Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (På 27.3.2025 den 15.33):

Meldt meg på grunnkurs i Juni. Men tenker å starte på teori allerede nå. Har dere noen gode tips for en som allerede har kjørt bil i over 10 år? Verdt å kjøpe teoribok? Noe spesielle teoribøker for oss med billappen?

Tok det rundt 2010. Anbefaler NMCU sin bok og serie full kontroll + youtube serie. Kombiner det med en standard teoribok så er det bankers. Så lenge du forstår konseptet med kontrastyring så er resten selvforklarende når du har kjørt bil i mange år, mener jeg.

https://www.nmcu.org

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fortsetter min "crusade" for Honda Hornet (600) jeg da. Min førstegangssykkel på 6. året :) Lettkjørt og har mer enn nok oomph for min del. Titta en del på Triumphene også, men fikk hetta av lyktene deres som fikk alle syklene til å minne meg om knelere (praying mantis)...

Men så kjører jeg stort sett kun rundt i Oslo +- 10 mil utenfor. Motorvei er sinnsykt kjedelig på nakensykkel!

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

Honda CMX500 Rebel virker også snasen. Bare synd at den har så liten motor.

Setter stor pris på alle erfaringene som blir delt her forresten.

Syntes min Honda Transalp er trivelig 600XL Ekstremt lett (180kg?) Trivelig motor. Bra sittestilling. 

Ikke noe for motorvei derimot. Tviler på om den klarer 170km/h om jeg sitter oppreist. Men som moped og til bruk på skogsveier og lett terreng er den perfekt. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 timer siden):

Hva mener du med det?

Ikke hør så mye på slike påstander. Ja, mange MCister synes det er kjedelig på motorvei, men personlig har jeg veldig mange mil på motorvei med nakensykkel (og andre sykler) å jeg synes det er ganske behagelig til tider. Man har mulighet til å kjøre imhastigheter hvor sykkelen man har yter best eller bedre. Man har mer oversikt og man får mer følelse av fart. Det er også mer effektivt hvis man skal fort fra A til Å. 

Selv har jeg aldri brydd meg om vinden når jeg kjlrer nakensykkel. Faktisk veldig behagelig midt på sommeren. 

Det er ikke alle som synes det er givende og jakte landeveisvinger og fremprovosere kneskrap til enhver tid. 

Dog fraråder jeg å kjlre motorveier i motorveihastigheter med sykler som har store vindskjermer. Da får man problemer med turbulens. Med MT07 og lignende sykkler er ikke det noe problem. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 timer siden):

Hva mener du med det?

Det er lite givende å kjøre motorvei, spesielt i kjøretøy der selve kjøringen er fokuset.

På MC, spesielt de nakne, så blir man veldig utsatt for vind. I hastigheter som er normalt på motorvei så blir man i bunn og grunn sittend og holde seg fast på sykkelen mens man kjører. Har man i tillegg en sykkel som man sitter litt eller mye fremoverlent på så må man enten opp i hastigheter(Langt over fartsgrensen) der man kan hvile på vinden eller godta at man blir fort stiv i ryggen. 

Da er en fin landevei der man er mer aktiv med kroppen pga svinger langt bedre. Og nei, en trenger ikke å kjøre så ekstremt som Bjerknez over her skriver.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (22 minutter siden):

Det er lite givende å kjøre motorvei, spesielt i kjøretøy der selve kjøringen er fokuset.

På MC, spesielt de nakne, så blir man veldig utsatt for vind. I hastigheter som er normalt på motorvei så blir man i bunn og grunn sittend og holde seg fast på sykkelen mens man kjører. Har man i tillegg en sykkel som man sitter litt eller mye fremoverlent på så må man enten opp i hastigheter(Langt over fartsgrensen) der man kan hvile på vinden eller godta at man blir fort stiv i ryggen. 

Da er en fin landevei der man er mer aktiv med kroppen pga svinger langt bedre. Og nei, en trenger ikke å kjøre så ekstremt som Bjerknez over her skriver.

Alle er ikke like, så gi generelt råd om å unngå motorvei blir feil. Jeg er en av dem som også kan trives på motorvei til tider. 

Nakensykler er langt mer egnet mener jeg til motorvei enn såkalte vindskjermsykler. 

kan aldri huske at jeg har niholdt meg fast på sykkelen på motorvei. Jeg kan fint slippe styret med begge hendene og slå ut armene i 120 km/t. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (11 timer siden):

Honda CMX500 Rebel virker også snasen. Bare synd at den har så liten motor.

Setter stor pris på alle erfaringene som blir delt her forresten.

Jeg synes det er lurt å velge en sykkel med nøytral sittestilling som første sykkel, det er en del bevegelser som er bedre å lære på nakensykler. Hornet 500 kan være et godt tips da. Litt mindre effekt enn MT07. Av de tre jeg har anbefalt CB500X (samme motor) har alle tre vært superfornøyd og fått god øving i en lettkjørt sykkel. Det har gjort dem til gode motorsyklister, uten å bli skremt. Alle 3 har også funnet ut at de vil over på noe større etter 2 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (34 minutter siden):

Jeg synes det er lurt å velge en sykkel med nøytral sittestilling som første sykkel, det er en del bevegelser som er bedre å lære på nakensykler. Hornet 500 kan være et godt tips da. Litt mindre effekt enn MT07. Av de tre jeg har anbefalt CB500X (samme motor) har alle tre vært superfornøyd og fått god øving i en lettkjørt sykkel. Det har gjort dem til gode motorsyklister, uten å bli skremt. Alle 3 har også funnet ut at de vil over på noe større etter 2 år.

Enig. En MT07 er en av de nakensyklene man sitter mest oppreist på. De fleste nybegynnere liker dette å det er et godt sted og starte. Så finner man ut etter hvert om man vil ha noe mer fremoverlent/sportslig eller evt. motsatt som feks. Cruisere eller adventure sykler etc. 

Det med motor og hva man ønsker er umulig å gi noe råd om da vinhar forskjellige preferanser alle sammen. Jeg kjenner en som kjøpte seg en Honda CB650F som er en av de i mine øyne kjipeste motorene/syklene man får kjøpt. Men som fersk sykkeleier synes han at denne gikk noe helt sinnsykt. 

Skulle jeg kjøpt meg sykkel igjen, så hadde det blitt nakensykkel og da mest trolig Triumph Speed Twin eller BMW R Nine T. Eller en Triumph Rocket 3 GT (igjen). Jeg har for ordens skyld eid en 2014 modell Yamaha XVS 1300 cruiser, en Triumph Street Triple R, 2x BMW S1000R og en Triumph Rocket 3 GT på 14 år. Alle kjøpt helt nye. Jeg har også prøvekjørt en drøss andre sykler. 

kjøp den sykkelen du har mest lyst på innenfor det budsjettet du har mener jeg. Ikke hør for mye på hva andre mener. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Alle er ikke like, så gi generelt råd om å unngå motorvei blir feil. Jeg er en av dem som også kan trives på motorvei til tider. 

Nakensykler er langt mer egnet mener jeg til motorvei enn såkalte vindskjermsykler. 

kan aldri huske at jeg har niholdt meg fast på sykkelen på motorvei. Jeg kan fint slippe styret med begge hendene og slå ut armene i 120 km/t. 

Det er forbeholdt en såpass liten nisje at det å anbefale motorvei ovenfor landevei er motstridende. De aller fleste, uavhengig av sykkeltype, foretrekker alle andre veier enn motorvei. Det er helt legitimt å prate om nedsidene ved å kjøre på motorvei som er annerkjent blant alle oss med erfaring fra nakne sykler.

 

Du er isåfall den eneste som mener dette av alle de jeg har pratet MC med. Enten så vitner dette om at du har prøvd ufattelige dårlige sykler eller bare er sær i den sammenheng. Jeg har prøvd flere sykler der man lett kan ettermontere vindskjerm, inkludert sykler jeg selv har eid og tilbakelagt flerfoldige mil med og uten. Og gjengangeren har alltid vært at det er mer bedagelig å kjøre transportetapper på motorvei når vindskjermen har vært på. Selv på sykler der denne vindskjermen ikke dekker hele meg.

 

Jeg prater ikke om det ekstreme, som du omtaler ved å si "niholdt', men at man blir sittende mer å hold seg fast og jobbe mye mot vinden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg. Det gir mening at det kan være kavete å sitte nedoverlent i 100 uten vindskjerming. Mitt bruk blir nok 15-minutters turer på 90-motorvei, mye bykjøring og til tider koseturer på svingete vestlandsveier. Er ikke ute etter en milsluker.

OJ Doe skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er lurt å velge en sykkel med nøytral sittestilling som første sykkel, det er en del bevegelser som er bedre å lære på nakensykler. Hornet 500 kan være et godt tips da. Litt mindre effekt enn MT07. Av de tre jeg har anbefalt CB500X (samme motor) har alle tre vært superfornøyd og fått god øving i en lettkjørt sykkel. Det har gjort dem til gode motorsyklister, uten å bli skremt. Alle 3 har også funnet ut at de vil over på noe større etter 2 år.

Ok notert! Vil gjerne gi meg alle forutsetninger for å kunne opparbeide meg god teknikk. Liker godt Honda. Har hatt to av bilene demmes og liker designet på syklene demmes, så heller en del mot Hornet. Men de blir for 10-15 år gamle på mitt budsjett.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 timer siden):

Hva mener du med det?

Som de fleste, med ett unntak, har vært inne på så synes jeg ikke kjøring på motorvei er synonymt med kjøreglede. Når du kommer over 100 km/t så blir vinden i større grad en faktor. Du blir revet i forskjellige retninger alt etter hvilken vei vinden blåser, og ikke minst turbulens fra annen trafikk.

Har prøvd r-sykler uten stor kåpe, og de blir faktisk mer behagelige over 100km/t da motvinden hjelper til med å holde hodet i den vinkelen som trengs.

Alt i alt så unngår jeg motorveier og holder meg til småveier med svinger og høydeforskjell. Det er ikke uten grunn at det er godt etablerte sykkelturer rundt Oslo, og alle som en bruker kun motorvei som transportetapper til de virkelig morsomme kjøreopplevelsene.

Hvis du holder til rundt Oslo så kan du ta kontakt hvis du ønsker å prøve en Hornet. Min kosta 70k for 5-6 år siden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (13 timer siden):

Hva mener du med det?

Har hatt ktm duke 690 og ett par andre nakne. Når du kommer opp i stor fart får du noe helt vanvittig med vind i brystet og hjelmen. Fartsfølelsen er stor, men det er slitsomt. Løses med å bo på et sted uten motorvei. 

To sylindre er fint å starte med. 

Lenke til kommentar

Bare for å rydde opp litt i noen missforståelser her. 

Nå er det ikke slik at motorvei er det som fenger mest når man er på MC tur. Det har jeg ikke sagt eller ment. Jeg sier at motorvei innimellom kan være helt greit som transportetappe hvis man skal langt avgårde etc. pendler man fra Oslo til Råde på jobb så gidder man ikke ta sideveiene hver dag. Da er effektivitet ofte viktigere. 

Men av og til må man ut på motorvei å da synes jeg det er helt greit. Ganske avslappende. Jeg har kjørt rundt 20.000km. I året siden 2014 på MC og når jeg skal til vestlandet så blir det ofte en transportetappe forbi Oslo før jeg finner landeveiene. 

Vi er nok forskjellige alle mann og noen sykler egner seg bedre til motorveier enn andre og noen mennesker tåler mer eller mindre vind etc. 

Å kjøre på motorvei i 120km/t på nakensykkel er ikke alltid foretrukket. Landeveien er ofte mer foretrukket, men det å kjøre på motorvei er helt greit inni mellom å jeg synes det er helt uanstrengt. Null problem å slippe styret for å hvile armene etc. i 120 km/t. Trafikken er forutsigbar, liten sjanse for vilt over vegen å minimale sjanser for å møte på grus og andre ujevnheter. 

Men klart, landeveien er fortsatt foretrukket for min del også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns å huske MT07 ga meg litt mer oppreist sittestilling enn min SV650S. Kan hende noen nybegynnere syns det er å foretrekke. Og så er MTen 20 kg lettere eller noe sånt og føles generelt litt nettere syns jeg.

I motorvei vs landeveissvinger med kneet nedi så foretrekker jeg sistnevnte :D å crosse rundt i skauen er veldig gøy også, så det får bli neste sykkel for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (4 minutter siden):

Og så er MTen 20 kg lettere eller noe sånt og føles generelt litt nettere syns jeg.

MT har vel et lavere tyngdepunkt også, som egentlig er det man har lyst på.

MT07 fremstår litt som et "kjedelig" valg, så selv om den har alle parametrene for å være en god nybegynnersykkel så føler jeg ikke at det er helt avgjort enda. Er gjerne åpen for å bli motbevist da, siden mitt inntrykk er 100% basert på synsing og ting jeg kan se/lese.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (32 minutter siden):

MT har vel et lavere tyngdepunkt også, som egentlig er det man har lyst på.

MT07 fremstår litt som et "kjedelig" valg, så selv om den har alle parametrene for å være en god nybegynnersykkel så føler jeg ikke at det er helt avgjort enda. Er gjerne åpen for å bli motbevist da, siden mitt inntrykk er 100% basert på synsing og ting jeg kan se/lese.

MT07 er ingen dårlig sykkel, pris tatt i betrakning. Det er kanskje en av de beste "budsjettsyklene" der ute. Men det er nettopp det. En budsjettsykkel. Om denne er bra nok for DEG er umulig og svare på. 

Hvis du kan strekke deg litt til i pris uten å pantsette både hus og kjærring, så ville jeg tatt en titt på modellene fra Triumph. Da er du i mine øyne ett eller to hakk opp. Men Yamaha XSR900 hadde vært mitt helt klare valg i den kategorien. 

For 220.000,- får du en fullspekket XSR900 med full akrapovic anlegg, bagasjeløsning, diverse beskyttelse, varmeholker etc. 

Skjermbilde.thumb.JPG.33522a9a34d324b58a5503f6f69b1789.JPG

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Hvis du kan strekke deg litt til i pris uten å pantsette både hus og kjærring

50-70k til 220k blir å strekke det for langt. Skikkelig sykkel kan jeg kjøpe meg etterhvert. Motivasjonen min nå er å ha noe bra, gøy og enkelt som ikke er en tragedie om jeg skulle velte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...