Gå til innhold

Står Russland i fare for oppløsning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Medvedev beskylder USA for å forsøke å dele Russland.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kreml-en-alvorlig-operasjon/75674914

Med tanke på hvor dårlig det går i Ukraina er det lett å se for seg at diverse opprørsbevegelser øyner håp i disse dager.

Det er ingenting som tyder på noen opprørsbevegelser i Russland, hvis det er det du mener?

Ja, det finnes noen motstandere i Russland. - Men det er mikroskopiske promiller av befolkningen, i praksis tilnærmet null betydning.

Hadde man lykkes å få opptil 0,2% av befolkningen til å vise motstand, da kan vi snakke... 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, plankeby said:

Det er ingenting som tyder på noen opprørsbevegelser i Russland, hvis det er det du mener?

Ja, det finnes noen motstandere i Russland. - Men det er mikroskopiske promiller av befolkningen, i praksis tilnærmet null betydning.

Hadde man lykkes å få opptil 0,2% av befolkningen til å vise motstand, da kan vi snakke... 

At det ikke fins noen per nå betyr ikke at det ikke er sterk misnøye en del steder. Krigen har knust Russlands image som et sterkt land militært. Det vil kunne påvirke opprørsviljen på de stedene det er grobunn. Når Medvedev nå går ut mot angivelig amerikansk oppmuntring av slike opprørsbevegelser tyder det på at han er bekymret for nettopp dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Imaginacíon said:

Medvedev beskylder USA for å forsøke å dele Russland.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kreml-en-alvorlig-operasjon/75674914

Med tanke på hvor dårlig det går i Ukraina er det lett å se for seg at diverse opprørsbevegelser øyner håp i disse dager.

Jeg tror USA er langt mer tilfreds med et svakt, men samlet, Russland enn at det skal bryte opp en haug med ustabile regioner med alt fra ustabile voldelige gærninger til fornuftige diplomater på toppen.

Jeg tror dog at Russland kan stå foran en revolusjon. De er styrt av en helt ekstrem elite. Putin har enorme verdier, og kun en mikroskopisk brøkdel kan forklares med noe annet enn korrupsjon. 

Dersom befolkningen forstår dette, og de forstår at de blir ført bak lyset rundt situasjonen i Ukraina, så kan det reise seg et voldsomt hat mot ledelsen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, WiiBoy said:

Jeg tror USA er langt mer tilfreds med et svakt, men samlet, Russland enn at det skal bryte opp en haug med ustabile regioner med alt fra ustabile voldelige gærninger til fornuftige diplomater på toppen.

Jeg tror dog at Russland kan stå foran en revolusjon. De er styrt av en helt ekstrem elite. Putin har enorme verdier, og kun en mikroskopisk brøkdel kan forklares med noe annet enn korrupsjon. 

Dersom befolkningen forstår dette, og de forstår at de blir ført bak lyset rundt situasjonen i Ukraina, så kan det reise seg et voldsomt hat mot ledelsen. 

USA kan helt klart se seg tjent med et oppløst Russland, men som du påpeker kan det koste mer enn det smaker i form av krig og uro. Jeg tror ikke det er i den retningen det beveger seg. Det det kan dreie seg om er at enkelte regioner løsriver seg, slik som Tsjetjenia.

Lenke til kommentar

Noe en ikke tar hensyn til i denne tråden:

svært mange russere lever utafor Russland (delvis med russisk statsborgerskap) eller har nær familie der. Tipper at disse russerne utafor Russland ikke er så hjernevaska og føler seg så personlig under press til å støtte Putin. Snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (12 timer siden):

Tuller du? Erkefienden går i oppløsning. 

Russland har sakte men sikkert smuldret i fleire tiår, under Putins korrupte styre. Russland med ein nåke lunde god leder, hadde vært bra for verden, men ikkje minst Russland.

Det er ingen som tjener på at Russland går i oppløsing. Stabilitet er viktig når ein snakker om ein atommakt som Russland.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Pallehysa said:

Russland har sakte men sikkert smuldret i fleire tiår, under Putins korrupte styre. Russland med ein nåke lunde god leder, hadde vært bra for verden, men ikkje minst Russland.

Det er ingen som tjener på at Russland går i oppløsing. Stabilitet er viktig når ein snakker om ein atommakt som Russland.

Russland kunne ha vært et "kjempeland".

Lenke til kommentar
6 hours ago, lada1 said:

Erkefiende? 

Hvilket univers lever du i? 

Til info: økonomisk og kulturelt er det vel over 100 land i verden som er mer interessante enn Russland 🙂 (OK, på enkelte lister som nr 11: https://www.worldometers.info/gdp/gdp-by-country/ - mye pga olje/gass ).

Du troller nå. Fiendskapet mellom Russland og USA er vel kjent. Kina er ofte nevnt, potensielt en mye større trussel, men Russland er langt mer aggressivt.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Pallehysa said:

Jeg er enig i at det kan skape farlige situasjoner hvis Russland går i oppløsning. Men samtidig tror jeg det på sikt kunne vært en fordel med et mindre og mer ydmykt Russland. 

Endret av Imaginacíon
Lenke til kommentar

Det farlige er vel når despoter på toppen blander sammen landet Russland og det kleptokratiske og korrupte styresettet. Jeg tror alle ser mange og store fordeler i at svin på toppen som gir F i befolkningen forsvinner og får inn et styre som ønsker det beste for befolkningen. Om Russland som land er truet er noe ganske annet (da tenker jeg på hovedvekten av befolkningen) enn om selvopptatte rottene på toppen kan risikere å bli jaget ut av regjeringsbygg.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Pop said:

Det farlige er vel når despoter på toppen blander sammen landet Russland og det kleptokratiske og korrupte styresettet. Jeg tror alle ser mange og store fordeler i at svin på toppen som gir F i befolkningen forsvinner og får inn et styre som ønsker det beste for befolkningen. Om Russland som land er truet er noe ganske annet (da tenker jeg på hovedvekten av befolkningen) enn om selvopptatte rottene på toppen kan risikere å bli jaget ut av regjeringsbygg.

Makteliten i Russland er noen banditter. De mangler moralsk sans. Det forferdelige er at de kan bruke atomvåpnene til utpressing av resten av verden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...