Redaksjonen. Skrevet 30. mars 2022 Del Skrevet 30. mars 2022 Derfor har vi Europas tryggeste veier [Ekstra] Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 30. mars 2022 Del Skrevet 30. mars 2022 Sitat Ifølge EU-kommisjonen skjedde 52 prosent av ulykkene i 2020 på rurale veier. Landeveier, heter det. 3 Lenke til kommentar
Karstein H Skrevet 30. mars 2022 Del Skrevet 30. mars 2022 Interessant at det pekes på alkoholgrenser som mulig forklaring på hvorfor det er færre ulykker med dødelig utgang i Norge enn i Finland og Tyskland. Det er jo en alminnelig etablert, vitenskapelig faktum, at man må over 0,5 i promille, for å utgjøre noen risiko i trafikken. 0,2 promille ble innført som ren symbolpolitikk i Norge av Bondevik Er eksempel fra utenfor EU: Storbritannia hadde omlag 21 drepte i trafikken pr million, altså helt i Europa toppen når de to gjelder å ha få drepte. Dette til tross for at England har 0,8 promille som alkoholgrense. Jeg fant i farten ikke ut hvor stor andel av de drepte som var fra England versus Wales, Skottland og Nord Irland, men England har omlag 83% av befolkningen i Storbritannia, så engelskmennenes adferd har stor betydning for statistikken. Det er derfor sannsynlig at alkoholgrense har liten betydning, for hvor mange trafikkulykker det er i et land. En forklaring på dette kan illustreres med et eksempel: I Norge er det svært mange gjengangere som kjører med promille, mange av disse har ikke førerkort, og har promille langt, langt over den tillatte grensen. De påvirkes rett og slett ikke av reglene. En gjenganger for promilledrepte, er også at de gjennomgående har svært høy promille, langt over både 0,2, 0,5 og endatil 0,8.... 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 31. mars 2022 Del Skrevet 31. mars 2022 Karstein H skrev (11 timer siden): Er eksempel fra utenfor EU: Storbritannia hadde omlag 21 drepte i trafikken pr million, altså helt i Europa toppen når de to gjelder å ha få drepte. Storbritannia har noen andre faktorer som slår ut. Det er bevist at dårlige tider gir mer forsiktig kjøring og færre ulykker og effekten har vært estimert til rundt 20% reduskjon. Arbeidsledigheten er høy og har vært det lenge. Mange millioner rundt de store byene der borte kjører knapt bil. Det slår enormt ut på ulykker målt mot befolkning. 2 Lenke til kommentar
farnol Skrevet 31. mars 2022 Del Skrevet 31. mars 2022 På forsiden står det at 1,5 ganger så mange omkommer i trafikken i Finland. Tallene i artikkelen sier 2,5 ganger så mange. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå