Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ledningstykkelse til vannpumpe campervan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ledningen har en motstand pér meter. Så jo lengre kabelen er jo mer motstand blir det og jo mer spenningsfall og effekttap blir det.

Jo tykkere ledningen er jo mindre blir motstanden pér meter.

Er ledningen tykk nok er det ingenting å hente på å gå enda tykkere. Prismessig så er det ikke så gal pris opp til ca. 4mm^2, noe som burde være mer enn nok.

Lenke til kommentar
2 hours ago, sedsberg said:

Du bør minst opp i 4mm^2 etter min mening. Går ut i fra det er 12V?

Huh?

30W @ 12V = 2.5A. Med 4mm^2 blir det 0.017 Ohm, og et spenningsfall på 0.043 volt. Med 0.5mm^2 blir det 0.1368 Ohm, og et spenningsfall på 0.35 volt.

Det er totalt uproblematisk å gå med 0.5mm^2 for en last på 2.5A på 12V.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, sedsberg said:

Jeg skrev som edit at man kan gå tynnere med bare 2 meter. Men som regel går jeg alltid tykkere enn anbefalt ved 12V.

Det gjelder uavhengig av spenning. Strøm og spenningstap er det som er dimensjonerende. Her vil jeg kalle 4mm^2 totalt overkill. 0.5mm^2, sikret med noe rundt 5A. Det bør sørge for tilstrekkelig kortslutningsytelse også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ved 12V vil spenninstap være mer utslagsgivende enn ved f.eks. 230V. Mister man 10V ved 230V er det en liten prosent. Mister man 10V ved 12V så har man ingenting igjen omtrent.

Og siden det skal drives av batteri så er det greit å få mest mulig at effekten i utstyret og ikke som varme i kabelen.

Og igjen: Jeg skrev en edit med at siden det var så kort så kan man gå tynnere enn 4mm^2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...