Gå til innhold

Maximum leie jeg har råd til med lønnen min

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk et jobbtilbud og skal flytte til Norge i september med min kone, ingen barn.

Min årslønn er 600,000 nok før skatt.  Min kone vil mest sannsynlig ikke jobbe det første året på grunn av språk. Vi vil bare ha 1 inntekt for en stund.
Kontoret ligger i Vækerø.  Jeg trenger ikke gå til kontoret hver dag, bare 2,3 ganger i uken og resten hjemmekontor.  Så vi foretrekker et sted hvor jeg bare kan gå til kontoret med min egen e-scooter innen 30 minutter.  På denne måten trenger jeg ikke å kjøpe måneds-/årsbillett som er ganske dyrt og for meg kan det være en unødvendig utgift.

Vi ønsker å bo i en leilighet, helst i et boligbygg eller boligområde.  

Jeg sliter med å bestemme maksimalt budsjett for leie.
Hva er maksimale husleien jeg har råd til med lønnen min, og hvilke steder dere anbefaler?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du virkelig flotte deg så kan du være betalingsdyktig helt opp til 15.000kr/mnd, men jeg synes ikke spørsmålet er riktig. Du bør ikke legge deg opp mot maksimal betalingsevne. Du bør legge deg opp til det rimeligste du vil og kan ha. Du har gjerne lyst å ha penger til overs etter du har betalt leien.

xClaymanx skrev (6 minutter siden):

Å leie er aldri gunstig.

Ikke enig. Det er en myte at bolig er den ultimate investeringen. Har man en kortere horisont enn 5 år så vil det svare seg å leie gitt at man forvalter resterende kapital i gode investeringsposter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (17 minutter siden):

Ikke enig. Det er en myte at bolig er den ultimate investeringen. Har man en kortere horisont enn 5 år så vil det svare seg å leie gitt at man forvalter resterende kapital i gode investeringsposter.

Kan forsåvidt si meg enig, men synes fortsatt at en bolig stort sett er det enkleste målet å nå om man er alene og ikke ønsker å sette seg inn i aksjemarkedet etc.

Kan jo også på sikt kjøpe bolig med utleie også

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Lilleaker er et fint område å se i.

Dersom dere er to personer som skal leve på 600k brutto ville jeg ikke gått så mye over 11-12 tusen i mnd. 

Hvis kona snakker engelsk ville jeg forsøkt å få til litt mer inntekt. Hvis hun tjener et par hundre tusen i året så gjør det stor forskjell på levestandarden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke fokusert så veldig mye på pris. 
Husk at de beste leilighetene blir leid ut først - så det gjelder å følge med ganske aktivt på nye annonser som blir lagt ut på Finn.no daglig - og ta det derfra. Min erfaring er at det er de dyreste leilighetene som ligger lengst ute på Finn, og som er "lett tilgjengelige". 

Jeg vil også anbefale deg å legge ut en "Ønskes leid" -annonse på Finn. Da kan utleiere ta direkte kontakt med dere, slik at dere kanskje får et godt tilbud. Men ikke skriv "maks husleie" i annonsen. Da kan man være uheldig, og få "oppjustert leien".

Dersom din kone er uten inntekt - og du skal forsørge henne også. 

Ifølge SIFO sitt referansebudsjett, forbruker to personer 18 000 kr,- pr mnd.
image.png.86fd0dbe4b3bafdff5c75aef10221bec.png

Med 600 000 brutto, skal du betale drøyt 190 000 i skatt. (Uten fradrag). Da har du netto 410 000 i året eller 34 000 netto.

34 000 minus 18 000 = 16 000

Du bør sette av 20% av inntekten til uforutsette utgifter, sparing og lignende. Det er ca 6000 kr,- pr mnd her. 
Da har du ganske nøyaktig 10 000 kr,- igjen til husleie (og strøm :p)

(Feriepengene dine på ca 60 000 kr,- er ikke tatt med i dette regnestykket.)

Så rent fornuftig - bør du ligge på rundt 10 000. De fleste leier allikevel "litt over evne" så jeg vil si at 12 000 er innafor. Med en smertegrense på 15 000. 

Lenke til kommentar

Man sier her 1 inntekt - din kone har altså ingen støtte via NAV e.l.?

Legg ellers merke til hva som kan være inkludert en del steder når man leier. Eks. leiligheter der man har eksempelvis sentralvarme og varmtvann inkl. i husleie, samt internett via fellesavtale, har jo en verdi...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...