Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!

Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (5 timer siden):

Meldt meg på grunnkurs i Juni. Men tenker å starte på teori allerede nå. Har dere noen gode tips for en som allerede har kjørt bil i over 10 år? Verdt å kjøpe teoribok? Noe spesielle teoribøker for oss med billappen?

Lei "Veien til førerkortet motorsykkel"  på biblioteket og les gjennom den en gang.

Betal for 7 dager tilgang på teoritentamen.no og øv deg til du står 10x på rad uten noe feil.

Bestill prøven og du består antagelig med 0 feil 🤞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (16 timer siden):

Meldt meg på grunnkurs i Juni. Men tenker å starte på teori allerede nå. Har dere noen gode tips for en som allerede har kjørt bil i over 10 år? Verdt å kjøpe teoribok? Noe spesielle teoribøker for oss med billappen?

Denne vil jeg anbefale på det sterkeste. Kjenner forfattaren.

https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/veien-til-forerkortet-9788273103475

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (16 timer siden):

Takk for tips! Tror det er Yamaha MT-07 de bruker på skolen. Det blir noe ala det samme jeg kjøper. Tenker en eldre CB600 eller tilsvarende classic/naked 600cc som første sykkel.

Jeg ville vurdert en naken Suzuki SV650, den har et fantastisk sterkt mellomregister til å ha en forholdsvis liten motor. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (23 minutter siden):

Takk for tips! Er SV650X like nybegynnervennlig? Ser den har clip-on styre og preloading bla.

Jeg mener den er vel så nybegynnervennlig. En V-twinn motor sitter lavere i ramma, og bidrar til et lavere tyngdepunkt. Det gjør sykkelen mer letthåndterlig.

Lenke til kommentar

Jeg ser det er unaturlig lite sånne for salg akkurat nå, vansligvis ligger det et godt knippe SV650 til salgs. De kommer i flere generasjoner og de kommer i naken- og halvplast og koster somregel fra 25'000 til 100'000kr etter alder og kjørelengde. Jeg har en gammel 2000 modell, gen1 som er bygd om til nakensykkel fra halvplast, den er veldig grei å ha med å gjøre. Denne med gode dekk ga meg tillitt nok til å få knepucken i bakken, første sykkel jeg gjore det med selv om tidligere sykler var betydelig sintere. Jeg anbefaler i alle fall SV650 varmt både som nybegynnersykkel og for erfaren fører med sporadisk bruk. Trenger du en ultimat touringmaskin eller en R-sykkel faller SV mellom stolene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Takk for tips! Er SV650X like nybegynnervennlig? Ser den har clip-on styre og preloading bla.

Nei. Anbefaler MT07 foran SV650 uansett. Det samme gjør omtrent alle kjøreskoler,  som bruker MT07. 

Jeg ville uten tvil valgt en MT07 som første sykkel, foran Z650, CB650(dyr) og alle andre i segmentet. Jeg liker CB750 Hornet godt, men den er litt dyrere. 

Teoriprøven er lett, kjøregården også, det krever bare litt strukturert øving. Det er å kjøre på vei som er det vanskelige. 

Som på alpinski er der ikke å forflytte seg som er vanskelig, det er å gjøre det bra som er utfordringen.

Lenke til kommentar

Jeg har en sv650s 2010. Og min bror har hatt mt07 2017 eller noe sånt kanskje. Helt fin for nybegynnere begge to imho. MT07 tror jeg føltes litt mindre og lettere hvis jeg ikke husker helt feil. Har ikke prøvd de nye SV-ene så kan hende de er noe helt annet enn de eldre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (51 minutter siden):

Jeg har en sv650s 2010. Og min bror har hatt mt07 2017 eller noe sånt kanskje. Helt fin for nybegynnere begge to imho. MT07 tror jeg føltes litt mindre og lettere hvis jeg ikke husker helt feil. Har ikke prøvd de nye SV-ene så kan hende de er noe helt annet enn de eldre.

Da har du sikkert prøvd begge back-to-back, morsomt. Hva syntes du om dem motormessig?

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (11 minutter siden):

Da har du sikkert prøvd begge back-to-back, morsomt. Hva syntes du om dem motormessig?

Jeg har vertfall kjørt MT07. Hva en "nybegynner" mener om motoren og hva en som har kjørt en stund mener er ganske forskjellig tror jeg. 

Personlig synes jeg ikke noe om MT07 eller lignende sykler. Det blir på en måte hverken fugl eller fisk. Det er ganske små sykler i størrelse og bagasjemulighetene er begrenset. Dempere er som regel ikke egnet for mye bagasje heller. Motormessig er det helt greit opp til lovlige hastigheter og det skjer fint lite etter det (i MC sammenheng). 

Jeg ville kjøpt noe som var LITT mer unikt med litt mer punch. Feks. Yamaha XSR900 eller Triumph Speed Twin etc. Eller evt. Triumph Street Triple RS. 

Lenke til kommentar

Planen min er å ha sykkelen i en sesong eller to og så bytte den ut med noe litt mer voksent etterhvert. Viktigste for meg er at jeg ikke går langt over 50-70k på budsjett og at sykkelen ikke er alt for spesiell, nervøs eller topptung.

600cc er mer enn nok for meg i denne omgang, men jeg er ikke nødvendigvis fremmed for større slagvolum, så lenge sykkelen ikke blir for stor og tung.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Planen min er å ha sykkelen i en sesong eller to og så bytte den ut med noe litt mer voksent etterhvert. Viktigste for meg er at jeg ikke går langt over 50-70k på budsjett og at sykkelen ikke er alt for spesiell, nervøs eller topptung.

600cc er mer enn nok for meg i denne omgang, men jeg er ikke nødvendigvis fremmed for større slagvolum, så lenge sykkelen ikke blir for stor og tung.

Med det budsjettet så tenker jeg MT07 blir en fin sykkel. Kvalitetsmessig er det jo bra greier, men man får som regel hva man betaler for. 

Skal du ha noe litt mer voksent ved neste korsvei liker jeg personlig Triumph Speed Twin veldig godt. Dette er en 1200 som sparker bra i fra å ser mer påkostet ut. Mange fine detaljer. Men igjen, det blir mye smak og behag. Mye å velge mellom :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Skal du ha noe litt mer voksent ved neste korsvei liker jeg personlig Triumph Speed Twin veldig godt.

Duly noted! 

Prøver å finne en fornuftig balanse. Har ikke lyst å ende opp i den klassiske fellen der jeg bare kjøper med hjertet og ender opp med noe sært og annerledes som jeg ikke klarer å kontrollere. Har allerede vitnet to tilfeller av amatører i lav-fart velteulykker, og begge hadde sære og tunge sykler som de ikke klarte å balansere.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Duly noted! 

Prøver å finne en fornuftig balanse. Har ikke lyst å ende opp i den klassiske fellen der jeg bare kjøper med hjertet og ender opp med noe sært og annerledes som jeg ikke klarer å kontrollere. Har allerede vitnet to tilfeller av amatører i lav-fart velteulykker, og begge hadde sære og tunge sykler som de ikke klarte å balansere.

Da var det bra du ikke kjøpte den forrige sykkelen min 😂

IMG_0592.thumb.jpg.1800edfa9e07a04aec76f65e87ff4d3c.jpg

Forøvrig den beste sykkelen jeg har kjørt så langt. Dette er en skikkelig turmaskin som vekker oppsikt :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Det er drømmesykkelen, men nei det ville jeg nok aldri turt.

Man blir vant til det meste. Men ja, man må kjøre med hodet. 

Denne sykkelen er dog mest laget for lengre turer og eller for å cruise langs landeveien. I 120km/t så har man rundt 2.500rpm. Den bare buldrer avgårde helt uanstrengt. Man får også sidevesker til denne og man kan fint stroppe på bagasje på salen også. Dempere er justerbare i alle retninger både forran og bak og den har ganske lavt tyngdepunkt, så den er ganske stabil å kjøre.

Men uansett... den er 300.000 over ditt budsjett, så ikke et tema her :)

Lenke til kommentar

Kan ikke huske jeg tenkte det var noen spesiell forskjell i opplevelsen mellom sv650 og mt07 motormessig, men det var ikke noe utfordrende kjøring jeg drev med heller da. Jeg tror jeg liker min best, men det er vel derfor jeg har den og ikke en MT 😆 Jeg har noe som heter TRE mod og booster plug og effektanlegg på min sykkel, det er ting mange gjør og anbefaler på sv-forumene. For en nybegynner så er min mening at det er plenty nok spark. Jeg har en datter som driver med lett-lappen, og hun har en cbr 125. Da snakker vi om frustrerende å kjøre 😄 men jeg tenker det meste med 600 kubikk er nok for en nybegynner. Og det er jo temmelig billige sykler, så går man lei så går det an å bytte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...