torest Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 NTNU vil utvikle atomdrevet framdriftssystem [Ekstra] Lenke til kommentar
Nordic_Zoning Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) De sovjetiske Alfa-ubåtene ble drevet av blykjølt reaktor. De ble tatt ut av tjeneste for snart 30 år siden. Disse reaktorene ble utviklet med liknende argumenter (sikkerhet, størrelse). Hadde vært interessant med litt mer info om hva som er nytt denne gangen. Endret 28. mars 2022 av Nordic_Zoning 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Hvorfor ikke vindkraft for de store havgående skipene som skal seile flere tusen nautiske mil? Det funket for 150 år siden og mekanisering og automatisering har utviklet seg 150 år fremover siden den gangen. Skulle tro 150 år også har hatt litt å si på skaleringen av skipene også. 3 1 Lenke til kommentar
Olav Skipnes Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Det er ikkje heilt sikkert at det aldri blir krig igjen. Korleis blir det med tryggleiken viss skipet blir treft midtskips av ein torpedo eller anna missil? 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Simen1 skrev (49 minutter siden): Hvorfor ikke vindkraft for de store havgående skipene som skal seile flere tusen nautiske mil? Det funket for 150 år siden og mekanisering og automatisering har utviklet seg 150 år fremover siden den gangen. Skulle tro 150 år også har hatt litt å si på skaleringen av skipene også. Motoriserte skip betyr drift også når det er vindstille, og at man kan kjøre i rett linje, fremfor i zigzag-mønster. De har dessuten langt mindre behov for mannskap utover kaptein/styrmann, navigatør og motoristen, gjerne i 2 eller 3 skiftsordning. En ekstra post som kokk og stuert kan sikkert være med om man ikke satser på at dette kan ivaretas av de som ellers oppholder seg i styrhuset. Det er mer effektivt å ha mannskap på land som står for lossing og lessing av skipet, enn å gjøre dette med mannskap ombord som krever mer plass, til å styre med seil. Riktignok kan seil i stor grad automatiseres, men uansett må man ha noen til når ting ikke fungerer som det skal. At man med slike tårnseil som fanger luften med en form for skovelhjul som enten kan dra i gang en generator til å drive en elmotor eller fysisk hjelper på å drive båten mekanisk, kan helt klart være med på å senke forbruket, så en form for hybrid-drift vil absolutt kunne være smart. Dette er vel allerede under både testing og utvikling, og er vel snart i produksjon. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Snowleopard skrev (8 minutter siden): så en form for hybrid-drift vil absolutt kunne være smart. Det tror jeg også. Å seile helt inn til kai er nok uansett uaktuelt så noe motordrift må det være. Men man trenger kanskje ikke motorer og drivstoff i helt den samme skalaen om skipene kan driftes på vind. Mindre motorer sparer mye vekt. Mindre drivstoffforbruk senker både kostnader, plass og vekt. Hvis man kan nøye seg med f.eks 1/2 fart på de strekningene man blir utsatt for vindstille så kan motorkraften være 1/4. Hvis man regner at 1/3 av strekningene er vindstille og man bruker 1/4 motorkraft disse strekningene så blir drivstofforbruket 1/12. Så kan man også se an motorbruken ut fra hvilke tidskrav man har. Med mye god vind på deler av ferden kan man tillate seg ennå lavere motorbruk i vindstille perioder. Mindre motorbruk gir også mindre aktiv tidsbruk for maskinisten. Det er tid som kan frigis til f.eks feilsøk og feilretting ved seilproblemer. Uten å ha regnet på det så har jeg magefølelse for at man kan lønne bra mange sjømenn for den drivstoffbesparelsen. 1 Lenke til kommentar
dahln Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 7 hours ago, Simen1 said: Det tror jeg også. Å seile helt inn til kai er nok uansett uaktuelt så noe motordrift må det være. Men man trenger kanskje ikke motorer og drivstoff i helt den samme skalaen om skipene kan driftes på vind. Mindre motorer sparer mye vekt. Mindre drivstoffforbruk senker både kostnader, plass og vekt. Hvis man kan nøye seg med f.eks 1/2 fart på de strekningene man blir utsatt for vindstille så kan motorkraften være 1/4. Hvis man regner at 1/3 av strekningene er vindstille og man bruker 1/4 motorkraft disse strekningene så blir drivstofforbruket 1/12. Så kan man også se an motorbruken ut fra hvilke tidskrav man har. Med mye god vind på deler av ferden kan man tillate seg ennå lavere motorbruk i vindstille perioder. Mindre motorbruk gir også mindre aktiv tidsbruk for maskinisten. Det er tid som kan frigis til f.eks feilsøk og feilretting ved seilproblemer. Uten å ha regnet på det så har jeg magefølelse for at man kan lønne bra mange sjømenn for den drivstoffbesparelsen. Transportkostnadene per dings med en slik båt regnes vanligvis som null på grunn av den enorme kapasiteten og lave fraktprisen. Det å få skipet til å gå saktere vil øke kostnadene siden man må ha flere folk og de er ombord lengre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 dahln skrev (39 minutter siden): Transportkostnadene per dings med en slik båt regnes vanligvis som null på grunn av den enorme kapasiteten og lave fraktprisen. Det å få skipet til å gå saktere vil øke kostnadene siden man må ha flere folk og de er ombord lengre. Tja, hvor mye lengre tid tror du det vil ta? 20%? Da kan du gange fraktprisen per dings med 1,2. 0 * 1,2 = ? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) Atomkraft på sjøen er jeg ikke uten videre positiv til. Risikoen for forlis og ulykker er vesentlig større enn på land. Følgene av dette kan være enorme kontra eks. atomkraft og ulykker i verdensrommet. Endret 28. mars 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå