Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Midlertidig forbud mot bruk av kjøretøy

Anbefalte innlegg

Bilen min er «avskiltet» da den har blitt brukt av en annen person som ikke har hatt lappen midlertidig, flere ganger, uten min tillatelse. Personen har nå mistet førerkort for alltid, og jeg har fått brev fra politiet om at bilen ikke kan kjøres på ett år. «I medhold av vegtrafikkloven § 36 nr. 2 bokstav c) ilegges midlertidig forbud mot bruk av xxxxx personbil»

Det står også at «I medhold av vegtrafikklovens § 36 nr. 3 inndras kjennemerke og vognkort.»

Dette skjedde i november 2021. Skiltene står fremdeles på bilen….(?) Her har nok politiet glemt å fullføre jobben sin? 

Jeg har heller ikke lov til å selge bilen før det har gått ett år, men jeg ønsker å prøve likevel.

Noen som har vært borti lignende?

Jeg har lyst til å selge bilen. 

Se fra brevet:

Begrunnelse for midlertidig forbud
   Vegtrafikklovens § 36 nr. 2. bokstav c), jf. vegtrafikkloven § 36 nr. 3 og 5
Når hensynet til trafikksikkerheten krever det, kan politimesteren eller den han gir myndighet forby bruken av motorvogn og tilhenger til motorvogn for bestemt tid inntil 1 år, dersom eieren eller noen som stadig bruker kjøretøy med hans samtykke, har brukt kjøretøyet til kjøring ellers i strid med bestemmelser i eller i medhold av denne lov, og han tidligere er ilagt straff eller domfelt for overtredelse av slik bestemmelse eller for overtredelse av straffelovens kap. 22 eller § 351 under bruk eller tilhenger til motorvogn.
Når bruken av en motorvogn blir forbudt etter nr. 2 kan politiet inndra kjennemerker og vognkort dersom bilen er registrert.
Dersom kjøretøyet blir overdratt til andre etter at betingelsene for å forby bruken av det etter nr. 2 forelå, kan forbud mot bruk nedlegges mot eller opprettholdes overfor den som får kjøretøyet overdratt til seg.
Grunnlag:
XXXXXXX mangler for tiden førerrett i Norge. Hxn ble stanset av politiet ddmmåååå og anmeldt av politiet for kjøring uten gyldig førerkort og ruspåvirket kjøring med YYYYYYY sin bil med kjennemerke xXxXxXx. XXXXXX er tidligere straffet for overtredelser av vegtrafikkloven, herunder ruspåvirket kjøring og kjøring uten gyldig førerkort. XXXXXXX har brukt kjøretøyet uten YYYYYYY sitt samtykke.
Midlertidig forbud
I medhold av vegtrafikkloven § 36 nr. 2 bokstav c) ilegges midlertidig forbud mot bruk av zzzzzzz personbil med kjennemerke zzzzzzz for en periode av 1 – ett – år regnet fra ddmmåååå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...
Vilje2020 skrev (6 minutter siden):

Når dette året er over, sjekker politiet om man har kjørt bilen gjennom bomstasjoner etc da? I tilfelle du faktisk har brukt den? 

Om du har vært inne på tanken er du nok ikke alene. Men om de har kapasitet og følger det opp er vanskelig å si. 

Slenger meg med tipset over her, ned på kne for politiet og se om du får opphevet forbudet mot en avtale om å selge bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...