Krozmar Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 Vi skal ut å reise i juni og har fly ned til oslo og lander der i 22tiden på kvelden før vi har avreise til Gran Canaria klokken 6 dagen etter. Og siden det er så tidlig ser jeg ikke helt poenget med å betale for ett hotell vi trolig bare kommer til å være på i 3-4 timer. Så da kommer spørsmålene.. Når åpner sikkerhetskontrollen og evnt innsjekkingen.. Er det kanskje mulig å sjekke inn bagasjen dagen før og sove innenfor sikkerhetskontrollen. Er det noe som er åpent på natten? Hva skal vi gjøre med mat og drikke? Trenger litt tips og triks her som er reisevante og har erfart lignede selv. Er det noen gode steder å sove på litt uforstyrret før sikkerhetkontrollen? Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 (endret) Hei. Dette går helt fint. Du kan sjekke inn bagasje og gå gjennom sikkerhetskontrollen 2 timer før avgang. Hele flyplassen er åpen om natten - og det er mange som sover der. Jeg pleier å gå opp til avgangshallen og installere meg på en benk med tre seter, nær toalettet. Du kan også sove nede i første etasje der politiet holder til. De har de noen liggestoler. Men ofte er det litt forstyrrende da det er nær inngangen og folk går ut og inn for å røyke osv. Samt mange taxi-sjåfører som bruker dassen på nettene. Oppe i annen etasje ved automatene der du sjekker inn er etter mitt syn best. Bare å ta med liggeunderlag og pute. Kjør på! ^^ Usikker på dette med mat. Men det meste tror jeg er stengt på nettene. Endret 25. mars 2022 av Milhouse85 1 2 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 26. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2022 Takker så mye for godt svar Milhouse85 Vi får prøve å rigge oss til ett sted, men tar gjerne imot flere tips fra andre. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 26. mars 2022 Del Skrevet 26. mars 2022 (endret) Hva med å bare bruke bønnerommet? Tviler på noen bruker det midt på natta https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/stillerom/ eller så finnes liten boks med sofa etter sikkerhets kontrollen man kan leie https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/moterom/ Endret 26. mars 2022 av onkel_jon 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 26. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2022 Side vi trolig må være på utsiden av sikkerhetskontrollen blir det vel ikke aktuelt.. Men uansett takk for tips onkel_jon Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 26. mars 2022 Del Skrevet 26. mars 2022 Glemte å nevne at det finnes en nettside - som kun forteller om hvordan det er å sove på flyplasser. https://www.sleepinginairports.net/guides/oslo-gardermoen-airport-guide.htm Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 26. mars 2022 Del Skrevet 26. mars 2022 Det blir en vurderingssak om timelønn på kr 150 for å ikke sove i en hotellseng pluss elendig start på ferien er verdt det. Krozmar skrev (18 timer siden): ... ser jeg ikke helt poenget med å betale for ett hotell vi trolig bare kommer til å være på i 3-4 timer. Nei, når du skriver det er du vel uthvilt og ikke på Gardermoen på åttende timen;) Tips, hotell. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. mars 2022 Del Skrevet 26. mars 2022 Å sove på flyplassen kan være mindre stressende enn å finne seg hotellrom. Jeg har sovet på gulvet på stua fordi jeg ikke giddet å gå til soverommet. Bare falt ut av stolen og sovnet. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 26. mars 2022 Del Skrevet 26. mars 2022 Er da nok av hoteller på OSL. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 26. mars 2022 Del Skrevet 26. mars 2022 William_S skrev (2 timer siden): Er da nok av hoteller på OSL. Jepp. Henholdsvis fra 1 895 til 2 495 kr,- på en tilfeldig dag i mai. De som ligger 2 km unna med shuttle-buss koster 1 020 til 1 296 kr,- Avreise kl 6. Typisk at innsjekk starter en halvtime før, så 5.30. Skal man sjekke inn bagasje osv må man være på flyplassen en time før, så 4.30. Så var det denne shuttle-bussen da.... kanskje lurt å være litt i forkant. Så si at man reiser 4.00. To timer før avgang. Så lander man kl 22 på kvelden. Før man er ute av flyet og bagasjen er levert, er klokken allerede 22.30. Skal man deretter finne denne shuttle-bussen, sjekke inn på hotellet osv.... så tja, si man er ferdig "installert" på hotellrommet en time etter at flyet lander, 23.00. Da har man fem timer før man må ut av hotellet igjen. Hva gir dette? 4 timer på øyet? 250 kr,- timen for å sove? For meg høres dette nokså stressende ut. Men det er vel en smakssak. Så er det ikke alle som har stinn av gryn heller. 1000 kr,- er faktisk ganske mye penger for mange av oss. Personlig hadde det utgjort kanskje 20-30% av mitt totale reisebudsjett.... Da blir valget ganske enkelt. Det er faktisk ikke så ille å sove på flyplassen. 2 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 26. mars 2022 Del Skrevet 26. mars 2022 Så lenge du ikke har med deg en haug med barn er det da ingen problemer å få seg noen timer med søvn. Jeg hadde personlig ikke betalt 2 høvdinger for 6 timers søvn. Har sovet på mange flyplasser både i europa og asia. Har aldri møtt på problemer, fordi alle andre også prøver å sove. 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 27. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2022 Jeg, samboer og ei jente på 15.. Anbefalt oppmøte er 2 timer før avgang på internasjonale reiser, så da må vi vel uansett opp klokka 3 igjen for å ordne oss å komme oss opp, sjekke ut og komme oss tibake igjen til klokka 4. For ett rom for oss 3 koster det 3300,- den aktuelle dagen utifra det jeg har sett på på det nærmeste hotellet Radison Blue.. Er vel mer aktuelt trolig at vi sover lenge dagen før avreise og vi døgner og med litt nettbrett og kortspill på flyplassen til vi må på flyet.. Men takk for mange gode tips Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 Om en ikke får sove skikkelig på flyplassen, så går det fint an å sove på flyet. Bare pass på verdisakene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 Dubious skrev (31 minutter siden): Om en ikke får sove skikkelig på flyplassen, så går det fint an å sove på flyet. Bare pass på verdisakene. Finnes vel skap man kan låse det inn i. Så lenge det ligger nært til kroppen burde man merke om noen prøver å stjele. Lenke til kommentar
Marole Skrevet 17. september 2023 Del Skrevet 17. september 2023 Hvordan fungerer det hvis jeg lander innenlands rundt kl. 23, og har fly tidlig på morgenen som skal utenlands. Kan jeg oppholde meg på ankomst/avgang-området, eller er blir jeg henvist til utenfor security check? Vurderer sterkt å spare ~2k.... Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 18. september 2023 Del Skrevet 18. september 2023 Tror ikke noen kommer til å flytte på deg. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. september 2023 Del Skrevet 19. september 2023 Anbefaler folk å være mer våkne når de booker flyreiser. Ser man kun på pris får man ofte fly til ukurante tider og overnatting ved flyplass. Man ender da med en dyrt og ubehagelig kort hotellovernatting eller en enda mer ubehagelig natt på flyplassen. Det er ikke verdt de 200 kronene man trodde man skulle spare. Lenke til kommentar
Marole Skrevet 19. september 2023 Del Skrevet 19. september 2023 Det stemmer nok ofte, men for meg handler det ikke nødvendigvis om pris på billetten - jeg bor usentralt til og har ikke alltid et valg. I mange tilfeller er jeg pent nødt å ha overnatting åkke som, med mindre man tar en ekstra dag fri eller drar uforholdsmessig tidlig hjem siste reisedag. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 19. september 2023 Del Skrevet 19. september 2023 On 17.9.2023 at 8:03 PM, Marole said: Hvordan fungerer det hvis jeg lander innenlands rundt kl. 23, og har fly tidlig på morgenen som skal utenlands. Kan jeg oppholde meg på ankomst/avgang-området, eller er blir jeg henvist til utenfor security check? Vurderer sterkt å spare ~2k.... Du ankommer innenlands Så finner du den baren/serveringsstedet som du liker sofaene best på, og som ikke er et lukket fasilitet, og du sover bare der til vekkerklokka slår igang neste morgen. Så krysser du over til utlandsgaten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå