Hubaluba Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 Bilen var på EU kontroll for litt over en måned siden. Hadde noen småmangler pluss at fjæra bak til høyre var rusta og måtte byttes. Det ville koste rundt 5000kr. Bilen er en gammel Ford og 5000 var akkurat på grensa til det jeg var villig til å bruke på rep. Spurte derfor om det var andre ting ved bilen som var feil eller så ut som kunne bli et problem i nær fremtid. Dem sa nei og jeg fikk bilen reparet. Nå har det gått litt over en måned og måtte ta med bilen tilbake på verkstedet fordi fjæra foran på venstre side hadde knekt. Å bytte den vil koste ca. 5000kr. Dette er ting dem sjekker på EU kontroll og det undrer meg hvordan dem lot det glippe for en fjær kan vel ikke gå fra innafor til knekt når bilen brukes annenhver helg+ på en måned? (Kjører den til og fra jobb) Hadde ikke reparert bilen hvis jeg viste det kom til å koste meg 10 000kr… Har egentlig lyst til å kreve noen form for kompensasjon for det men vet ikke om det er urimelig. Reparatøren sa at fjæra hadde pressa seg mot dekket etter den knakk så hadde jeg vært på e6 mens fjæra knak og den hadde punktert dekket mitt kunne jo ting gått ganske galt. Tanker? Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 (endret) Kan ikke se at verkstedet har gjort noe galt, men var kanskje forventet at at de andre også har begrenset levetid igjen siden den ene knakk pga rust. Endret 25. mars 2022 av bruker-540634 1 Lenke til kommentar
Hubaluba Skrevet 25. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2022 bruker-540634 skrev (13 minutter siden): Kan ikke se at verkstedet har gjort noe galt, men var kanskje forventet at at de andre også har begrenset levetid igjen siden den ene knakk pga rust. Den første som ble bytta under eu kontrollen knakk ikke Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 En EU kontroll sier noe om tilstanden akkurat der og da. Når du har kjørt ut porten kan bilen falle sammen uten at noen bryr seg om det. Ting slites og er det en eldre bil må man regne med regelmessige påkostninger. 1 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 Resten av bilen blir ikke ny selv om man bytter en del... Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 Jeg har oppleve det samme med min bil. Det skal mye til for at verkstedet kan lastes for dette. Jeg har til og med opplevd at helt nye fjører kan brekke som følge av svakhet i stålet så det er nesten umulig å si noe om levetiden. En Eu kontroll er bare en liten grunnleggende kontroll som skal avdekke om bilen er grei nok for veien. 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 (endret) Materialtretthet ser man ikke enkelt visuelt. Ville ikke skyldt verkstedet for at de ikke kunne forutse at den knakk. Er en fullstendig innenfor risiko man tar med så gamle biler. 5000,- er forsåvidt mindre enn mange betaler for en ordinær service på en nyere bil og ikke har du verditap lenger heller. 5000,- i mnd er mindre enn de mamge som kjøper nybil tar i kun verdifall, så det er fremdeles ikke spesielt dyrt bilhold Har selv alltid kjørt gamle "bangers". Trikset er å regne kostnadene over hele bilholdet, og vite når man bør "gå videre". Personlig regner jeg 1000,- per mnd i totalt verdifall og reperasjoner som bra, og 1500,- akseptabelt. Da må en reperasjon på 5000,-. forlenge bilens forventede levetid ca 3-4 mnd. 10000,- er da verdt det om man kan kjøre bilen i ca 6 mnd til. Endret 25. mars 2022 av MailMan13 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 (endret) 28 minutes ago, MailMan13 said: Materialtretthet ser man ikke enkelt visuelt. Ville ikke skyldt verkstedet for at de ikke kunne forutse at den knakk. Det korrekt. Hvis man skulle kunne oppdage denne typen feil, da måtte man skru bilen fra hverandre i smådeler, og gjennomføre NDT - non destructive testing på alle delene. Det gjør man på fly og helikoptere, men for en bil, så ville jo en slik "EU kontroll" koste mer enn en ny bil. Sier meg enig i at verkstedet ikke kan lastes. Matrialtrettheten kunne nok blitt oppdaget ved gjennomføring av en svært kostbar gjennomgan av bilen, men det ville forutsette en helt annen type vedlikehold enn en ordinær EU-kontroll. Endret 25. mars 2022 av arne22 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. mars 2022 Del Skrevet 26. mars 2022 Hvor måtte du betale 5k for en fjær? Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Dubious skrev (På 26.3.2022 den 11.54): Hvor måtte du betale 5k for en fjær? Er nok ikke fjæra som koster 5k, men å bytte på verksted Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 5k er sure penger. Men er småpenger i forhold til årlig helt normalt bilbudsjett. Fjærer ryker helt uten forvarsel. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Kontrollen er bare visuell så vidt jeg vet. Dersom fjøren så bra ut kan ikke kontrolløren lastes for å ikke ha anmerket noe. Kontrolløren kan også ha kjent på den uten å ha oppdaget en svakhet. Noen ganger knekker fjærer og stag uten at de har synlig rust. EU-kontroll - eller periodisk kjøretøykontroll (PKK) som det egentlig heter - er ikke det samme som en tilstandsrapport. Dette er en vanlig misforståelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå