Vilje2020 Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Bilen min er «avskiltet» da den har blitt brukt av en annen person som ikke har hatt lappen midlertidig, flere ganger, uten min tillatelse. Personen har nå mistet førerkort for alltid, og jeg har fått brev fra politiet om at bilen ikke kan kjøres på ett år. «I medhold av vegtrafikkloven § 36 nr. 2 bokstav c) ilegges midlertidig forbud mot bruk av xxxxx personbil» Det står også at «I medhold av vegtrafikklovens § 36 nr. 3 inndras kjennemerke og vognkort.» Dette skjedde i november 2021. Skiltene står fremdeles på bilen….(?) Her har nok politiet glemt å fullføre jobben sin? Jeg har heller ikke lov til å selge bilen før det har gått ett år, men jeg ønsker å prøve likevel. Noen som har vært borti lignende? Jeg har lyst til å selge bilen. Se fra brevet: Begrunnelse for midlertidig forbud Vegtrafikklovens § 36 nr. 2. bokstav c), jf. vegtrafikkloven § 36 nr. 3 og 5 Når hensynet til trafikksikkerheten krever det, kan politimesteren eller den han gir myndighet forby bruken av motorvogn og tilhenger til motorvogn for bestemt tid inntil 1 år, dersom eieren eller noen som stadig bruker kjøretøy med hans samtykke, har brukt kjøretøyet til kjøring ellers i strid med bestemmelser i eller i medhold av denne lov, og han tidligere er ilagt straff eller domfelt for overtredelse av slik bestemmelse eller for overtredelse av straffelovens kap. 22 eller § 351 under bruk eller tilhenger til motorvogn. Når bruken av en motorvogn blir forbudt etter nr. 2 kan politiet inndra kjennemerker og vognkort dersom bilen er registrert. Dersom kjøretøyet blir overdratt til andre etter at betingelsene for å forby bruken av det etter nr. 2 forelå, kan forbud mot bruk nedlegges mot eller opprettholdes overfor den som får kjøretøyet overdratt til seg. Grunnlag: XXXXXXX mangler for tiden førerrett i Norge. Hxn ble stanset av politiet ddmmåååå og anmeldt av politiet for kjøring uten gyldig førerkort og ruspåvirket kjøring med YYYYYYY sin bil med kjennemerke xXxXxXx. XXXXXX er tidligere straffet for overtredelser av vegtrafikkloven, herunder ruspåvirket kjøring og kjøring uten gyldig førerkort. XXXXXXX har brukt kjøretøyet uten YYYYYYY sitt samtykke. Midlertidig forbud I medhold av vegtrafikkloven § 36 nr. 2 bokstav c) ilegges midlertidig forbud mot bruk av zzzzzzz personbil med kjennemerke zzzzzzz for en periode av 1 – ett – år regnet fra ddmmåååå. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Har du et aktivt bruksforbud på bilen så får du ikke solgt den. Det er en sperre for det i motorvognregisteret. Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Selges som delebil ? 1 Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Du skriver bl.a.: "...uten min tillatelse.". Hvordan har vedkommende fått tilgang til og brukt bilen uten din tillatelse??? 4 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Er ikke så mye vits å spekulere inne her. Kontakt din lokale politistasjon for og forklare saken og sjekke om de i det heletatt kan gjøre noe med det. 2 Lenke til kommentar
Vilje2020 Skrevet 25. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2022 Når dette året er over, sjekker politiet om man har kjørt bilen gjennom bomstasjoner etc da? I tilfelle du faktisk har brukt den? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 Vilje2020 skrev (6 minutter siden): Når dette året er over, sjekker politiet om man har kjørt bilen gjennom bomstasjoner etc da? I tilfelle du faktisk har brukt den? Om du har vært inne på tanken er du nok ikke alene. Men om de har kapasitet og følger det opp er vanskelig å si. Slenger meg med tipset over her, ned på kne for politiet og se om du får opphevet forbudet mot en avtale om å selge bilen. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 25. oktober 2022 Del Skrevet 25. oktober 2022 Dette er advokatmat stort sett. Men antakelig er det like greit å bare være tålmodig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå