iamfrank Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 Hei, Jeg driver med film som enkeltpersonforetak. Jeg fikk forespørsel for 2-3 uker siden om jeg kunne filme en prosjekt i Oslo vi ble enig og alt var greit. Planen var at jeg skulle kjøre med bil fra Stavanger idag kl 9 men rett før jeg skulle ut fikk jeg melding at lokalene de hadde leid for filming var plutselig ikke tilgjengelig pga noe feil og misforståelser og jobben ble avlyst og de vet ikke når evt neste dato blir. Det er litt nytt for meg og jeg vet ikke helt hvordan jeg bør gå frem med tanke på regningen. Har leid utstyr til 5000,- og brukt en del timer for planlegging. Jeg har tatt ferie på mandag på min hoved jobb da det skulle filmes søndag og mandag så det kommer en vikar der. Jeg skjønner at ting kan gå skeivt men etter par meldinger sitter jeg med en følelse at dette blir ikke noe av, ialfall ikke i den nærmeste tid. Kan dere gi meg en tips om hva som er vanlig å gjøre her? Takk Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 Det kommer vel egentlig helt an på hva som er avtalt. 2 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 Neste gang - få kunden til å skrive under på en kontrakt, der du ansvarliggjør kunden for eventuelle utgifter du måtte ha ved en eventuell avlysning av oppdraget. Uten en slik avtale.... så ligger du tynt an. 😜 2 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 Hvilke vilkår og avtaleverk ligger til grunn for bestillingen? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 Det er sjølvsagt vanskelig dersom det berre er gjort munnleg avtale. Det sagt så er det ikkje gitt at kunden kan avlyse, avtalar skal som hovudregel holdast, så ei endring krev at begge partar er einige. Antagelegvis kan du sannsynlegvis fakturere som om jobben vart utført, minus eventuelle kostnadar som du ikkje hadde. Etter vanleg ulovfesta lojalitetsplikt vil du måtte trekke frå køyrekostnadane som du har spart ved at oppdraget blei avlyst før du reiste. Samtidig vil du ha rett på erstatning for det tapet du har blitt påført, både for leige av utstyr og tap av inntekt. Reint praktisk så blir det ofte eit spørsmål om kor mykje du orker å krangle, og om du eventuelt vil opprettholde eit godt nok forhold til kunden til at du får neste oppdrag. Veit kunden om dine investeringar i leige av utstyr? Har du sagt noko om at du aksepterer avlysinga? Her burde det fort være billegare å finne alternative lokaler enn å måtte betale deg utan å få noko igjen for det. 2 1 Lenke til kommentar
iamfrank Skrevet 28. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2022 Takk for all inspill, det burde selvølgelig ha vært skrevet en kontrakt, jeg får lære av det til neste gang. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Du har antageligvis et godt krav på å få dekket dine kostnader, kanskje til og med avtalt honorar i sin helhet, men å få gjennomslag for det kan bli dyrt og tidkrevende (og usikkert, siden du ikke har noen skriftlig kontrakt), så jeg ville kanskje bare latt det fare og tatt med meg lærdommen ja... 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Det er jo også mulig å skrive akkurat det du skriver her til de som ga deg oppgradet. "blabla, forståelse for at det ikke ble noe av, men jeg har utgifter på kr X som jeg ikke får refundert, hva tenker dere om dette? 2 Lenke til kommentar
iamfrank Skrevet 29. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2022 sk0yern skrev (18 timer siden): Det er jo også mulig å skrive akkurat det du skriver her til de som ga deg oppgradet. "blabla, forståelse for at det ikke ble noe av, men jeg har utgifter på kr X som jeg ikke får refundert, hva tenker dere om dette? Det var det jeg gjorde, fikk desverre en laaang og frekk svar at det er ikke noe de skylder meg og at det skjedde pga eiere av lokalet hadde blandet datoer osv. Men som sagt ingen kontrakt, så det får være en lekse for meg Jeg bør kanskje begynne ta betalt før jeg starter på jobben eller ta 50% før start og resten etter leveransen. Litt usikker på hva som er vanlig praksis hos kollegaene mine. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 iamfrank skrev (1 time siden): Det var det jeg gjorde, fikk desverre en laaang og frekk svar at det er ikke noe de skylder meg og at det skjedde pga eiere av lokalet hadde blandet datoer osv. Men som sagt ingen kontrakt, så det får være en lekse for meg At det har foregått eit avtalebrudd mellom din kunde og eigarane i lokalet er ikkje ditt problem og gir ikkje din kunde rett til å bryte avtalen med deg. Eg trur fortsatt at du i det lange løp er betre tent med å ikkje lage meir styr enn nødvendig, men strengt tatt så burde du kreve betalt frå din kunde, og deretter burde din kunde kreve sine utgifter med å betale deg frå eigaren av lokalet som har rota det til med datoane. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) Jeg fakturerer selv 80-100% av totalbudsjettet hvis kunde avlyser jobben helt mindre enn 24 timer før opptaksstart. Men dette er selvsagt avtalt på forhånd. Sjeldent i en kontrakt, men skriftlig i e-post. Varierer litt ut fra kunde og type oppdrag. Noen ganger er ting uforutsigbart i bransjen og det har jeg forståelse for. Du bør uansett fakturere for leie av utstyret og pre-produksjonen, inkludert jobben med å sjekke ut utstyret. Alle i filmbransjen gjør dette. Dersom oppdraget bare er utsatt og ikke avlyst, bør du likevel forsøke å forhandle frem en kompensasjon for å sikre deg. De aller fleste kunder er oppegående og ålreite folk som forstår at man ikke kan jobbe gratis, og at du i din situasjon skal ha betalt for det du har gjort og delvis arbeidet du har mistet. Endret 29. mars 2022 av Snikpellik 2 Lenke til kommentar
iamfrank Skrevet 29. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2022 Snikpellik skrev (1 time siden): Jeg fakturerer selv 80-100% av totalbudsjettet hvis kunde avlyser jobben helt mindre enn 24 timer før opptaksstart. Men dette er selvsagt avtalt på forhånd. Sjeldent i en kontrakt, men skriftlig i e-post. Hvordan nevner du det i en e-post? Bør det ikke være i selve kontrakten? Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) iamfrank skrev (14 minutter siden): Hvordan nevner du det i en e-post? Bør det ikke være i selve kontrakten? Det er langt fra alltid man lager kontrakter for alle mulige oppdrag, spesielt ikke de mindre. Avtaler som regel via e-post. Har jeg avtalt på telefon med kunde følger jeg alltid opp med en e-post som oppsummerer hva vi har snakket om og får de til å bekrefte. Da har man en skriftlig avtale. Endret 29. mars 2022 av Snikpellik 2 Lenke til kommentar
iamfrank Skrevet 29. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2022 (endret) Snikpellik skrev (3 timer siden): Det er langt fra alltid man lager kontrakter for alle mulige oppdrag, spesielt ikke de mindre. Avtaler som regel via e-post. Har jeg avtalt på telefon med kunde følger jeg alltid opp med en e-post som oppsummerer hva vi har snakket om og får de til å bekrefte. Da har man en skriftlig avtale. Det var greit å vite, det er ikke lenge siden jeg begynt å ta oppdrag sånn sett, så jeg er litt fersk med tanke på hvordan man lager avtaler og kontrakter. Kommer nok til å gjør det samme for mindre oppdrag. Takk skal du ha Endret 29. mars 2022 av iamfrank Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå