NTB - digi Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Åpner for å redusere bomtaksten for gassdrevne kjøretøy Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Merkelig tiltak. Gass er et jo ganske sjeldent drivstoff på veiene så denne grønnvaskingen er vel ganske så symbolsk. Det de burde gjort var å gå tilbake til null bompenger på elbiler og redusere eller fjerne helt bompenger på plugin-hybrider. 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 1 hour ago, Simen1 said: Merkelig tiltak. Du glemmer at et parti med biogass-tilknytning sitter i regjeringen. Lenke til kommentar
Mr Dr PHD President Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Flott, knottgass blir nok vanlig snart igjen. Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Helt greit tiltak som kan hjelpe på tungtrafikkens forurensing i en overgang til nullutslippskjøretøy. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Flott tiltak for å få i gang biogass fra bl.a landbruket. Lenke til kommentar
Fradrik Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Gratulerer til de 459 personbilene med gassdrift i Norge. Kilde: https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/bilparken Lenke til kommentar
elysium74 Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Meget bra! Biogass har vært forsømt altfor lenge. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) Fradrik skrev (5 timer siden): Gratulerer til de 459 personbilene med gassdrift i Norge. Her er det kun snakk om endringer for biler med naturgass/metan og propan slik at de får samme regler som det hydrogengass-drevne biler allrede har. I følge Opplysningsrådet for Veitrafikk er det 241 personbiler (tall fra 1.3.2020) som får endret regler. Disse utgjør 0,0087% av personbilbestanden på 2 777 471 biler. Til sammenligning finnes det over 2000 ganger flere elbiler i landet. For varebiler og lastebiler finner jeg ikke riktig tall ettersom SSB sine tall gjelder "andre drivstoff" der det er en ukjent andel av disse de nye reglene gjelder for. Dermed kan vi bare slå fast at tallet er lavere enn dette: Varebiler: 500 "annet drivstoff" av totalt 507 911, så under 0,1% av bestanden Lastebiler: 698 "annet drivstoff" av totalt 69 931, så under 1% av bestanden Busser: 779 "annet drivstoff" av totalt 14 883, så under 5,2% av bestanden Den nye politikken gjelder altså for et sted mellom 241 og 2218 kjøretøy, av totalbestanden på 5 638 787 kjøretøy. Symbolpolitikk much? Finnes det andre gode måter å bruke naturgass på? - Ja Endret 29. mars 2022 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) I 2021 ble det solgt i gjennomsnitt 340 elbiler per døgn. Den nye politikken gjelder bare for 241 gassdrevne personbiler - TOTALT! Kan det bli mer SYMBOLPOLITIKK enn dette? Endret 29. mars 2022 av Simen1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 2 hours ago, Fradrik said: Gratulerer til de 459 personbilene med gassdrift i Norge. Kilde: https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/bilparken De fleste fosil biler kan jo gjøres om til å kjøre på gass 1 Lenke til kommentar
A.H Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 fint tiltak hvis det kom for 20 år siden. Nå er det for sent. Sats heller på null bompenger til tungteransport med nullutslipp i byene. Gass kan konkurere mot disel på kr/kWt. 1 Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 trikola skrev (16 timer siden): Du glemmer at et parti med biogass-tilknytning sitter i regjeringen. I AutoPASS-systemet er det ikke mulig å skille mellom hvilke type gass de ulike kjøretøyene har på tanken, så biogass og naturgass er likestilt i forslaget. Hovedformålet er nok å redusere partikkelutslipp fra eksos, ved å dreie tungtrafikken bort fra diesel, og over på naturgass. Fradrik skrev (5 timer siden): Gratulerer til de 459 personbilene med gassdrift i Norge. Kilde: https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/bilparken Forslaget gjelder kun gasskjøretøy over 3 500 kg, så det er nok svært få, om noen, personbiler som blir omfattet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Andre Nyttårsdag skrev (30 minutter siden): Forslaget gjelder kun gasskjøretøy over 3 500 kg, så det er nok svært få, om noen, personbiler som blir omfattet. Ups, her er en kilde til kjempefeil i regnestykket mitt lengre opp her. Da gjelder denne ordningen for ennå færre kjøretøy enn jeg hadde regnet ut. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 13 minutes ago, Simen1 said: Ups, her er en kilde til kjempefeil i regnestykket mitt lengre opp her. Da gjelder denne ordningen for ennå færre kjøretøy enn jeg hadde regnet ut. Uansett hva man måtte mene om tiltaket så er det rettet mot eksakt null eksisterende kjøretøy. Formålet er å påvirke hva man investerer i når man kjøper nye kjøretøy. Å diskutere hvor mange eksisterende kjøretøy som påvirkes er ikke relevant for å vurdere tiltaket. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Riktig - og når dette er en gruppe kjøretøy som er sjeldne og bompengefritaket ikke utgjør rare forskjellen i utgifter - så kan man se for seg lite endring i kjøpsbeslutninger som følge av tiltaket. Konklusjonen blir den samme. Dette er et symboltiltak for å vise at man "gjør noe" uten at man faktisk gjør noe nevneverdig. Hverken målt i framtidige utslippsreduksjoner, økonomisk eller for kjøretøybestandens sammensetning. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 17 minutes ago, Simen1 said: og bompengefritaket ikke utgjør rare forskjellen i utgifter Javel? En bil i takstgruppe 2 med EURO 6 motor kan bruke oppimot 10000 i måneden på bompenger om den går i skytteltrafikk i og omkring oslo. (Kun regnet på osloringen og ytre ring. andre bomspasseringer kommer i tilegg). Med EURO 5 eller eldre kan du nesten doble det. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. mars 2022 Del Skrevet 30. mars 2022 Bruk heller pengene på å fjerne bommer som ikke har noen hensikt, som alle bommene rundt Trondheim som ikke leder inn til sentrum. Det koster like mye å kjøre utenom sentrum, som det koster å kjøre gjennom sentrum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå