.Simen Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november lada1 skrev (14 timer siden): Argumenterer du for å frigi cannabis "fordi det er bra"? 🙂 Hva snakker du om? Det er jo akkurat her og nå, under forbudet at cannabisen er frigitt. Det er under forbudet det er fri flyt. Hvem som helst kan få tak i, når som helst. Er det sånn at dealere sjekker legitimasjon hos tenåringer som kjøper litt brunt av de? Nei, selvsagt ikke. Kan man være trygg på at de ansatte på Vinmonopolet faktisk sjekker legitimasjon? Ja, definitivt. Kan Vinmonopolet garantere at rusmidlet de selger er 100% rent, og ikke et syntetisk stoff som etanol? Ja, selvsagt. For alkohol er legalisert i Norge, og vi har da varedekorasjon. Det er ingen varedekorasjon i det svarte markedet, er det? Igjen.. det at myndighetene tar kontroll over regulering og omsetning av cannabis, er det motsatte av fri slipp. Poenget med å legalisere er å få kontroll. På lik linje som da USA legaliserte alkohol da de innså at prohibition og Al Capone og mafiagjengen hans ikke var så kult lenger. 2 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november (endret) 8 hours ago, .Simen said: Hva snakker du om? Det er jo akkurat her og nå, under forbudet at cannabisen er frigitt. Det er under forbudet det er fri flyt. Hvem som helst kan få tak i, når som helst. Er det sånn at dealere sjekker legitimasjon hos tenåringer som kjøper litt brunt av de? Nei, selvsagt ikke. Kan man være trygg på at de ansatte på Vinmonopolet faktisk sjekker legitimasjon? Ja, definitivt. Kan Vinmonopolet garantere at rusmidlet de selger er 100% rent, og ikke et syntetisk stoff som etanol? Ja, selvsagt. For alkohol er legalisert i Norge, og vi har da varedekorasjon. Det er ingen varedekorasjon i det svarte markedet, er det? Igjen.. det at myndighetene tar kontroll over regulering og omsetning av cannabis, er det motsatte av fri slipp. Poenget med å legalisere er å få kontroll. På lik linje som da USA legaliserte alkohol da de innså at prohibition og Al Capone og mafiagjengen hans ikke var så kult lenger. Jeg mente å spørre om du mener at cannabis bør "frigis" på den måten at det blir lovlig å oppbevare, kjøpe og selge stoffet for eksempel på tilsvarende måte som alkohol - "fordi cannabis er bra". Jeg antar da at mange ser for seg at en da i enda større grad må holde barna sine vekk fra "liberale narkofester" der en "dyrker rus". Skal en argumentere for å få vekk illegal rus ved å gjøre det lovlig, så bør man vel samtidig fremme en mot-reaksjon der rusfrihet blir kult og en norm. En må forstå at cannabis er for tapere 🙂 Kanskje alkohol er et unntak siden bruk av dette er en gammel utbredt tradisjon som en uansett ikke blir kvitt. Endret 6. november av lada1 Lenke til kommentar
.Simen Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november lada1 skrev (1 time siden): Jeg mente å spørre om du mener at cannabis bør "frigis" på den måten at det blir lovlig å oppbevare, kjøpe og selge stoffet for eksempel på tilsvarende måte som alkohol - "fordi cannabis er bra". Jeg antar da at mange ser for seg at en da i enda større grad må holde barna sine vekk fra "liberale narkofester" der en "dyrker rus". Skal en argumentere for å få vekk illegal rus ved å gjøre det lovlig, så bør man vel samtidig fremme en mot-reaksjon der rusfrihet blir kult og en norm. En må forstå at cannabis er for tapere 🙂 Kanskje alkohol er et unntak siden bruk av dette er en gammel utbredt tradisjon som en uansett ikke blir kvitt. Ja, jeg er for at myndighetene tar kontroll over omsetning og regulering av cannabis enn at det flyter uregulert og ukontrollert i det svarte markedet. Idag under forbudspolitikken er det lettere for en 14 åring å få tak i cannabis enn alkohol, weeden er bare en liten snapchat unna. Som sagt, forbudet er definisjonen på fri slipp. Og argumentet er ikke nødvendigvis fordi "cannabis er bra". Argumentet for legalisering er å få mer kontroll og gjøre bruken tryggere, samt redusere det svarte markedet og generere skatteinntekter. Istedenfor å bruke en haug med unødvendige ressurser på å straffe mennesker som bruker et mye tryggere rusmiddel enn selvgiften alkohol https://www.economist.com/graphic-detail/2019/06/25/what-is-the-most-dangerous-drug Er ingen som heller argumenterer for å få rusmiddelet vekk? Den utopiske drømmen om å skape et narkotikafritt samfunn tilhører forbudstilhengerne. Og det har vi som samfunn prøvd på uten hell i over 50 år nå siden Richard Nixon erklærte sin war on drugs. Hva hver og en synes er taperaktig er heldigvis veldig subjektivt. Spør du meg er det ingenting som er mer taperaktig enn den særnorske fyllekulturen, hvor det er om å gjøre å drikke mest mulig på kortest mulig tid. For ikke å snakke om det enorme drikkepresset og bagatelliseringen som følger med, hvor det er sosialt akseptert å oppføre seg som en snøvlete idiot og dra "Jaja, fylla har skylda vettu" kortet dagen etterpå akkurat som om ingenting har skjedd. Er en grunn for at politiet er nødt å stå beredt i en hver norsk by i helgene. De må passe på dyrehagen som ruser seg sanseløst på verdens farligste rusmiddel. 4 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november 1 hour ago, .Simen said: De må passe på dyrehagen som ruser seg sanseløst på verdens farligste rusmiddel. Si det til franske vinbønder 🙂 Lenke til kommentar
.Simen Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november lada1 skrev (2 timer siden): Si det til franske vinbønder 🙂 Du skal ikke se bort i fra at mange franskmenn hadde blitt sjokkert over fyllekulturen her til lands. I Frankrike og resten av Sør-Europa har de et mye mer avslappet forhold til alkohol enn oss i nord. 1 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november På tide å legalisere slik at man faktisk kan ha noe kontroll på salget. Ingen tvil om at dette ikke er for alle, akkurat som alkohol. 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 13. november Del Skrevet 13. november Her er litt info om kokainets fortreffelighet: https://www.nrk.no/kultur/xl/kokainens-kulturhistorie-_-fra-sherlock-til-russehits-1.16451965 Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet onsdag kl 06:18 Del Skrevet onsdag kl 06:18 lada1 skrev (1 time siden): Her er litt info om kokainets fortreffelighet: https://www.nrk.no/kultur/xl/kokainens-kulturhistorie-_-fra-sherlock-til-russehits-1.16451965 Ja, på høy tid at russelåter blir kriminalisert! 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet onsdag kl 06:23 Del Skrevet onsdag kl 06:23 On 6.11.2024 at 2:13 PM, .Simen said: Du skal ikke se bort i fra at mange franskmenn hadde blitt sjokkert over fyllekulturen her til lands. I Frankrike og resten av Sør-Europa har de et mye mer avslappet forhold til alkohol enn oss i nord. Hva legger du i det? Tenker du på at vi drikker "kun" i helgene og drikker oss da dritings, mens de nedover i Europa drikker mer gjevt gjennom uka? Det er i så fall en myte som det ikke er hold i. Kan du dokumenterer det utover den klassiske "jeg har vært mye på tur og ser hvem som er fullest"? Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet onsdag kl 06:32 Del Skrevet onsdag kl 06:32 Et problem med hasj er at det er et langt mer 24/7 rusmiddel, som røyk, enn det alkohol er. Det vil si at for mange vil det være normalt å røyke når de står opp, på jobb/skole, etc. Et problem med legalisert salg, er at det fort hjelper den illegal delen mer enn det skader den. Det er et apparat tilstede. De er døgnåpne, de er billigere, de er ikke regelbundet, de er tilgjengelige og legalisering normaliserer det. Jeg tror heller ikke at samfunnet har behov for mer rus og mer tilgjengelig rus. Debatten er jo ikke isteden for, det vil bare være i tillegg til. Jeg ser ikke at samfunnet vil få noen særlig av de "positive" tingene som dras fram, kun de negative. Det vil da påføre oss, i fellesskap, kostnader og problemer og "gevinsten" er enkeltindividers rus. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet onsdag kl 07:44 Del Skrevet onsdag kl 07:44 (endret) 1 hour ago, WiiBoy said: Et problem med hasj er at det er et langt mer 24/7 rusmiddel, som røyk, enn det alkohol er. Det vil si at for mange vil det være normalt å røyke når de står opp, på jobb/skole, etc. Et problem med legalisert salg, er at det fort hjelper den illegal delen mer enn det skader den. Det er et apparat tilstede. De er døgnåpne, de er billigere, de er ikke regelbundet, de er tilgjengelige og legalisering normaliserer det. Jeg tror heller ikke at samfunnet har behov for mer rus og mer tilgjengelig rus. Debatten er jo ikke isteden for, det vil bare være i tillegg til. Jeg ser ikke at samfunnet vil få noen særlig av de "positive" tingene som dras fram, kun de negative. Det vil da påføre oss, i fellesskap, kostnader og problemer og "gevinsten" er enkeltindividers rus. Endelig et bidrag der en så tvil om at legalisering er ubetinget positivt. Jeg tror også at saken er mer komplisert enn som så. Det er slettes ikke sikker at "legalisering"/"normalisering" applaudert av "drugister" vil føre mye positivt med seg. Jeg har dog ikke enda fått med meg så mye av erfaringene fra andre land. Endret onsdag kl 07:45 av lada1 Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet onsdag kl 09:28 Del Skrevet onsdag kl 09:28 (endret) Norge kommer til å bli det siste landet i vesten som legaliserer, vi har ikke blitt kalt den siste sovjetstat uten grunn. Trangen om å ha kontroll over og passe på befolkningen er ganske ekstrem. En overbeskyttende mor har bare gode intensjoner, men det ender bare opp med at sønnen ikke klarer å ta vare på seg selv. Endret onsdag kl 09:31 av Mars2029 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet onsdag kl 14:31 Forfatter Del Skrevet onsdag kl 14:31 lada1 skrev (6 timer siden): Endelig et bidrag der en så tvil om at legalisering er ubetinget positivt. Er det positivt ? Neppe, men om alt som ikke er utelukkende positivt skal forbys så blir livet en kjedelig tilværelse, narkotiske rusmidler er nærmest utelukkende negativt, men som du selv sier uten alkohol tør du jo ikke snakke med jenter, så altså alkohol er det desidert farligste narkotiske rusmiddelet, og din personlige favoritt når det kommer til knark, du er jo selv en av disse drugistene du snakker om, ikke sant ? Mener du at vi skal forby alkohol ? Hvilke positive ringvirkninger vil det få for samfunnet vårt at all produksjon, import og salg av det farligste narkotiske stoffet i verden er kontrollert av kriminelle organisasjoner ? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå