Gå til innhold

På høy tid å legalisere cannabis ?


Anbefalte innlegg

On 5.10.2024 at 2:20 PM, Psykake said:

Det er uansett et fantasi scenario og tilfører ingenting i en diskusjon om legalisering av cannabis.

 

Fantasi scenario, ja. Imidlertid, så er det i dag ikke noen "privatsak" å ta seg en joint. Det har, som nevnt ovenfor, sine fordeler at noen spisser hvor forbrytersk det er å bruke cannabis i dagens samfunn. Det er en lang forbryter-kjede med mange ofre bak en joint. Og det skjer ofte i sosiale sammenhenger (du gjør det ikke bare som Robinson Crusoe på en øde øy). 

Å hinte om dødsstraff kan stoppe kjeften på de som lempfeldig "normaliserer" cannabis her og nå. Slik straff kan sees på som den ultimate straffen. Bare for å filosofere: Saddam Hussein drog det dog enda lenger. Gjorde noen en tilstrekkelig overtredelse så utryddet han hele familier til den som gjorde det. Og nazistene kunne finne på å henrette mange i et  lokalsamfunn dersom noen der gjorde noe galt 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (7 timer siden):

Imidlertid, så er det i dag ikke noen "privatsak" å ta seg en joint. Det har, som nevnt ovenfor, sine fordeler at noen spisser hvor forbrytersk det er å bruke cannabis i dagens samfunn.

Bare fordi de frihetshatende politikerne våre legger opp til det ved å frivillig gi all makt til kriminelle organisasjoner, nå er det et valg som tas på vegne av en majoritet som uansett ikke er målgruppen, det er ganske mange som bruker fordi det er deres foretrukne rusmiddel, ikke alle er like glade i verdens farligste rusmiddel som erna f.eks. Hadde de brukt kunnskap i stedet for populisme å flere tiår på moralisme så hadde cannabis allerede vært legalisert, men problemet er at politikere er mer opptatte av å tjene seg selv enn folket og samfunnet som de egentlig skal jobbe for. 

images?q=tbn:ANd9GcSOZpganSIzOcMGG58CtzE

lada1 skrev (8 timer siden):

Å hinte om dødsstraff kan stoppe kjeften på de som lempfeldig "normaliserer" cannabis her og nå.

Hvorfor skal politisk diskurs stoppes ? 

 

lada1 skrev (8 timer siden):

Slik straff kan sees på som den ultimate straffen.

Dødsstraff er for religiøse, for de aller fleste vil jeg tro at det er å foretrekke at kriminelle faktisk straffes med frihetsberøvelse, det er ingen straff i å være dau. 

 

lada1 skrev (8 timer siden):

Bare for å filosofere: Saddam Hussein drog det dog enda lenger. Gjorde noen en tilstrekkelig overtredelse så utryddet han hele familier til den som gjorde det. Og nazistene kunne finne på å henrette mange i et  lokalsamfunn dersom noen der gjorde noe galt 🙂

Er dette mennesker som er verdt å se opp til i forhold til straff ?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, lada1 said:

Fantasi scenario, ja. Imidlertid, så er det i dag ikke noen "privatsak" å ta seg en joint. Det har, som nevnt ovenfor, sine fordeler at noen spisser hvor forbrytersk det er å bruke cannabis i dagens samfunn. Det er en lang forbryter-kjede med mange ofre bak en joint. Og det skjer ofte i sosiale sammenhenger (du gjør det ikke bare som Robinson Crusoe på en øde øy). 

Å hinte om dødsstraff kan stoppe kjeften på de som lempfeldig "normaliserer" cannabis her og nå. Slik straff kan sees på som den ultimate straffen. Bare for å filosofere: Saddam Hussein drog det dog enda lenger. Gjorde noen en tilstrekkelig overtredelse så utryddet han hele familier til den som gjorde det. Og nazistene kunne finne på å henrette mange i et  lokalsamfunn dersom noen der gjorde noe galt 🙂

Her følger en problemstilling til denne foreslåtte løsningen:

Hvordan skille mellom de som har dyrket sitt eget gress, og de som har bidratt til en illegal business?

For hele rasjonalen for slike drakoniske straffer faller vel bort dersom det ikke finnes en lang forbryter-kjede bak jointen?

I tilegg til at problemstillingen antagelig er mer gjeldende om man bevarer det illegale markedet slik det er idag.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (15 timer siden):

I tilegg til at problemstillingen antagelig er mer gjeldende om man bevarer det illegale markedet slik det er idag.

Det er ganske absurd. Forbryter-skjeden ville blitt totalt fraværende via et regulert statlig kontrollorgan som behandler produksjon og salg, i alle fall for jointen til alle sluttbrukere som vil velge det lovlige alternativet.
Men istedenfor å argumentere for et regulert marked så argumenteres det for enda strengere straffer for sluttbruker basert på forbryter-skjeden som eksisterer pga. middelets juridiske status som illegalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Noxhaven said:

Det er ganske absurd. Forbryter-skjeden ville blitt totalt fraværende via et regulert statlig kontrollorgan som behandler produksjon og salg, i alle fall for jointen til alle sluttbrukere som vil velge det lovlige alternativet.

Ja, det kunne blitt det.
Det er vel eksempler på noen hybridløsninger også hvor det legale ikke involverer seg med produksjonen etc. men det virker ikke fullgodt, samtidig som det heller ikke virker optimalt å la velstående investorer komme inn og overta hele produksjonslinjen, om man skulle stjålet næringen fra disse i låvene oppover i Sverige, ser jeg helst at man lar andre bønder overta, eller lar de fortsette, dersom de oppfyller gitte krav.
Her er det åpenbart en rekke med uforutsette problemstillinger og vanskeligheter.. Det er bare når jeg ser på deler av USA hvor det dukker opp en eller annen rik gründer og kjøper hele markedet, mens andre fremdeles gjør dobbeltsifrede fengselstraffer, så var det ikke dét man så for seg når man diskuterte legalisering innen mer sosio-økonomiske rammer.

Quote

Men istedenfor å argumentere for et regulert marked så argumenteres det for enda strengere straffer for sluttbruker basert på forbryter-skjeden som eksisterer pga. middelets juridiske status som illegalt.

Her tror jeg kanskje det dreier seg mer om demonisering av selve rusmiddelet som noe særlig skummelt, fremfor bare klinisk juridisk, at man bidrar til økt bruk gjennom selv å være en bruker eller fremsnakke planten, og økt bruk er et onde i seg selv.
(Noe jeg forsåvidt kan gå med på, økt rusbruk ér et onde i seg selv (rent helsemessig) men det er ikke en fullgod innsikt dersom målet er å realistisk forbedre en situasjon)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (47 minutter siden):

(Noe jeg forsåvidt kan gå med på, økt rusbruk ér et onde i seg selv (rent helsemessig) men det er ikke en fullgod innsikt dersom målet er å realistisk forbedre en situasjon)

Helt klart. Isolerer man det ned til bruk vs. ikke-bruk så er ikke-bruk til å foretrekke. Og et regulert marked vil mest trolig øke den totale bruken her til lands.
Dette er vel hva som kalles "Cherry picking" og er som du sier en mindre god metode om man ønsker å bedre dagens situasjon. 

Lenke til kommentar
Just now, Noxhaven said:

Helt klart. Isolerer man det ned til bruk vs. ikke-bruk så er ikke-bruk til å foretrekke. Og et regulert marked vil mest trolig øke den totale bruken her til lands.
Dette er vel hva som kalles "Cherry picking" og er som du sier en mindre god metode om man ønsker å bedre dagens situasjon. 

Ja, definitivt.
Det er vel viktig å kommunisere at hensikten her er å forbedre et destruktivt element ved dagens såkalte narkotikapolitikk, hvor utfallet ikke nødvendigvis medfører mindre bruk, men tryggere bruk, og mer fornuftig økonomisk fordeling.

Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 7.10.2024 den 5:56 AM):

Det er en lang forbryter-kjede med mange ofre bak en joint.

Grunnen til at det ikkje er ein lang forbryter-kjede med mange ofre bak ei øl, er at du kan dra på butikken og kjøpe øl som er lovleg vare. Du treng altså ikkje å oppsøke kriminelle miljø som kjenner ein som kjenner ein som har makt til å tvinge rusavhengige eller gjeldsslavar til å ta risikoen ved å smugle øl over grensa for illegalt vidaresalg.

All erfaring så langt viser at totalforbod fungerer dårleg. Og sjølv om straff i seg sjølv ikkje er avskrekkande så, så er det uheldig med lik strafferamme på alle rusmiddel uavhengig av om det er sterke eller svake rusmiddel.
Av land som har valgt totalforbod mot alkohol så har til og med Iran gitt unntak for religiøske minoritetar og for turistar som likevel kan nyte alkohol på bestemte stadar, primært serveringsstadar som er drevet av ein religiøs minoritet som har lov til å produsere og selge alkohol i Iran.
Til tross for at muslimske iranarar risikerer offentleg pisking om dei blir tatt for å drikke alkohol så finnes det plenty av ulike lovlege og ulovlege sjenkeplassar der unge iranarar kan kjøpe og drikke alkohol.
Det er mogleg det er noko mindre alkoholforbruk når straffa er pisking, men resultatet er berre at alkoholforbruket skjer i det skjulte og gjerne via kriminelle miljø.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7.10.2024 at 7:57 PM, Atib Azzad said:

Her følger en problemstilling til denne foreslåtte løsningen:

Hvordan skille mellom de som har dyrket sitt eget gress, og de som har bidratt til en illegal business?

For hele rasjonalen for slike drakoniske straffer faller vel bort dersom det ikke finnes en lang forbryter-kjede bak jointen?

I tilegg til at problemstillingen antagelig er mer gjeldende om man bevarer det illegale markedet slik det er idag.

Vi har ikke en innarbeidet kultur på bruk av cannabis - i motsetning til alkohol. Dog har vi heller ikke så mye kultur angående alkohol i nordlige strøk (men i hvert fall lenger sør).  I enkelte ungdomsmiljøer selger en ideen om at cannabis er kult etc. Da kan det kanskje fungere med rop om dødsstraff? "Cannabis-kulturen" rundt det i Norge er primitiv og umoden. Uansett offentlige reguleringer og straff  så vil cannabis være et problem i lang tid.  Sannsynligvis har mange av oss gener som gjør cannabis til noe farlig.

Har dere hørt hvordan alkohol fungerer på for eksempel Grønland og nord i Canada? Prøv å google.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (5 timer siden):

I enkelte ungdomsmiljøer selger en ideen om at cannabis er kult etc. Da kan det kanskje fungere med rop om dødsstraff?

Som nevnt tidligere vi har ingen erfaringer med det som tyder på det, og for å være helt ærlig du kan rope om det, men ingen kommer til å ta det seriøst. 

 

lada1 skrev (5 timer siden):

Uansett offentlige reguleringer og straff  så vil cannabis være et problem i lang tid. 

Det er et større problem nå.

 

lada1 skrev (5 timer siden):

Sannsynligvis har mange av oss gener som gjør cannabis til noe farlig.

Uregulert cannabis er farligere enn regulert cannabis, det er som med alkohol, om det er ulovlig så ender man kanskje opp med 94% sprit, og det er kanskje metanol også, vi kjenner ikke hverken thc eller cbd innhold, de fleste i Norge røyker sin cannabis i form av hasj, som oftest blandet ut med tobakk noe som gir en dobbel avhengighet å skadeeffekt fra både cannabis, og tobakk, og ikke rent sjeldent røkt på gufne hjemmelagde piper, i tillegg til det så er det kriminelle organisasjoner som sitter igjen med inntektene. Det er ingen fordeler med forbud, ikke for noen, vel med unntak av kriminelle da, de elsker forbud. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
18 hours ago, skaftetryne32 said:

Uregulert cannabis er farligere enn regulert cannabis, det er som med alkohol, om det er ulovlig så ender man kanskje opp med 94% sprit, og det er kanskje metanol også, vi kjenner ikke hverken thc eller cbd innhold, de fleste i Norge røyker sin cannabis i form av hasj, som oftest blandet ut med tobakk noe som gir en dobbel avhengighet å skadeeffekt fra både cannabis, og tobakk, og ikke rent sjeldent røkt på gufne hjemmelagde piper, i tillegg til det så er det kriminelle organisasjoner som sitter igjen med inntektene. Det er ingen fordeler med forbud, ikke for noen, vel med unntak av kriminelle da, de elsker forbud. 

Poenget mitt er at forbud og reguleringer ikke er nok for å unngå store problemer med narkotika. Det er i stor grad et spørsmål om holdninger og kultur blant vanlige mennesker. Det kan fungere uheldig at mange fremmer ideer om at å ta en joint bare er en privatsak og et spørsmål om frihet (og gjerne at det er kult). Stort sett lever man ikke isolert fra resten av samfunnet. Jeg *lærte* av omgivelsene å drikke sprit og øl i sin tid - det var ikke noe genuint som jeg fant på selv 🙂

Om cannabis fungerer bra i Amazonas så trenger det ikke fungere godt for alle her nord.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
On 10.10.2024 at 7:32 AM, lada1 said:

Vi har ikke en innarbeidet kultur på bruk av cannabis - i motsetning til alkohol.
Har dere hørt hvordan alkohol fungerer på for eksempel Grønland og nord i Canada? Prøv å google.

Jeg er kjent med alkoholmisbruk på Grønland og i Canada, årsakssammenhengene er nok også mer komplekse enn bare alkohol i seg selv, det dreier seg jo i begge tilfeller om kolonialiserte folk, men det er ikke en diskusjon for nå.

Jeg vet ikke hva du mener kvalifiserer til innarbeidet kultur, men trygdekontoret kom tilfeldigvis på radioen etter jeg hadde lest inlegget ditt, Thommas Seltzer gjorde et poeng av at arbeiderklassekulturen innebar mer enn bare ruteskjorter, nemlig cannabis, at mange arbeidsfolk gjerne tok seg en bønne, eller hvordan han formulerte det (jeg har ikke tid til å høre gjennom programmet nå, men linker til riktig episode).
Det er ikke ment som noe større argument i seg selv, Per Bergersen som episoden tar for seg kalles jo allerede i tittelen en outsider, og det er vel rikitig i moderne tid at outsider-kultur er den som innebærer cannabis-kultur.

Men fra 60'tallet og til nå, må man vel kunne observere at det har gått fra å være et marginalt fenomen til å bli relativt mainstream, og er ikke 60 år nok tid til å utvikle en kultur?
Jeg vet ikke hva slags kriterier du setter for det, eller hvor nyttig det er å argumentere på denne måten, det vil jo alltid bare argumentere utifra et status quo, der vi ikke har kultur for de tingene vi ikke har gjort, og hár kultur for de tingene vi hár gjort, en apell til tradisjon.

Så har vi jo også dette med funn av cannabis i vikinggraver, universitetslektoren ved kulturhistorisk museum argumenterer for både rus-og nytte-bruk, i tilegg til dyrking av hemp for klær og materialer.

Men ja, uansett, jeg er usikker på om det i det hele tatt er så sterkt argument, jeg håper i det minste vi evner å lage oss en kultur om det er noe man ønsker, at man ikke er låst til å repetere samme mønster som er etablert i fortiden, noe jeg synes jeg ser hele tiden, men kanskje er det ønsketenkning.

Det er uansett ikke så viktig, dersom vi ikke kunne ha cannabisbruk her som følge av manglende kultur, så ser man jo likevel at man ikke lykkes med å strupe bruken på noe vis, diskusjonen handler om hvordan man skal forholde seg til den reelle situasjonen man står í, ikke ønsketenkning hvor nulltoleranse innebærer null bruk (som jeg håper vi har lært til nå).

Quote

Da kan det kanskje fungere med rop om dødsstraff? "Cannabis-kulturen" rundt det i Norge er primitiv og umoden. Uansett offentlige reguleringer og straff  så vil cannabis være et problem i lang tid.  Sannsynligvis har mange av oss gener som gjør cannabis til noe farlig.

Du må nesten finne forskning som sannsynliggjør at vi sannsynligvis har gener som gjør cannabis farlig.
Jeg tror ikke det stemmer.

Og det kan tenkes dødsstraff ville fungert dersom man så politiet henrette brukere en masse, men da står man tilbake med et lang værre samfunn, vil jeg si.
Hvis man får seg til å henrette folk over slike bagateller er jeg redd dødsstraff hadde blitt hammeren og alle problemer spiker.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (5 timer siden):

Poenget mitt er at forbud og reguleringer ikke er nok for å unngå store problemer med narkotika.

Det er vel strengt tatt ingen som sier at det ikke blir problemer samme hvordan man gjør det, det jeg mener er at det blir mindre problemer med regulert salg enn med ulovlig salg, og det blir definitivt enda mer problemer med totalforbud av rusmidler der enhver befatning med rusmidler medfører dødsstraff. 

 

lada1 skrev (5 timer siden):

Det kan fungere uheldig at mange fremmer ideer om at å ta en joint bare er en privatsak og et spørsmål om frihet (og gjerne at det er kult).

Vel det burde faktisk være det, om vi faktisk skal ha frihet her til lands, alkohol er det desidert farligste rusmiddelet vi har og det er fremdeles lovlig, ikke fordi det ikke medfører problemer, men at våre erfaringer viser at å overlate dette markedet til kriminelle organisasjoner bare gjør alt mye verre. Om det er "kult", jeg skjønner ikke helt hva du mener med det, det er ikke sånn at jeg vil markedsføre dette til barn i barneskole alder.

 

lada1 skrev (5 timer siden):

Stort sett lever man ikke isolert fra resten av samfunnet. Jeg *lærte* av omgivelsene å drikke sprit og øl i sin tid - det var ikke noe genuint som jeg fant på selv 🙂

Men du er i stand til å tenke selv er du ikke ? Det er ditt valg, om du fortsatt setter pris på en drink eller to så er det jo opp til deg ? Jeg og ble introdusert for alkohol på et eller annet tidspunkt, men jeg likte ikke rusen så jeg sluttet med den overdrevne drikkingen, en øl eller to er greit, men der er det alltid slutt for meg. Skal vi ha en stat som behandler oss som barn som må passes på og helst piskes om vi gjør noe "galt" ? 

 

lada1 skrev (5 timer siden):

Om cannabis fungerer bra i Amazonas så trenger det ikke fungere godt for alle her nord.

Men det gjør det jo, vi har en kvart million brukere her til lands. Vi har folk som dyrker selv og lager tinkturer som de bruker som smertestillende, fordi tilbudet om medisinsk cannabis er ikkeeksisterende, ikke pga kunnskap, men pga moralisme. Og vi har mange som bruker det rekreasjonelt selvfølgelig, markedet er der, markedet er svart, vi har ett vinmonopol i hver bygd, men minst 10 dealere som selger til alle i alle aldre til alle døgnets tider, og helt uten skatteinntekter som kunne blitt brukt til skademinimering, men vi overlater det til kriminelle organisasjoner, som gjør at de som faktisk bruker må ta kontakt med et kriminelt miljø, og det er sånn trappetrinnsteorien fungerer i praksis. Det er ingen fordeler med forbud, eller med dødsstraff. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, skaftetryne32 said:

 Skal vi ha en stat som behandler oss som barn som må passes på og helst piskes om vi gjør noe "galt" ? 

Ikke stat - men kanskje nabokjerringa og gode venner 🙂

Jeg har forøvrig ikke sett mye av objektive undersøkelser om følgende av mye/"liberalt" bruk av cannabis.

Annet: så langt som jeg forstår så har vi opparbeidet en viss kultur/mestring på bruk av alkohol. I gamle dager var man vel lettere fram med kniven når man fikk i seg passende mengder sprit 🙂  Enkelte tåler dog ikke alkohol og blir gale av det nå også. Jeg ville tro at det er tilsvarende angående cannabis og hardere stoffer. 

Jeg hadde personlig foretrukket effektiv null-toleranse mot cannabis.  Bl.a. av hensyn til mine barn. Vært deilig å bli kvitt slikt dritt 🙂

Forøvrig: jeg drakk alkohol som ung fordi andre gjorde det. Hadde det vært cannabis-bruk i miljøet så hadde jeg helst sikkert også brukt det. Her er det ikke snakk om "frihet". Såpass selv-innsikt har nå jeg da. Flaksen reddet meg unna narkotika.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 minutter siden):

Annet: så langt som jeg forstår så har vi opparbeidet en viss kultur/mestring på bruk av alkohol.

Vår alkohol kultur er ikke god, og det er nettopp hva alkohol gjør med hodet til folk som gjør det til det desidert farligste rusmiddelet i verden, det er ikke skaden på en selv som er det farlige, det er all type vold inkludert seksuell vold som bli begått i alkohol rus, du må forstå det at alkohol er ikke et mildt stoff, det er lite mestring av alkohol.

 

lada1 skrev (5 minutter siden):

Enkelte tåler dog ikke alkohol og blir gale av det nå også. Jeg ville tro at det er tilsvarende angående cannabis og hardere stoffer. 

 

Det er akkurat dette som enkelte er blitt lurt til å tro, at siden alkohol er lov så er alt det andre farligere det stemmer ikke, kommer man over en viss promille med alkohol så mister man alle hemninger og tror samtidig at man er verdensmester, det er ganske typisk blant de som bare har prøvd alkohol at de tror at det er alkohol som er det milde stoffet, det er det ikke. Det farligste med cannabis er skade på egen person, men det kan reduseres betraktelig med regulering, det trenger ikke å røykes blandet med tobakk, det er den mest skadelige måten å gjøre det på, pga av forbudet. I motsetning til alkohol så mister man ikke all form for kontroll og vett ved bruk av cannabis, du har antageligvis snakket med mange personer ruset på cannabis, men du har neppe lagt merke til det.

Folk som bruker alkohol tror at alkohol er et mildt rusmiddel, men det er det ikke, det er det verste mest skadelige apedopet vi har, og resultatene av det ser i vi hver helg, umotivert vold, et enormt antall voldtekter som aldri blir blir noe annet enn mørketall, unge mennesker som dør i trafikken. 

 

lada1 skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde personlig foretrukket null-toleranse mot cannabis.  Bl.a. av hensyn til mine barn. Vært deilig å bli kvitt slikt dritt 🙂

Om du virkelig vil ta hensyn til dine barn så burde du være for legalisering, nå har vi kriminelle organisasjoner som selger det til alle i alle aldre til alle døgnets tider, det brukes barn som selgere, barn som blir trukket inn et kriminelt miljø i ung alder, nulltoleranse er kort og godt utopisk, og ikke verdt å diskutere. Regulert salg via pol eller apotek hadde ført til skademinimering via tryggere bruk, mindre rekruttering til kriminelle miljøer, skatteinntekter og et nytt jobbmarked, og ikke minst et minimum av 18 års grense for kjøp. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (51 minutter siden):

Forøvrig: jeg drakk alkohol som ung fordi andre gjorde det. Hadde det vært cannabis-bruk i miljøet så hadde jeg helst sikkert også brukt det. Her er det ikke snakk om "frihet". Såpass selv-innsikt har nå jeg da. Flaksen reddet meg unna narkotika.

Synd de ikke brukte cannabis så kanskje du hadde sluppet unna med noe mindre farlig enn det du endte med å bruke når du var yngre.
Men det virker jo som du klarte deg greit selv om du brukte noe mye sterkere, mer avhengighetsskapende og mer skadelig enn cannabis :)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (55 minutter siden):

jeg drakk alkohol som ung fordi andre gjorde det. Hadde det vært cannabis-bruk i miljøet så hadde jeg helst sikkert også brukt det. Her er det ikke snakk om "frihet". Såpass selv-innsikt har nå jeg da. Flaksen reddet meg unna narkotika.

Du forstår det at alkohol også er et narkotisk rusmiddel ? Og ikke minst et mye sterkere, mye skadeligere og mer vanedannende narkotisk rusmiddel. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...