Grovg Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 Hei, jeg har tenkt å studere medisin. Har brukt et år på å ta opp eksamener nå, og ser ut som jeg kan komme inn i Tromsø. Men, jeg har lyst å praktisere i USA, hvertfall ha muligheten til det. Er det noe mulighet i det hele tatt om jeg fullfører medisin i Norge? Har sett meg litt på utdanninger i utlandet, og så at ved University of Nicosia tar man USMLE step 1 når man fullfører medisinstudiet, og er da et steg nærmere å få residency i USA. Skjønner at det er vanskelig å få jobbe som lege i USA, men, om jeg skulle velge, burde jeg studere i Norge, Kypros eller et annet land (med unntak av USA)? Lenke til kommentar
William_S Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 (endret) Studer i et EU/EØS land. Altså medisinstudiene er såpass fundamentalt forskjellige mellom Europa og USA at det vil bli svært vanskelig å praktisere som lege her i Norge om du har amerikanske studier i bunnen. Studer også i et land som har praksis integrert i studiet slik at du slipper tull med å få autorisasjon i Norge. Pr dags dato er populære studieland for nordmenn i utlandet Polen, Tsjekkia, Slovakia og Ungarn blant annet og det er det noen grunner til. Praksis er integrert her og det er ikke noe tull med å få autoriasjon i Norge. Uansett så er en del skoler i utlandet også akkreditert av diverse medical socities i USA. Autorisasjon i USA går på hver enkelt delstat . Men er klart kommer du inn i Norge så får du jo utdannelsen gratis og slipper de svært høye skolepengene man har i utlandet. Så er det også generelt sånn at det å få oppholdstillatelse i USA er svært vanskelig for utlendinger om du a ikke er gift med en amerikansk dame eller b har ekspertevner utenom det vanlige. Ja en del medical schools i USA slipper jo heller ikke inn utlendinger som ikke har green card heller og om man vil komme inn som utlending uten må man ofte bevise at man har noe form for tilknytning til delstaten og har en grad fra et universitet i USA/Canada fra før helst innen realfag. For å ikke snakke om skolepengene som får europeiske skolepenger til å blekne i forhold. Mange tar over 50k dollar pr år. TIl sammenligning ligger gjerne medisinstudier i Øst Europa på 10-13k euro pr år. En ting jeg kan råde deg til da er jo gjerne å dra på utveksling underveis i studiet om du kommer inn i Norge. Jeg vil tro en del har avtaler med amerikanske universitet og siden det er godkjent så blir det jo ikke noe tull her hjemme heller. Endret 27. mars 2022 av William_S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå