Gå til innhold

Lønn som lokomotivfører

Anbefalte innlegg

Ja, det er et viktig poeng det. 

Folk har en tendens til å sammenligne lønn/lønn, men egentlig må man vurdere grunnlønn opp mot hverandre.

Turnusyrker er gjerne godt betalt, mens andre yrker kanskje har andre goder (fleksitid, hjemmekontor, fritt valg av ferie osv).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (8 timer siden):

Jeg forstår meg ikke på de urealistiske lønnsforventningene folk har i dag. Man kan sitte med mange års utdannelse og 30 års erfaring samt måtte tilegne seg ekstremt komplisert ny materie under hele den yrkesaktive perioden og såvidt runde 600k i årslønn. Samt ha ansvar for systemer som kan påvirke samfunnet i stor grad om man ikke gjør jobben riktig.

900k for en slik jobb? Joda jeg forstår at konsekvensene er store om man ikke gjør jobben godt nok. Men sammenlignet med en del andre yrker forstår jeg ikke lønnsnivået. Men jeg forstår dermed godt alle som søker seg dit.

Grunnlønna er ca. 540K, uavhengig av ansiennitet. Alt over dette er kompensasjon for ukurant arbeidstid, oppholdstillegg, kjørelærertillegg eller overtid. Ikke noe mer enn det burde være etter mitt syn. Spesielt med tanke på at mange av oss jobber annenhver helg. 

Om jeg ikke gjør jobben min riktig, vil det i svært stor grad kunne på kunne påvirke samfunnet. Jobben skal utføres med presisjon, også midt på natta, når du egentlig bare har lyst til å sove. 

Nei, jeg mottar min lønn med den beste samvittighet!

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Niram skrev (49 minutter siden):

Ja, det er et viktig poeng det. 

Folk har en tendens til å sammenligne lønn/lønn, men egentlig må man vurdere grunnlønn opp mot hverandre.

Turnusyrker er gjerne godt betalt, mens andre yrker kanskje har andre goder (fleksitid, hjemmekontor, fritt valg av ferie osv).

Man bør sammenligne lønn med lønn og inntekt med inntekt. Lønn er det man typisk kaller grunnlønn, inntekt er grunnlønn + tillegg, overtid, bonuser og evt. andre skattbare godtgjørelser.

I mange yrker er det veldig stort sprik mellom disse to. F.eks. har en sykepleier ofte lav lønn, men langt over gjennomsnittlig inntekt.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Guest f126c...64c said:

900k er ikke uten litt overtid og naturlig jobb på rød dag osv. I tillegg må man huske at ca 25% av dette igjen er kompensasjon for jobbing på natt, annenhver helg, og andre ugunstige tidspunkt. 

Grunnlønnen er vel egentlig litt over 600k. 

Anonymous poster hash: f126c...64c

Det forklarer saken :) Jeg mener ikke at de ikke skal være godt betalt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest f126c...64c skrev (På 25.3.2022 den 7.05):

900k er ikke uten litt overtid og naturlig jobb på rød dag osv. I tillegg må man huske at ca 25% av dette igjen er kompensasjon for jobbing på natt, annenhver helg, og andre ugunstige tidspunkt. 

Grunnlønnen er vel egentlig litt over 600k. 

Anonymous poster hash: f126c...64c

Grunnlønnen variere med nesten 100k mellom de forskjellige selskapene. Men øker en del med tillegg og ansiennitet. 

På lokmann.no ligger alle avtalene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...