Gå til innhold

På høy tid å legalisere cannabis ?


Anbefalte innlegg

Bryr meg egentlig midt i ræva siden jeg ikke røyker selv og syns stoners er noen sutrete, ego drittunger over hele fjøla!

Men jeg har jo vært på Roskilde 17 ganger (den gangen festivalen betydde noe før den ble lame og gentrifisert) +

en god del i Nederland og 90% av alle jeg kjenner røyker i mere eller mindre grad så...

Og når de faktisk har legalisert en nervegift som gjør deg ukritisk og til tider agressiv (ALKOHOL) så kan de liksågodt legalisere tjall!


Hvorfor ikke? Befolkningen er allerede zombier uansett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, Salvesen. said:

Når jeg tenker meg om ha de plassene jeg har besøkt med legalisering kun kommet med bakdeler for MEG.

Stank da ingen tar hensyn, fare for å bli påvirket selv, mas fra selgere, folk som er helt rusa i fra en annen verden og mas om å prøve etc. 

NEI TAKK!

Jeg har sikkert vært død nå dersom jeg bodde nært et slikt mijø som ung og med tvilsom selvtillit og forståelse (les idiot) 🙂

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (4 timer siden):

Jeg har sikkert vært død nå dersom jeg bodde nært et slikt mijø som ung og med tvilsom selvtillit og forståelse

Her er du faktisk inne på noe, nemlig trappetrinnsteorien, det vi lærte er at den fungerte ved at man først begynte med cannabis (av en eller annen grunn er ingen lovlige rusmidler med i ligningen noe som viser hvor uærlig det hele er) så fortsetter det med hardere og hardere stoffer helt til man er en junkie hekta på smack, det er klart denne versjonen av trappetrinnsteorien var bare løgn.

Sånn den egentlig funker har jeg allerede forklart, men jeg tar det en gang til, det er ikke rusmiddelet, det er miljøet, er det foretrukne rusmiddelet ulovlig så må man søke seg til et visst miljø, man må bli "venner" med de som selger ulovlige rusmidler, de som selger ulovlige rusmidler er ikke nødvendigvis mors beste barn, og vil gjerne prøve å pushe på deg andre rusmidler, langt mer tvilsomme rusmidler, og med jevne mellomrom så fungerer det, kanskje er de veldig unge og naive, ja det er en annen ting mange pushere har ikke aldersgrenser, eller åpningstider, og ikke alltid moral heller.

Så da kanskje du forstår at de fleste er ikke så interessert i det miljøet i det hele tatt, vi vil bli kvitt det, vi vil bli kvitt kriminelle, og de kriminelle organisasjonene som tjener på ulovlige rusmidler. Under regulerte former vil det bli langt enklere å holde seg unna et visst miljø, det blir enklere å søke hjelp ved avhengighet, det blir jobber og det blir skatteinntekter som kan brukes til noe fornuftig. Og med viten og vilje overlate hele dette markedet til kriminelle organisasjoner er kort og godt lite smart, og i motsetning til et statlig regulert utsalg så er de kriminelle interesserte i å utvide dette markedet. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 12.10.2024 den 4:15 PM):

Som Sunniva skriver så er ikke hasj ufarlig eller for den sak skyld helsefremmende for ungdom, ingen her har vel heller påstått dette? Men hva som er blitt påstått her er at det er mindre skadelig en alkohol. Dette tas ikke opp i kronikken til Sunniva. Hun setter hasj opp mot et totalt fravær av rusmidler, og i dette scenariet så stemmer det at et fravær fra hasj er å foretrekke over hasj bruk.
Men nå er det vel ikke et totalt fravær av verken hasjbruk eller alkoholbruk hos ungdommen er det? I Sunnivas utopiske drømmesamfunn så kronikken vel og bra. I realiteten derimot så fremstår kronikken som et langt argument som bygges på en falsk dikotomi.

Men ja, med dagens ordning så er det ikke et fravær fra hasj, undersøkelser viser at det er lettere for mange ungdom å skaffe hasj på dagen enn det er å skaffe øl, og derfor hadde det vel vært bedre at staten hadde tatt kontroll over markedet og opprettet aldergrense ved salg? Dagens politikk hvor alternativet som finnes er smugling, gate-langere, null krav om alder på kjøper eller hva som kjøpes faktisk inneholder er alt mer skadelig for samfunnet og for ungdommen enn dagens politikk.

Øvrig kan du jo prøve å google noe slik som "harmful effects alcohol vs cannabis" eller "drug harm chart" for å se hva forskning sier om hva som er mest farlig av cannabis og alkohol. Dette må jo være en bedre fremgangsmåte for å finne frem til svaret, enn en kronikk som bommer på hele problemstillingen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Noxhaven said:

Som Sunniva skriver så er ikke hasj ufarlig eller for den sak skyld helsefremmende for ungdom, ingen her har vel heller påstått dette? Men hva som er blitt påstått her er at det er mindre skadelig en alkohol. Dette tas ikke opp i kronikken til Sunniva. Hun setter hasj opp mot et totalt fravær av rusmidler, og i dette scenariet så stemmer det at et fravær fra hasj er å foretrekke over hasj bruk.
Men nå er det vel ikke et totalt fravær av verken hasjbruk eller alkoholbruk hos ungdommen er det? I Sunnivas utopiske drømmesamfunn så kronikken vel og bra. I realiteten derimot så fremstår kronikken som et langt argument som bygges på en falsk dikotomi.

Men ja, med dagens ordning så er det ikke et fravær fra hasj, undersøkelser viser at det er lettere for mange ungdom å skaffe hasj på dagen enn det er å skaffe øl, og derfor hadde det vel vært bedre at staten hadde tatt kontroll over markedet og opprettet aldergrense ved salg? Dagens politikk hvor alternativet som finnes er smugling, gate-langere, null krav om alder på kjøper eller hva som kjøpes faktisk inneholder er alt mer skadelig for samfunnet og for ungdommen enn dagens politikk.

Øvrig kan du jo prøve å google noe slik som "harmful effects alcohol vs cannabis" eller "drug harm chart" for å se hva forskning sier om hva som er mest farlig av cannabis og alkohol. Dette må jo være en bedre fremgangsmåte for å finne frem til svaret, enn en kronikk som bommer på hele problemstillingen.

Det vil uansett være et eksperiment å frigi cannabis i Norge. En bør være nært "stopp-knappen" dersom eksperimentet skulle slå uheldig ut. I slike sammenhenger bør det være fritt for prestisje over spørsmålet. 

Det er ikke sikkert at alkohol er et alternativ til cannabis og omvendt. Jeg har hørt rykter om at alkohol ofte kombineres med cannabis for å få "bedre" effekt.

Det er forøvrig ikke sikkert at rus kan reguleres lett via lovverket. Holdninger og kultur er kanskje minst like viktig. Min "rus" har blitt å komme i flytsonen når det gjelder kognitive prestasjoner og vitenskapelige ideer. Inntar jeg for eksempel alkohol så kommer kjedsomheten og abstinensen snikende inn siden det sløver de kognitive evnene.

Andre "ruser" seg på natur og idrett.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Det vil uansett være et eksperiment å frigi cannabis i Norge. En bør være nært "stopp-knappen" dersom eksperimentet skulle slå uheldig ut. I slike sammenhenger bør det være fritt for prestisje over spørsmålet. 

Det er ikke sikkert at alkohol er et alternativ til cannabis og omvendt. Jeg har hørt rykter om at alkohol ofte kombineres med cannabis for å få "bedre" effekt.

Det er forøvrig ikke sikkert at rus kan reguleres lett via lovverket. Holdninger og kultur er kanskje minst like viktig. Min "rus" har blitt å komme i flytsonen når det gjelder kognitive prestasjoner og vitenskapelige ideer. Inntar jeg for eksempel alkohol så kommer kjedsomheten og abstinensen snikende inn siden det sløver de kognitive evnene.

Andre "ruser" seg på natur og idrett.

Det er nok folk som ruser seg på alkohol istedenfor cannabis fordi alkohol er lovlig nå i dag. Det er nok folk som kommer til å bruke alkohol og cannabis som ikke gjør det nå i dag og det er nok folk som ikke bruker alkohol som vil bruke cannabis om det blir et lovlig alternativ. Ikke uenig. Den totale cannabis bruken i landet vil nok øke noe, iallefall den første tiden da det sikkert er en del som er nysgjerrig*.

Men uansett så er utfordringen at både alkohol og cannabis allerede er en del av samfunnet vårt og har vært det i en rekke tiår allerede. Om cannabisen er sterk som "øl eller 96%" er det ingen som regulerer eller kontrollerer. Om det selges til 12 åringer eller til godt voksne mennesker er det ingen som regulerer eller kontrollerer. Alle inntektene går til bakmenn, til narkobarer og verre - alternativet kunne vært staten som brukte dette til skaderedusering, helsehjelp, skoler og eldrehjem.

Jeg ser bare ikke fordelen med å fortsette med dagens ordning. Vel, det vil si annet enn for de kriminelle miljøene som tjener ekstremt gode penger på dagens ordning. 

*ed: la til nysgjerrig.

Endret av Noxhaven
La til ordet nysgjerrig som var uteglemt.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/sesong/202410/episode/NNFA56100424?fbclid=IwY2xjawF3jzZleHRuA2FlbQIxMQABHVhDWaQeuC5vrC0vCYU8pRZQ02jwNGfcf-i_spzMlAzuWF5uqgizcn8emA_aem_IY5_ONcBX8Szq6y3xdNkgw

Et lite sidespor. Se kapittel 7 i sendingen.

Interessant å høre kritikken av en bok som ønsker å informere og redusere skadepotensiale. For så å levere kritikk som vitner sterkt om at vedkommende ikke har lest boken, eller satt seg inn i temaet.

Jeg trenger ikke rusmidler, men jeg liker dårlig at jeg ikke skal få lov til å f.eks. dyrke en cannabisplante hjemme for eget forbruk, eller enda mere spesielt ikke få lov til å plukke viltvoksende sopp. 

For å poengtere det så får jeg altså lov til å plukke viltvoksende sopp, eller dyrke for den del så lenge den ikke gir rus, den må gjerne få meg innlagt med organsvikt, eller i det heletatt ta livet av meg og andre. Så lenge det ikke er potensiale for rus på veien.

Endret av mandodiao
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (4 timer siden):

Interessant å høre kritikken av en bok som ønsker å informere og redusere skadepotensiale. For så å levere kritikk som vitner sterkt om at vedkommende ikke har lest boken, eller satt seg inn i temaet.

Ja uff det dere var skikkelig stusselig opptreden fra den valpen fra krfu. Skulle tro de satte seg bittelitt inn i det de snakker om.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (5 timer siden):

Ikke alle steder i Norge 🙂

Ikke for å være et rasshøl eller noe, men personlig mener jeg du er både litt naiv og temmelig kunnskapsløs om emnet, jo alle steder i Norge, kanskje med unntak av de grisgrendte områdene der en lager "der ingen skulle tru at nokon kunne bu", men der bor det jo stort sett bare en og en halv person. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/i/dRLkPz/vedum-pengar-vi-ikkje-vil-ha

Heinrich Heine-Universitetet meiner cannabisindustrien i Tyskland kan gi 27.000 nye arbeidsplassar, 3,4 milliardar euro i skatteinntekter og 1,3 milliardar i innsparingar i politiet og rettsvesenet.

 

– Dette er pengar vi ikkje vil ha, seier Vedum.

Regjeringa sitt svar er heller å styrke Økokrim, Finanstilsynet, tollvesenet og politi.

Dette er en form for idioti jeg ikke vil ha i regjering, ingen argumenter bare en udokumentert mening om at det vil skape mer problemer, vil ikke tjene penger, men vil bruke mer penger på og bekjempe kriminalitet med sisyfos metoden, vedum er virkelig en kronidiot. Skulle tro at et landbruksparti hadde mer sunt bondevett enn dette. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 15.10.2024 at 3:31 PM, skaftetryne32 said:

Ikke for å være et rasshøl eller noe, men personlig mener jeg du er både litt naiv og temmelig kunnskapsløs om emnet, jo alle steder i Norge, kanskje med unntak av de grisgrendte områdene der en lager "der ingen skulle tru at nokon kunne bu", men der bor det jo stort sett bare en og en halv person. 

 

Og det vet du?

En kan kanskje gjøre statistikk som gir estimater på sjansen for at en ung person blir drug junkie avhengig av bruken i omgivelsene. En "tøff" onkel som bruker og argumenterer for cannabis inviterer jeg ikke hjem til jul sammen med barna 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
8 hours ago, lada1 said:

Og det vet du?

En kan kanskje gjøre statistikk som gir estimater på sjansen for at en ung person blir drug junkie avhengig av bruken i omgivelsene. En "tøff" onkel som bruker og argumenterer for cannabis inviterer jeg ikke hjem til jul sammen med barna 

Jeg tror problemstillingen med unge folk og rusbruk havner litt på siden av en legaliseringsdebatt.
Hvis vi ser for oss en optimal effekt av tiltaket hvor legalisering raderer det illegale markedet, vil jo unge menneskers tilgang til cannabis vanskeliggjøres, og således vil jo en statlig kontroll være fordelaktig.
Men det er vel mer realistisk at det illegale markedet vil eksistere i en eller annen svakere form til tross for en legalisering, som vil vidreføre situasjonen slik vi kjenner den idag, hvor det ikke finnes noen regulering når det kommer til aldersgrenser.

Som linken du delte handler om, så er det jo problematisk for folk å innta rusmidler mens hodet er i utvikling (således skulle vel også aldersgrensen egentlig vært satt til 25, fremfor 18 for rusmidler, da det er når hjernen sies å være ferdig), men denne problemstillingen er en litt annen enn hva som er den mest optimale håndteringen av rusmiddelsalg.
Vinmonopolet er jo ikke en løsning på ungdomsfyll som sådan, man har andre tiltak som i ulik grad adresserer dette problemet (hvorvidt de lykkes vet jeg ikke noe om).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (8 timer siden):

Og det vet du?

Nei det er en personlig mening basert på det du skriver.

 

lada1 skrev (8 timer siden):

En kan kanskje gjøre statistikk som gir estimater på sjansen for at en ung person blir drug junkie avhengig av bruken i omgivelsene.

Det er nok svært få, om noen som blir junkie av cannabis alene, det er ikke så vanedannende, og rusen er veldig mild, så faren for at man blir junkie av cannabis er ganske avhengig av det kriminelle miljøet som selger cannabis og andre langt farligere rusmidler, jeg har allerede forklart trappetrinnsteorien.

 

lada1 skrev (8 timer siden):

En "tøff" onkel som bruker og argumenterer for cannabis inviterer jeg ikke hjem til jul sammen med barna 🙂

Jeg vet ikke hva slags onkel du har, men å diskutere cannabis legalisering mens man spiser ribba med familien blir litt sært, og jeg regner med at denne julefeiringen foregår uten bruk av noen rusmidler siden barna er så lettpåvirkelige, så fort de ser den akevitten så er rusmisbruket i gang vettø, skjønner ikke helt hva de tøffe onklene dine har med cannabis regulering å gjøre, men om han ikke blir invitert så er det selvfølgelig din avgjørelse.  

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...