Hugo_Hardnuts Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar (endret) Nå kjenner jeg ganske mange politifolk personlig, og ingen av de angir frykt for å miste jobben som grunn for at de er motstandere av avkriminalisering eller legalisering. Grunnen er at de er genuint bekymret for at det vil gi en økning i rusproblemer i samfunnet, og - med rette - at de vil miste en del av virkemidlene sine for å jobbe med forebygging og straffeforfølgelse. Men de er da også "vranglært" til å tro at disse virkemidlene virker, noe de overordnet ikke gjør. Edit: Jeg kjenner for øvrig politifolk som er for legalisering også. Endret 24. januar av Hugo_Hardnuts 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar 6 hours ago, skaftetryne32 said: Norge har ikke tradisjonelt sett vært et land der cannabis(blomstene) kan enkelt dyrkes eller smugles inn, med andre ord så får vi hasj her til lands, hasj blir som regel blandet ut med tobakk for å kunne røyke den, det er hva en forholdsvis stor andel av cannabis brukere i Norge har gjort, med andre ord de har blitt jævla avhengige av den blandingen av nikotin og virkestoffene i cannabis, som vanlig mener jeg forbudet fører til mer negativt enn positivt. Dette er litt foreldet, og uten å utgi meg som en endelig autoritet, tror jeg dette sluttet å være sant fra rundt 2010 og utover, det er fremdeles distrikter hvor det hovedsakelig er hasj som omsettes, men det er ikke vanskelig å finne cannabis (altså ikke konsentrert; hasj) som er dyrket i Norge, eller importert. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 26. januar Forfatter Del Skrevet 26. januar Atib Azzad skrev (På 24.1.2025 den 18.49): Dette er litt foreldet, og uten å utgi meg som en endelig autoritet, tror jeg dette sluttet å være sant fra rundt 2010 og utover, det er fremdeles distrikter hvor det hovedsakelig er hasj som omsettes, men det er ikke vanskelig å finne cannabis (altså ikke konsentrert; hasj) som er dyrket i Norge, eller importert. Ja det er sant dette her, men mange spesielt blandingsmisbrukerne har fortsatt med uvanen å blande med tobakk, jeg får ikke inntrykket av at mange brukere her til lands har gått til innkjøp av en vaporizer f.eks, fremdeles ikke sunt, men sikkert bedre. 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar 1 hour ago, skaftetryne32 said: Ja det er sant dette her, men mange spesielt blandingsmisbrukerne har fortsatt med uvanen å blande med tobakk, jeg får ikke inntrykket av at mange brukere her til lands har gått til innkjøp av en vaporizer f.eks, fremdeles ikke sunt, men sikkert bedre. Ja, jeg har ikke egentlig innsikt til å uttale meg generelt, men har inntrykk av at å blande med tobakk fremdeles er utbredt. Men Norge er ikke like låst til hasj som eneste alternativ som det pleide å være. 1 Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 27. januar Del Skrevet 27. januar skaftetryne32 skrev (19 timer siden): Ja det er sant dette her, men mange spesielt blandingsmisbrukerne har fortsatt med uvanen å blande med tobakk, jeg får ikke inntrykket av at mange brukere her til lands har gått til innkjøp av en vaporizer f.eks, fremdeles ikke sunt, men sikkert bedre. Om du mener blandingsmisbrukere, som i narkomane. Så stemmer det sikkert. Mitt inntrykk av de jeg kjenner og omgåes, så er hasj nostalgisk, tørr urt i joint blandet med tobakk vanlig, men vaporizer for tørr urt og olje standarden. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 27. januar Forfatter Del Skrevet 27. januar mandodiao skrev (2 timer siden): Om du mener blandingsmisbrukere, som i narkomane. Så stemmer det sikkert. Ja, men helsa deres teller også. At Cannabis brukere litt mer høyt på strå har bedre utstyr er jo ikke så overraskende, det er litt som med de som virkelig liker vin, men som ikke bor på sofaen til en kompis, på et eller tidspunkt så kjøper man vinskap og dekanter. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 27. januar Del Skrevet 27. januar (endret) At hasj blandes med tobakk, har mye med oekonomi aa gjoere ogsaa. Hadde den gaatt for en grei pris,og kvaliteten hadde vaert bra, saa kunne en ,hatt den i maten, te'en, kakene, osv. Da hadde en ikke trengt aa royke det, for aa utnytte det bedre, faa mest ut av det. Endret 27. januar av Karltorbj 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 28. januar Forfatter Del Skrevet 28. januar Karltorbj skrev (11 timer siden): Da hadde en ikke trengt aa royke det, for aa utnytte det bedre, faa mest ut av det. Altså no offense altså 😉, men å røyke for å få best utnyttelse, det gir liten mening for meg, det betyr at du må sette fyr på dritten, og det er ikke nødvendigvis veldig god utnyttelse, ja hvis du ikke tenker på vaping da ? Da har man jo i det minste litt grass igjen som en kan bruke til å lage brownies, pizza, likør, eller lignende. Personlig er jeg temmelig sikker på at å spise cannabisen gir desidert best utnyttelse. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 28. januar Del Skrevet 28. januar skaftetryne32 skrev (3 timer siden): Altså no offense altså 😉, men å røyke for å få best utnyttelse, det gir liten mening for meg, det betyr at du må sette fyr på dritten, og det er ikke nødvendigvis veldig god utnyttelse, ja hvis du ikke tenker på vaping da ? Da har man jo i det minste litt grass igjen som en kan bruke til å lage brownies, pizza, likør, eller lignende. Personlig er jeg temmelig sikker på at å spise cannabisen gir desidert best utnyttelse. Du har egentlig rett. Naar du spiser det, virker det mye mer. Men det maa saa mye mer til. Det blir dyrere. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 29. januar Forfatter Del Skrevet 29. januar Karltorbj skrev (23 timer siden): Du har egentlig rett. Naar du spiser det, virker det mye mer. Ja dette stemmer, litt mer hvertfall. Karltorbj skrev (23 timer siden): Men det maa saa mye mer til. Det blir dyrere. Altså man kan få høyere toleranse om man bruker edibles jevnlig, kanskje litt høyere toleranse enn man får når man røyker jevnlig, men det trengs ikke noe mer virkestoff sånn i utgangspunktet, i Amsterdam solgte de kaker med ca 30 mg thc (ca 0.2 gram) og tro meg, det er nok for en kveld. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 29. januar Del Skrevet 29. januar (endret) skaftetryne32 skrev (På 29.1.2025 den 12.40): Ja dette stemmer, litt mer hvertfall. Altså man kan få høyere toleranse om man bruker edibles jevnlig, kanskje litt høyere toleranse enn man får når man røyker jevnlig, men det trengs ikke noe mer virkestoff sånn i utgangspunktet, i Amsterdam solgte de kaker med ca 30 mg thc (ca 0.2 gram) og tro meg, det er nok for en kveld. Du er nok inne paa noe, med skikkelig kvalitet, saa blir de sterke. Har ogsaa, sett eksempler paa sterke kakekjeks av svak pott. Men i realiteten, med mesteparten av den dritten, som blir solgt i dette landet, saa blir det billigere aa royke det. Kake med plastikk, henna, fentanyl og geitefett, hoeres ikke saa innbydende ut akkurat. Ikke saa bra for lungene, naar du roeyker det, heller tenker jeg. Endret 2. mars av Karltorbj 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars Rødt går ifølge VG inn for å legalisere kontrollert omsetning av cannabis 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars (endret) Tussi skrev (16 timer siden): Rødt går ifølge VG inn for å legalisere kontrollert omsetning av cannabis Endelig et parti, i tillegg til MDG, som kommer med et serioest og rasjonelt alternativ. Skiller cannabis ut i fra de andre, farligere rusmidlene. Men bra at de vil avkriminalisere de sterke stoffene ogsaa, i tillegg, til cannabislegaliseringen. Endret 2. mars av Karltorbj 1 Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars (endret) Hugo_Hardnuts skrev (På 24.1.2025 den 14.54): Nå kjenner jeg ganske mange politifolk personlig, og ingen av de angir frykt for å miste jobben som grunn for at de er motstandere av avkriminalisering eller legalisering. Noe hadde vært alvorlig gale hvis politifolk skulle frykte for å miste jobben for å mene dette, spesielt når dem har loven på sin riktige side. I tillegg har dem rett til å personlig mene hva dem vil om dette siden ytringsfriheten er en menneskerett.🙂 Endret 2. mars av PosteMonopolet Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Jeg er generelt mot rusmidler, men synes staten burde testet ut å legalisere og selge diverse rusmidler i for eksempel Vinmonopolet for å se om det det demper annen kriminaliret rundt Narkotika. Om staten slipper å bruke mye ressurser på å bekjempe narko-mafiaer og i tillegg får inntekter på salg av rusmidler så er jo det bonus. 2 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars (endret) Legalisere cannabis og avkriminalisere de sterke, mer avhengighetsskapende stoffene, tror jeg vil bli en bra loesning. Medisinsk cannabis, som bruk til avvenning av de sterke stoffene, har jeg stor tro paa. At det er et sunnere, bedre og mindre skadelig alternativ enn Subutex og Metadon, er det vel ingen tvil om. Et mye bedre, sunnere og mindre skadelig alternativ en alkohol, er det ihvertfall. Endret 2. mars av Karltorbj 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Karltorbj skrev (8 minutter siden): Legalisere cannabis og avkriminalisere de sterke, mer avhengighetsskapende stoffene, tror jeg vil bli en bra loesning. Medisinsk cannabis, som bruk til avvenning av de sterke stoffene, har jeg stor tro paa. At det er et sunnere, bedre og mindre skadelig alternativ enn Subutex og Metadon, er det vel ingen tvil om. Et mye bedre, sunnere og mindre skadelig alternativ en alkohol, er det ihvertfall. Medisinsk canmabis kan ikke brukes til avvenning, for det virker ikke på de samme reseptorene i kroppens celler Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars (endret) Tussi skrev (8 minutter siden): Medisinsk canmabis kan ikke brukes til avvenning, for det virker ikke på de samme reseptorene i kroppens celler Det vil allikevel lindre. Lindre, roe ned og begrense saapass mye av abstinensene, at en kan klare aa komme gjennom det. Endret 2. mars av Karltorbj 1 Lenke til kommentar
smergel Skrevet torsdag kl 09:38 Del Skrevet torsdag kl 09:38 Jeg er helt enig skaftetryne32 skrev (På 23.4.2024 den 19.06): Ja det er merkelig at medisinsk cannabis ikke er blitt gitt en større sjanse, det har sine baksider også åpenbart, men hvor mye verre kan det være en opioider/opiater som allerede er brukt mye for smertelindring, det er nok noen som med fordel kunne brukt cannabispreparater i stedet for. Kreft pasienter uten matlyst kunne nok hatt fordel av det også i visse tilfeller. Helt enig i att det er merkelig Thc/Cannabis ikke har blitt lovlig ennå. Cannabis har mr medisin i seg. Det vil si att det skrives ut til Kreft pasienter og det Hjelper veldig godt i mot depresjoner også. Ting som matlyst, depresjoner og mange flere ting jeg ikke gidder og skrive her. Men om noen har lyst på alt dette er godt for så kan jeg sette meg ned i kveld med fakta ang de gode tingene ved Cannabis ? Har nok av de, men nesten ingenting som sier att dette burde vært forbudt. Dettte handler ikke om helse. Dette handler om penger tid og makt. LEGALISER NÅ ! For Gud`s skyld. Tenk på alle de penger og ressurser Politiet bruker på å bare ta en person med 1 gram Hasj i lomma . Om vi hadde snudd dette rundt så kunne man brukt de pengene på å få ting som Heroin,kokain,amfetamin ut av landet vårt før det er for sent. 2 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet torsdag kl 10:07 Del Skrevet torsdag kl 10:07 Kan skrive under på depresjon og cannabis. Dager hvor det er skikkelig mørkt og jeg tar noen trekk så er det som å slå på en bryter. Tankene endres på et øyeblikk 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå