Gå til innhold

På høy tid å legalisere cannabis ?

Anbefalte innlegg

Noxhaven skrev (5 minutter siden):

Ville det det? Hvorfor mener du det?

Jeg kan garantere deg at ingen av mine cannabisrøykende venner ville røyket om de risikerte å bli skutt. Og det tror jeg gjelder for de fleste i dette landet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (7 timer siden):

Mitt uvitenskapelige inntrykk er at dødsstraff fungerer i mange land 🙂

Dødsstraff har ingen avskrekkende effekt på kriminell adferd, det har det aldri hatt, faktisk er det antydninger til at det har motsatt virkning.  

Det store spørsmålet er hvorfor vil noen med vettet i behold ha dødsstraff for å f.eks nyte et uskyldig rusmiddel i sitt eget hjem, er ikke det en enorm inngripen i vår personlige frihet ? 

Vi kan fortsette med å la kriminelle organisasjoner ta seg av det svarte markedet, eller vi kan legalisere og presse dem ut av markedet så godt vi kan, redusere karteller og mafia sin innflytelse på verden rundt oss å samtidig skape arbeidsplasser som gir skatteinntekter, for meg er det en no-brainer. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (4 timer siden):

Jeg kan garantere deg at ingen av mine cannabisrøykende venner ville røyket om de risikerte å bli skutt. Og det tror jeg gjelder for de fleste i dette landet. 

Det er uansett et fantasi scenario og tilfører ingenting i en diskusjon om legalisering av cannabis.

• Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (52 minutter siden):

Vi kan fortsette med å la kriminelle organisasjoner ta seg av det svarte markedet, eller vi kan legalisere og presse dem ut av markedet så godt vi kan, redusere karteller og mafia sin innflytelse på verden rundt oss å samtidig skape arbeidsplasser som gir skatteinntekter, for meg er det en no-brainer. 

Kriminelle organisasjoner vil uansett finne en måte å tjene penger på. Det blir smuglet uhorvelig mye alkohol enda det er et legalisert rusmiddel. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 minutter siden):

Kriminelle organisasjoner vil uansett finne en måte å tjene penger på. Det blir smuglet uhorvelig mye alkohol enda det er et legalisert rusmiddel. 

veldig my mindre enn det som var tilfelle, det er ingen som brenner i bygda mi lengere, det sluttet på dagen vi endelig fikk et vinmonopol.  

Og hvorfor skal ikke ikke frie mennesker kunne kjøpe seg et lovlig regulert rusmiddel om det er det de vil ? Om det er sånn at det uansett vil skje hvorfor ikke bare overlate alkoholsalg til mafia også ? Tror du det vil gjøre samfunnet vårt bedre ?

Lover bør være fundert på kunnskap ikke moralisme. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

veldig my mindre enn det som var tilfelle, det er ingen som brenner i bygda mi lengere, det sluttet på dagen vi endelig fikk et vinmonopol.  

Og hvorfor skal ikke ikke frie mennesker kunne kjøpe seg et lovlig regulert rusmiddel om det er det de vil ? Om det er sånn at det uansett vil skje hvorfor ikke bare overlate alkoholsalg til mafia også ? Tror du det vil gjøre samfunnet vårt bedre ?

Poenget mitt er at jeg ikke lenger er noen fan av dette argumentet fordi det vil alltid være et svart marked. 

Det vil fortsatt bli smuglet cannabis fordi det med et regulert marked vil settes grenser på nivå av TCH osv. Være dyrer etc etc. 

Burde heller fokusere på det faktum at færre personer slipper å oppsøke disse miljøene hvis man får kjøpt cannabis over disk.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, skaftetryne32 said:

Hva?! Denne gode gamle tradisjonen som fikk folk og fe interessert i kjemi, og hvis man bor rett sted lager bedre sprit enn det skvipet som er akevitt. Ser ut som valget å flytte fra hjembygda da jeg var student var rett, for barndomshjemmet har også fått et pol etter jeg flytta for mange år tilbake.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Poenget mitt er at jeg ikke lenger er noen fan av dette argumentet fordi det vil alltid være et svart marked. 

Klart det, men hvorfor er det et argument mot et lovlig alternativ ? 

Psykake skrev (2 minutter siden):

Det vil fortsatt bli smuglet cannabis fordi det med et regulert marked vil settes grenser på nivå av TCH osv. Være dyrer etc etc. 

Det er ingen grunn til at det skal være dyrere enn på det svarte markedet, det svarte markedet er dyrt fordi det er svart, det er kostnader ved å omgå loven. Regulering bør ikke begrense thc i noen større grad, det bør sørge for at produktet har nok cbd. 

Psykake skrev (5 minutter siden):

Burde heller fokusere på det faktum at færre personer slipper å oppsøke disse miljøene hvis man får kjøpt cannabis over disk.

Ja det er et godt argument, og ofte brukt, men regulering vil fremdeles begrense makten til det svarte markedet og de kriminelle organisasjonene bak det, cannabis er kanskje det aller viktigste rusmiddelet i forhold til å dra mennesker inn i dette miljøet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 minutter siden):

Hva?! Denne gode gamle tradisjonen som fikk folk og fe interessert i kjemi, og hvis man bor rett sted lager bedre sprit enn det skvipet som er akevitt. Ser ut som valget å flytte fra hjembygda da jeg var student var rett, for barndomshjemmet har også fått et pol etter jeg flytta for mange år tilbake.

Hjemmebrenning bør så absolutt legaliseres og reguleres det også. Festene på grendehuset har ikke vært det samme siden det forsvant, folk var stolte over produktet sitt å ville dele med andre. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, skaftetryne32 said:

Ja det er et godt argument, og ofte brukt, men regulering vil fremdeles begrense makten til det svarte markedet og de kriminelle organisasjonene bak det, cannabis er kanskje det aller viktigste rusmiddelet i forhold til å dra mennesker inn i dette miljøet. 

Jeg er heller ikke sikker på om legalisering vil redusere prisen (et overfladisk blikk på USA forteller meg at det legale markedet er dyrere enn det illegale, i flere stater) eller eliminere det illegale markedet, jeg tror likevel legalisering vil forbedre forhold rundt fenomenet cannabis, redusere fortjenesten til det svarte markedet, og øke statens inntekt.

Jeg er usikker på om cannabis er den største faktoren når det kommer til å dra mennesker inn i dette miljøet, men det er delvis fordi jeg er usikker på hva du mener med det, hvilket miljø?

Lenke til kommentar
Psykake skrev (42 minutter siden):

Det er uansett et fantasi scenario og tilfører ingenting i en diskusjon om legalisering av cannabis.

Selvsagt. Det var bare en side-kommentar til det jeg antok var en fleip.

Men dødsstraff ville vært et ekstremt effektivt middel for å hindre at folk røyket cannabis. Dog, jeg skjønner ikke helt hvorfor man vil drepe folk for å ta seg en joint. Eller straffe dem overhodet. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (5 minutter siden):

Jeg er heller ikke sikker på om legalisering vil redusere prisen (et overfladisk blikk på USA forteller meg at det legale markedet er dyrere enn det illegale, i flere stater) eller eliminere det illegale markedet, jeg tror likevel legalisering vil forbedre forhold rundt fenomenet cannabis, redusere fortjenesten til det svarte markedet, og øke statens inntekt.

Det bør id et minste reguleres sånn at det prisen ikke blir høyere enn i det svarte markedet, i USA så er det jo hele veldig privat og det er mindre statlig regulering, noe jeg personlig mener det bør være. Når prisene er 150-200 kr per gram cannabis så vil jeg tro at det skal være veldig mulig og gjøre det billigere, tenk om man skulle betalt for det for gulerøttene eller paprikaen, det er tross alt snakk om en plante som produserer ganske mye blomster. 

Atib Azzad skrev (8 minutter siden):

Jeg er usikker på om cannabis er den største faktoren når det kommer til å dra mennesker inn i dette miljøet, men det er delvis fordi jeg er usikker på hva du mener med det, hvilket miljø?

Et kriminelt miljø, normalt lovlydige mennesker som foretrekker cannabis er jo tvunget til å oppsøke et miljø som selger alt fra cannabis til piller til kokain og opioider, og de tilbyr alt av det til deg, det er åpent til alle døgnets tider og de bryr seg ikke om aldersgrenser.  

Lenke til kommentar
3 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det bør id et minste reguleres sånn at det prisen ikke blir høyere enn i det svarte markedet, i USA så er det jo hele veldig privat og det er mindre statlig regulering, noe jeg personlig mener det bør være. Når prisene er 150-200 kr per gram cannabis så vil jeg tro at det skal være veldig mulig og gjøre det billigere, tenk om man skulle betalt for det for gulerøttene eller paprikaen, det er tross alt snakk om en plante som produserer ganske mye blomster.

Ja, selve produksjonen er neppe så kostnadskrevende.
Jeg tror likevel legalisering er en bedre tilnærming selv om man skulle ende med mer kostbart produkt og en parallell illegal linje, de fleste ville nok forholdt seg til det legale markedet likevel.

Et kriminelt miljø, normalt lovlydige mennesker som foretrekker cannabis er jo tvunget til å oppsøke et miljø som selger alt fra cannabis til piller til kokain og opioider, og de tilbyr alt av det til deg, det er åpent til alle døgnets tider og de bryr seg ikke om aldersgrenser.  

Jeg tror dette stemmer for noen, ikke alle.
For selv om det sikkert er overlapp mellom de ulike illegale drogene høyere opp i hierarkiet, er min erfaring at markedene er nokså separerte om man ikke snakker om det markedet som tillhører blandingsbrukere, så er det i min erfaring ikke så ofte at noen som selger weed samtidig selger legemidler for eksempel.
Dette er ikke egentlig et viktig innspill, men jeg som alltid kan det være dumt å male med for bred pensel, det er ikke en naturlov at man er skruppelløs bare fordi man selger noe som er illegalt.

Som et argument for legalisering er det likevel helt greit, det reduserer risiko og gir en tryggere og forhåpentligvis mer informert og skadereduserende opplevelse for brukeren, sammenlignet med kaoset det illegale miljøet kan være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (30 minutter siden):

Jeg tror dette stemmer for noen, ikke alle.
For selv om det sikkert er overlapp mellom de ulike illegale drogene høyere opp i hierarkiet, er min erfaring at markedene er nokså separerte om man ikke snakker om det markedet som tillhører blandingsbrukere, så er det i min erfaring ikke så ofte at noen som selger weed samtidig selger legemidler for eksempel.
Dette er ikke egentlig et viktig innspill, men jeg som alltid kan det være dumt å male med for bred pensel, det er ikke en naturlov at man er skruppelløs bare fordi man selger noe som er illegalt.

Nei ikke alle er rasshøl, antageligvis er de fleste ganske ålreite, ikke alle pusher samme hva det er, og noen selger ikke til de som ikke har brukt før eller til de som er for unge, men det er alltids noen som er skruppelløse.

Lenke til kommentar
Psykake skrev (3 timer siden):

Det sorte markedet vil nok redusere prisen sin for å være under det regulerte uansett hvor lav fortjeneste det regulerte legger seg på, og en gitt andel av befolkningen vil nok fortsatt benytte seg av dette tilbudet siden de ikke har et godt nok alternativ relativt til deres økonomi. Men i det store og hele så er det vel bedre at 10% benytter seg av det ulovlige alternativet enn at 100% benytter seg av det med dagens løsning når det ikke finnes et lovlig alternativ?

Argumentet rundt det svarte markedet er ikke feilfritt, men det er ubestridelig at det er et bedre alternativ.

Sitat

Alle som velger å oppsøke disk vil være en stor fordel for alle i samfunnet vårt. Alt som går via det svarte markedet er å regne som et tap. Samme om man diskuterer helse, økonomi eller etikk.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Psykake said:

Poenget mitt var å poengtere at man egentlig vet lite om følgene av å legalisere cannabis. Min hypotese er at valget står mellom enten effektiv null-toleranse eller offentlig regulering av produksjon/salg. Fra andre land har en visse erfaringer fra begge alternativene. Alle andre alternativer er vel dårlige.

Det er tull å påstå at man "vet" hva som er best.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (5 timer siden):

Poenget mitt var å poengtere at man egentlig vet lite om følgene av å legalisere cannabis.

Merkelig måte og poengtere det på 👇

lada1 skrev (På 5.10.2024 den 5:49 AM):

Er det mulig å få et svar med to streker under angående følgene av å frigi cannabis?

Sier empirien/dataene at enten må en ha mye dødsstraff i denne sammenheng eller så må en ha former for kontrollert produksjon/salg ?

Mitt uvitenskapelige inntrykk er at dødsstraff fungerer i mange land 🙂

lada1 skrev (5 timer siden):

Det er tull å påstå at man "vet" hva som er best.

Det er vel åpenbart at det å henrette de ca 250000 cannabis brukerne her til lands neppe er det som er best for samfunnet ? Er du enig i det så har du bare et alternativ igjen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det er vel åpenbart at det å henrette de ca 250000 cannabis brukerne her til lands neppe er det som er best for samfunnet ? Er du enig i det så har du bare et alternativ igjen.

Tampen brenner 🙂

Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 5.10.2024 den 5:49 AM):

Er det mulig å få et svar med to streker under angående følgene av å frigi cannabis?

Nei. 

Det nærmaste vi kjem er å sjå til andre land og kva erfaringar dei har gjort seg. Korleis dette vil fungere i Norge kjem ann på mange variabler som korleis cannabis blir legalisert eller avkriminalisert, kva reguleringar om nokon ein skal ha, den norske ruskulturen, osv. 

Eit fullt frislepp av cannabis vil nok gå dårleg i Norge der vi er vande med strengt regulert tilgang på alkohol, både i form av kvar du kan handle alkohol, når du kan handle, og ikkje minst prisen du betalar. Men om ein sidestiller cannabis med sprit og har eigne utsal med avgrensa opningstid etter modell frå Vinmonopolet, så kan det være at ein fordeler rusbruken utan at det blir i tillegg til. 

Andre usikkerheitsmoment er kva som vil skje med rusalternativa. Etter at Vinmonopolet vart gjort tilgjengeleg i alle* kommuner og ein justerte aldersgrensa slik at 18 åringar kan kjøpe vodka på 21,9% så er mitt inntrykk at heimebrenten er nesten avvikla. No har alle grei tilgang på alkohol, og sjølv 18 åringar har langt større utval enn berre øl og vin. Det store spørsmålet er altså at dersom ein legaliserer, vil ein klare å legalisere slik at det blir eit fullgodt alternativ til illegal rus? 

Lenke til kommentar
On 5.10.2024 at 3:06 PM, VifteKopp said:

Selvsagt. Det var bare en side-kommentar til det jeg antok var en fleip.

Men dødsstraff ville vært et ekstremt effektivt middel for å hindre at folk røyket cannabis. Dog, jeg skjønner ikke helt hvorfor man vil drepe folk for å ta seg en joint. Eller straffe dem overhodet. 

Imidlertid: Jeg ser mulige fordeler med at enkelte (noen få) argumenterer for dødsstraff ifm narkotika. Enkelte miljøer dyrker en slags kultur der en fremmer bl.a. bruk av cannabis. Kanskje vil disse miljøene dempe seg dersom mange nok argumenterer for uhyrlige straffer for dette? At en vil løse problemet med en kule i nakken? Litt blod, liksom?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...