Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feilskrift i kontrakt

Gjest 211af...f65

Anbefalte innlegg

Gjest 211af...f65

Hei, signerte arbeidskontrakt for under 2 uker siden. Har siden funnet ut at jobben ikke passer meg. Blir rett og slett fysisk dårlig av å være der.

Etter å ha undersøkt kontrakten ytterligere, har jeg da funnet feilskrift to ganger i kontrakten, dette da ved navnet mitt og timeantall per måned. Står i stillingsbeskrivelsen min annet. Ugyldiggjør dette da kontrakten og eventuell oppsigelsestid

Den ansvarlige lederen har et godt inntrykk av meg, så tror ikke han kommer til å prøve å gjøre det vanskelig for meg. 

Anonymous poster hash: 211af...f65

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 211af...f65
Dart skrev (1 minutt siden):

Hva står i kontrakten om prøvetid?

6 måneder prøvetid, følgelig 14 dagers oppsigelsestid. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gjest 211af...f65 skrev (55 minutter siden):

6 måneder prøvetid, følgelig 14 dagers oppsigelsestid. 

Da må du bli i 14 dager. Ikke "fantegå" som det heter. Hold dialogen med sjefen, og si som det er med en gang. Da beholder du en referanse som ikke er sur på deg, og du får kanskje gå tidligere om du finner en annen jobb. Vær ærlig og rett fram.

Lenke til kommentar
Gjest 211af...f65
Dubious skrev (1 time siden):

En løsning er å levere sykmelding, om du har jobbet før denne jobben, og har opparbeidet deg nok sykedager.

Gjelder dette fra år til år? Har ikke jobbet siden i fjor.

Lenke til kommentar
Gjest 211af...f65

Straffes man for å ikke dra på jobb i oppsigelsestiden? Ser det står på nett at du kan måtte betale erstatning, men ser for meg at det ikke vil være verdt det for dem mtp utgifter til jurist og hva de faktisk taper. Jeg ble egentlig bare ansatt for at de andre ansatte skulle slippe å jobbe så mye helg, så om jeg slutter blir det nok bare som det var for 2-3 uker siden inntil de finner en ny erstatning.

Er jeg helt på villspor?

Lenke til kommentar
Gjest 211af...f65

I tillegg, tenker jeg å si de bare kan trekke lønna jeg egentlig skal få for å kompensere for at jeg går, er dette noe som er lov å gjøre? Vil ikke sette dem i noe vanskelig situasjon, men jobben er virkelig ikke noe for meg da det er snakk om min egen og andres sikkerhet. 

Lenke til kommentar
Gjest 211af...f65 skrev (20 timer siden):

Straffes man for å ikke dra på jobb i oppsigelsestiden? Ser det står på nett at du kan måtte betale erstatning, men ser for meg at det ikke vil være verdt det for dem mtp utgifter til jurist og hva de faktisk taper.

Her er det litt forskjell på teori og praksis, men dersom du bryt arbeidsavtalen og ikkje møter på jobb som avtalt så vil du være erstatningspliktig for dei meirkostnadane som arbeidsgivar har ved at du ikkje møter på jobb. Typisk vil dette være overtidsbetalinga for andre tilsette som må jobbe overtid for å utføre det arbeidet du eigentleg skulle utføre eventuelt innleige av vikar, samt eventuelt administrativt meirarbeid som må til for å fylle arbeidsplanen. Dersom det i tillegg blir juridiske kostnadar for å kreve inn erstatning frå deg så vil også dette være eit økonomisk tap frå arbeidsgjevar som du må skal dekke.
Når du ikkje møter på jobb så skal du heller ikkje ha betalt, så lønnskostnadar vil vanlegvis ikkje være eit økonomisk tap for arbeidsgivar, unntaket er dersom arbeidsgivar må pålegge andre tilsette å jobbe overtid for å fylle den arbeidstida du eigentleg skulle ha jobba.

I praksis har du likevel rett i at det nok ikkje er verdt arbeidet for arbeidsgivar å kreve sin rett. Dersom det er nok folk på jobb til at drifta går rundt sjølv om du ikkje har møtt opp så har ikkje arbeidsgivar eit økonomisk tap. Tek ein også med slike ting som at du som nytilsett må følgast opp og få opplæring frå ein annan tilsett så blir resultatet fort at arbeidsgivar ikkje har lidd eit økonomisk tap.
Den ukjente X-faktoren vil i praksis være om arbeidsgivaren blir så sur på deg at du skal "straffast" koste kva det koste vil berre for å gjere livet så surt som mogleg for deg.

Når det er sagt så er det fleire ting du kan gjere:

Fyrst og fremst, når er det avtalt at fyrste arbeidsdag skal være? Du kan seie opp jobben alt i dag. Du treng ikkje å vente til fyrste arbeidsdag med å seie opp jobben, det kan du gjere også før du har starta.

Du kan med fordel snakke med sjefen om dette. Om du er umotivert til å gjere jobben så er det stor sannsynlegheit for at sjefen vil samtykke i å annullere arbeidsavtalen og frigi deg frå dine forpliktingar. Det vil vanlegvis ikkje være lønnsomt for sjefen å gi deg opplæring om du uansett skal slutte etter 14 dagar, så at du møter på jobb og krever å få jobbe i oppseiingstida er fort ein større ulempe for arbeidsgivar enn det er for deg. Arbeidsgivar må då tross alt både gi deg opplæring, skaffe deg arbeids-tøy/verktøy, betale deg lønn og i tillegg lyse ut ledig stilling.

At namnet ditt er feilstava i kontrakta vil nok ikkje ha betydning i det heile tatt.
Feil timetal kan ha betydning alt etter som, men det gir ikkje hevingsrett. Det kan likevel gi rett til at du får eller må jobbe det timetalet som står i kontrakta. Det er likevel verdt å merke at det er ikkje timetalet i avtalen som betyr alt, ettersom det står rett timetal i stillingsskildringa så vil nok det underbygge at det er munnleg avtalt kva arbeidstida skal være og at det som står i kontrakta er feil. Det er heller ikkje ei stor sak å rette opp feilopplysningar i ein arbeidsavtale så lenge begge partar er einige i at det er feil.

Du skriv at du blir fysisk dårleg av å være på jobb, kva er bakgrunnen for det? Dersom det er noko som er feil med det fysiske eller psykiske arbeidsmiljøet så er dette ting som du kan krevje at arbeidsgivar ordnar opp i. Dette har du heimel i arbeidsmiljølova til å kreve.
Eller meiner du at dette er ein jobb som du personleg ikkje trives i og at det er derfor du kjenner deg fysisk dårleg av å være på jobb? Om du f.eks. har tatt deg jobb som sjåfør så er det ein forskjell på om du blir fysisk dårleg fordi du har lett for å bli bilsjuk eller om du blir fysisk dårleg fordi bilen er i så dårleg stand at det er eksos i kupeen. I det fyrstnemde eksempelet så er det personlege forhold som du ikkje får gjort så mykje med, men i det sistnemde eksempelet så har du krav på at arbeidsgivar får ordna det slik at du har eit godt arbeidsmiljø. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...