Gå til innhold

Elbilen er fortsatt en økonomisk vinner


Anbefalte innlegg

Kan være enig i at ladehybridene har fått unødvendig mye tyn tidligere, men konseptet er stadig nærmere å bli utdatert. Om noen år tror jeg ikke det vil være noen fordeler med verken bensin, diesel eller hybrid kontra ren elbil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
37 minutes ago, Kajac said:

Om noen år tror jeg ikke det vil være noen fordeler med verken bensin, diesel eller hybrid kontra ren elbil.

Å kunne frakte energien til bilen i en kanne vil alltid være en fordel. Om den er stor nok til forsvare alle ulempene med fossilbilen tviler jeg på, men det kommer jo an på...

Lenke til kommentar
trikola skrev (3 minutter siden):

Å kunne frakte energien til bilen i en kanne vil alltid være en fordel. Om den er stor nok til forsvare alle ulempene med fossilbilen tviler jeg på, men det kommer jo an på...

For 99,9 % av alle bilkjøpere er ikke dette et argument. Men det kommer garantert til å bli brukt som ett av alle som sverger til fossilbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (48 minutter siden):

Kan være enig i at ladehybridene har fått unødvendig mye tyn tidligere, men konseptet er stadig nærmere å bli utdatert. Om noen år tror jeg ikke det vil være noen fordeler med verken bensin, diesel eller hybrid kontra ren elbil.

Jeg er ikke helt enig i det. Ladehybrider kan fint ha en rolle i lang tid framover. Både med tanke på at man slipper å kjøpe en dyr bil med stort batteri, og at det er urisikabelt å bruke batteriets kapasitet ned til 0% i stedet for 20% og med tanke på produksjonskapasiteten til batterier. Den backupen / rekkeviddeforlengelsen er mye mer verdifull enn kostnaden av å ha den der. Motoren kan selvsagt tilpasses mer til rollen som backup og rekkeviddeforlenger, men det er detaljer.

Drivstoff-redundans gir også noe trygghet både i hverdagen og i tilfelle krig og naturkatastrofer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
On 3/28/2022 at 8:08 AM, Leiern said:

Ladeboks er gratis å montere opp det? Er billigere når man lader hjemme, helt enig, men ikke kom og si det ikke er mye styr rundt lading utenfor hjemmet , temperatur etc etc med ELbil.

Så lenge man har en Tesla er det ikke noe styr å lade utenfor hjemmet. Den legger inn ladestopp og forvarmer batteriet når den trenger det ut fra kjøreruten i navigsjonssystemet. Betalingen og autentisering skjer automatisk gjennom Tesla-konto. Flust med ladestasjoner også så ladekø og rekkeviddeangst har jeg aldri opplevd. Lader i 15-20min og får 25-30 mil ekstra rekkevidde. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/28/2022 at 11:29 AM, uname -i said:

Tenk om det fantes biler med en moderat batteripakke som dekket småkjøringen og bensinmotor som dekket resten. Man kunne kalt dem kombi-motoriserte biler eller noe sånt noe og sluppet å ha to biler.

Eller hva med å kalle det plugin hybrid. Har litt mer internasjonal appell 😁 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Energi er den nest minste posten i bilregnskapet, service er den minste.

Det er kapitalkostnader og verditap som gjør det dyrt å ha ny bil. Hjelper lite å spare 4000,- i året på energi med elbil når man må bruke 40k,- på å sette opp ladepunkt hjemme og på hytta...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/27/2022 at 11:02 PM, Dovreekspressen said:

Elbil har aldri vært mer lønnsomt enn nå.

De fleste må betale for strømmen. Skulle vi byttet ut en 15 år gammel folkevogndiesel med null i verditap med en elektrisk bil hadde vi endt opp omtrent slik. I tillegg kommer engangskostnader på 15-20k,- per ladepunkt.

image.thumb.png.655a79e0ca0e342710063121ba8d9c49.png

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (11 minutter siden):

De fleste må betale for strømmen. Skulle vi byttet ut en 15 år gammel folkevogndiesel med null i verditap med en elektrisk bil hadde vi endt opp omtrent slik. I tillegg kommer engangskostnader på 15-20k,- per ladepunkt.

image.thumb.png.655a79e0ca0e342710063121ba8d9c49.png

Så med fossilbilen så klarer du å kjøre 1000 km med 6 liter bensin/diesel? Merkelig.

 

Forbruket på min Ioniq 28 kWh er på ca. 10 om sommeren og 14 om vinteren. I 50-80 hastigheter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For oss her Nord i landet som enda har vettige strømpriser (15 øre nå) og dieselpris på 24kr så blir det jo rundt 2500% dyrere å kjøre en dieselbil med 0.6 liter på mila i forbruk kontra en elbil.

Selv om det var en heftig investering for meg å bytte ut en eldre dieselbil med ny elbil i 2019 så godter jeg meg nå.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@trikola og @6RCURCGB Med utgangspunkt i de besparelsene på hhv 119 og 80 kr/100km og en årlig kjørelengde på 10 000 km og et verditap på 10% per år (inkl rentekostanader/inflasjon) så kan drivstoffbesparelsen forsvare en differanse i bilens verdi på mellom 80 og 119 tusenlapper. Med andre ord kan man ha en noe nyere elbil til samme pris som en noe eldre fossilbil.

Jeg har et litt annerledes regnestykke enn dere. Jeg lader gratis på jobben og har en av de gamle Teslaene med gratis superlading. Det betyr i praksis null strømutgifter. Da blir differansen i drivstoffkostnader lik det jeg bruker på bensin på bensinbilen. Jeg har en ganske tørst bil som bruker 0,9 liter på mila ved snill kjøring. Med god timing av bensinkjøp kan jeg kanskje klare å holde snittprisen nede på 22 kr. Hvis jeg bare skal kjøre den så blir det 12 000 km/år. Totalt nesten 24 000 kr i drivstoff i året. Med et verdifall på 10% kan jeg altså forsvare å ha en elbil som er godt nesten 240 000 dyrere enn fossilbilen.

Det sagt så så er det kun to sider av bilregnskapet som definitivt har flere sider i mitt tilfelle. Regnskapet skal også passe med generell belåningsgrad og andre ting som skjer i livet så fasiten er ikke like enkel som regnestykket over tilsier. Lang historie kort så ser jeg meg nødt til å kjøre fossilt et halvt års tid. Jepp, det vil sikkert koste meg over 10 000 bare i drivstoff. Framtida er heldigvis lysere. Om alt klaffer så er jeg kvitt elbilen snart og kjøper en annen elbil til høsten, sånn at fossilen kan få hvile mer på sine eldre dager eller få seg en ny eier.

Lenke til kommentar

Er ikke bare bare å kjøpe seg en elbil. Er så lei av å høre at vi må gå over til elbiler... Er småbarnsfar med stort behov for god plass og 4x4 slik min nåværende fossilbil har nå. Er faktisk umulig for meg å ''invistere'' i noe elbil.. Vertfall sånn vinden blåser nå med renteøkninger, økte matpriser osv..

Lenke til kommentar

@Labelle Får jeg stille noen spørsmål som muligens kan lede deg inn på en tanke og økonomi du ikke har tenkt på?

- Har du plass til to biler? I så fall kan du kombinere. 4x4 og god plass til de dagene du trenger det, elbil ellers.

- Har du bare plass til en bil? I så fall kan du finne en kombibil. 6-7 år gamle PHEV går for under 140k nå.

- Har du mulighet til å låne deg mer opp, med brukbar rente? F.eks bake inn bilen i boliglånet? I så fall kan du bruke bruke TUs kalkulator eller sette opp et større regnestykke og finne ut hvor stor prisdifferanse på bilene du kan forsvare med drivstoffbesparelsen. Som vist over her er mitt regnestykke at jeg kan betale ca 240 000 mer for en elbil enn det fossilen er verdt, dersom jeg bytter helt over. Andre i tråden hadde ikke fullt like bra regnestykke med hhv 119 000 og 80 000 kr prisdifferanse. Hvis du finner en elbil som er ok for den prisdifferansen du kommer fram til i ditt tilfelle så er det bare å gå for det. Da har du råd, som du kanskje ikke visste på forhånd at du hadde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 timer siden):

@Labelle Får jeg stille noen spørsmål som muligens kan lede deg inn på en tanke og økonomi du ikke har tenkt på?

- Har du plass til to biler? I så fall kan du kombinere. 4x4 og god plass til de dagene du trenger det, elbil ellers.

- Har du bare plass til en bil? I så fall kan du finne en kombibil. 6-7 år gamle PHEV går for under 140k nå.

- Har du mulighet til å låne deg mer opp, med brukbar rente? F.eks bake inn bilen i boliglånet? I så fall kan du bruke bruke TUs kalkulator eller sette opp et større regnestykke og finne ut hvor stor prisdifferanse på bilene du kan forsvare med drivstoffbesparelsen. Som vist over her er mitt regnestykke at jeg kan betale ca 240 000 mer for en elbil enn det fossilen er verdt, dersom jeg bytter helt over. Andre i tråden hadde ikke fullt like bra regnestykke med hhv 119 000 og 80 000 kr prisdifferanse. Hvis du finner en elbil som er ok for den prisdifferansen du kommer fram til i ditt tilfelle så er det bare å gå for det. Da har du råd, som du kanskje ikke visste på forhånd at du hadde.

Syntes det blir litt feil å bare se på en kalkulator. Jeg har plass til seks biler + en i garasjen om nødvendig. Men det er sjelden det lønner seg med 2 biler da alt av verditap, servicekostander, dekk, problemer osv blir doblet opp. 

Å bake noe mer lån i boliglånet blir en dårlig ide på sikt. Ender bare opp at man betaler mye mer for bilen tilslutt. Nå øker rentene også. Akkurat nå har vi veldig gode stømpriser her nord. ''Enn så lenge''. 

Lenke til kommentar

Det byrjar å bli ein del elbilar med grei plass på marknaden no. Ikkje på nivå med dei største drivstoffbilane, men for mange er det nok. Så kan ein ev. supplere med takboks og/eller bakboks ved behov. 4WD finnes det massevis av, og faniliebilane kjem stort sett alltid med både 2WD og 4WD.

Om ein vil finansiere bil med bustadlån, men ikkje betale over 25 år så er det ikkje verre enn å legge inn faste ekstraavdrag som i praksis betyr at bilen blir betalt ned raskare.

Kva vil har du i dag @Labelle?

Det kostar sjølvsagt, og bilane med god plass og grei rekkevidde er stort sett kome dei siste par åra, så ein må ut med litt pengar. I dagens marknad med lange leveringstider er bruktbilar stadig dyrare enn listepris fordi folk er villig til å betale meir for å sleppe ventetida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Det byrjar å bli ein del elbilar med grei plass på marknaden no. Ikkje på nivå med dei største drivstoffbilane, men for mange er det nok. Så kan ein ev. supplere med takboks og/eller bakboks ved behov. 4WD finnes det massevis av, og faniliebilane kjem stort sett alltid med både 2WD og 4WD.

Om ein vil finansiere bil med bustadlån, men ikkje betale over 25 år så er det ikkje verre enn å legge inn faste ekstraavdrag som i praksis betyr at bilen blir betalt ned raskare.

Kva vil har du i dag @Labelle?

Det kostar sjølvsagt, og bilane med god plass og grei rekkevidde er stort sett kome dei siste par åra, så ein må ut med litt pengar. I dagens marknad med lange leveringstider er bruktbilar stadig dyrare enn listepris fordi folk er villig til å betale meir for å sleppe ventetida.

Har en 2018 octavia med en gigantisk takboks. Ingen lån. Billån er uaktuelt for vår del. Har nok huslån. 

Tørst 4x4 1.8 bensinmotor.

 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
7 hours ago, Labelle said:

Har en 2018 octavia med en gigantisk takboks. Ingen lån. Billån er uaktuelt for vår del. Har nok huslån. 

Tørst 4x4 1.8 bensinmotor.

 

Ser Octavia 2018 ligger på finn for mellom 200 og 350 tusen. Ikke sikkert du trenger så veldig stort lån om du selger den da.

Men spørs vel hvor enkelt det er å få solgt en 1.8 bensin nå som alle vil ha elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...