Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Når en vanlig gjennomsnittlig 60-åring eller eldre kjører i mørket, så forårsaker de flere ulykker enn de som kjører i cannabisrus. Burde ikke 60-åringer nektes å kjøre etter solnedgang og før soloppgang? Årsakene er senile forandringer i hele kroppen hos nesten alle. De fleste vil anse det som "urettferdig", diskriminering og trakassering av eldre. Nesten fascisme. Cannabisrus er selvpåført, mens aldring er ikke.... OK - gi dem 30 min å kjøre hjem. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Kommer du med så mange kontroversielle meninger for du kjeder deg? Får du glede av å provosere? 7 Lenke til kommentar
Avero Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Spørsmålet er for så vidt greit å ta opp, men det blir gjort på en ganske usaklig måte og uten kildehenvisning til påstander. Det er veldig stor forskjell på 60-åringer og det vil ramme urettferdig å sette en fast aldersgrense, etter min mening. 1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Forsiktig nå. Se en episode av Folkeopplysningen på NRK der en fagperson sier akkurat det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Sjørøver skrev (53 minutter siden): Kommer du med så mange kontroversielle meninger for du kjeder deg? Får du glede av å provosere? Mine meninger er ikke tema her. Jeg inviterer ikke til personangrep - men til meninger om påstanden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Avero skrev (45 minutter siden): Spørsmålet er for så vidt greit å ta opp, men det blir gjort på en ganske usaklig måte og uten kildehenvisning til påstander. Det er veldig stor forskjell på 60-åringer og det vil ramme urettferdig å sette en fast aldersgrense, etter min mening. På hvilken måte usaklig? Dette er interessant. Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Dart skrev (2 timer siden): Når en vanlig gjennomsnittlig 60-åring eller eldre kjører i mørket, så forårsaker de flere ulykker enn de som kjører i cannabisrus. Burde ikke 60-åringer nektes å kjøre etter solnedgang og før soloppgang? Årsakene er senile forandringer i hele kroppen hos nesten alle. De fleste vil anse det som "urettferdig", diskriminering og trakassering av eldre. Nesten fascisme. Cannabisrus er selvpåført, mens aldring er ikke.... OK - gi dem 30 min å kjøre hjem. Like dumt som å forby alle dem under 30 å kjøre Audi og BMW 🤬 Lenke til kommentar
Avero Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Dart skrev (2 minutter siden): På hvilken måte usaklig? Dette er interessant. Dart skrev (1 time siden): OK - gi dem 30 min å kjøre hjem. Syns du at dette er saklig? Hvorfor har du ingen kilder til koblingen med cannabis? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Programleder av Folkeopplysningen tar en bil-kjøretur med en som er over 60 år og er en erfaren forsker og fagperson. Han sier tydelig det vi diskuterer her. Episoden handler om cannabis og holdninger samt fordommer. Programmets tema ender opp på at det er kanskje ikke cannabis som er det "største" problemet i trafikken. Det går en +60 år gammel elefant rundt i rommet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Frank Olsen skrev (3 minutter siden): Like dumt som å forby alle dem under 30 å kjøre Audi og BMW 🤬 Eller de under 23 år? Det er forslag inne om at 16-åringer skal kjøre bil. 16- åringer kjører allerede svære tunge landbruksmaskiner. Lenke til kommentar
Avero Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 (endret) Der har vi en kilde. Selv så har jeg ikke sett denne episoden av Folkeopplysningen. Som allerede skrevet så tenker jeg at det er veldig stor forskjell på 60 åringer og at det bør vurderes individuelt. Hvordan hadde du opplevd det hvis du var i ditt livs form som 60-åring og ble fratatt muligheten til å kjøre bil når du ønsket det selv? Edit: Når man passerer 60 har man altså ikke mulighet til å kjøre bil til jobb lenger, man må gjerne vente til det blir lysere ute rundt lunsjtider før man setter kursen mot arbeidsplassen? Endret 23. mars 2022 av Avero 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Avero skrev (6 minutter siden): Syns du at dette er saklig? Hvorfor har du ingen kilder til koblingen med cannabis? Ja jeg syns jeg er saklig. Mer kommer. Ingen kan kreve at jeg kommer med alt på en gang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Avero skrev (2 minutter siden): Der har vi en kilde. Selv så har jeg ikke sett denne episoden av Folkeopplysningen. Som allerede skrevet så tenker jeg at det er veldig stor forskjell på 60 åringer og at det bør vurderes individuelt. Hvordan hadde du opplevd det hvis du var i ditt livs form som 60-åring og ble fratatt muligheten til å kjøre bil når du ønsket det selv? Bra. Dette skal jeg tenke på litt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Dart skrev (Akkurat nå): Hvordan hadde du opplevd det hvis du var i ditt livs form som 60-åring og ble fratatt muligheten til å kjøre bil når du ønsket det selv? Jeg er over 60 år. Legen truer meg med å rapportere meg inn stadig. (La oss si det). Lenke til kommentar
Diggerman Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 6 minutes ago, Dart said: Ja jeg syns jeg er saklig. Mer kommer. Ingen kan kreve at jeg kommer med alt på en gang. En artig problemstilling dersom man ser på prinsippet og glemmer alt som heter menneskerettigheter. Siden du tar utgangspunkt i et forholdstall: skal vi forby alle menn å kjøre bil dersom de står for flere ulykker enn kvinner som kjører bil - eller motsatt? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Diggerman skrev (5 minutter siden): En artig problemstilling dersom man ser på prinsippet og glemmer alt som heter menneskerettigheter. Siden du tar utgangspunkt i et forholdstall: skal vi forby alle menn å kjøre bil dersom de står for flere ulykker enn kvinner som kjører bil - eller motsatt? Bra. Jeg syns menn burde betale høyere forsikringspremie fordi de er menn. (-: Hvis det er tilfelle at de koster selskapene mere :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Dart skrev (Akkurat nå): dersom man ser på prinsippet og glemmer alt som heter menneskerettigheter. Er førerkort og rett til å føre motorkjøretøyer en menneskerett? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Avero skrev (20 minutter siden): Selv så har jeg ikke sett denne episoden av Folkeopplysningen. Påstanden har jeg bare fra denne kilden. Jeg håper at de i redaksjonen ikke bare har rasket opp en fra gata og lurt oss. Men jeg merker jo selv at nattsynet er dårlig og andre kroppslige funksjoner ikke er som før. 60-merteren går ikke lenger på 7,5.... Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Dart skrev (20 minutter siden): Jeg er over 60 år. Legen truer meg med å rapportere meg inn stadig. (La oss si det). Du kan gå frem som et godt eksempel å levere inn førerkortet ditt snarest. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 oddeh skrev (6 minutter siden): Du kan gå frem som et godt eksempel å levere inn førerkortet ditt snarest. Bedre er å ikke fortelle eller gjøre legen oppmerksom på noe som utløser bekymringsmelding. Det kan være syn, alkohol, demens og mye annet. Førerkort er ikke en menneskerett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå