Gå til innhold

Vikeplikt for buss fra busslomme med trafikkøy?


Naresa

Anbefalte innlegg

27 minutes ago, Mercruiser said:

Helt ubetalelig. Her fortsettes det med henvisning til trafikkregler, som altså er underordnet skilting. 

Med den logikken så har ikke utrykningskjøretøy lov til å bryte fartsgrensen og må stå i lyskryss og vente på grønt lys.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (På 30.3.2022 den 23.24):

Bilistane har vikeplikt:

Som du ser så står det forlate holdeplass, dette vil være både busstopp, busslomme, holdeplass med trafikkøy, trafikkstasjon, osv. 

Sjølv om det ikkje var snakk om ein buss, og det var ein personbil som ulovleg hadde køyrt innom denne busslomma så hadde bilistane antagelegvis hatt vikeplikt ettersom det på andre sida er to felt på kvar side av trafikkøya som blir til eit felt:

 

Bilistene har vikeplikt for buss ut fra busslomme opp til og med 60 km/t. Det er en spesialregel for å prioritere kollektivtrafikken.

Om en privatbilist har kjørt inn på en busslomme så gjelder reglene om utkjøring.  Alle som kommer fra utkjøring skal vike for hovedveien (om det er busslomme eller utsiktslomme elle p-plass eller privat eiendom).  Så en privatbil vil helt klart ha vikeplikt ut fra busslomme!  Vikeplikt betyr forøvrig at trafikken på hovedveien ikke skal forstyrres, ved å f.eks. velte seg ut på hovedveien i sakte fart som en sjøsyk ku så trafikken der må bremse opp - men der syndes det myyye....

Vikeplikt gjelder også alle "sideveier" der biler må krysse stiplet kantlinje på hovedveien selv om hovedveien ikke er forkjørsvei.  Da er "sideveien" via vegmerkingen definert som utkjøring og ikke fullverdig sidevei.

Buss/kollektivtrafikk er spesifikt unntatt ut fra busslomme for å hjelpe den fram.

De som ikke liker vikeplikt for buss ut fra busslomme, kan tenke seg alternativet som det er blitt i mange kommuner for å hjelpe bussen fram - at busslommen fjernes helt og at "busslomme" markeres midt i veien kombinert med ny 40-sone. Dvs all trafikk må stoppe opp og vente mens bussen er på "holdeplassen".   Jeg foreterekker å vike for bussen som kommer ut  fra en bussholdeplass og at den har et sted å kjøre til side når den har for god tid istedenfor å kjøre ruten sin i sneglefart.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 7/19/2022 at 11:00 AM, Rune_says said:

Bilistene har vikeplikt for buss ut fra busslomme opp til og med 60 km/t. Det er en spesialregel for å prioritere kollektivtrafikken.

Vikepliktparagrafen har en rekke bestemmelser, der vikeplikt for buss er en av dem. Vikepliktsparagrafen gjelder som kjent ikke ved skiltet forkjørsvei. Det misforståtte her er at folk hevder at det ene paragrafleddet som omhandler vikeplikt for buss, likevel gjelder på tross av forkjørsvei. 

Lenke til kommentar
On 7/19/2022 at 10:01 AM, steinrawr said:

Ditt svar her, beviser bare at du faktisk ikke forstår trafikkhierarkiet og hvordan trafikkreglene og skilting fungerer. 

Hvis du i det hele tatt har fått med deg noe som helst, vil du vite at skilt er overordnet trafikkregler. Ref. din egen link. Vikepliktsparagrafen, som er en del av trafikkreglene, gjelder ikke på forkjørsvei. Da kan du sikkert forklare hvorfor det ene paragrafleddet som omhandler vikeplikt for buss likevel angivelig skal gjelde på forkjørsvei, når resten av vikepliktsparagrafen ikke gjelder? 

Greier du det? I så fall vi du være den første i denne tråden. 

 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (1 time siden):

Vikepliktparagrafen har en rekke bestemmelser, der vikeplikt for buss er en av dem. Vikepliktsparagrafen gjelder som kjent ikke ved skiltet forkjørsvei. Det misforståtte her er at folk hevder at det ene paragrafleddet som omhandler vikeplikt for buss, likevel gjelder på tross av forkjørsvei. 

Det står ingenting om at forkjørsvei opphever vikeplikten for buss fra busslomme.  Buss-sjåføren har generelt et skjerpet ansvar (kan ikke bare vrenge ut, men gi signal og se at bilistene respekterer vikeplikten).

Et slikt unntak ville gjort at bussen ikke kom frem ved tett trafikk - hovedhensikten med regelen og de fleste buss-traséer har mye av sin ferd langs forkjørsveier.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/vikeplikt-og-trikk/

Men igjen, bilister som har "misbrukt" busslomme til parkering/nødsituasjon har alltid full vikeplikt for trafikk på veien da det er utkjøringsregelen (=vikeplikt) som gjelder for de.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Rune_says said:

Det står ingenting om at forkjørsvei opphever vikeplikten for buss fra busslomme.  Buss-sjåføren har generelt et skjerpet ansvar (kan ikke bare vrenge ut, men gi signal og se at bilistene respekterer vikeplikten).

Det står ingenting i vikepliktsparagrafen om at forkjørsvei opphever høyreregelen heller. Jeg regner med at du likevel er enig i at høyreregelen ikke gjelder på forkjørsvei? Forklaringen er ganske enkelt at trafikkregler som kjent er underordnet skilting. 

Hvorfor mener du det ene paragrafleddet om vikeplikt for buss har et særskilt unntak? 

Du har for øvrig selvsagt rett i at vanlige biler som kjører ut fra en busslomme har vikeplikt, men dette er ikke problemstillingen her. 

Som min kjørelærer stadig uttalte i sin tid: "Vikeplikt for buss er trolig den mest misforstått av alle vikepliktsregler. Den gjelder kun i tettbygde strøk utenfor forkjørsvei." Så langt i denne tråden har jeg til gode å se noen holdbar forklaring på hvorvidt han tok feil. 

Å stadig henvise til vikepliktsparagrafen bare understreker misforståelsen. Trafikkregler gjelder der skilting eller høyere rangert myndighet ikke sier noe annet. 

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (16 minutter siden):

Det står ingenting i vikepliktsparagrafen om at forkjørsvei opphever høyreregelen heller. Jeg regner med at du likevel er enig i at høyreregelen ikke gjelder på forkjørsvei? Forklaringen er ganske enkelt at trafikkregler som kjent er underordnet skilting. 

Hvorfor mener du det ene paragrafleddet om vikeplikt for buss har et særskilt unntak? 

Du har for øvrig selvsagt rett i at vanlige biler som kjører ut fra en busslomme har vikeplikt, men dette er ikke problemstillingen her. 

Som min kjørelærer stadig uttalte i sin tid: "Vikeplikt for buss er trolig den mest misforstått av alle vikepliktsregler. Den gjelder kun i tettbygde strøk utenfor forkjørsvei." Så langt i denne tråden har jeg til gode å se noen holdbar forklaring på hvorvidt han tok feil. 

Å stadig henvise til vikepliktsparagrafen bare understreker misforståelsen. Trafikkregler gjelder der skilting eller høyere rangert myndighet ikke sier noe annet. 

Les denne https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§7  Vikeplikt for buss uansett vegtype siden det ikke er angitt.  Eneste begrensning er at det gjelder opp t.o.m. 60 km/t og ikke ved høyere fartsgrense.

Forkjørsvei som du nevner så er alle sideveier både fra høyre og venstre skiltet med vikeplikts-skilt - eller stiplet kantlinje over sideveien som angir at det er utkjøring (implisitt alltid vikeplikt).

En annen god grunn til at det omfatter alle typer veg er at gjennomsnittsbilisten knapt får med seg fartsskilt - så at regelen er enkel og ikke avhengig av vegype er trolig lurt.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Rune_says said:

Forkjørsvei som du nevner så er alle sideveier både fra høyre og venstre skiltet med vikeplikts-skilt - eller stiplet kantlinje over sideveien som angir at det er utkjøring (implisitt alltid vikeplikt).

Reelle sideveier (dvs. veier såkalt åpen for alminnelig ferdsel) er skiltet, men ikke andre utkjøringer.  På forkjørsvei er busslommer merket med stiplet linje. Utenfor forkjørsvei er busslommer ikke merket med slik linje. Merk forskjellen. 

De øvrige paragrafleddene sier heller ingenting om veitype. Nok en gang: Hvorfor mener du leddet vedr. buss skal tolkes annerledes enn de øvrige paragrafleddene?

 

 

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (15 minutter siden):

Reelle sideveier (dvs. veier såkalt åpen for alminnelig ferdsel) er skiltet, men ikke andre utkjøringer.  På forkjørsvei er busslommer merket med stiplet linje. Utenfor forkjørsvei er busslommer ikke merket med slik linje. Merk forskjellen. 

De øvrige paragrafleddene sier heller ingenting om veitype. Nok en gang: Hvorfor mener du leddet vedr. buss skal tolkes annerledes enn de øvrige paragrafleddene?

 

 

Da er vi egentlig enige ang sideveier er skiltet vikeplikt eller stiplet over ift forkjørsvei som de munner ut i.

§7 pkt 5 er tydelig på at det skal vikes for buss ut fra busslomme opp t.o.m. 60 km/t.  Type vei eller om busslommen er stiplet er ikke nevnt så derfor ikke av betydning.    

Regler bør være enkle og det enkleste er om de gjelder alle typer veg, ellers blir det lett at gjennomsnittsbilisten som ikke har fått med seg farts-skilt eller forkjørsvei-skilt gjør feil og evt "står på krava" og dundrer inn i bussen = stoor forsinkelse for bussen.  Nettopp det lovgiver har ønsket å unngå. 

Vi ser jo denne særfordelen brukes av det offentlige til det ekstreme ved at busslomme fjernes, "bussholdeplass" tegnes midt i vegen - dvs selv på forkjørsvei og alle bilister må da pent vente bak bussen i rushtiden eller når den har "slakk" i rutetidene.  M.a.o. myndighetene vil gi en klar fordel til bussen uansett om det er forkjørsvei ellers.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
1 minute ago, Rune_says said:

Regler bør være enkle og det enkleste er om de gjelder alle typer veg, ellers blir det lett at gjennomsnittsbilisten som ikke har fått med seg farts-skilt eller forkjørsvei-skilt gjør feil og evt "står på krava" og dundrer inn i bussen = stoor forsinkelse for bussen.  Nettopp det lovgiver har ønsket å unngå. 

Er generelt enig i at regler bør være enkle og tydelige, men her snakker vi altså om trafikkregler som pr. def. er underordnet skilting. Det merkelige er imidlertid at de fleste har fått med seg at eksempelvis høyreregelen (§ 7, 2. ledd) ikke gjelder på forkjørsvei, men mener noe annet når det gjelder vikeplikt for buss (§ 7, 5. ledd). Skal sistnevnte tolkes annerledes enn førstnevnte, burde dette vært eksplisitt nevnt i paragrafen. 

 

Lenke til kommentar

Det er jo fint at du graver din egen argumentasjonsgrav her Mercruiser, men dette er så enkelt og såpass grunnleggende trafikkunnskap at du skal ikke kunne ha førerkort uten å vite hvordan det funker. 

Nå er det lagt fram helt tydelig dokumentasjon på hvordan trafikkregler, hierarki og særregler fungerer. Du trenger bare lese dem for å se at du dessverre ikke har rett. Om du enda er i tvil, foreslår jeg at du ringer vegvesenet, politiet, hvilket som helst forsikringsselskap, hvilken som helst trafikkskole, trygg trafikk, tingretten og hvem som helst andre som jobber med trafikk/forvalting av veg og får bekreftet at din personlige (og tydeligvis vranglærte kjøreskolelærers) tolking ganske åpenbart er feil. 

Don't feed the troll no more guys. Det går ikke an å omvende noen som allerede har bestemt seg for at de ikke kan ta feil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...