Gå til innhold

På høy tid å legalisere cannabis ?


Anbefalte innlegg

majer skrev (2 timer siden):

På sykehuset er det ofte pasenter som går ut for å røyke illegale rusmidler. Ofte kommer de ikke inn tidsnok tilbake til å få medisinene de skal ha sånn at de får langt flere liggedøgn enn nødvendig, noe som medfører merarbeid, går utover andre pasienter og koster samfunnet ekstremt mye penger. Så har vi de som kommer tidsnok tilbake, men blir sultne etterpå. På sykehuset har man gjerne faste tider for måltider pga arbeidsmengden. Da er det ikke kult å ha en sulten hasjer som maser på mat samtidig som døende pasienter vrir seg i smerte.

Vi som har jobbet i psykatrien har også blitt angrepet av nok av folk med rusutløste psykoser til at vi trigges av lukten av marijuana. Det er noe man bør få slippe på en arbeidsplass.

Ja regulering hadde nok hjulpet stort på alle disse problemene, røykerne kunne brukt faste røykeplasser som alle andre, eller de kunne kjøpt såkalte edibles så hadde de sluppet det, regulering kunne sørget for godt innhold av antipsykotiosk CBD i alle produkter, og matlyst er faktisk bra å ha på et sykehus.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
majer skrev (11 timer siden):

På sykehuset er det ofte pasenter som går ut for å røyke illegale rusmidler. Ofte kommer de ikke inn tidsnok tilbake til å få medisinene de skal ha sånn at de får langt flere liggedøgn enn nødvendig, noe som medfører merarbeid, går utover andre pasienter og koster samfunnet ekstremt mye penger. Så har vi de som kommer tidsnok tilbake, men blir sultne etterpå. På sykehuset har man gjerne faste tider for måltider pga arbeidsmengden. Da er det ikke kult å ha en sulten hasjer som maser på mat samtidig som døende pasienter vrir seg i smerte.

Vi som har jobbet i psykatrien har også blitt angrepet av nok av folk med rusutløste psykoser til at vi trigges av lukten av marijuana. Det er noe man bør få slippe på en arbeidsplass.

Synes det lukter overdramatisering her.

Der du jobber, er det selvfoelgelig pasienter, med spesielle behov, der noen av dem, bruker cannabis.

Lurer paa hvordan de blir, paa det dopet, dere gir dem jeg?

Er det saann hele tiden, med mangen av pasientene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (7 minutter siden):

Synes det lukter overdramatisering her.

Der du jobber, er det selvfoelgelig pasienter, med spesielle behov, der noen av dem, bruker cannabis.

Lurer paa hvordan de blir, paa det dopet, dere gir dem jeg?

Er det saann hele tiden, med mangen av pasientene?

Pasienter som dopes - dopes jo NED - altså at de skal roe seg ned.

Pyskoser sammen med ordinær rus høres ut som en cocktail som kan gi uante konsekvenser.

Forøvrig er legalisering av flere rusmidler det samme som akseptere økt samlet forbruk av rusmidler - og økt samlet forbruk gir i sin tur større rus relaterte problemer.  Jeg har ikke hørt eller lest om noe som pr. def er usunt og ulovlig som blir et mindre samfunnsproblem dersom det gjøres lovlig. Det ender vel ofte opp i en kombinasjon av å flytte problemer og øke total problemet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (54 minutter siden):

Forøvrig er legalisering av flere rusmidler det samme som akseptere økt samlet forbruk av rusmidler - og økt samlet forbruk gir i sin tur større rus relaterte problemer.  Jeg har ikke hørt eller lest om noe som pr. def er usunt og ulovlig som blir et mindre samfunnsproblem dersom det gjøres lovlig. Det ender vel ofte opp i en kombinasjon av å flytte problemer og øke total problemet. 

Men også skatteinntekter, og man skal ikke undervurdere betydningen kontakt med et kriminelt miljø har, det er heller ikke en garanti at flere vil bruke, man ser ikke større andel brukere i Nederland, der har de bare avkriminalisering, men et tolerert salg har ikke gitt flere brukere, men faktisk færre, det er ganske enkelt ikke så spennende, og de som vi ha cannabis får det fra et utsalg uten kontakt med kriminelle, Nederland har mindre overdosedødsfall enn Norge fordi de slipper å kjøpe rusmidler av langere på gata som selger alt mulig annet, til alle døgnets tider, og til barn. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, FriskLuft said:

 Jeg har ikke hørt eller lest om noe som pr. def er usunt og ulovlig som blir et mindre samfunnsproblem dersom det gjøres lovlig.

Sirkelargumentasjonen at det skal være ulovlig fordi det er ulovlig for n'te gang

Det fins ingen iboende definisjon på hva som er ulovlig. Loven er tekst skrevet av mennesker.

 

Dersom alt som er usunt skal være iboende ulovlig så må supermarkedene røske ut 90% av inventaret.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (16 timer siden):

Jeg har ikke hørt eller lest om noe som pr. def er usunt og ulovlig som blir et mindre samfunnsproblem dersom det gjøres lovlig. 

Da foreslår jeg at du leser deg opp om forbudstiden mot alkohol på 1920-tallet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (På 3.6.2024 den 8:28 PM):

Synes det lukter overdramatisering her.

Der du jobber, er det selvfoelgelig pasienter, med spesielle behov, der noen av dem, bruker cannabis.

Lurer paa hvordan de blir, paa det dopet, dere gir dem jeg?

Er det saann hele tiden, med mangen av pasientene?

Angående hvordan de blir med de legemidlene vi gir dem er det en kjennsgjerning at mange har overforbruk hjemme og skaper kvalme når de blir innlagt fordi de har bygget opp toleranse. Vi har ikke kapasitet til at leger skal ringes på midt på natten fordi pasienten ikke har effekt av dosen med sovetablett eller smertestillende. Vi har heller ikke kapasitet til at sykepleier skal underholde disse pasientene og ta imot raseriet og frustrasjonen deres. For at en lege på eks plastisk kirurgisk sengepost skal gi pasienten mer smertestillende enn anbefalt dose må man ringe til andre avdelinger og konferere med spesialister der. Det er ofte disse ikke er tilgjengelige heller. Da hoper det seg bare opp

Noe jeg savner i diskusjonen rundt rusmidler er hvorfor noen føler seg berettiget til å bryte med demokratiet fordi de ønsker at ting skal være på en bestemt måte. Vi har et demokrati i Norge som sier at illegale rusmidler ikke er greit. Så hvorfor angriper mange mennesker demokratiet? Er de mot demokrati generelt eller bare når det passer dem selv? Skal man kunne akseptere at folk bryter demokratiske regler for å få viljen sin i sak x= illegale rusmidler, må jo det samme gjelde for y=ran, z=drap på mennesker man ikke liker osv. Noe annet er jo ikke logisk. Når folk truer demokratiet setter jeg meg på bakbeina uavhengig av sak. Jeg har vært mot formueskatt, men etter at folk begynte å flytte ut og nærmest true politikerne har jeg blitt for selv om jeg ser ulempene. Det viktigste vi har er demokrati. Det skal ikke rokkes ved.

Endret av majer
Lenke til kommentar
majer skrev (25 minutter siden):

Angående hvordan de blir med de legemidlene vi gir dem er det en kjennsgjerning at mange har overforbruk hjemme og skaper kvalme når de blir innlagt fordi de har bygget opp toleranse. Vi har ikke kapasitet til at leger skal ringes på midt på natten fordi pasienten ikke har effekt av dosen med sovetablett eller smertestillende. Vi har heller ikke kapasitet til at sykepleier skal underholde disse pasientene og ta imot raseriet og frustrasjonen deres. For at en lege på eks plastisk kirurgisk sengepost skal gi pasienten mer smertestillende enn anbefalt dose må man ringe til andre avdelinger og konferere med spesialister der. Det er ofte disse ikke er tilgjengelige heller. Da hoper det seg bare opp

Noe jeg savner i diskusjonen rundt rusmidler er hvorfor noen føler seg berettiget til å bryte med demokratiet fordi de ønsker at ting skal være på en bestemt måte. Vi har et demokrati i Norge som sier at illegale rusmidler ikke er greit. Så hvorfor angriper mange mennesker demokratiet? Er de mot demokrati generelt eller bare når det passer dem selv? Skal man kunne akseptere at folk bryter demokratiske regler for å få viljen sin i sak x= illegale rusmidler, må jo det samme gjelde for y=ran, z=drap på mennesker man ikke liker osv. Noe annet er jo ikke logisk. Jeg tenker folk må bruke stemmeretten istedenfor å bryte reglene

Jeg har sittet i fengsel tre ganger.

Paa vandelen min finner du ikke vold, svindel, tyveri, kun cannabis.

I min framferd, her i samfunnet, gjoer jeg ingen noe vondt.

Naa maa jeg minne paa, at dette er en cannabisdiskusjon. 

Du snakker om rusmidler og demokrati. 

Mener  du at vi ikke her rett, til aa stille spoersmaal ved dette. bare godta, at det er saann?

Er de pasientene, som gaar ut og roeyker seg en joint, et stort problem?

Hva med de, som er paa full droenn paa amfetamin og ikke har sovet paa noen uker?

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (12 minutter siden):

Jeg har sittet i fengsel tre ganger.

Paa vandelen min finner du ikke vold, svindel, tyveri, kun cannabis.

I min framferd, her i samfunnet, gjoer jeg ingen noe vondt.

Naa maa jeg minne paa, at dette er en cannabisdiskusjon. 

Du snakker om rusmidler og demokrati. 

Mener  du at vi ikke her rett, til aa stille spoersmaal ved dette. bare godta, at det er saann?

Er de pasientene, som gaar ut og roeyker seg en joint, et stort problem?

Hva med de, som er paa full droenn paa amfetamin og ikke har sovet paa noen uker?

Så lenge vi har det helsevesenet vi har er det et stort problem at folk bruker illegale rusmidler. Hadde vi ikke bygget ned antall sengeplasser og revet sykehus for å bygge mindre så hadde saken kanskje vært en annen. Men nå tar mange hundre mennesker livet sitt hvert eneste år. Når vi først har en felles pott så synes jeg vi heller skal bruke pengene på å forhindre selvmord osv enn å la folk få gjøre som de vil. Cannabis er relativt harmøst for de aller fleste, men det hjelper ikke så lenge helsevesenet ikke har kapasitet. Så vil man ha endring må man stemme på partier som vil bedre helsevsenet før man kjemper for legalisering. Det må skje i riktig rekkefølge. Personlig er jeg for at vi en dag skal ha et system som gir oss frihet til å velge hva vi vil putte i kroppen vår

Endret av majer
Lenke til kommentar
majer skrev (5 timer siden):

Så lenge vi har det helsevesenet vi har er det et stort problem at folk bruker illegale rusmidler. Hadde vi ikke bygget ned antall sengeplasser og revet sykehus for å bygge mindre så hadde saken kanskje vært en annen. Men nå tar mange hundre mennesker livet sitt hvert eneste år. Når vi først har en felles pott så synes jeg vi heller skal bruke pengene på å forhindre selvmord osv enn å la folk få gjøre som de vil. Cannabis er relativt harmøst for de aller fleste, men det hjelper ikke så lenge helsevesenet ikke har kapasitet. Så vil man ha endring må man stemme på partier som vil bedre helsevsenet før man kjemper for legalisering. Det må skje i riktig rekkefølge. Personlig er jeg for at vi en dag skal ha et system som gir oss frihet til å velge hva vi vil putte i kroppen vår

Det er jo det vi holder paa med her.

Vi kommer med bedre alternativer, til helse og ruspolitikken

Endret av Karltorbj
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, majer said:

Noe jeg savner i diskusjonen rundt rusmidler er hvorfor noen føler seg berettiget til å bryte med demokratiet fordi de ønsker at ting skal være på en bestemt måte. Vi har et demokrati i Norge som sier at illegale rusmidler ikke er greit. Så hvorfor angriper mange mennesker demokratiet?

Sorry men du dette blir sirkelargumentasjon og stråmenn samtidig. Du kan ikke bruke argumenter som "ulovlig" eller "illegalt" når det er dette som er selve diskusjonen.

Ingen som bryter noe som helst demokrati her, vi diskuterer.

Ser ut som cannabis er en sak som splitter oss ca 50/50.
Vil du føye deg etter demokratiet dersom cannabis blir lovlig?

Du har fått med deg at flere vestlige land har avkriminalisert? Vi snakker om svære demokratier som USA og Tyskland.

Kom med reelle argumenter

I mens kan du lese om andre morsomme forbud som er reversert:

  • skateboard
  • boksing og kickboksing
  • farge-TV
  • homofili
  • kvinners stemmerett
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (8 minutter siden):
  • skateboard
  • boksing og kickboksing
  • farge-TV
  • homofili
  • kvinners stemmerett

Og ikke minst Life of Brian som både ble forbudt uten et demokratisk flertall i 1980 og legalisert samme år med regulert aldersgrense på 18 år og en fortekst som fortalte det norske folk at Brian ikke er Jesus og at korsfestelse var en vanlig romersk straff.
Snakker om å umyndiggjøre folket basert på overformynderi og irrasjonelle argumenter.

Som med mye annet fulgte Norge etter USA og Nixon når han erklærte krig mot narkotika som han mente var folkefiende nr. 1 og hvor han førte en fullskala kampanje for å demonisere rusmidler. Mye av informasjonen fra disse kampanjene er argumenter man finner den dag i dag hos den eldre garde selv om de er tilbakevist for lenge siden, og de øvrige som ikke har satt seg spesielt inn i temaet og hvor farlig f.eks. cannabis faktisk er i forhold til andre normaliserte stoffer som koffein, sukker, nikotin, alkohol m.m. både når det kommer til skade på seg selv, skade på andre og avhengighet.

Det har heldigvis snudd og folk har sakte men sikkert skiftet syn på saken:

image.png.12c6de35c778a1ce8458e9ea73c2d687.png

Og det ser ut til at de yngre politikerne våre som snart skal overta hovedpartiet er på i riktig retning:
 

Høyre: Ønsker avkriminalisering, altså å fjerne straff for bruk og besittelse av brukerdoser med narkotika. Foreslo dette da Erna Solberg var statsminister i 2021. Reformen ble nedstemt på Stortinget. Vil ikke ha legalisering av cannabis.

Unge Høyre: Vil ha avkriminalisering og statlig regulert cannabis-salg.

Senterpartiet: Motstander av både avkriminalisering og legalisering. Har med Ap bedt et utvalg vurdere om det er mulig å gi politiet flere virkemidler til å slå ned på bruk og besittelse av narkotika.

SUL (Senterungdommen): Vil ikke ha avkriminalisering eller legalisering.

Arbeiderpartiet: Er motstander av både avkriminalisering og legalisering.

AUF: Støttet Solberg-regjeringens rusreform om avkriminalisering på tross av at moderpartiet stemte mot forslaget i 2021.

Fremskrittspartiet: Ønsker verken legalisering eller avkriminalisering.

FpU: Ønsker både legalisering av cannabis og avkriminalisering av brukerdoser til eget bruk.

Sosialistisk Venstreparti: Støtter avkriminalisering, men ikke legalisering.

SU: Vil gå inn for avkriminaliseirng, og utrede legalisering.

KrF: Mener at narkotika fortsatt skal være forbudt, og at bruk og besittelse ikke skal avkriminaliseres.

KrFU: Er enig med moderpartiet.

Rødt: Støtter avkriminalisering, men er mot en fullstendig legalisering av narkotika.

Rød Ungdom: Er for avkriminalisering, og ønsker i tillegg å legalisere, produsere og omsette lettere rusmidler inenfor systemer som er sammenlignbare med dagens alkoholregelverk.

MDG: Støtter avkriminalisering og legalisering av cannabis.

Grønn Ungdom: Samme som moderpartiet.

Venstre: Støtter både legalisering av cannabis og avkriminalisering.

Unge Venstre: Enige med moderpartiet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fronter-ny-cannabis-kampanje/81477273

Øvrig lesning fra en Human Rights Foundation rapport 

The drug war has played a significant role in creating these threats to human rights and democracy. Lifting prohibition would weaken armed groups and criminals, reduce the amount of profit to be gained through the illicit market, and allow states to regulate the markets to ensure the safety of consumers.
It could also open the way for drug use to be destigmatized, and for health care workers to be able to provide much-needed treatment to victims of drug abuse and addiction.

Oversatt via google:

Narkotikakrigen har spilt en betydelig rolle i å skape disse truslene mot menneskerettighetene og demokratiet. Å oppheve forbudet vil svekke væpnede grupper og kriminelle, redusere mengden profitt som kan oppnås gjennom det ulovlige markedet, og tillate stater å regulere markedene for å sikre forbrukernes sikkerhet.
Det kan også åpne for at narkotikabruk kan avstigmatiseres, og at helsepersonell kan gi sårt tiltrengt behandling til ofre for narkotikamisbruk og avhengighet.

image.thumb.png.b84c22a0f6a35130e102af42c24f1462.png

https://hrf.org/wp-content/uploads/2019/05/WoD_Online-version-FINAL.pdf

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
majer skrev (3 timer siden):

Noe jeg savner i diskusjonen rundt rusmidler er hvorfor noen føler seg berettiget til å bryte med demokratiet fordi de ønsker at ting skal være på en bestemt måte. Vi har et demokrati i Norge som sier at illegale rusmidler ikke er greit. Så hvorfor angriper mange mennesker demokratiet? Er de mot demokrati generelt eller bare når det passer dem selv? Skal man kunne akseptere at folk bryter demokratiske regler for å få viljen sin i sak x= illegale rusmidler, må jo det samme gjelde for y=ran, z=drap på mennesker man ikke liker osv. Noe annet er jo ikke logisk. Når folk truer demokratiet setter jeg meg på bakbeina uavhengig av sak. Jeg har vært mot formueskatt, men etter at folk begynte å flytte ut og nærmest true politikerne har jeg blitt for selv om jeg ser ulempene. Det viktigste vi har er demokrati. Det skal ikke rokkes ved.

Det har du helt rett i, demokratiet vårt skal ikke rokkes ved. En av de viktigste demokratiske prinsippene vi har er nettopp folkets rett til å ytre politiske meninger og endre politikken vår gjennom valg. Det virker som du forveksler demokratiet med lover og regler.

Et angrep på demokratiet vil være å sensurere ytringer og meningsmotstandere, på lik linje med alle gangene Unge Venstre har fått "Legalize it"-plakatene sine revet ned på flere skoler i landet https://www.nrk.no/sorlandet/unge-venstre-om-skoleforbud_-_-forskjellsbehandling-1.14674709

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
majer skrev (4 timer siden):

Når vi først har en felles pott så synes jeg vi heller skal bruke pengene på å forhindre selvmord osv enn å la folk få gjøre som de vil.

Hva i all verden har egentlig selvmord med legalisering av cannabis å gjøre ? Og pengene, ser du ikke potensialet til å ikke bare kutte utgiftene, men også få inn skatteinntekter ? Jeg skjønner ikke helt hvordan du tenker her, kan vi ikke gjøre to ting på en gang i dette landet ?   

Lenke til kommentar

De fleste med fornuften i behold, ville hvis den tok smertene, valgt cannabis, som alternativ til smertebehandling, istedenfor opiater.

Dette paa grunn av at cannabisen, er mye mindre helseskadelig og mindre vanedannende, enn opiater og andre medisiner.

Da maa det vaere, det beste alternativet, i forhold til rekreering og rus ogsaa da?

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5.6.2024 at 1:46 PM, Noxhaven said:

Som med mye annet fulgte Norge etter USA og Nixon når han erklærte krig mot narkotika som han mente var folkefiende nr. 1 og hvor han førte en fullskala kampanje for å demonisere rusmidler

Han siktet på hippiene og tok de ved å forby spesifikt de stoffene som mange av de benyttet.
Når mennesker som demonstrerer mot krig blir folkefiende nr. 1 så sier det alt om hvilken kultur vi egentlig har.

Hippiene var altfor frittenkende og frittalende. Veldig stress med så bevisste mennesker.

Kineserne forbød jo Qigong, som bare er litt meditasjon og bevegelse, under påskuddet at det var en kult.

Man blir jo intet annet enn nyskjerrig når ting som er helt ufarlige, blir forbudt. Hva er det som egentlig er problemet til myndighetene, tror det er litt av det samme greiene stort sett.

Endret av Bing123
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (På 6.6.2024 den 6:56 PM):

Han siktet på hippiene og tok de ved å forby spesifikt de stoffene som mange av de benyttet.
Når mennesker som demonstrerer mot krig blir folkefiende nr. 1 så sier det alt om hvilken kultur vi egentlig har.

Hippiene var altfor frittenkende og frittalende. Veldig stress med så bevisste mennesker.

Kineserne forbød jo Qigong, som bare er litt meditasjon og bevegelse, under påskuddet at det var en kult.

Man blir jo intet annet enn nyskjerrig når ting som er helt ufarlige, blir forbudt. Hva er det som egentlig er problemet til myndighetene, tror det er litt av det samme greiene stort sett.

Jeg har ogsaa tenkt litt den veien. Hva er det de er mest redde for.

"Verden vil bedras" er det et ordtak, som sier. den fella, gaar ikke hippiene saa lett i.

Mistenker ogsaa, at det er det, de er mest redde for.

De der hippiene, som ikke saa lett, kjoeper alt de kommer med

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (1 time siden):

Han siktet på hippiene og tok de ved å forby spesifikt de stoffene som mange av de benyttet.
Når mennesker som demonstrerer mot krig blir folkefiende nr. 1 så sier det alt om hvilken kultur vi egentlig har.

Hippiene var altfor frittenkende og frittalende. Veldig stress med så bevisste mennesker.

Kineserne forbød jo Qigong, som bare er litt meditasjon og bevegelse, under påskuddet at det var en kult.

Man blir jo intet annet enn nyskjerrig når ting som er helt ufarlige, blir forbudt. Hva er det som egentlig er problemet til myndighetene, tror det er litt av det samme greiene stort sett.

Tja hippiene og ikke minst afro-amerikanerne, delen av befolkningen hvor cannabisforbruket var størst.
Begge hadde en mentalitet og en stemme som ikke var forenelig med den ønskede konservative tankegangen.. Og hva er vel da bedre enn å sende de i fengsel hvor de kunne jobbe gratis og samtidig ta fra dem stemmeretten?

Det er en uproporsjonal andel bak lås og slå i "the land of the free" hvor noe åpenbart skjedde tidlig på 70-tallet. 

image.thumb.png.6da757376583a25e1994a9e2ba5b816c.png

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...