Gå til innhold

Vikeplikt for buss fra busslomme med trafikkøy?


Naresa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
wil skrev (7 minutter siden):

Hei. Ja. Det der er vel en 50 eller 60 sone, så det er vel rimelig at man gjør det eller?

Jo, men opplever hver dag å bli tutet på, og vist finger til av illsinte bilister som ikke viker for meg og min buss når jeg kjører ut fra slike. Og nei, jeg presser meg ikke ut, men må jo finne en luke da ingen stopper for meg. Så begynte jo nesten å lure på om det var jeg som tok feil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (8 minutter siden):

Er nå ikke noen reel forskjell på busslomme eller bussøy.  At folk ikke kan reglene er noe helt annet. 

Normale busslommer går greit. Men med en gang en slik øy kommer inn i bilde så unngår 99% av bilistene å vike. 

Lenke til kommentar

Bilistane har vikeplikt:

Sitat

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

Som du ser så står det forlate holdeplass, dette vil være både busstopp, busslomme, holdeplass med trafikkøy, trafikkstasjon, osv. 

Sjølv om det ikkje var snakk om ein buss, og det var ein personbil som ulovleg hadde køyrt innom denne busslomma så hadde bilistane antagelegvis hatt vikeplikt ettersom det på andre sida er to felt på kvar side av trafikkøya som blir til eit felt:

Sitat

2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På det bilde som du viser til, så er det jo bilde av en buss på et skilt, som betyr Bussholdeplass (som du sikkert vet), så hvis det er et sånt skilt der du er med bussen og det er 60 km/t eller mindre, så kan du kjøre ut derifra og andre har vikeplikt for deg. At noen ikke overholder den vikeplikten vil alltid eksistere. Det er bare sånn verden er liksom.

Det skal forøvrig sies at både billister og bussjåfører gjør mye rart i trafikken, så det er ingen som er perfekt i trafikken.

Det som er veldig viktig når du f. eks kjører større kjøretøyer som Buss, Lastebil eller Trailer er at du er TYDELIG på det du skal gjøre. Som f. eks det å blinke inn når du skal inn på en holdeplass og blinke ut når du skal ut fra den, så er det enklere for folk og skjønne hva du har planer om å gjøre.

Endret av wil
Lenke til kommentar
wil skrev (5 minutter siden):

At noen ikke overholder den vikeplikten vil alltid eksistere. Det er bare sånn verden er liksom.

Ja, men når disse hendelsene skjer såpass ofte ble jeg genuint bekymret for at jeg muligens trodde feil mtp trafikkøy.. var ikke så lett å google seg frem til akkurat det spesifikt. 
 

 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 31.3.2022 den 0.03):

Har sett at noen av disse buss-øyene har vikepliktskilt for bussen. Så vil tro at de som ikke har skilt har forkjørsrett ut på veien (60km/t og lavere).

Forkjørsrett eksisterer ikke i trafikkreglene, kun vikeplikt. Man har aldri forkjørsrett, men man kan tildeles dette ved at de som har vikeplikt faktisk viker. Forkjørsrett fantes tidligere i trafikkreglene, men da mange oppfattet det som en påkjørsrett, så ble reglene endret.

Den som har vikeplikt er derfor pålagt å tydelig vise at vedkommende har til hensikt å overholde vikeplikten, ved f.eks redusere farten i god tid før vikepliktspunktet. Å kjøre i full fart mot ei vikepliktslinje og der bråstoppe er egentlig ikke tillatt, fordi vedkommende da ikke tydelig viser at vedkommende vil overholde vikeplikten. Hvis den som ferdes på en forkjørsvei ikke tror at at den som kommer fra en sidevei kommer til å overholde vikeplikten er regelen faktisk at den som ferdes på forkjørsveien skal redusere farten og eventuelt stoppe for å kunne unngå en ulykke.

Så en bussjåfør har egentlig ikke lov å presse seg ut på veien hvis ingen overholder vikeplikten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, SeaLion said:

Forkjørsrett eksisterer ikke i trafikkreglene, kun vikeplikt. Man har aldri forkjørsrett, men man kan tildeles dette ved at de som har vikeplikt faktisk viker. Forkjørsrett fantes tidligere i trafikkreglene, men da mange oppfattet det som en påkjørsrett, så ble reglene endret.

Den som har vikeplikt er derfor pålagt å tydelig vise at vedkommende har til hensikt å overholde vikeplikten, ved f.eks redusere farten i god tid før vikepliktspunktet. Å kjøre i full fart mot ei vikepliktslinje og der bråstoppe er egentlig ikke tillatt, fordi vedkommende da ikke tydelig viser at vedkommende vil overholde vikeplikten. Hvis den som ferdes på en forkjørsvei ikke tror at at den som kommer fra en sidevei kommer til å overholde vikeplikten er regelen faktisk at den som ferdes på forkjørsveien skal redusere farten og eventuelt stoppe for å kunne unngå en ulykke.

Så en bussjåfør har egentlig ikke lov å presse seg ut på veien hvis ingen overholder vikeplikten.

Hvordan forklarer du disse skiltene?

image.thumb.png.41471c8ce0df53e81831d8e442e9ad16.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (2 timer siden):

Klippet fra trafikkskilt.no

image.png.70767d3279c2615c26af543e37652026.png

Nettstedet trafikkskilt.no er et privat nettsted. Det som står der kan være feil. Ulike forsikringsselskap, vegvesenet og Trygg trafikk gjengir også ofte trafikkregler med feil i ordlyden.

Bruk heller lovdata.no så finner du de helt korrekte tekstene slik de står i norske lover, både for trafikkregler, skiltregler og alt annet. Lovdata legger ut de samlede norske lovene og reglene og de er alltid oppdaterte med alle de nyeste endringene og med datoer når endringene ble utført/gjort gjeldende.
Lovdata legger også ut alle dommer fra norsk rettsvesen, men de må man betale for.

I det første du la ut ser det ut til at det er de korrekte skiltreglene, der står ordet forkjørsvei, men også at dette innebærer at de andre har vikeplikt, ingenting om at noen har forkjørsrett. Forkjørsrettreglene ble fjernet tidlig på 70-tallet, etter dette har det kun vært snakk om vikeplikt i de norske trafikkreglene.

Her er skiltforskriften fra lovdata (fasiten): https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219

  • Liker 3
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (På 30.3.2022 den 23.12):

Er nå ikke noen reel forskjell på busslomme eller bussøy.  At folk ikke kan reglene er noe helt annet. 

En buss bak en "øy" vil i større grad være forhindret fra å kjøre rett ut i trafikken. Bilistene vil dermed ikke være så redde for at bussen skal kjøre inn i sida deres, og de vil kunne oppføre seg som barnehageunger. De har ikke like stor respekt for en buss som (tilsynelatende?) står bak en hindring. 

Vil nå si det fortsatt fungerer slik at visse kjøretøyer har rett til å kjøre, selv om det er visse ord som ikke er lov å bruke lenger. I et kryss med trafikklys gis det til og med lyssignaler til dem som har rett til å kjøre, og de bruker med en gang denne retten. De venter ikke og ser om andre gir dem retten til å kjøre.

Lenke til kommentar
3 hours ago, SeaLion said:

I det første du la ut ser det ut til at det er de korrekte skiltreglene, der står ordet forkjørsvei, men også at dette innebærer at de andre har vikeplikt, ingenting om at noen har forkjørsrett. Forkjørsrettreglene ble fjernet tidlig på 70-tallet, etter dette har det kun vært snakk om vikeplikt i de norske trafikkreglene.

Så hvorfor har vi forkjørsveger og ikke vikepliktsveger?

Men vi vet hvordan man skal opptre der man møter disse bestemmelsene så dette er bare ordkløveri.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Helm skrev (1 time siden):

Så hvorfor har vi forkjørsveger og ikke vikepliktsveger?

Som det står i skiltforskriften er en forkjørsvei en vei der de som kommer fra sideveier har vikeplikt. Men hvis vikeplikten ikke overholdes, så gjelder §3 i veitrafikkloven ("potetparagrafen"), den om å vise hensyn så det ikke oppstår fare eller skade. Dette betyr at da må den som ferdes på forkjørsveien gjøre det vedkommende kan for å unngå en ulykke, f.eks ved å bremse ned eller svinge unna, hvis mulig.

Det har hendt at jeg har bråbremset på hovedveien hvis den som kommer fra sideveien ikke tydelig har vist at vedkommende kommer til å vike for meg. Da må jeg selvsagt kaste et blikk i speilet først og forvisse meg om at bråbremsingen min ikke utgjør en fare for de som eventuelt er bak meg.

På den tiden da ordet forkjørsrett fantes i regelverket var det mange som tolket det som en påkjørsrett, slik mange fortsatt gjør det der syklister krysser kjørebanen i gangfelt. Ja, syklistene har vikeplikt i sånne situasjoner, men hvis en syklist ikke viker, så finnes det ingenting i dagens regelverk som gir de kjørende på veien en rett til å kjøre de ned. Man er i stedet pålagt å gjøre det man kan for å unngå en ulykke, slik det står (meget ullent) i §3 i veitrafikkloven.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...