Gå til innhold

På høy tid å legalisere cannabis ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, skaftetryne32 said:

Vel det er jo ikke noe gift, bare en uvant følelse fordi de fikk i seg noe de ikke forventet, og kanskje for mye i forhold til toleranse, men det er ingen gift og ingen faktisk fare, det er nærmest umulig å dø av en overdose cannabis. 

Helt enig. Forgiftet, hvor et fremmed rusmiddel er introdusert, burde enhver erfare som skummel. Blir som å lure alkohol i drinker til en som ikke nyter alkohol eller LSD. Om det brukes alternative midler for å få en fin opplevelse, selv drikker jeg nok altfor mye, ser jeg ingen grunn til å nekte alternativer. Min erfaring med verden er at alkohol er det absolutte rusmiddelet som gjør en til drapsmann. Vil flere benytte seg av cannabis om det blir legalisert? Ja, utenfor enhver tvil. Vil Politiet få mer å gjøre på? Nei, folk som røyker gidder på ingen måte å engasjere seg i noe kriminelt. Kanskje blir køene til nærmeste fastfood lenger. Bare nyte rusen og ha en fin tid. Velger de å sette seg ruspåvirket bak rattet så klart de skal følges opp etter Norsk lov.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Alfred_A said:

Nei, folk som røyker gidder på ingen måte å engasjere seg i noe kriminelt. Kanskje blir køene til nærmeste fastfood lenger. Bare nyte rusen og ha en fin tid. Velger de å sette seg ruspåvirket bak rattet så klart de skal følges opp etter Norsk lov.

Altså, jeg håper det fremgår i tråden at jeg ser på legalisering som den beste veien fremover.
Men man kan ikke påstå at cannabis hindrer folk i å involvere seg i kriminalitet, cannabis har ingen kriminalitetsfrastøtende egenskaper, man endrer seg ikke av å innta substansen, dersom man allerde er involvert i kriminalitet opphører ikke denne involveringen etter man har inntatt rusmiddelet.
Samtidig som cannabis selvsagt ikke heller oppmuntrer til kriminalitet, cannabis scorer nøytralt når det kommer til kriminelle tilbøyeligheter.

Det man kanskje forsøker å peke til når man snakker om dette er at cannabis ikke sløver ned sanseaperatet på samme måte som alkohol, man får ikke en svekket følelse av seg selv og egen empati som øker risikoen for å handle på en måte som er skadelig for andre, at det er vanskeligere enn på alkohol, å handle på en måte som strider med ens egen etikk.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Dere som argumenterer for et positivt syn på bruk av cannabis:

dersom det på en eller annen måte legaliseres, er dere også for kommersiell reklame for bruk av cannabis?

Jeg forestiller meg kommersielle/sleipe video-snutter der ungdom deler på en joint og det er veldig kult. Blir du med på en joint så er du innafor gjengen. Da kan du også få kontakt med jentene 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
4 hours ago, lada1 said:

Dere som argumenterer for et positivt syn på bruk av cannabis:

dersom det på en eller annen måte legaliseres, er dere også for kommersiell reklame for bruk av cannabis?

Jeg forestiller meg kommersielle/sleipe video-snutter der ungdom deler på en joint og det er veldig kult. Blir du med på en joint så er du innafor gjengen. Da kan du også få kontakt med jentene

Jeg tenker forbudet mot alkoholreklame er rimelig, og at det ville vært naturlig å forlenge til cannabis.
Personlig er jeg imot reklame generelt.

Det er vel ikke noen tvil om at reklame lykkes i å påvirke oss, likevel kan det tenkes at noe av det kuleste med cannabis er at det er illegalt, at en legalisering ville fjernet noe av opprørs-aspektet ved planten, gjort det statlig, lovlig og stræit.

Dersom det var kommersiell reklame for cannabis, tror jeg ikke man hadde startet med å fremstille røykende ungdom, fokuset på å hindre rusbruk blant de med hjernen i utvikling, ville vært like stort som før, antar jeg.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Atib Azzad said:

Jeg tenker forbudet mot alkoholreklame er rimelig, og at det ville vært naturlig å forlenge til cannabis.
Personlig er jeg imot reklame generelt.

Det er vel ikke noen tvil om at reklame lykkes i å påvirke oss, likevel kan det tenkes at noe av det kuleste med cannabis er at det er illegalt, at en legalisering ville fjernet noe av opprørs-aspektet ved planten, gjort det statlig, lovlig og stræit.

Dersom det var kommersiell reklame for cannabis, tror jeg ikke man hadde startet med å fremstille røykende ungdom, fokuset på å hindre rusbruk blant de med hjernen i utvikling, ville vært like stort som før, antar jeg.

Ikke lenger kult om en kan kjøpe cannabis sammen med boller på Esso?

Lenke til kommentar
Just now, lada1 said:

Ikke lenger kult om en kan kjøpe cannabis sammen med boller på Esso?

Jeg kan ikke svare for de andre i tråden, men jeg ville ikke argumentert for å selge cannabis på bensinstasjon.
Et statlig monopol alá vinmonopolet er hva jeg får inntrykk av at de fleste tar til orde for.

Men ja, i teorien, ikke lenger like kult når man ikke kjøper det på gata og det er lovløst.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (6 timer siden):

Jeg forestiller meg kommersielle/sleipe video-snutter der ungdom deler på en joint og det er veldig kult. Blir du med på en joint så er du innafor gjengen. Da kan du også få kontakt med jentene 🙂

Reklame for rusmidler har ikke vært lovlig noen gang i min levetid, og sånn kan det fortsette, vel unntaket er jo hverdagsdopet koffein, burde ikke være lov med reklame for det heller. 

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tenkte å ta opp en problemstilling når det gjelder ruskjøring og cannabis hvor man i praksis er rettsløs.

Det første problemet er at THC metaboliseres i kroppen dvs. en kjemisk forvandling hvor THC slutter å være psykoaktivt, men allikevel registreres på rustester. Høyesterett har akkurat avsagt en dom hvor de har bestemt at det ikke spiller noen rolle om det du har i kroppen gir en rus eller ikke. Konsekvensen er at man kan få ødelagt livet sitt om man kjører bil dagesvis etter å ha røykt en joint eller om man bruker medisinsk cannabis og i praksis er klinkende edru. 

Problem nummer to er at selv om man tar hensyn til det ovenstående, nemlig at metabolisert og uvirksom THC bruker lang tid på komme ut av kroppen, så har man ingen mulighet til å teste seg. For alkohol kan man kjøpe en utåndingsmåler til et par hundrelapper og være helt trygg på at man er under grensen. Men for cannabis så har man her i Norge selvfølgelig lagt seg på en helt parodisk lav grense så det er ikke noen enkel test å få kjøpt som kan vise om man er innenfor. De jeg har sett har en "cutoff" som ligger 5 ganger over det som er satt her, en grense som ser ut til å ha mer basis i moral enn trafikksikkerhet.

Har ikke klart å finne nøyaktig statistikk, men mitt inntrykk er at andelen som blir tatt for THC-rus er veldig høy og samtidig veldig lavt representert som eneårsak til alvorlige ulykker om man sammligner med alkohol.  For de som kjenner rusprofilen til begge så vil ikke det komme som noen overraskelse. Igjen en indikasjon på at moral og ikke trafikksikkerhet er styrende for lovgivningen.

Endret av uname -i
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Det første problemet er at THC metaboliseres i kroppen dvs. en kjemisk forvandling hvor THC slutter å være psykoaktivt, men allikevel registreres på rustester. Høyesterett har akkurat avsagt en dom hvor de har bestemt at det ikke spiller noen rolle om det du har i kroppen gir en rus eller ikke. Konsekvensen er at man kan få ødelagt livet sitt om man kjører bil dagesvis etter å ha røykt en joint eller om man bruker medisinsk cannabis og i praksis er klinkende edru. 

Ja dette handler jo ikke lenger om problemet med ruskjøring, men ren undertrykking av i dette tilfellet brukere av medisinsk cannabis, det er jo synd for dette kan jo faktisk utvikle seg til en catch-22 situasjon der det blir en tankegang om at det egentlig ikke har noe å si om man faktisk er ruset under bilkjøring eller ikke, en farlig tankegang å ha i trafikken. Denne dommen og disse idiotiske grenseverdiene basert på moralisme kan fort føre til mer død, ikke mindre. Virker som denne moralismen er viktigere enn skademinimering, det er trist.   

https://www.nrk.no/norge/cannabis-domt-kvinne-tapte-i-hoyesterett-1.16669611

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ja, da har regjeringen lagt frem ny rusreform da. 
For et makkverk egentlig. 

Umiddelbart er mine tanker: 

-Endrer ingenting 
-Koster utrolig mye penger å gjennomføre
-Oppretter enda mer "observasjon/Overvåking av situasjonen" uten noen mulighet for noen å gjøre noe med den. 
-Alt skal være ulovlig "bare for att..." men samtidig skal vi bygge brukerrom slik at narkomane kan sette sprøytene sine. 

Så det de egentlig sier er at straff er veien å gå, helt til du har gått gjennom nok rusmidler til at sprøyter blir fristende.. 
Og når du er der, da har staten tilrettelagt med egne rom hvor du kan skyte opp litt. 

Samtidig drar både politivesen og helsevesen i alle bremser de har, fordi de mangler penger. 

Hvorfor har de egentlig giddi å brukt tid på dette? 
Hadde jo faktisk vært en bedre løsning å videreføre dagens løsning, og det sier litt.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (1 time siden):

Ja, da har regjeringen lagt frem ny rusreform da. 
For et makkverk egentlig.

Er heilt einig med dei som seier at denne rusreforma berre er eit tomt dokument som har null verdi. Ingenting hadde endra seg om ein på pressekonferansen berre sa at rusreformen er avlyst.
Reformen som dei no har brukt 3 år på seier eigentleg berre at det er ingen endring i ruspolitikken, og at alt skal fortsette som før.

Det er eit lite håp om at det kan kome noko fornuftig i del 2 som skal foreslå endringar i straffelova, eg har likevel små forhåpningar til at eventuell lovendring kjem til å bidra med noko fornuftig. Når signala er så tydelege på at politikken skal være at all narkotikabruk skal være ulovleg men samtidig så skal ein møte rusavhengige på ein anna måte enn langere, så kan eg ikkje forså anna enn at dei kjem til å foreslå å uthule straffelova slik at det straffbarheita blir uoversiktleg og opp til dagsforma til aktor. Skal all narkotikabruk være ulovleg så er det heilt unødvendig med lovendring.

Det einaste spørsmålet er om det viser seg at Regjeringa snakker med to tunger, der ein på den eine sida ropar høgt om at all narkotikabruk skal være ulovleg, og så på den andre sida så liberaliserer dei straffelova til å seie noko anna enn rusreformen. Kan det være at Regjeringa i all hemmelegheit planlegg å avkriminalisere narkotikalovbrot for rusavhengige samtidig som Regjeringa utad står for ein konservativ rusreform?
At Regjeringa slår fast at all narkotikabruk skal være ulovleg treng ikkje å bety at det skal være straffbart. Det finnes masse eksempler på ting som er ulovleg utan at det er straffbart.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (53 minutter siden):

Kan det være at Regjeringa i all hemmelegheit planlegg å avkriminalisere narkotikalovbrot for rusavhengige samtidig som Regjeringa utad står for ein konservativ rusreform?
At Regjeringa slår fast at all narkotikabruk skal være ulovleg treng ikkje å bety at det skal være straffbart. Det finnes masse eksempler på ting som er ulovleg utan at det er straffbart.

Ville nok ikke vært så hemmelig da det var nøyaktig dette som var "kompromisset" når de skjøt istykker reformen som Solberg & Co kom med. 

Mitt poeng er jo at man som politiker må være temmelig (be)ruset selv dersom man med hånden på hjertet mener at:

-Rus skal være ulovlig 

-Rusbruk skal derfor straffes 

-Når du deretter ender på skråplanet og ikke lenger har noe å miste grunnet konsekvensene av tidligere straffer, så skal vi slutte å straffe deg 

-Dette hjelper befolkningen 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Å deale er kriminelt, å bruke er i svært stor grad et helseproblem. Nå gjør man syke mennesker til kriminelle.... 

Og man legger i utgangspunktet opp til at mennesker skal presse på seg selv en ruslidelsesdiagnose så de ikke skal få narkotikabruk på rullebladet sitt hvis de eksperimenterer eller selvmedisinerer og ikke er "tung rusmisbruker"

Endret av Tussi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...