Redaksjonen. Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 Kritiserer Enovas nye støtteordning: Hvor er støtten til elsyklistene? 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 Motorsykler har veldig dårlig ulykkesstatistikk, og det virker derfor litt rart at regjeringen vil gi støtte til disse. Og så er det vanskelig å skille en elmoped fra en elsykkel. så da må en gjerne følge opp med støtte til elsykler. Og da må vel vanlige sykler få støtte også, de er jo enda mer miljøvennlige. Og får sykler støtte, så må en jo nesten gi støtte til joggesko også. Så har vi de som går barbeint, hva skal de få ?. 8 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 Sett heller pengene til elsykler. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg sk0yern Skrevet 25. mars 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mars 2022 Hva med helt vanlige sykler? Virker som uansett hva man setter en elmotor på, så skal det subsidieres. 13 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 Med elsykkel når man flere som vil ha stor helsegevinst - så enkelt. 8 Lenke til kommentar
oceana Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 Selv om jeg skulle ønske man gjorde mer for kjøttdrevet sykkel, så er det vel bare å akseptere premisset om at elmotor gjør at langt flere sykler langt mer og vesentlig lenger enn uten. Enova virker stadig mer "ute og sykler" når det kommer til hvordan støtteordningene er både innrettet og organisert. 6 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Magnus Nyborg Skrevet 25. mars 2022 Populært innlegg Del Skrevet 25. mars 2022 Mht mopeder versus el-sykler er bruksområdet delvis forskjellige. På bygda er avstandene vesentlig større enn i byene, og kollektivtransporten dårligere.. Der jeg bor er derfor mopeder og firhjulinger vanlige. Vi har hatt en el-moped til ungene i en årrekke, men det er fortsatt den eneste elektriske mopeden jeg vet om i kommunen. Sikkert mest pga prisen, men også at det har vært vanskelig å få tak i mopeder med nok rekkevidde. Vår har teoretisk ni mil, i praksis mindre med bakker og lav temp. Det har ikke vært til salgs i Norge nå på flere år før nettopp. Kortere hadde ikke vært brukbart. Ser det er kommet en med 15 mil. Prisen er da høy for en ungdom, som gjerne skal legge ut selv. Fra 35 000. Vi har også el-sykler, og de erstatter ikke mopeden. alternativet er stort sett å bli kjørt med bil. Oppfordrer politikere til ikke å være smålige, men å tenke utenfor sinsenkrysset, slik at teknologien kan utvikle seg også på dette området. Bonus er at vi slipper å høre på småmotorer på maks turtall, og at en slipper et bensinforbruk som nærmer seg en moderne småbil med bensinmotor. 8 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 Siden elsykler ikke krever typegodkjenning eller registrering så blir det altfor lett å svindle et subsidiesystem på de. Lastesyklene som det gjerne fraktes både to og tre barn på skulle aldri vært unntatt typegodkjenning og registrering. 3 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 2 minutes ago, bzzlink said: Siden elsykler ikke krever typegodkjenning eller registrering så blir det altfor lett å svindle et subsidiesystem på de. Men en elmoped kan vel også avregistreres og nedtrimmes til elsykkel med pedaler og en mindre motor. Så selges moped-elmotoren tilbake til leverandøren. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 1 minute ago, Roger Moore said: Sats på elbil. Ja, la 16 åringene kjøre elbil, gjerne med sporing og fartssperre. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 10 minutes ago, J-Å said: Men en elmoped kan vel også avregistreres og nedtrimmes til elsykkel med pedaler og en mindre motor. Så selges moped-elmotoren tilbake til leverandøren. Autosys er hektet opp mot skattetaten. Kan enkelt kreve / ta tilbake subsidiene dersom kjøretøyet om/avregistreres. 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 J-Å skrev (1 time siden): Motorsykler har veldig dårlig ulykkesstatistikk, og det virker derfor litt rart at regjeringen vil gi støtte til disse. Og så er det vanskelig å skille en elmoped fra en elsykkel. så da må en gjerne følge opp med støtte til elsykler. Og da må vel vanlige sykler få støtte også, de er jo enda mer miljøvennlige. Og får sykler støtte, så må en jo nesten gi støtte til joggesko også. Så har vi de som går barbeint, hva skal de få ?. De kan få støtte til sandaler, eller plaster og fotsalve. 1 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 bzzlink skrev (59 minutter siden): Siden elsykler ikke krever typegodkjenning eller registrering så blir det altfor lett å svindle et subsidiesystem på de. Lastesyklene som det gjerne fraktes både to og tre barn på skulle aldri vært unntatt typegodkjenning og registrering. Det holder på å bli en utfordring å finne ut hva som skal vere lov eller ikke, kan man ikke ha barn på en "saktegående" sykkel kan det spøke for barnevogner og bæreseler også, alt kan potensielt bli feil. Å eliminere plassen for sunn fornuft kan ende opp som langt værre en å la folk bruke sin sunne fornuft. 3 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 (endret) Tenker det er et greit tiltak. Folk flest kjenner ikke til elscooter, elped eller eltungsykkel. Se rundt deg der du bor, det durer i 2 og 4 takts peder sent og tidlig. De forpester lufta og er ikke stille av seg. Og de so skal pendle kan kanskje velge el tungsykkel. No er det jo ikke noe i veien for at regjeringen fjerner mva fra elsykler i tillegg. Det er gode grunner til at en kan vurdere subsidier og av elsykler. Feks nedgang i rushtrafikk, nedgang i partikkelutslipp osv. Endret 25. mars 2022 av bojangles 3 Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 Tror vi har elektrisk alternativ til det meste av "hverdagsmaskiner" som i dag er drevet av bensin og diesel. Sykler, mopeder, motorsager, snefresere og gressklippere. Alt bortsett fra båtmotorer. Jeg syns Enova skulle sette inn støtten der man sliter mest med å få til fungerende elektriske alternativ. Gi meg Enova støtte til en torqeedo 30 hester med et batteri som holder en hel dag i 15 knop så min egenandel havner på ca 50 000.-....... Da kanskje dette markedet våkner og kommer på plass før siste dråpe 95 oktan har forlatt Norges siste bensinpumpe. Hvis ikke får robåt sin renessanse..... 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 J-Å skrev (4 timer siden): Motorsykler har veldig dårlig ulykkesstatistikk, og det virker derfor litt rart at regjeringen vil gi støtte til disse. Godt poeng, de virker ganske ubeskyttet i veitrafikken sammenlignet med folk i andre kjøretøy. Det sagt så virker syklister ennå mer usikret når de velger å sykle i veitrafikken. Av hensyn til folkehelsa og risiko så bør syklister ikke lengre få lov til å bruke bilveien når det finnes gode alternativer. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 Ellers enig i at det skurrer når elmopeder og elmotorsykler får støtte, men ikke sykler og elsykler. Nå er jeg en fundamental tilhenger av lik moms på alt, så jeg vil heller at alle disse miljøvennlige transportmetodene får et støttebeløp fra Enova lik mva på grunnversjonen av kjøretøyet. Altså uten ikke påbudt ekstrautstyr. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 J-Å skrev (4 timer siden): Ja, la 16 åringene kjøre elbil, gjerne med sporing og fartssperre. De kan kjøre mopedbiler, gjerne elektriske. Men utvalget er ganske labert og ikke akkurat innbydende for det sosiale aspektet som mange 18+ forbinder med bil. Det burde finnes modeller med 4 seter og bedre chassi, for under 100k. De toseterne som finnes i dag ser jo ut som en mellomting mellom sånne postmann pat-biler som står på kjøpesentre og elektriske rullestoler med chassi. 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 (endret) 1 hour ago, Simen1 said: Nå er jeg en fundamental tilhenger av lik moms på alt, så jeg vil heller at alle disse miljøvennlige transportmetodene får et støttebeløp fra Enova lik mva på grunnversjonen av kjøretøyet. Altså uten ikke påbudt ekstrautstyr. Hvorfor? Sliter du pga differensiert moms? Hvordan ble din hverdag endret da vi fikk annen sats for matmoms? Er det ikke langt mer kostnadseffektivt om subsidier gies i form av 0 moms heller enn via Enova? Vi trenger ikke skape flere offentlige stillinger heller. Endret 25. mars 2022 av bojangles 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå