Nyidag Skrevet 24. mars 2022 Del Skrevet 24. mars 2022 (endret) Veit det kan være mye klager på naboer og man bor for tett, men så langt har det gått bra, inntil den nye naboen flyttet inn med samboer. Bor i rekkehus og da er jo ikke lyden fra mine naboer sjenerende, heldigvis, men den nye naboen er ung og har selvsagt Nord Europas største lydanlegg ala de bassanleggene som er i biler. Det skal jeg love deg at han har funnet knappen for lydvolum og den skal være så høy som det går an. Til alle tider på døgnet. Hva gjør man med sånt? tenkte at det roa seg vel etterhvert, men nei da. Til slutt så hadde de tidenes fest, med overfylt hus og musikken på høyest mulig volum. Kl 0230 ringte jeg politi, de kom ble oppdaget og naboen skrudde av lyden, det ble stille en time så påan igjen, jeg ringte politiet igjen og fikk stoppet festen. Etter det har det vært høy lyd i hytt og pine ala halv time med full bass for så å rømme huset, dette har pågått i 2 mnd. Til slutt banka jeg på døra og lurte på om de kunne skru ned volumet minst 10 hakk, de så gjorde, men prøver seg stadig vekk. 2. gang jeg måtte si fra var den unge svære mannen rasende, og skulle inn i mitt hus og høre om det var lyd, så han skrudde ned lyden, og gikk inn å sa her er det ikke lyd. Deretter sa jeg til han at han hadde flyttet i et sameie med familier med barn, og at jeg ville ikke ha bråket og spetakkelet hans lenger. Han spurte da plutselig ¨å det var du som ringte politiet, jeg svarte ikke på det og han fortsatte med, jeg har spurt alle naboene det var ikke de. Så det demret for meg at han driver på med hevnaksjoner, også fordi jeg ba samboeren flytte bilen som hun hadde parkert i stikkveien som er ulovlig, men hevdet at hun skulle laste av, enda bilen var låst og hadde stått der i 5 timer og hun var ikke å se. Grunnen til at jeg ba henne flytte bilen var at jeg måtte laste av fullstappet bil og kom meg ikke forbi. Dette skulle de melde til politi, pga av at jeg kjeftet på damen. Nå ser det ut til at de skal lage livet surt for meg, skal få noe på meg, jeg vet ikke min arme råd hvordan jeg skal håndtere dette, jeg jobber for å få fred og ro, men det ser ut til at ting kommer til å eskalere, de er ute etter bråk og krangel. Spørs om det vits i å ringe politi? Barna er begynt å bli redde, selv om de er gode på å bråke selv, , blir de stille når bassanlegget til naboen dundrer løs. Kan de bare ikke finne seg et husvære der det er andre single unge ungdommer. Endret 24. mars 2022 av Nyidag 2 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. mars 2022 Del Skrevet 24. mars 2022 Personlig mener jeg det burde bli innført lover rundt hva som er akseptabel støy i visse typer boliger. Eks. bør alle sameier forby frittstående subwoofer som alle løper og kjøper og planter på gulvet i blokkleiligheter. 3 Lenke til kommentar
Nyidag Skrevet 24. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2022 Ja helt enig, jeg kan ikke fatte og begripe at dette er lov.. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 24. mars 2022 Del Skrevet 24. mars 2022 Kan dessverre være at det enkleste rett å slett er å flytte 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 Hvis det er sameie eller borettslag så bør det være husordensregler. De fleste husordensregler har nattero mellom kl 23-7 f.eks. og evt at det skal være dempet musikk etter kl 21. De fleste vil nok reagere om det er ekstremt høyt ellers også. Alternativt ta det opp med styret/forslag til årsmøtet - høre med andre naboer. Ryddigste er om styret kan ta en prat med ham. Folk ligger jo gjerne med åpne soveromsvinduer på gløtt for lufting og heftig lyd + subwoofer bærer godt - så vil tro det er flere enn deg som merker dette. Man har også loven. Men tar gjerne tid og krever at Styret er enig. https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§25 Sitat Bruksenheten og fellesarealene må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte. Det å følge husordensreglene og ikke være til ulempe for andre seksjonseiere på en urimelig måte hører til pliktene som sameier. Hvis styret snakker til ham og det ikke hjelper så er skriftlig advarsel neste. I siste instans er det Styret som kan kreve seksjonen solgt. https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§38 Sitat Hvis en seksjonseier til tross for skriftlig advarsel vesentlig misligholder sine plikter, kan styret pålegge vedkommende å selge seksjonen. Kravet om advarsel gjelder ikke i de tilfellene det kan kreves fravikelse etter § 39. Advarselen skal opplyse om at vesentlig mislighold gir styret rett til å kreve seksjonen solgt. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 Høres ut som total mangel på respekt for andre. En skal være temmelig uoppdragen og i sin egen boble om en ikke i det minste viser lovpålagt hensyn innenfor normal sovetid. Det å begynne å spørre ut naboene om hvem som har klaget til politiet heller enn å ta hintet bekrefter i alle fall hvor egoistisk vedkommende er. En fest et par ganger i året burde man tåle, men det du snakker om er langt over det som er normalt i et boligområde med etablerte med småbarn. Du og de andre naboene bør gå sammen om dette til styret og evt engasjere advokat og ta dette juridisk. Er garantert andre som lider i stillhet så om du tar deg en runde og snakker med de andre naboene er det nok enkelt å samle folk til et forsvar mot det lydmessige overgrepet mot dere. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 25. mars 2022 Del Skrevet 25. mars 2022 Slike folk burde bo for seg selv i et hus i skogen. Ville nok tatt det via borettsstyret og/eller engasjert en advokat til å sende et brev til han med hensikt å skremme han nok til at han tar det til etterretning. Koster nok et par lapper men kan være verdt bryet. 1 Lenke til kommentar
Nyidag Skrevet 31. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2022 (endret) ja borettslag, det er husregler men jeg tror noen må sette seg ned å lese de høyt med naboen som det skulle være til en 5 åring. Endret 31. mars 2022 av Nyidag Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 31. mars 2022 Del Skrevet 31. mars 2022 Nyidag skrev (6 timer siden): ja borettslag, det er husregler men jeg tror noen må sette seg ned å lese de høyt med naboen som det skulle være til en 5 åring. Må være konsekvenser hvis disse ikke opprettholdes. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. mars 2022 Del Skrevet 31. mars 2022 6 hours ago, Nyidag said: ja borettslag, det er husregler men jeg tror noen må sette seg ned å lese de høyt med naboen som det skulle være til en 5 åring. Det er bare å begynne å samle bevis for hans regelbrudd. Bevis, bevis, bevis. Og ta all kommunikasjon skriftlig, om nødvendig så send rekommandert post. 1 Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 31. mars 2022 Del Skrevet 31. mars 2022 Få tak i noe gammel råtten krabbe/fiskerester etc. så lager du en miks av det og heller det ut i nærheten av soverommet til vedkommende evnt. gjør dette når musikken er for høy. Mange måter å komme til en minnelig løsning på men ikke alle trenger å være like opplagte. Kun fantasien som setter grenser egentlig. Du har en nabo som ikke hører på fornuft så da må du søke andre måter å løse problemet på. Folk er rare sånn. 1 Lenke til kommentar
Verm Skrevet 31. mars 2022 Del Skrevet 31. mars 2022 Ikke begynn med egne hevnaksjoner og slikt. Snakk med de andre naboene og ta saken opp i sameiet. Det er fullt mulig å få folk kastet ut, selv om det skal noe til. Man kan eventuelt anmelde dem hvis det blir for drøyt. Det gjelder da spesielt sjenanse i "uterom" etter klokken 23. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå