Gå til innhold

Toyotas første elbil får over 500 kilometers rekkevidde


Anbefalte innlegg

Just now, Simen1 said:

3-5% ekstra vekt øker i teorien rullemotstanden med 3-5%. Hvis rullemotstanden utgjør 1/3 av forbruket så snakker vi om 1-2% økt forbruk som følge av vekta. Eller 5-10 km ved 500 km rekkevidde. Kanskje ikke neglijerbart, men det forklarer bare en brøkdel av rekkeviddedifferansen. Dvs. at de andre forklaringene om mer drivverk å drive rundt må bidra med en stor del av differansen.

Hvor har du 1/3 fra? Det er typisk ca halvparten ved 70km/t og mer ved lavere hastigheter. Dette er hastigheter som er mye brukt. 1/3 blir vel ikke tilfelle før på motorvei. Og ja det forklarer selvfølgelig ikke alt, men alle monner drar. Mange små bidrag til virkningsgradstap blir til sammen markante. For WLTP rekkevidde kommer det jo også gjerne inn at en AWD gjerne har mer effekt tilgjengelig enn en 2WD og dermed gjerne blir å operere lengre unna sitt ideelle operasjonsområde i de hastighetene man måler på I.e. du forventer at en bil med 300kW bruker mer pr. mil enn en bil med 150kW.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (49 minutter siden):

Hvor har du 1/3 fra? Det er typisk ca halvparten ved 70km/t og mer ved lavere hastigheter.

Null problem for meg å regne 70 km/t og 1/2 i stedet for. Det endrer rekkeviddetapet litt, men det er fortsatt mye som må forklares av andre faktorer.

sverreb skrev (49 minutter siden):

 I.e. du forventer at en bil med 300kW bruker mer pr. mil enn en bil med 150kW.

I Toyotas tilfelle er det ikke all verdens med forskjell:

Sitat

Med forhjulstrekk har bilen 150 kilowatt motor med moment på 265 newtonmeter. Med firehjulstrekk er motoreffekten 160 kilowatt (80 kW + 80 kW) og moment på inntil 336 newtonmeter.

Rekkeviddeforskjellen på AWD og FWD, når begge er utstyrt med med 18" felger er litt over 9%.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, sverreb said:

Nja, tviler litt på at det er noe stort problem. Presis motorstyring i høye hastigheter er et et rimelig greit løst problem. (F.eks har man i mange flere tiår hatt motorstyringer presise til en brøkdel av en grad i maskinverktøy som dreiebenker med ELS.

En ekstra rotor med girkasse og akslinger med tilhørende lagre og koplinger som spinner og gir motstand hele tiden* er nok viktigere. 

*) Også når motoren er i drift.

Men bruker Toyota så presis motorstyring?

Tipper det er en grunn til at andre går for løsninger som kobler bort en motor enten elektrisk eller mekanisk.

De som går for induksjonsmotor forran har jo fortsatt alt drivverk tilkoblet, men motoren er avslått. Dette virker jo å funke gull for rekkevidden.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (2 timer siden):

Med god margin. Forbruket med vogn varierer mellom 0,9 og 1,1 l/mil avhengig av fart. Uten vogn er forbruket rundt om 0,4 - 0,5l så det dobles med vogn.
 

Da regner du inn drift fra batteriet, og maks 50 km/t på en sommerdag? Har vanskelig å tro at du får til dette på normal langkjøring året rundt. Det er tall rett over den forgjettede 3-liters bilen. Svarende til 125 mils rekkevidde!

Hva bruker bilen når batteriet er tomt og på motorvei?

Hva bruker du på motorvei når vogna er på, f.eks en tur til DK, Sverige eller alpene?

Jeg tror en iX kan klare 300 km med vogn på sommeren på flat norsk landevei.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Complexity said:

Men bruker Toyota så presis motorstyring?

Det er hyllevare. Absolutt ingen grunn til å la det være. Alt du trenger er en enkoder på akslingen (Det må de ha uansett) og helt alminnelig digital motorstyring. (Også helt standard i dag, og i praksis billigere enn mer gammeldagse alternativ) 

11 minutes ago, Complexity said:

Tipper det er en grunn til at andre går for løsninger som kobler bort en motor enten elektrisk eller mekanisk.

Dette er to helt forskjellige tiltak. Du må ha kontroll på motorene når du har drift på begge for å unngå ekstrem dekkslitasje og mye motstand, og du må kunne kople ut en (eller gjerne begge to i unnabakke eller ved langsom nedbremsing) om du vil redusere tap fra å drive bilen i et overmotorisert operasjonsmodus. Dette er to komplementære teknikker. 

11 minutes ago, Complexity said:

De som går for induksjonsmotor forran har jo fortsatt alt drivverk tilkoblet, men motoren er avslått. Dette virker jo å funke gull for rekkevidden.

Noe tap er det fortsatt i giring og lagre, men ja noen voldsom motstand er det ikke å drive rundt en induksjon eller elektrisk eksitert motor. Permanentmagnetmotorer kan man også spinne med et slags minimum energiforbruk, men det krever en aktiv kontroll av motoren så noe invertertap får man da. (I.e. man balanserer pådrag med induserte strømmer slik at rotoren beveger seg fritt, men krever da at motorstyringen påtrykker balanseringsspenning på motorvindingene) 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Bruker-394945 skrev (12 minutter siden):

Da regner du inn drift fra batteriet, og maks 50 km/t på en sommerdag? Har vanskelig å tro at du får til dette på normal langkjøring året rundt. Det er tall rett over den forgjettede 3-liters bilen. Svarende til 125 mils rekkevidde!

Hva bruker bilen når batteriet er tomt og på motorvei?

Hva bruker du på motorvei når vogna er på, f.eks en tur til DK, Sverige eller alpene?

Jeg tror en iX kan klare 300 km med vogn på sommeren på flat norsk landevei.

Nei, ren bensindrift. Dataene nedenfor er fra en tur i Norge. All forbruk i august var med vogn på slep og uten noe lading av batteri.
image.png.941307be3360c7c5ee842df40022f434.png
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bruker-394945 skrev (1 minutt siden):

Takk! På hva slags vei og i hva slags fart?

Fra Stavanger til Kirkenes. Typisk norsk landevei. Jeg legger meg stort sett på 80-85km/t når det ikke er for svingete, men det går fort senere med vogn når veien er dårlig.

Lenke til kommentar
StigVidar skrev (15 minutter siden):

Fra Stavanger til Kirkenes. Typisk norsk landevei. Jeg legger meg stort sett på 80-85km/t når det ikke er for svingete, men det går fort senere med vogn når veien er dårlig.

Takk. Lav fart gir lavt forbruk. 

Tror ganske sikkert en iX 50 eller X LR kan funke på de dagsetappene du viser frem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Toyota selgerkorps har greid å selge den selvladende Rav 4 inn på andre plass over solgte biler i 2021. Når Toyota nå får en fullblods elbil i sortimentet så vil denne garantert komme høyt opp på salgslisten.

(også slipper de kanskje også alt dette maset om disse hydrogenbilene)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bruker-394945 said:

Takk. Lav fart gir lavt forbruk. 

Tror ganske sikkert en iX 50 eller X LR kan funke på de dagsetappene du viser frem.

Ca 4kWh/mil forbruk på Model X med campingvogn så drøyt 20mil med 100kWh modellen med rundt 90kWh tilgjengelig. 

 

Lenke til kommentar
daha skrev (17 minutter siden):

BMW iX50 og Tesla X long range

Ok, jeg skrev i mitt innlegg om noe som kan erstatte VW Passat GTE. Den ga jeg 300000,- for en fin brukt som så ut som ny. Disse to koster mer enn 3 ganger dette både nytt og brukt. Ser ikke helt for meg å bruke så mye på en bil så det blir å vente en stund til

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/1/2022 at 7:11 PM, Redaksjonen. said:

 

3 minutes ago, StigVidar said:

Ok, jeg skrev i mitt innlegg om noe som kan erstatte VW Passat GTE. Den ga jeg 300000,- for en fin brukt som så ut som ny. Disse to koster mer enn 3 ganger dette både nytt og brukt. Ser ikke helt for meg å bruke så mye på en bil så det blir å vente en stund til

Du får en brukt Tesla X med 100kWh batteri til 450000: https://www.finn.no/251641233

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er tydelig at Toyota holder fast ved tradisjonen ved ikke å være først ute, men heller tar seg tid til å gjøre tingene ordentlig. De har jo mer erfaring med el-drift enn de fleste i utgsngspunktet. De har sin Prius,  Mirai og andrevprodukter.

Nå ser vi igjen at de umiddelbart legger seg i tet med sin første rene batteribil. Da har vi snart alle de store i siget!

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, NERVI said:

Det er tydelig at Toyota holder fast ved tradisjonen ved ikke å være først ute, men heller tar seg tid til å gjøre tingene ordentlig. De har jo mer erfaring med el-drift enn de fleste i utgsngspunktet. De har sin Prius,  Mirai og andrevprodukter.

Nå ser vi igjen at de umiddelbart legger seg i tet med sin første rene batteribil. Da har vi snart alle de store i siget!

Tet? Ikke har de best rekkevidde, rykter sier at nyttelast er tragisk liten, lav hengervekt.

SÅ hva er Toyota i tet på?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...