Gjest ff863...856 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Heisann! Kom over en billig iPad på facebook-marketplace og tok kontakt med selger. Har jo blitt lurt før, da for litt mindre summer, men denne gangen ble jeg lurt for 3500kr. Fyren virket lite legitim frem til jeg søkte han opp i folkeregisteret, som stemte med navnet på profilen. Jeg lagde også en elektronisk kontrakt for kjøp av ting på forbrukerrådet sine sider. Denne signerte jeg med bankid og sendte over til selgeren. Han signerte også med bankid, og signaturen stemte overrens med det jeg så i folkeregisteret. So far so good tenkte jeg.. Men jeg gadd ikke å kjøre inn til Oslo for å få denne hentet, så vi ble enige om att jeg skulle forhåndsbetale for varen + frakt over vipps. Problemet nå, er att jeg ser att vedkommende har blokkert meg på facebook, og svarer heller ikke på meldinger. Tviler sterkt på att jeg får noen iPad, men rent juridisk. Så har jeg jo ALT av bevis. Mtp. den elektroniske kontrakten, skjermbilde av meldinger, fullt navn, og han har selv signert denne kontrakten med bankid. Hvordan går jeg frem her? Lang prosess i vente? Anonymous poster hash: ff863...856 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Forbrukerrådet er vel rett instans, hvis du dermed er sikker på at det er svindel så er det politiet. Dog ved svindel så er det små sjanser å få igjen pengene, politiet vil kun etterforske det om det er en gjenganger som har svindlet mange. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Når ble avtalen inngått? Fikk du sporingsnummer eller annen dokumentasjon på at pakken er sendt? Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Du kan ta saken via forliksrådet: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/forliksklage/ Dette koster deg 1345,- som du kan få tilbake fra den andre parten, hvis du vinner saken. Dersom du vinner og motpart ikke betaler innen fristen, kan du få hjelp av namsmannen til å drive inn kravet. Lenke til kommentar
Gjest ff863...856 Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Trådstarter her! Snakket akkurat med Forbrukerrådet og Politiet. Forbrukerrådet anbefalte att jeg sendte en forliksklage, men når jeg snakket med Politiet så sa de att dette ikke er en sak for namsmann. Da dette er noe kriminelt så skal det tas igjennom politiet. La også igjen en søknad hos skatteetaten for å få ut hele personnummeret på vedkommende. Kommer nok til å ta turen ned til politistasjonen senere i dag så jeg får levert en anmeldelse.. Fryktelig synd att man ikke er mer beskyttet når man har kjøpskontrakt fra forbrukerrådet, verdifull lærepenge (Bokstavelig talt) Anonymous poster hash: ff863...856 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 sk0yern skrev (1 time siden): Dersom du vinner og motpart ikke betaler innen fristen, kan du få hjelp av namsmannen til å drive inn kravet. Dette gjelder hvis svindleren har midler som kan inndrives. I saken om rørleggeren som mer eller mindre ødela badegulvet i leiligheten til Isabell, ble han dømt til å betale. Men han hadde ikke mdler. https://www.tv2.no/a/11987663/ Derfor ble det mye dyrere av å ta saken til retten. Kanskje noen vil starte en innsamling til slutt for deg også Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 (endret) bruker-540634 skrev (11 timer siden): Dog ved svindel så er det små sjanser å få igjen pengene, politiet vil kun etterforske det om det er en gjenganger som har svindlet mange. Jeg tror veldig mange av de som holder på med bedrageri over nett gjør ganske mye av det, slik at de fleste mistenkte i slike saker har mange lignende saker på seg. Til TS: når/om du anmelder, husk å skrive at du krever erstatning for tapt beløp og legg ved dokumentasjon på pengeoverføring. Det er ikke automatikk i at det tas med i straffesaken. Endret 28. mars 2022 av Vegard# 1 2 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Gjest ff863...856 skrev (11 timer siden): Tviler sterkt på att jeg får noen iPad, men rent juridisk. Så har jeg jo ALT av bevis. Mtp. den elektroniske kontrakten, skjermbilde av meldinger, fullt navn, og han har selv signert denne kontrakten med bankid. Hvordan går jeg frem her? Lang prosess i vente? Folk som allerede er konkurs, blakke, dømt for mye fra før etc har ingenting å tape på å gjøre sånt i eget navn. Og der det ikke er noe å hente får du altså ikke noe. Uansett fremgangsmåte og lang prosess. 1 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Budeia skrev (2 timer siden): Dette gjelder hvis svindleren har midler som kan inndrives. Ein må sjølvsagt ha midler å ta av for at Namsmannen skal kunne inndrive kravet, men her er det eigentleg snakk om småpenger som skal krevast inn frå ein privatperson. Eit firma som slår seg konkurs vil fort ikkje ha nåla i veggen, men ein privatperson vil stort sett ha ein eller anna form for inntekt eller eigedelar å ta beslag i for å inndrive eit slikt krav på 3500 kr pluss omkostningar. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Gjest ff863...856 skrev (13 timer siden): Men jeg gadd ikke å kjøre inn til Oslo for å få denne hentet Tydeligvis så har du råd til å tape 3500 kroner. 2 Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Dubious skrev (3 timer siden): Tydeligvis så har du råd til å tape 3500 kroner. Ikke unormalt å få ting sendt i posten. Kjøpt ganske mye på Finn som måtte sendes jeg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå