Gå til innhold

På høy tid å legalisere cannabis ?


Anbefalte innlegg

On 16.5.2024 at 8:31 AM, mandodiao said:

1. Så det er håpløsheten vi bekjemper? Burde vi jobbe mot et regelverk som sanksjonerer generell udugelighet/håpløshet, med eller uten rusmidler i hånden? 

Vi kan vell straffe alle for deres kommende synder. Piskeslag?

2. Vil du legge til andre syndige konsepter? Som musikk, dans, film, onani.

Evt. Straffe de som skal dele ut piskeslagene for nytelsen de føler under akten.

3. Jeg tuller litt med deg i svaret mitt her, men det koker ned til å reflektere meneskesyn. Som du uttrykker veldig tydelig i ditt tredje poeng.

For deg er det Dophuer. For de som faktisk bryr seg er det mennesker.

Mange av de som tenker avkriminalisering av Cannabis klarer å se helheten av både mennesket og akten de skal straffes for. Og tenker gjerne at ett godt fungerende menneske blir lagd ved omsorg, hjelp, veiledning og motivasjon.

1. Ja, vi burde bekjempe generell udugelighet også.
2. Nei, jeg tror ikke på ''synd'' som omfavner så tilfeldige ting.
3. De er mennesker og dophuer. Jeg vil dems beste, for de verste så inkluderer det tvang, omsorgsfull rehabilitering kan ofte fungere, men ikke alltid. Å være nyttig er for nesten alle mennesker givende og gledesfylt.
Det er ett ganske sunt menneskesyn å se ned på samfunns-skadende egoisme og latskap, din sympati ligger på feil side, offeret er samfunnet som skades av disse folkene.

On 16.5.2024 at 6:35 AM, Nedward said:

Er ikke så veldig lenge siden cannabis ble ulovlig - i historisk perspektiv.

Vi kan jo gjøre barneleker og dataspill ulovlig. Helt unødvendig. Eller enkelte typer biler som har liten praktisk verdi. Det er veldig mye som "stengt tatt ikke er nødvendig", som er lov. Jeg ser ikke hvorfor det er et argument. 

Det er ingen grunn til å gjøre noe ulovlig om nesten ingen har hørt om det.
Vi kan regulere dataspill OG sosiale medier, begge er skadelig på flere måter. Unødvendig dyre biler er alt skattet sterkt, og at rike bruker pengene sine på tull er en annen debatt, den kan du eventuelt ta under sosialisme-tråden.

On 16.5.2024 at 8:30 AM, .Simen said:

Så lenge man ikke skader andre, hvorfor burde man ikke "få lov" til å være håpløs/udugelig? Det er da en fundemental menneskerett å kunne få velge hvilken sinnstilstand man vil være i. Kunne like gjerne sagt det samme om kolleger som skjelver og tripper konstant nervøst med beina fordi de har drukket for mye kaffe.

Nei, det er ingen menneskerett å være selv-valgt udugelig, du skal ikke kunne velge å være NAVer resten av livet, dessverre er det veldig lett å utnytte det systemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Karltorbj skrev (7 timer siden):

For aa si det saann, det kommer ikke til aa bli vanskelig aa konkurrere med dagens priser og kvalitet, i hvert fall.

Gateprisen for plastikkhasj, ligger for tiden paa, en 150 - 200kr grammet

 

Noxhaven skrev (2 timer siden):

Og prisen er fortsatt 100 kroner lavere enn det dagens marked ligger på, et produkt du ikke aner hva inneholder

Ikke for å ødelegge argumentet, men nei man betaler fra 100-150kr per gram for kvalitetsprodukt i dag. I tillegg får man kjøpt oljepenner til greie priser.

Jeg tror det er mere vanskelig å finne plastikkhasj enn kvalitets-cannabis for de som konsumerer regelmessig. Muligens du får kjøpt dårlig hasj for 200kr grammet om du oppsøker en tilfeldig narkis/utlending langs akerselva

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (1 time siden):

1. Ja, vi burde bekjempe generell udugelighet også.
2. Nei, jeg tror ikke på ''synd'' som omfavner så tilfeldige ting.
3. De er mennesker og dophuer. Jeg vil dems beste, for de verste så inkluderer det tvang, omsorgsfull rehabilitering kan ofte fungere, men ikke alltid. Å være nyttig er for nesten alle mennesker givende og gledesfylt.
Det er ett ganske sunt menneskesyn å se ned på samfunns-skadende egoisme og latskap, din sympati ligger på feil side, offeret er samfunnet som skades av disse folkene.

Jeg er jo ikke egoistisk, lat, eller udugelig?

Kunne sikkert argumentert for hvordan jeg er mere dugelig enn deg også, at jeg skatter mere, yter mere, skaper mere positivitet rundt meg. etc.

Men om jeg hadde tatt meg en blås, så hadde jeg i ditt syn vært på minus-siden? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Nasjonalisten said:

De er mennesker og dophuer.

Du klarer ikke slutte å være nedlatende, du skulle røykt deg en rev og løsnet opp ditt stive sinn litt tenker jeg.

4 hours ago, Nasjonalisten said:

Det er ingen grunn til å gjøre noe ulovlig om nesten ingen har hørt om det.

Hva slags kriterie er dette om jeg tør spørre?

Man kan vanskelig koke opp noe mer vagt, om man så prøver.

Jeg ville foreslått skadepotensiale inkludert kognitiv funksjon, samt risiko for avhengighet som kriterier for hvilke stoffer som burde være ulovlig.

Det burde løftet en gjeng av stoff ut av forbuds-listen, som aldri har gjort en eneste sjel til hverken pasienter, NAVere eller uteliggere. 

I tillegg kan man bruke føre var-prinsipp med nye/ukjente stoffer. Medisin og legemiddel-industrien forsker gladelig på alle slags potensielt nyttige stoffer.

Endret av Bing123
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (1 time siden):

Jeg tror det er mere vanskelig å finne plastikkhasj enn kvalitets-cannabis for de som konsumerer regelmessig. Muligens du får kjøpt dårlig hasj for 200kr grammet om du oppsøker en tilfeldig narkis/utlending langs akerselva

Takk. Derfor jeg åpnet med å spørre hva prisen ligger på, fordi jeg ikke aner. Men ja, selv med over 300% påslag i skatter og avgifter til staten så er prisen fortsatt den samme med andre ord, så synes ikke du ødela argumentet, kun litt svekket ;)

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar

Hvis dette blir tillatt i Norge så håper jeg på et forbud mot den røykbare varianten.

Synes absolutt ikke det høres behagelig ut med "New York reeks"  (New York stinker).

Tipper mange brukere vil bo i blokker og da er det ikke greit å stinke ned blokka, for å si det sånn. 

Etter det jeg leser synes mange dette er en kvalmende lukt og røyken i seg selv har samme helseskadelige effekter som vanlige sigaretter.  (Irriterer lungene, mer hosting, oftere syk)

https://www.nbcnewyork.com/news/national-international/like-snoop-doggs-living-room-tennis-players-complain-of-marijuana-smell-at-us-open-court/4635620/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (14 minutter siden):

Hvis dette blir tillatt i Norge så håper jeg på et forbud mot den røykbare varianten.

Damping/vaporizer av tørr urt/olje og spiselige produkter er definitivt de beste variantene. Både i lukt og for helsen. Rusen er diskuterbart bedre også.

Men tviler på man blir kvitt røykingen. Folk røyker sigg enda, selvom det finnes bedre inntaksmetoder for nikotin.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (19 minutter siden):

Synes absolutt ikke det høres behagelig ut med "New York reeks"  (New York stinker).

Den lukta er etter min mening langt mer behagelig enn det en storby gjerne lukter av, det er jo tross alt bare en plante med aromatiske terpener, men jeg ser poenget det bør være de samme restriksjoner som med tobakk, tobakk som lukter langt jævligere forresten, men smak og ubehag selvfølgelig.  

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (8 timer siden):

Høyere etterspørsel enn tilbud i kombinasjon med risiko må jo være faktorer som presser opp dagens priser? Jeg kan ikke se for meg at produksjonskostnaden skal være så ekstremt fordyrende når det kommer til sluttbrukerprisen.

Hva koster det nå for 1 gram god kvalitet marijuana? 250kr? 

Raskt budsjett:

To arbeidere og en regnskapsfører med en vanlig gjennomsnitt lønn på en bondegård med drivhus for vinterproduksjon og felt for sommerproduksjon.
Om vi sier 1000 planter på sommerstid, en plante bruker 3 mnd. og gir 180g tørket ferdig produkt. To avlinger på et år.
Og vi sier 200 planter i drivhus om vinteren, 3 mnd. og 180g.. to avlinger på et år.

Da har vi 2400 planter som gir 180 gram hver, som utgjør 432 000 gram.

Sier vi at de selger dette til et statlig styrt kontroll organ som pakker, merker og sender det til "Vinmonopolet" så har vi hele produksjonslinjen.

Om vi sier at Bonden selger dette til 20 kr pr. gram til staten som merker, sorterer og kontrollerer og som legger på 10 kr. Det sendes videre til vinmonopolet som også skal ha 10 kr.

Bondegården tjener da 8.640.000, hvor 2.000.000 er lønn, 1.000.000 er forsikringer, avgifter og annet, 2.000.000 er til strøm, drivstoff og generell drift og vedlikehold av gården.
Da har disse 3.600.000 til gode til investeringer og sikkerhet.

Kontroll organet tjener 4.320.000 som brukes til å utføre kontroll, merking og sortering, lønninger m.m.

Vinmonopolet tjener 4.320.000 som dekker lokalet, lønninger m.m.

Produktet koster nå 40 kr pr gram, legger du på 25% mva. så koster det 50 kr. Legger du til 100 kr pr gram som går rett til helse, skadeforebygging og avhengighetshjelp så er vi på 150 kr pr gram.

Fra denne ene bondegården så tjener staten nå 47 520 000 kr kun fra slutt produkt prisen.
Skatt fra lønninger, arbeidsgiveravgift og mer fra alle som er inkludert i produksjonslinjen fra frø til vinmonopolet kommer i tillegg.

Og prisen er fortsatt 100 kroner lavere enn det dagens marked ligger på, et produkt du ikke aner hva inneholder, hvilke folk som har vært involvert i det om det er barnearbeidere eller slaver for mafiaen som frakter og gror planter, og som vi ikke tjenere en eneste statlig krone på samtidig som det selges til barn og ungdom helt ukritisk.

Om vi starter opp 100 sånne bondegårder i landet så har vi skaffet oss 750 godt betalte arbeidsplasser og over 5.000.000.000 kr til staten som kan bruke disse til å bedrive helsebedrende arbeid og systematisk informere samfunn og skoler om farene ved å misbruke rusmidler og mye annet som trolig er mye bedre bruk av pengene enn det dagens mafia bruker dem på..
Men meg om det, det er jo tross alt nesten helt umulig å konkurrere med mafiaen for et statlig organ så da er vel slaget tapt.

De kommer ikke til aa ha en sjanse, til aa konkurere, hvis de tar den prisen, 150kr grammet, i hvert fall.

Lenke til kommentar
mandodiao skrev (5 timer siden):

 

Ikke for å ødelegge argumentet, men nei man betaler fra 100-150kr per gram for kvalitetsprodukt i dag. I tillegg får man kjøpt oljepenner til greie priser.

Jeg tror det er mere vanskelig å finne plastikkhasj enn kvalitets-cannabis for de som konsumerer regelmessig. Muligens du får kjøpt dårlig hasj for 200kr grammet om du oppsøker en tilfeldig narkis/utlending langs akerselva

Skal du ha kvalitets-cannabis i dag, maa du kjoepe pot.

Syd europa mafian, har oedelagt hele hasjmarkedet.

Faar du tak i, ren og fin hoeykvaitetshasj i dag, har du vanvittig gode kontakter og er meget privilegert.

Og maa sannsyneligvis, betale buksa di, for den.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, mandodiao said:

Men om jeg hadde tatt meg en blås, så hadde jeg i ditt syn vært på minus-siden? 

Nei, mange kan håndtere dop veldig godt, jeg er blant dem, og jeg håndterer også sukker og sosiale medier veldig godt. 
Jeg vil like vel skape regulering og forbud som påvirker meg, for at samfunnet som helhet kan være mer fri for skadelige fristelser. Av samme grunn vurderer jeg ett forbud mot forbrukslån, det er svært få som har positiv nytte av det, og det er nesten ingen det er viktig for, men det er veldig mange som ødelegger økonomien med det. Eventuelt sterkt regulere volumet/summene.

I og med at vi er på totalt forskjellig ideologisk grunnlag, så regner jeg med at du syns jeg er netto negativt for samfunnet uansett hvor mye jeg skatter, donerer, eller jobber frivillig. Jeg anser for eksempel mange milliardærer og statsledere som langt mindre nyttig enn meg selv, siden jeg anser dem som sterkt negativt for samfunnet.
Jeg regner med at du ville foretrukket ett noe mer ustabilt og svakere samfunn med for eksempel 30% dopavhengighet, så lenge folk valgte det fritt, og fikk følge sine hedonistiske instinkter. Så kan man blande inn alt det progressive du eller andre kanskje støtter, selv-sterilisering, dieter og livsstiler som resulterer i uføretrygd og lav fruktbarhet(og generelt lave forventinger som tillater mye uføretrygd), trans folk som også er sterile, uregulerte sosiale medier som gjør folk deprimerte, lite til ingen motivasjon til å bli forelder og derav svært lave fødselsrater.
Jeg verdsetter ett mer stabilt disiplin-og-mening-orientert samfunn, inklusiv noe ufrihet.
Skulle det blitt konflikt mellom disse 2 samfunnene, så er det åpenbart hvem som vinner, og om vesten degenererer til ett dopfylt sted hvor ingen får barn og halvparten av 40-åringer er på uføretrygd, så vil vi i fremtiden bli erobret og potensielt utryddet.

Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (3 minutter siden):

Skulle det blitt konflikt mellom disse 2 samfunnene, så er det åpenbart hvem som vinner, og om vesten degenererer til ett dopfylt sted hvor ingen får barn og halvparten av 40-åringer er på uføretrygd, så vil vi i fremtiden bli erobret og potensielt utryddet.

Problemet er bare det at de som har et strengt kontrollerte samfunn faktisk har større problem med rusmidler, ta forbudstiden i USA som et eksempel, folk liker ikke å bli fortalt hva de skal gjøre av autoritære regimer, gi de friheten til å velge selv og det er en god sjans for at de velger det fornuftige, det er for eksempel ikke flere brukere av cannabis i Nederland enn i Norge, kanskje til og med færre, de er faktisk ganske lavt i forhold til hele Europa med 5.4% av befolkningen. Jeg har også sett det så lavt som under 4%, tallene varierer, men Nederland er faktisk alltid temmelig lavt i bruk. Gjennomsnittet i Europa er 6.8%. Det eneste vi oppnår er jo egentlig lage en økonomisk gavepakke til kjeltringer, som fører til mer kriminalitet, økt rekruttering, og salg av dop til 12 åringer. Hadde forbudet virkelig vært noe som motvirket bruk burde vi kriminalisere alkohol også. 

https://www.reuters.com/article/idUSL5730185/#:~:text=Among adults in the Netherlands,Addiction%2C using latest available figures.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (49 minutter siden):

Skulle det blitt konflikt mellom disse 2 samfunnene, så er det åpenbart hvem som vinner, og om vesten degenererer til ett dopfylt sted hvor ingen får barn og halvparten av 40-åringer er på uføretrygd, så vil vi i fremtiden bli erobret og potensielt utryddet.

Skal nevnes at to av de landene som bruker aller mest cannabis i verden er Israel og USA.

Israel had the highest prevalence of cannabis use worldwide in 2020. Approximately 27 percent of the adult population had consumed cannabis during that year. This is significantly more than in any other country. In the United States (U.S.), the prevalence of cannabis use is about 17 percent.

https://www.statista.com/statistics/1015296/rate-of-cannabis-use-worldwide-country/#:~:text=Israel had the highest prevalence,use is about 17 percent.

Som sagt en rekke ganger cannabis er et ganske mildt rusmiddel, mye mildere enn f.eks alkohol som er det foretrukne rekreasjonelle narkotiske rusmiddelet de fleste steder, kanskje litt mer cannabisbruk i stedet for alkoholbruk er en fordel ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (1 time siden):

I og med at vi er på totalt forskjellig ideologisk grunnlag, så regner jeg med at du syns jeg er netto negativt for samfunnet uansett hvor mye jeg skatter, donerer, eller jobber frivillig. Jeg anser for eksempel mange milliardærer og statsledere som langt mindre nyttig enn meg selv, siden jeg anser dem som sterkt negativt for samfunnet.

Neida, jeg vet ingenting om deg utenom deler av hva du annser som ditt idealistiske samfunn. Så du kan være langt på pluss-siden i dagens samfunn for alt jeg vet.

Jeg hadde sikkert også plassert deg høyere enn mange miliardærer og statsledere.

Hadde sikkert plasser meg selv også høyere, uten at det sier så mye om oss, eller kriteriene vi verdsetter.

Nasjonalisten skrev (1 time siden):

Jeg regner med at du ville foretrukket ett noe mer ustabilt og svakere samfunn med for eksempel 30% dopavhengighet, så lenge folk valgte det fritt, og fikk følge sine hedonistiske instinkter. Så kan man blande inn alt det progressive du eller andre kanskje støtter, selv-sterilisering, dieter og livsstiler som resulterer i uføretrygd og lav fruktbarhet(og generelt lave forventinger som tillater mye uføretrygd), trans folk som også er sterile, uregulerte sosiale medier som gjør folk deprimerte, lite til ingen motivasjon til å bli forelder og derav svært lave fødselsrater.
Jeg verdsetter ett mer stabilt disiplin-og-mening-orientert samfunn, inklusiv noe ufrihet.
Skulle det blitt konflikt mellom disse 2 samfunnene, så er det åpenbart hvem som vinner, og om vesten degenererer til ett dopfylt sted hvor ingen får barn og halvparten av 40-åringer er på uføretrygd, så vil vi i fremtiden bli erobret og potensielt utryddet.

Jeg ville foretrukket at vi tok kontroll, og f.eks. fokuserte på forebygging, behandling av de som ender opp med problemer. Frivillighet ser jeg på som en av nøklene til suksess når det kommer til rehabilitering.

Tvang fører med seg mye motsettelse.

Jeg tror også en soldat motivert av kjærlighet, frihet og tilhørighet, med en ekte forståelse av konflikten de kjemper i. Er en bedre soldat, enn en som representerer de tvangsbaserte samfunnene vi kjenner i dag.

Hvilke "strenge" land ser du på som forbilder i dag?

Nord-Korea? Saudi-Arabia? Syria? Singapore?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, mandodiao said:

1 Jeg ville foretrukket at vi tok kontroll, og f.eks. fokuserte på forebygging, behandling av de som ender opp med problemer. Frivillighet ser jeg på som en av nøklene til suksess når det kommer til rehabilitering.

2 Tvang fører med seg mye motsettelse.

3 Jeg tror også en soldat motivert av kjærlighet, frihet og tilhørighet, med en ekte forståelse av konflikten de kjemper i. Er en bedre soldat, enn en som representerer de tvangsbaserte samfunnene vi kjenner i dag.

4 Hvilke "strenge" land ser du på som forbilder i dag?

1. Frivillighet og forebygging har sin plass, men om folk heller vil sove på gata og slenge sprøyter på strender eller fortau, så blir det tvangs-avvending, og det tror jeg de selv ville satt pris på, for avhengighet er en jævlig eksistens, og avvending er nesten umulig i visse tilfeller.

2. Vi har 1000 typer tvang i de mest ''frie'' landene, skatter, avgifter, forbud, påbud, fartsgrenser, verneplikt, søknadsprosess for banale endringer på hus/eiendom. Noen er du uenig i, noen er jeg uenig i. 

3. Jeg regner med at du ville gjort veldig mye for foreldrene dine, i det minste gjelder det de aller fleste. Foreldrene dine har(forhåpentligvis) drevet ett fascistisk regime i hjemmet ditt i potensielt 18 år, slik at du skal bli sunn, sterk, smart, og nyttig i voksen alder, stort sett fri for avhengighet, og de fleste elsker sine foreldre uansett. De fleste får en god oppvekst og føler ikke behov for dop, men ikke alle, så da burde staten være backup-forelder, og dermed sørge for at tech ikke blir for manipulativ, maten i butikken ikke er skadelig og at den sunne maten er rimeligst, og at folk ikke faller inn i dop avhengighet.
En soldat i forsvar er primært motivert av overlevelsen av sin slekt/familie.

4. Norge, uten FRP's liberalistiske avgiftskutt, og før noe mer blir lovlig. Mitt ideal trenger mange tiår med justering av samfunnet vekk fra alkohol(og snus/tobakk/sukker), jeg vet at alkohol ikke kan forbys uten vanvittig mye mer politiresurser, og jeg har større problemer å bruke politiet til de neste tiårene. I Norge bruker vi tvangs-innlegging, og jeg vil ha mer av det.
Jeg vet at cannabis er bedre enn alkohol, og det argumentet vil i evig tid brukes for å lovlig-gjøre rekreasjonelt dop av 1000 forskjellige typer.

2 hours ago, skaftetryne32 said:

Problemet er bare det at de som har et strengt kontrollerte samfunn faktisk har større problem med rusmidler, ta forbudstiden i USA som et eksempel.

Alkohol burde ikke forbys, det burde avvender over lang tid, med en teskje skam, og en spiseskje påvirkingskampanjer, og avgiftene burde økes i midlertid.

1 hour ago, skaftetryne32 said:

Skal nevnes at to av de landene som bruker aller mest cannabis i verden er Israel og USA.

Israel had the highest prevalence of cannabis use worldwide in 2020. Approximately 27 percent of the adult population had consumed cannabis during that year. This is significantly more than in any other country. In the United States (U.S.), the prevalence of cannabis use is about 17 percent.

https://www.statista.com/statistics/1015296/rate-of-cannabis-use-worldwide-country/#:~:text=Israel had the highest prevalence,use is about 17 percent.

Som sagt en rekke ganger cannabis er et ganske mildt rusmiddel, mye mildere enn f.eks alkohol som er det foretrukne rekreasjonelle narkotiske rusmiddelet de fleste steder, kanskje litt mer cannabisbruk i stedet for alkoholbruk er en fordel ?

Cannabis er relativt ok på egenhånd, problemene kan ta lang tid å bygge seg opp, det er ett problem i seg selv at noen som helst dop normaliseres, slik som alkohol er blitt. 
Jeg er nysgjerrig på effektene til cannabis på folk som går fra å ikke bruke dop til å bruke cannabis regelmessig, blir de mer eller mindre produktive/kriminelle? Hvor mange barn får folk som regelmessig bruker Cannabis.
At Cannabis er bedre enn alkohol er ikke ett argument FOR cannabis, det er kun ett argument MOT alkohol, og for påvirkingskampanjer mot alkohol, og øking av avgiftene. 
Som sagt tidligere vil ''cannabis er bedre enn X dop'' brukes for å legalisere alle mulige typer dop, det er ikke ett argument. 
Pest er bedre enn kolera, skal vi importere pest og alt annet som er bedre enn kolera?
For meg er dop kun en sykdom, og kun negativt.

Endret av Nasjonalisten
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (21 minutter siden):

For meg er dop kun en sykdom, og kun negativt.

Greit nok, men du nevner en pest og kolera situasjon, vi blir aldri kvitt dop, ingen som har prøvd ekstreme metoder har lykkes med det, faktisk har det bare gjort ting verre, de som har mer humane metoder har stort sett vist bedre resultater, så da er problemstillingen skal vi bedrive ekstremt kostbart frihetshatende og dehumaniserende sisyfosarbeid, eller skal vi omfavne frihet, humanisme og ikke minst frihet og de skatteinntekter som kommer med det, du kan godt kalle det pest og kolera, men på meg virker det som du fremdeles velger den verste varianten, jeg er en stor tilhenger av frihet, jeg mener vi bør ha friheten til å velge selv hva vi skader oss selv med, inkludert sukker, tv, SOME, religion eller andre former for dop , hvert fall så lenge alternativet er verre, og det er det liten tvil om at det faktisk er. 

 

Nasjonalisten skrev (28 minutter siden):

Alkohol burde ikke forbys, det burde avvender over lang tid, med en teskje skam, og en spiseskje påvirkingskampanjer, og avgiftene burde økes i midlertid.

Og fremdeles vil det verre et svart marked for det, selv i land der bruk av alkohol er forbundet med skam er det enorm bruk av alkohol, en slipper ikke unna at mennesker liker rusmidler. Å overlate disse markedene til kriminelle organisasjoner er fremdeles bare en idiotisk ide.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (På 29.5.2024 den 2:01 PM):

Nei, det er ingen menneskerett å være selv-valgt udugelig, du skal ikke kunne velge å være NAVer resten av livet, dessverre er det veldig lett å utnytte det systemet.

At noen finner smutthull og utnytter velferdssystemet vårt er først og fremst et administrativt problem innad i staten. Her bruker du altså systemmisbruk som argument for å frata folks rett til selvbestemmelse. Du løser ikke dette problemet med å innskrenke personlig frihet, men heller bedre regulering innad i NAV.

En ting som er viktig å huske på, er at dersom cannabis blir legalisert vil det fortsatt være forbudt å være ruspåvirket på blant annet jobb og skole.

Om noen velger å slappe av på sofaen etter jobb med en joint, eller hogge ved i skogen er opp til dem selv. Ikke du og meg. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Samfunnet er i ferd med å overdose fullstendig på lovlige "dop" som antidepressiva. Økende omfang av medisiner som man aldri blir ferdig med er selvsagt ekstremt profitabelt for en viss industri.
Frisk person er ikke lenger betalende kunde. 

Det vestlige samfunnet sviktet da det plutselig bannlyste psykadelika på linje med opioder. Det er tross alt astronomiske forskjeller. Psykadelika har potensiale for å hjelpe folk med psykiske problem i følge mange studier. Men som følge av kriminaliseringen stoppet all forskning.

"War on drugs" har vart lengre enn den kalde krigen, kartellene og farmasien vinner big time.

Tror ikke idealsamfunnet til Nasjonalisten med at alle bare skal være nyttige soldater/roboter og kun bedrive jobb, spise, sove og tjene big brother er spesielt sunt det heller.

Filosofisk kan du si at ingen har blitt valgt å bli født, hvorfor skal man da strippes for frihet?

La folk dope seg med de minst skadelige midlene om det gir de noe moro eller gode følelser. De færreste får et kick av å jobbe seg ihel og betale skatt.

Bruk kunnskap og opplæring istedenfor frykt og trusler.
"Narkottikka er fali" - mantraet mister fullstendig effekt og troverdighet med en gang ungdommer ser at det var ikke særlig farlig med en joint. 

Blir så tåpelig når noen benytter generaliseringen "dop" som bare skal forbys i ekte diktatur-stil alt sammen.
Spekteret er så bredt og dypt at det eneste jeg ser når noen snakker slik, er manglende kunnskap om temaet.

Endret av Bing123
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (På 31.5.2024 den 11:53 PM):

Samfunnet er i ferd med å overdose fullstendig på lovlige "dop" som antidepressiva. Økende omfang av medisiner som man aldri blir ferdig med er selvsagt ekstremt profitabelt for en viss industri.
Frisk person er ikke lenger betalende kunde. 

Det vestlige samfunnet sviktet da det plutselig bannlyste psykadelika på linje med opioder. Det er tross alt astronomiske forskjeller. Psykadelika har potensiale for å hjelpe folk med psykiske problem i følge mange studier. Men som følge av kriminaliseringen stoppet all forskning.

"War on drugs" har vart lengre enn den kalde krigen, kartellene og farmasien vinner big time.

Tror ikke idealsamfunnet til Nasjonalisten med at alle bare skal være nyttige soldater/roboter og kun bedrive jobb, spise, sove og tjene big brother er spesielt sunt det heller.

Filosofisk kan du si at ingen har blitt valgt å bli født, hvorfor skal man da strippes for frihet?

La folk dope seg med de minst skadelige midlene om det gir de noe moro eller gode følelser. De færreste får et kick av å jobbe seg ihel og betale skatt.

Bruk kunnskap og opplæring istedenfor frykt og trusler.
"Narkottikka er fali" - mantraet mister fullstendig effekt og troverdighet med en gang ungdommer ser at det var ikke særlig farlig med en joint. 

Blir så tåpelig når noen benytter generaliseringen "dop" som bare skal forbys i ekte diktatur-stil alt sammen.
Spekteret er så bredt og dypt at det eneste jeg ser når noen snakker slik, er manglende kunnskap om temaet.

Kjempebra skrevet, vil bare legge til, at det er meneskerettigheter vi snakker om her.

Hva med livskvaliteten til brukerene av cannabis?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

På sykehuset er det ofte pasenter som går ut for å røyke illegale rusmidler. Ofte kommer de ikke inn tidsnok tilbake til å få medisinene de skal ha sånn at de får langt flere liggedøgn enn nødvendig, noe som medfører merarbeid, går utover andre pasienter og koster samfunnet ekstremt mye penger. Så har vi de som kommer tidsnok tilbake, men blir sultne etterpå. På sykehuset har man gjerne faste tider for måltider pga arbeidsmengden. Da er det ikke kult å ha en sulten hasjer som maser på mat samtidig som døende pasienter vrir seg i smerte.

Vi som har jobbet i psykatrien har også blitt angrepet av nok av folk med rusutløste psykoser til at vi trigges av lukten av marijuana. Det er noe man bør få slippe på en arbeidsplass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...