plankeby Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Trådstarter blander inn alt mulig som ikke har med trådstarters overskrift og tema for tråden. Endre overskrift til noe som passer bedre. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 henrikwl skrev (14 minutter siden): Det vi vil oppnå er at folk ikke kjører over fartsgrensa. Og tallenes tale er klinkende klar: det funker. Når måten å unngå «skatteinnkreving» er så lett som å bare ikke kjøre for fort så tenker jeg at man kun har seg selv å skylde dersom man ender opp med å få en ubehagelig regning. Avhugging av hender ville funka enda bedre. Kanskje alle ville latt bilen stå hjemme? "Seg selv å skylde". Det sa Stalin også, da han sendte "kriminelle" til slaveleire. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Dart skrev (2 minutter siden): Hvis lønna var ti ganger så høy i Tyskland, så ville vi bodd der i stedet. Nei - lønna er ca den samme. Skatten er mindre selv om de skal betale ekstra for gjenforeningen av landet. Som jeg skrev, siden noen drar inn bøter i Thailand... Tråden sporet desverre fort av. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 The Avatar skrev (17 minutter siden): Eg kan derfor godt være med på at bøtene kunne våre redusert eller kanskje til og med sløyfa i bytte mot andre verkemiddel. Bøter er det billigste og enkleste for byråkratene. Alle andre tiltak er ekstraarbeid og planlegging, gjennomføring. Profesjonelle ferdigheter og kompetanse som må til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 plankeby skrev (2 minutter siden): Som jeg skrev, siden noen drar inn bøter i Thailand... Tråden sporet desverre fort av. Vi trenger ikke snakke mere om Thailand. En fartsbot der er mikroskopisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 plankeby skrev (3 minutter siden): Som jeg skrev, siden noen drar inn bøter i Thailand... Tråden sporet desverre fort av. Så ikke skriv om det du ikke vi snakke om da. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) Dart skrev (11 minutter siden): Avhugging av hender ville funka enda bedre. Kanskje alle ville latt bilen stå hjemme? "Seg selv å skylde". Det sa Stalin også, da han sendte "kriminelle" til slaveleire. Ja, det ville nok ha virket. Saklig ment. Størrelse på straff virker. Se bare i Afghanistan der kriminelle ble hengt med tau rund halsen hengende på utstilling i byer. Gjaldt ikke fart med bil da... Tema her var fartsbøter og svaret er ja, høyere bøter virker. Folk tar mindre risiko når pisken blir for vond. Bøter etter inntekt er interessant. I Norge har vi økende andel med høye lønninger, så selv våre bøtesatser er ikke særlig inngripende for folk med god lønn. Endret 28. mars 2022 av plankeby 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 sverreb skrev (1 time siden): Du kan fint velge å ikke kjøre for fort og dermed unngå hele kostnaden. Dette har dermed ingenting til felles med skatteinnkreving. Nå er naturligvis dette bare ett av mange trafikksikkerhetstiltak men vi må likevel kunne se på resultatet (2019 tall tatt herfra: https://www.tryggtrafikk.no/statistikk/internasjonal-statistikk-norge-best-i-verden-i-trafikksikkerhet/) Hadde dem bare brydd seg like mye når det gjaldt selvmord, psykisk helsehjelp og kapasiteten på sykehusene. Tviler meget sterkt at det kun er snakk om trafikksikkerhet når de har disse ekstreme bøtesatsene. Sveits har jo bare en brøkdelen for normal fartsoverskridelse og de har i tillegg en langt langt høyere inntekt, Danmark har samme inntekt og langt lavere satser der også. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Dart skrev (1 minutt siden): Bøter er det billigste og enkleste for byråkratene. Alle andre tiltak er ekstraarbeid og planlegging, gjennomføring. Profesjonelle ferdigheter og kompetanse som må til. Ikkje enig. Det er mykje enklare å gå inn i førarkortregisteret å deaktivere eit førarkort enn det er å sende eit pengekrav som ein kanskje må purre på og i ytterste konsekvens gå til tvangsinnkreving av. Tilsvarande er det mykje å ta beslag i bilen, då vil jobben for politiet berre være å bestille tauing og så er det bileigaren som må gjere jobben med å få oppheva beslaget og få tilbake bilen. Sjølv forenkla forelegg blir det fort mykje arbeid med om ikkje billisten vedtek forelegget på staden og faktisk betalar innan betalingsfristen. Så for det forenkla forelegget ikkje bli vedtatt så blir det ganske mykje byråkrati med at saken må meldast opp til tingretten for vidare handsaming. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Et spørsmål er hvorfor forsvarer vi det som er praksis i Norge når ikke andre land ligger i nærheten av samme nivåer? Hva er det vi i Norge har oppdaget om forbrytelse og straff som ikke andre land har fått med seg? De stygge bøtene skremmer bare de som ikke har råd til dem og ellers aldri ville gjort noe "galt" uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 plankeby skrev (4 minutter siden): Bøter etter inntekt er interessant. Det ville gitt næring til god gammel norsk skadefryd 🙂 En våt drøm for en ekte norsk erkemisunnelig moralist. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 bruker-540634 skrev (5 minutter siden): Tviler meget sterkt at det kun er snakk om trafikksikkerhet når de har disse ekstreme bøtesatsene. Nemlig. De er mye større enn de er andre steder, og hva er spess med Norge? Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) Dart skrev (2 minutter siden): Det ville gitt næring til god gammel norsk skadefryd 🙂 En våt drøm for en ekte norsk erkemisunnelig moralist. Nei. Hvor mange hadde respektert trafikksikkerhet om alle bøter var kun småpenger? For å ta det i den andre ytre retningen. 200 kr i bot for manglende belte osv. Tror mange da hadde gitt mer faen. Spørsmålet er om den økte trafikksikkerheten i Norge har en viss sammenheng med bøtesatsene? Endret 28. mars 2022 av plankeby 5 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) 14 minutes ago, bruker-540634 said: Sveits har jo bare en brøkdelen for normal fartsoverskridelse og de har i tillegg en langt langt høyere inntekt, Danmark har samme inntekt og langt lavere satser der også. Så langt jeg kan se er sveits ganske sammenlignbart med nivået i norge opp til ca 4000 NOK, men der norge har videre høyere bøter så blir du heller tiltalt for kriminalitet i sveits. (Fra 21km/t over i urbane områder og fra 40 km/t over på motorvei) Jeg kan heller ikke se at danske takster er så anneledes enn de norske. https://en.comparis.ch/carfinder/autofahren/bussen https://www.smartepenger.no/forbruker/2904-fartsboter https://www.tjekbil.dk/alt-om-bilen/love-og-regler/boede-og-afgifter/boedetakster/ Endret 28. mars 2022 av sverreb 4 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 plankeby skrev (1 minutt siden): Tror mange da hadde gitt mer faen. Og jeg tror mange flere ville føle seg mere rimelig behandlet, ikke så stilt i avmakt. Å stille andre i avmakt er er kynisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Hvorfor blir høye bøter forsvart? Er det ikke skadefryd? En helt ekte fryd. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Dart skrev (Akkurat nå): Hvorfor blir høye bøter forsvart? Er det ikke skadefryd? En helt ekte fryd. Det blir forsvart fordi det er et virkemiddel som gjør veiene tryggere. Som flere skriver, en bot på 200,- for en fartsovertredelse ville fungert. Man ville betalt, og gjort det samme igjen. Når de er høye svir det mer, og gir et sterkere intensiv til å ikke bryte loven. 8 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Det er vel skadefryden som byr i mot, eller å statuere eksempler med vanlige mennesker, eller straffe for noe som kanskje ikke skjer. Og til slutt kommer konklusjonen : Hva ska vi ellers gjøre? Og så forsetter alt som før. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Dart skrev (2 minutter siden): Hvorfor blir høye bøter forsvart? Er det ikke skadefryd? En helt ekte fryd. Fordi det fungerer. At Norge topper både statistikken for størst bøter og for færrast trafikkdrepte gir grunn til å tru at det er ein samanheng. Ser du på landa som har lavare bøtesatsar enn oss så ser du også at dei har fleire trafikkdrepte per million innbyggarar. 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Håvard skrev (2 minutter siden): Det blir forsvart fordi det er et virkemiddel som gjør veiene tryggere. Som flere skriver, en bot på 200,- for en fartsovertredelse ville fungert. Man ville betalt, og gjort det samme igjen. Når de er høye svir det mer, og gir et sterkere intensiv til å ikke bryte loven. Altså ikke spor av skadefryd? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå