Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Kjøre 20 km over grensa: I Tyskland: Tilsvarende 800 kr, Litauen tilsv 200 kr. I Norge ....... Tilsvarende ca en halv månedsutbetaling for en minstepensjonist. Som allerede ligger langt under EUs fattigdomsgrense. Det kan koste et eldre ektepar en hel sommerferie. Det var 80 km grense, plutselig ble det 60 rundt en sving før et kryss. Ingen i Norge lurer på hvorfor vi har verdens dyreste vanligste trafikkbøter. I snitt mere enn 6 ganger dyrere enn de som er en plass under oss på rekordlista. Derfor spør jeg: HVORFOR? Og hvordan er det blitt slik? Hva vil vi oppnå, hvis det ikke er skatteinnkreving? Lenke til kommentar
Populært innlegg vidor Skrevet 28. mars 2022 Populært innlegg Del Skrevet 28. mars 2022 Bøtene er for å forhindre uvettig kjøring og sikre alle parter i og rundt trafikken bedre. Kjører man innenfor loven er ikke bøtene noe å være bekymret for. Er du villig til å flytte til f.eks Litauen fordi dem har så lave bøter ? 23 Lenke til kommentar
Populært innlegg sverreb Skrevet 28. mars 2022 Populært innlegg Del Skrevet 28. mars 2022 8 minutes ago, Dart said: hvordan er det blitt slik? Hva vil vi oppnå, hvis det ikke er skatteinnkreving? Du kan fint velge å ikke kjøre for fort og dermed unngå hele kostnaden. Dette har dermed ingenting til felles med skatteinnkreving. Nå er naturligvis dette bare ett av mange trafikksikkerhetstiltak men vi må likevel kunne se på resultatet (2019 tall tatt herfra: https://www.tryggtrafikk.no/statistikk/internasjonal-statistikk-norge-best-i-verden-i-trafikksikkerhet/) 13 7 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Dart skrev (8 minutter siden): Ingen i Norge lurer på hvorfor vi har verdens dyreste vanligste trafikkbøter. I snitt mere enn 6 ganger dyrere enn de som er en plass under oss på rekordlista. Derfor spør jeg: HVORFOR? Og hvordan er det blitt slik? Hva vil vi oppnå, hvis det ikke er skatteinnkreving? Fordi vi har avgiftskåte partier som sier èn ting, men gjør noe annet. Og når et nytt og flott og ofte tullete prosjekt skal finansieres, jo da flår man bilistene (fordi de uansett burde skamme seg, de ødelegger jo planeten uten grunn). Å heller slanke den offentlige sektoren, kutte lederlønninger, osv. lar man heller være å gjøre .. 3 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 vidor skrev (4 minutter siden): Bøtene er for å forhindre uvettig kjøring og sikre alle parter i og rundt trafikken bedre. Kjører man innenfor loven er ikke bøtene noe å være bekymret for. Er du villig til å flytte til f.eks Litauen fordi dem har så lave bøter ? Hvorfor er det så stor forskjell mellom landene, og hvorfor så dyrt i Norge? Blir vi mere våkne, mindre rusa, mer intelligente, mindre (alders-) demente og psykisk friskere, blir mindre sinte, får mere kunnskaper og derfor gjør færre feil, blir mere hensynsfulle til daglig, kjører saktere i rundkjøringer, gir oftere tegn, slipper andre fram, får bedre hukommelse - mirakler? Lenke til kommentar
Populært innlegg Håvard Skrevet 28. mars 2022 Populært innlegg Del Skrevet 28. mars 2022 Dart skrev (4 minutter siden): Hvorfor er det så stor forskjell mellom landene, og hvorfor så dyrt i Norge? Blir vi mere våkne, mindre rusa, mer intelligente, mindre (alders-) demente og psykisk friskere, blir mindre sinte, får mere kunnskaper og derfor gjør færre feil, blir mere hensynsfulle til daglig, kjører saktere i rundkjøringer, gir oftere tegn, slipper andre fram, får bedre hukommelse - mirakler? Når vi er blandt de beste i verden på trafikksikkerhet ser det jo ut som det virker med høye bøter. 11 3 Lenke til kommentar
Slakter Hansen Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) Å spørre om dette i stats- rævsleikerenes hjemland, er optimistisk om ikke annet. Å gå i taktfull marsj etter statens fløyte, er Norsk standard. Kritiske spørsmål angripes tvert av statens disipler. Det er tryggest i flokken. Bæ- bæ sier folk flest... Endret 28. mars 2022 av Slakter Hansen 4 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) sverreb skrev (25 minutter siden): Du kan fint velge å ikke kjøre for fort og dermed unngå hele kostnaden. Dette har dermed ingenting til felles med skatteinnkreving. Nå er naturligvis dette bare ett av mange trafikksikkerhetstiltak men vi må likevel kunne se på resultatet (2019 tall tatt herfra: https://www.tryggtrafikk.no/statistikk/internasjonal-statistikk-norge-best-i-verden-i-trafikksikkerhet/) Thailand og Kina ser jeg ikke. Det mangler mange land. Hva er det som gjør at det helt sikkert er utelukket at det er skatt? Hva er det som kan sannsynliggjøre at vi hadde hatt flere ulykker uten så grove trusler som bælfeite bøter er? Endret 28. mars 2022 av Slettet+6132 Teksten havnet inni sitatet, sorry Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) Dart skrev (25 minutter siden): Kjøre 20 km over grensa: I Tyskland: Tilsvarende 800 kr, Litauen tilsv 200 kr. Det koster vel ingenting å kjøre 20 km over grensa til verken Tyskland eller Litauen. Med untak av kostnadene man har på bilen da. Endret 28. mars 2022 av ITtraktor 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 nightowl skrev (20 minutter siden): Fordi vi har avgiftskåte partier som sier èn ting, men gjør noe annet. Og når et nytt og flott og ofte tullete prosjekt skal finansieres, jo da flår man bilistene (fordi de uansett burde skamme seg, de ødelegger jo planeten uten grunn). Å heller slanke den offentlige sektoren, kutte lederlønninger, osv. lar man heller være å gjøre .. Offentlig sektor har vi også verdensrekorder i størrelse/andel. Vi nærmer oss snart de gamle kommunistlandene i andel offentlig ansatte i forhold til yrkesaktive. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) Lønna er 10 ganger så høy i Norge. Ikke bra. Siden tråden er en røre med å nevne Thailand med mer. Endret 28. mars 2022 av plankeby 6 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Alle bøter i Norge burde gå på prosent av inntekt eller formue istedenfor et flatt beløp. Samme med avgifter. Det er ikke rettferdig av staten å ta 7 000 kr i bot for mobilbruk i bil da det er en halv månedslønn for en minstepensjonist mens det er lummerusk for en mangemillionær. 7 1 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Dart skrev (53 minutter siden): Hva vil vi oppnå, hvis det ikke er skatteinnkreving? Det vi vil oppnå er at folk ikke kjører over fartsgrensa. Og tallenes tale er klinkende klar: det funker. Når måten å unngå «skatteinnkreving» er så lett som å bare ikke kjøre for fort så tenker jeg at man kun har seg selv å skylde dersom man ender opp med å få en ubehagelig regning. 4 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Dart skrev (40 minutter siden): Derfor spør jeg: HVORFOR? Og hvordan er det blitt slik? Hva vil vi oppnå, hvis det ikke er skatteinnkreving? Dersom det var inntektene som var motivasjonen så hadde det vel vært meir effektivt å kreve inn moderate bøter fra mange billistar i staden for store beløp frå nokre få? Hadde det kosta 200 kr å køyre oppimot tapsgrensa for førarkort så vil det være lite som avskrekker frå å køyre for fort, jobbar du som taxi-sjåfør kan du jo nærmast legge det inn som ei fast utgift og tene inn fartsbøtene ved at du rekker eit par ekstra turar i løpet av ei vakt. Mitt inntrykk er at det i dag er veldig mange bilførarar som legg seg på akkurat under lappegrensa. Det som svir ved fartskontroll er å miste sertifikatet, å måtte betale ca 10 000 kr i bot oppleves ikkje som der verste. Sjølv om det å få inndratt førarretten formelt sett ikkje er ei straff, så er det nok det å miste førarkortet som svir mest for folk flest då det er så mange andre ting som følger med å miste førarkortet. Mange er i ein eller annan grad avhengig av førarkort for å kome seg på jobb eller for å gjennomføre jobben sin, enda fleire er avhengig av førarkortet for å gjennomføre nødvendige ærend og for å delta på fritidstilbod. For denne gruppa vil nok det å få ei bot i tillegg til førarkortbeslag kjennes som å strø salt i såret. Eg kan derfor godt være med på at bøtene kunne våre redusert eller kanskje til og med sløyfa i bytte mot andre verkemiddel. Eg er heilt sikker på at dersom vi hadde halvert fartsoverskridelsen som må til for å miste lappen så ville nok det totalt sett vært eit meir effektivt tiltak for å få ned farta. Andre tiltak er at ein kunne ha forlenga tida det tek før prikkane går ut på dato, kanskje det til og med skal være slik at prikkane aldri går ut på dato og at du etter 8 prikkar mister førarkortet i 3 månadar uavhengig av om du fekk den fyrste prikken i fjor eller for 10 år sidan? Kanskje det også skulle vært lavare terskel for å miste sertifikatet i kortare tid enn 1 månad? I dag når førarretten blir trekt tilbake elektronisk utan behov for å beslaglegge eit fysisk sertifikat som må puttast i konvolutt og sendast tilbake ved utløpet av tapsperioda så burde det kanskje være opna for meir midlertidige førarkortbeslag? Eg er sikker på at berre det å miste førarkortet i 1 time kan være effektivt nok ettersom det då ikkje er vits i å køyre for fort for å rekke fram tidlegare om du risikerer å måtte bli pålagt å vente ein time før du får køyre vidare? Tilsvarande å klare seg utan bilen i ei veke, dette vil være lang nok tid til at ein får kjenne på kor vanskeleg det er å være utan sertifikat men utan at det er så lenge at det får store og varige konsekvensar. Mister ein lappen i 3 månadar så kan ein fort risikere at ein må finne seg ny jobb, må slutte med fritidsinteresser som ein ikkje kjem seg til, osv. 4 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Dart skrev (33 minutter siden): Ha er det som kan sannsynliggjøre at vi hadde hatt flere ulykker uten så grove trusler som bælfeite bøter er? Fordi vi faktisk ikke er flinke til å være gode medmennesker kun på etikk og moral. En del ville faktisk utsatt seg selv og andre for større fare om det ikke var bøter eller fengsel som konsekvens. 2 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) FrihetensRegn skrev (På 28.3.2022 den 14.00): Alle bøter i Norge burde gå på prosent av inntekt eller formue istedenfor et flatt beløp. Samme med avgifter. Det er ikke rettferdig av staten å ta 7 000 kr i bot for mobilbruk i bil da det er en halv månedslønn for en minstepensjonist mens det er lummerusk for en mangemillionær. Som f. eks. i Sveits og Finland. Fartsbøter på over en million kr. Hva er forresten grunnen til å bruke mobilen (ikke bilens handsfree) i bilen? Det lurer jeg ofte på. For dem med bil over 15 år, så koster blåtann handsfree lite. Endret 31. mars 2022 av plankeby Stavefeil 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg sverreb Skrevet 28. mars 2022 Populært innlegg Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) 52 minutes ago, Dart said: Thailand og Kina ser jeg ikke. Det mangler mange land. Det er fordi det er en sammenligning med EU land. Hvis du går hit: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate finner du tall fra hele verden. Thailand og Kina kommer ikke videre godt ut for å si det slik. 52 minutes ago, Dart said: Hva er det som gjør at det helt sikkert er utelukket at det er skatt? Med mindre du har en ekstremt vrangvillig eller sær definisjon av hva skattlegging er så passer det overhode ikke inn. Men oppgi gjerne hva du mener definerer 'skatt', så kan vi jo se. 52 minutes ago, Dart said: Hva er det som kan sannsynliggjøre at vi hadde hatt flere ulykker uten så grove trusler som bælfeite bøter er? Du fremstiller deg selv unødig tåpelig ved din bruk av utheving av ladede ord og utrykk. Jeg nøyer meg med å sammenholde resultatene, og kan konkludere at trafikksikkerhetsarbeidet har vært velykket i norge sammenlignet med godt som alle andre land. Du må gjerne komme med en litteraturstudie for å belyse nærere sammenhengen mellom nivå på straffereaksjoner og sikkerhet, men det får bli ditt ansvar, som du må ta på deg om du vil overbevise noen om at disse tiltakene er unødvendige for måloppnåelsen. Endret 28. mars 2022 av sverreb 10 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 I Norge har vi en del uvaner i det offentlige som er vanskelige å snu til noe mere fornuftig. Det skyldes at det er ansatt for mange i det offentlige slik at de er blitt selvdrevne og begynner å få for stor innflytelse på samfunnet. Mener jeg. Deres internkulturer får ikke korreks. En nobelprisvinner i økonomi sa en gang at andelen offentlig ansatte ikke må komme over 25%, da er det ingen vei tilbake. Vi har passert 40% for lengst. Holdninger hos noen byråkrater er stoppet og endret. Det gjelder gebyrer som ble ilagt gjeldsofre og holdningen til disse (forakt). Som viste seg å være til stor del demente, psykisk utviklingshemma og psykisk syke, eller ble syke av "prosessene" . Byråkratene mente at store gebyrer (5-7 000 kr) ville skremme dem til å betale regninger på mindre enn 1000 kr. En av de (mest burleske) uttalte at grunnen til at folk ikke betalte var bare at de ikke var "motivert", latskap. Trusler om store gebyrer ville få folk til å betale (med penger de ikke hadde). Det er endret. Truslene viste seg at de gjorde akkurat det motsatte, skamte folk FRA å betale. Nå er nylig også inkassogebyrene halvert. Gebyrer for pass og ID er halvert. Tinglysingsgebyrer er halvert og redusert flere ganger. Rettsgebyrer er redusert ganske mye. Gebyret for offentlig skifte var 20 000, men det er ikke brøkdelen av det lenger. Det smitter til det private: OBOS tar 7000 kr for en 10 min jobb med å skrive ut et skjema og endre noe på en skjerm, og sette et papir i en mappe og ta et papir ut av en annen mappe. Prisen framkommer ved å vurdere om de KAN ta så mye for 10 min jobb. Beløp vi MÅ betale av en eller annen grunn har en tendens til å øke. Det mener jeg skyldes kynisme som sniker seg inn med at internkulturer får råde for fritt, utpressing, maktmisbruk. Politikere blir noen ganger merkelig blendet når de ser de tilvendte tvungne inntektene som strømmer inn. Det er også underlig å se noen folk forsvare å flå urimelig mye skattepenger av andre folk fordi skatten går til et "godt formål". Det er også underlig å se kynismen som oppstår samtidig med at skadefryd slippes løs, en helt ekte fryd. Det er også underlig at vi ofte ikke ser eksempelets lidelser når det skal statueres eksempler for å skremme andre til lydighet. Mest underlig er tilhengerne av straff - som vil straffe andre som bare gjør det samme som de selv har gjort i vanvare mange ganger. Farlig blir det når det går for langt, at vi vil umenneskeliggjøre andre for å få inn skatt eller forme holdninger og adferd...... På spissen: I islams verden hugger de av hånda på tyver..... Resultatet er bare at tyver dreper eieren for å slippe unna med tyveriet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 plankeby skrev (17 minutter siden): Lønna er 10 ganger så høy i Norge. Ikke bra. Hvis lønna var ti ganger så høy i Tyskland, så ville vi bodd der i stedet. Nei - lønna er ca den samme. Skatten er mindre selv om de skal betale ekstra for gjenforeningen av landet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 FrihetensRegn skrev (13 minutter siden): Alle bøter i Norge burde gå på prosent av inntekt eller formue istedenfor et flatt beløp. Samme med avgifter. Det er ikke rettferdig av staten å ta 7 000 kr i bot for mobilbruk i bil da det er en halv månedslønn for en minstepensjonist mens det er lummerusk for en mangemillionær. Det er også et poeng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå