Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Hard mage." Årsaker?

Cerent

Anbefalte innlegg

Noen med greie på fordøyelsessystemet her? Har lurt på dette lenge. Vet at diare kan skyldes mikroorganismer eller at en spiser noen en ikke tåler slik at tarmen får behov for å kvitte seg med det som virker ganske forståelig, men hva med det som er lett å tenke på som motsatt: Hard mage, at en sliter med å kvitte seg med avføring. Hva skyldes dette? Er det også mikroorgansimer som gir det? Og hva er det som skjer, er det musklene i tarmveggene som virker med for lav styrke eller er det innholdet som blir for tungt å skyve videre? Har fått med meg at tykktarmen suger veske ut av innholdet, men hva er det f.eks. som regulerer hvor mye den suger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klassisk svar er loff. For mye loff og lignende, og for lite grovt brød og annen fiber.

Har selv erfaring med et smågodt som heter Bilar. Dette viste seg å være så tørt at det kan samle seg store avdelinger av det i tarmen. Dette selvsagt om man spiser for mye 😇

Lenke til kommentar

For folk flest er det maten som dikterer kva som kjem ut. Om du skriv kva du konsumerer på ei typisk veke så vil det hjelpe.

Det finnes matvarer som bidreg til hard mage og matvarer som bidreg til mindre hard mage. Med ein god balanse kan du få eit betre resultat. Det finnes mange tips om mat du kan ete som hjelper mot hard mage, men det er ofte betre å heller redusere litt på det som er årsaken.

Lenke til kommentar

Hard mage skyldes ofte at man ikke er nok bevegelse. Bevegelse setter ofte i gang fordøyelsessystemet og det hjelper en til å "avgasse" når man er skikkelig hard i magen, og sliter med luftsmerter. Man trenger ikke å legge ut på noen hard joggetur, bare gå en rolig tur kan gjøre underverker. 

Ellers skyldes hard mage i hovedsak på  mangler på fiberrik kost sammen med nok væske. Kefir og lignende i matlaging og/eller drikke kan forresten anbefales på det varmeste. 

Jeg sleit selv veldig med hard mage når jeg gikk på jernpiller, selv om jeg spiste fiberrikt og var i bevegelse. Løsningen for min del var rett og slett intramuskulær jerninjeksjon for å få i meg jern på mer skånsom måte. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har funnet ut at energi drikk alla red bull virker avførende, mest sannsynlig pga høyt koffein nivå. Eller kombinasjon av sukker og koffein. Samt olivenolje. 

Ellers er de mer tradisjonelle rådene 2-3 fiberrike måltider, svisker, drikke rikelig og være i aktivitet. 

Ikke holde tilbake luft

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har funner ut at loppefrø virker avførende. En teskje eller to.

Det finnes også en rekke avføringshjelpende midler fra apotek, også en del reseptfrie. Ta praten med legen. Det er veldig smart.

Movicol får fart på sakene eksempelvis, men inneholder dessverre tilsatt et søtstoff i Norge som jeg ikke digger smaken av. Tilsvarende avføringsmiddel får du i andre land uten dette søtstoffet. Men det kan virke som om at søtstoffet i seg selv kan ha en løs mage-skapende virkning. Men regner da med at søtstoffet må metaboliseres i lever etterpå som jeg personlig ikke er noen stor fan av.

Hovedvirkestoffet er likevel makrogoler, som jeg ihvertfall innbiller meg at ikke kommer med over i blodet. Så når du får i deg nok væske i tillegg, så innbiller jeg meg at de makrogolene eser ut liknende disse blomsterjord-gelékulene, kanskje bare mindre i størrelse en dette da. Kan noen av- eller bekrefte innbilningene mine vedr. makrogoler ☺️

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...