Gå til innhold

Dyrest å fylle drivstoff eller å lade? Her kan du sammenlikne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde tatt med pris på service i regnestykket. Det er ikke uvanlig at en bensin/diesel-bil trenger 7-10 000 kroner i service pr 20 000 km. Altså i området 30-50 kr pr 100 km. På den ene elbilen vår har det vært gratis service første 65 000 km (rakk ikke en service til, det er inkludert til 100 000). For den andre koster det 1 100,- pr service annethvert år. Altså ca en tiendedel av en normal fossilbil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men enkel og grei prisinformasjon og betaling – slik som man har på bensinstasjonene, det klarer de av en eller annen pussig grunn ikke å få til.

Det begynner å bli ganske mange artikler om ladeproblemer, priser og rekkeviddeangst. Og det er hundrevis av debattinnlegg for og imot en rekke forskjellige betalingssystemer.

Jeg tror at jeg beholder bensinbilen en stund enda, der har det aldri vært noen problemer med fylling eller betaling i de fjorten årene jeg har kjørt i Norge og Europa.

 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (8 timer siden):

Nå er vel ikke den nye nettleiemodellen kommunisert ennå.  Kun tåkeprat om at det ikke lenger skal kun være 1 time i måneden som avgjør om nettleien spretter opp til neste prisbånd.

Videre at strømselskapene ønsker at 50% av nettleien skal være forbruksbasert, mens finansieringsmodellen til nettselskapene ofte er 90% faste utgifter til lån som løper i 40 år (!) og kun 10% til vedlikehold og nyinvesteringer.  Spesielt de lange lånene burde være forbudt - det er her et administrasjonsselskap som nettselskapet formelt låner pengene av kan håve inn mye (og kundene betaler regningen) 

NVE har derfor anbefalt at mesteparten av nettleien skal være fast og ikke forbruksbasert - men nettselskapene presser på med sitt forslag.  (Så kan bli som Konkurransetilsynet ift Sbanken, at NVE blir overkjørt).

Relevans til elbil - dette kommer til å være viktig med tanke på økonomien med hjemmelader.

I stedet for høyvannsfakturering basert på månedsmaks/enkelttime vil det bli høyvannsfakturering basert på mer enn en time. Vi får da en enda mer komplisert tariff med eneste fordel at du nå for eksempel kan ha en eller to anledninger i måneden hvor du lader med maks uten at det påvirker makstariffen. For meg personelig er det en liten forbedring siden jeg har et kraftig ladepunkt hvor jeg ikke kan regulere makseffekt. Jeg kan regulere det fra egen bil men jeg kan ikke gå ut fra at eventuelle besøkende vil kunne gjøre det fra sin bil. Da vil jeg kunne la besøkende lade bilen sin uten at det vil dytte nettariffen min opp i en høyere effektklasse.

Nettselskapene har åpenbart angst for alt som er nytt og responderer med å fakturere det ihjel. Dette *kunne* de ha løst ved å la andre ta seg av oppgaven med å lage ny nettariff(tibber etc) men som de gode monopolistene de er tviholder de på sin rett til å være vanskelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Hvilken ladbar hybrid er det som ikke kan hurtiglades? Den siste jeg hadde kunne det i hvertfall. Outlander PHEV.

Golf GTE og antageligvis Passat GTE tydeligvis.

OK, de bilene har jeg ikke hatt. Men er vel litt typisk VAG å kun levere det de MÅ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (12 timer siden):

Det kan gjerne komme et ekstra prisskilt som viser pris pr kWh ved en felles ladestrømhastighet.

Resten blir jo bare tull og rot. Å blande inn kostnad pr 100 km, hvor lang skal da listen bli?

Da må det vises gjenomsnittspris ut fra forbruk på lite kjøretøy, mellomstort kjøretøy og stort kjøretøy (stor SUV) på både bensin, diesel og elektrisk. Dette kan selvsagt stå på en infotavle inne på stasjonen

Kanskje det burde eksistert en app i stedet for? En der man legger inn bilen sin A og taster inn mengde drivstoff og pris når man lader/fyller (eller få dette ferdig utfyllt som digital kvittering). Så kan man legge inn noen bilmodeller man vurderer å kjøpe f.eks bil B og C, velge andel hjemmelading og pris og se direkte hva man ville spart i drivstoff. Eks:
 

Spoiler

Din bil har brukt drivstoff for 3210 kr siste tre måneder

Med bil B ville det kostet 321 kr i hurtiglading hos oss (10%) og 321 kr i hjemmelading (90%)

Med bil C ville det kostet 234 kr i hurtiglading hos oss (10%) og 234 kr i hjemmelading (90%)

Du kunne spart 10 272 kr/år ved å bytte til bil B eller 10 968 kr/år ved å bytte til bil C

 

Forutsetninger for regnestykket: masse små skrift

Last ned i elsx-format, med ferdig oppsett for å fylle inn forsikring, service, lån etc.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (24 minutter siden):

Å hurtiglade så små batteripakker er nok ikke så lurt uansett.

Jeg ser ikke hvorfor det er ok å lade et stort batteri hurtig, men ikke et lite. Da tenker jeg på at de lades på samme tid og ikke med samme effekt. "Hurtig" er jo et tidsbegrep.

Til opplysning lades Golf GTE og Passat GTE med maks 3,6kW og det tar i overkant 2, opp mot 3, timer å lade opp.

Endret av StigVidar
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Hvilken ladbar hybrid er det som ikke kan hurtiglades? Den siste jeg hadde kunne det i hvertfall. Outlander PHEV.

Outlander kan bare ta imot 22 kW og det defineres ikke som hurtiglading. Små batterier generelt på hybrider og da blir det svært begrenset med Watt en kan motta. Den kan lades på en hurtiglader, men det blir ikke hurtiglading for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (6 minutter siden):

Jeg ser ikke hvorfor det er ok å lade et stort batteri hurtig, men ikke et lite. Da tenker jeg på at de lades på samme tid og ikke med samme effekt. "Hurtig" er jo et tidsbegrep.

Hurtig i forbindelse med lading er definert som over 22kW. Det handler altså ikke om tid men om hastighet. Små batteripakker fra en hybrid vil jo få 2C-lading på en slik effekt, mens en nyere elbil ender opp med 0,3C. Jo høyere C jo større er faren for batteriet svært forenklet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Hanhijnn said:

Hvilken ladbar hybrid er det som ikke kan hurtiglades? Den siste jeg hadde kunne det i hvertfall. Outlander PHEV.

Det tror jeg også er den eneste. Ihvertfall i det norske markedet.
Bruksmessig er det litt meningsløst. En PHEV har en bensinmotor (stort sett) som tar deg videre når batteriet er for lavt. Veldig få vil tenke seg å stoppe for å lade en halvtime hver 3-5. mil. For de fleste er lange turer sjeldent nok til at det å bruke litt drivstoff i de tilfellene er helt OK.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis en bensinbil bruker 6-7 liter på 100km, og en elbil bruker 20kWh på 100km blir de omtrent like dyre å kjøre ved hurtiglading i ditt eksempel. Ved langkjøring er dette relevant, da man ofte rett og slett må bruke hurtiglader.

Regnestykket er selvfølgelig helt annerledes hvis man kan lade hjemme. Men med dagens skyhøye strømpriser er ikke det gratis heller.

 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 timer siden):

Det tror jeg også er den eneste. Ihvertfall i det norske markedet.
Bruksmessig er det litt meningsløst. En PHEV har en bensinmotor (stort sett) som tar deg videre når batteriet er for lavt. Veldig få vil tenke seg å stoppe for å lade en halvtime hver 3-5. mil. For de fleste er lange turer sjeldent nok til at det å bruke litt drivstoff i de tilfellene er helt OK.

Sikkert derfor vi aldri så noe poeng i å koble oss på noen hurtiglader, når vi var på langtur med Outlander'en. Men kontakten på bilen er jo der.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Kanskje det burde eksistert en app i stedet for? En der man legger inn bilen sin A og taster inn mengde drivstoff og pris når man lader/fyller (eller få dette ferdig utfyllt som digital kvittering). Så kan man legge inn noen bilmodeller man vurderer å kjøpe f.eks bil B og C, velge andel hjemmelading og pris og se direkte hva man ville spart i drivstoff. Eks:
 

  Vis skjult innhold

Din bil har brukt drivstoff for 3210 kr siste tre måneder

Med bil B ville det kostet 321 kr i hurtiglading hos oss (10%) og 321 kr i hjemmelading (90%)

Med bil C ville det kostet 234 kr i hurtiglading hos oss (10%) og 234 kr i hjemmelading (90%)

Du kunne spart 10 272 kr/år ved å bytte til bil B eller 10 968 kr/år ved å bytte til bil C

 

Forutsetninger for regnestykket: masse små skrift

Last ned i elsx-format, med ferdig oppsett for å fylle inn forsikring, service, lån etc.

 

Mange muligheter. Saken her er at det skulle vises på plassen man fyller opp bilen. Da må det etter min mening vises snittforbruket for personbil i tre størrelser på alle tre energiformer (strøm, diesel og bensin).

En formel på snittforbruket på alle størrelser bil i hver energikategori, vil bli litt misvisende.

Ser flere drar inn hjemmelading. Det er ikke temaet her, det er ladning på energistasjoner som er saken. De fleste vil lade det meste hjemme, så kommer energistasjoner inn på langturer.

Når det gjelder trafikksikkerhet så er 3-4 prisskilt maks som kan vises ved veien. Større informasjonsskilt kan være inne på stasjonsområdet. Slik som det å sette priser og biler opp mot hverandre osv.

Prisen som vises ute er da standardpris slik man alltid har vært vant til, så kommer ulike rabatter i tillegg (lojalitetskort, medlem osv.)

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...