kjent for å betale best og ser derfor ikke for meg at de vil betale meg mer for mer ansiennitet enn jeg har.

Å ta halve differansen mellom trinnene er kanskje det meste korrekte - men er det er noe som gjøres i praksis rundt om?

Er det evt kanskje lurt å ta en prosentvise økningen i mai som jeg garantert får uansett, og heller prøve seg på en lønnsforhandling i november igjen hvor jeg i hvert fall kan slå i bordet med 2 års ansiennitet?

Endret av Anaview
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kjem nok mykje ann på korleis ansienniteten blir berekna og brukt. Generelt så er det slik at du har 0 års ansiennitet til du har jobba eit heilt år, deretter har du 1 års ansiennitet til har fullført 2 år, osv.

Er du fagorganisert? Og ikkje minst, er arbeidsgivaren din organisert og følgjer tariffavtale?

Sidan du seier at det skiller ein del mellom 1 og 2 års ansiennitet så betyr nok det at din bedrift brukar ein form for lønns-stige/tabell? Bedrifter som bruker dette har ikkje til vane å rekne ut kva du bør ha i lønn med 1,83 års ansiennitet, grunnen til at ein har lagt dette i faste former er for å sleppe slike individuelle vurderingar.
I utgangspunktet er det ingenting i vegen for å kreve individuell lønnsfastsetting som vurderer alle dine sider som ansiennitet, erfaring, måloppnåing, utdanning, osv. Strengt tatt er det slik det bør være for å få ei fornuftig lønn, men det er ikkje alle bedrifter som ynskjer å gjere dette arbeidet og derfor berre gir alle lik lønn uavhengig av individuelle forskjellar.

Har du kontraktfesta at du får 3% eller er dette berre det arbeidsgjevar har gjort dei siste åra? Om det er slik at du er garantert minst 3% kvart år så er ikkje det så hakkandes gale. Inflasjonen har brukt å være nede på under 3%, og den gjennomsnittlege lønnsaukninga siste åra har også vært godt under 3%.
Eg vil også påpeike at det ikkje er vanleg at ein får være med på lønnsoppgjerert det fyrste året då ein ofte tek utgangspunkt i at den nytilsette har ferdigforhandla lønna for komande periode når ein forhandla om startlønn.

Erfaringsmessig så vil du nok få den beste lønnsaukninga om du klarer å forhandle til deg litt ekstra utanom lønnsoppgjeret. Typisk vil ein kunne gjere dette ved å vise til at ein har tilegna seg ny kompetanse, har funnet seg ein anna jobb, eller liknande argumentasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...