Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Man kjøper ikke en 600 cc R-sykkel for å kjøre med 34 hk, er ikke akkurat noe bunndrag på slike sykler og man kommer ikke opp i turtall hvor motoren blir livlig med plombering. På GSXR 600 skal det være en ledning under setet som kan klippes og monteres bryter på for å velge mellom full effekt og plombert.

Kjørte A2 selv i 2 år og en større andel av de jeg møtte på kjørte plombert sykkel som full effekt. Det er ganske utbredt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Patek skrev (5 timer siden):

Man kjøper ikke en 600 cc R-sykkel for å kjøre med 34 hk, er ikke akkurat noe bunndrag på slike sykler og man kommer ikke opp i turtall hvor motoren blir livlig med plombering. 

Jeg synes nå bunndraget i en 600 R-sykkel er ganske labert uplombert også jeg da. Egentlig en ganske ubrukelig og kjedelig motor for landeveisbruk. En 600 R-sykkel finnes jo ikke spennende overhodet i lovlige hastigheter. Men det er nå min mening. En 1000cc R-sykkel derimot med respekt for seg selv har mer bunndrag, men det er nå først når man runder 100km/t dem er morsomme. 

R-sykler er beregnet for banebruk hvor man kjører fort nok til at man kan jakte turtall. Da er dem i sitt ess. Men langs landeveien er nakensykler som feks. Triumph Street Triple R mer morsomme. Mye mer bunndrag og morsommere å kjøre opp mot 150km/t. Men en typisk R-sykkel har høyere toppfart og mer effekt på topp. Er nok kanskje det turtallet sok trigger mange vil jeg tro. 

 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (12 minutter siden):

La oss være ærlig, de aller fleste sykler er mest morsomme i ulovlige hastigheter om det er en 600 eller ei 

Det er jeg faktisk ikke enig i. 

Å kjøre en momentsterk sykkel i 50-100 km/t ish på svingete landeveier er mye morsommere enn å jage toppfart. 

Følelsen av at det går fort betyr ikke at man faktisk bør kjøre fort. Å kjøre svingete landevei med godt driv og heftige gasspådrag krever god teknikk. 

Alle klarer å kjøre fort rett frem. 

Det er en grunn til at de fleste MC ulykker er singelulykker i sving. 

Skal man kjøre virkelig fort så er det morsommere på bane hvor man får utnyttet toppeffekten i disse r-syklene. 

Lenke til kommentar

Har hatt både begge deler og testa endel R som kompiser har hatt og syns helt ærlig talt at en 600 er like (og kanskje mer) gøy på svingete vei enn en 1000 kubikker. 

Hvorfor? Fordi du får følelsen av at man faktisk får brukt sykkelen. 1000cc i dag har 200hk og ingenting av det får du benyttet på godt vis langs norske veier

Også er jo bare å bruke girkassa. Det trenger ikke bety at man jager toppfart men at man ligger der man skal være for å få benyttet det momentet man har. Du skal faktisk holde god strekk i vaiern med en 1000cc for å holde følge med en som kan kjøre 600 på svingete vei, en 600 er *mye* mer lettkjørt

Men det er nå bare min erfaring 

EDIT: trenger ikke stor motor og bøttevis av effekt for å ha det moro på svingete vei. Er en grunn til at så mange som har hatt R går over til supermotard :) 

Endret av bshagen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (35 minutter siden):

Har hatt både begge deler og testa endel R som kompiser har hatt og syns helt ærlig talt at en 600 er like (og kanskje mer) gøy på svingete vei enn en 1000 kubikker. 

Hvorfor? Fordi du får følelsen av at man faktisk får brukt sykkelen. 1000cc i dag har 200hk og ingenting av det får du benyttet på godt vis langs norske veier

Også er jo bare å bruke girkassa. Det trenger ikke bety at man jager toppfart men at man ligger der man skal være for å få benyttet det momentet man har. Du skal faktisk holde god strekk i vaiern med en 1000cc for å holde følge med en som kan kjøre 600 på svingete vei, en 600 er *mye* mer lettkjørt

Men det er nå bare min erfaring 

EDIT: trenger ikke stor motor og bøttevis av effekt for å ha det moro på svingete vei. Er en grunn til at så mange som har hatt R går over til supermotard :) 

Jeg er enig i at en 600 kan være morsommere enn en 1000 kubikker. Mye grunnet vekten på sykkelen. 

Men man trenger ikke å jobbe så mye med girene med en 600 r sykkel på svingete vei i moderate hastigheter for man har fort 100km/t allerede i førstegir. 

Med en mer momentsterk sykkel med mer moment og mindre toppeffekt så må man generelt gire mer og det synes vertfall jeg er morsommere. Heftig drag på lavere turtall og mye giring er morsommere. 

Jeg har hatt 2 stk. BMW S1000R og en Triumph Street Triple R og sistnevnte som ikke er en vaskeekte R-sykkel men en nakensykkel med 3 sylindre er den desidert morsomte sykkelen jeg har kjørt på svingete veier. S1000R ble litt for tung.

Lenke til kommentar

Når jeg kjørte en Yamaha R6 på svingete vei, typisk 60-80 sone, så følte jeg liksom at jeg aldri eller sjelden traff toppeffekten før jeg måtte bremse ned igjen. 

En typisk R sykkel spesielt i 600 klassen egner seg derfor ikke til slik type kjøring mener jeg. Da er nakensykler med mer moment mye morsommere. Feks. en Yamaha MT-07/09, Triumpg Street Triple RS etc. Begge dise er tresylindrede og har da som oftest mer bunndrag. Ganske merkbart også. Men momentkurven er flatere og mer forutsigbar og den mangler den spruten helt i topp. 

På bane kommer disse ofte til kort hvor hastigheten er veldig høy, men på landeveien er dem mye morsommere. Jeg har kjørt begge deler og til og med rett etter hverandre på samme sted og samme dag i samme vær etc. 

R6 fremsto nærmest som litt "kjedelig" i forhold. Faktisk. Dessuten er sittestillingen på en R sykkel mer "slitsom" for mange av oss. Forsikringen er MYE høyere også. 

Men på bane er det R-sykkel som gjelder. Her jager man ofte topphastighet og hastighet gjennom svinger som er mye høyere enn på landeveien, noe som gjør at man hele tiden får brukt toppeffekten. 

Det er vertfall slik jeg tenker etter de erfaringene jeg har så langt. 

I dag kjører jeg en Triumph Rocket 3 GT. En 2500cc med 170HK'er og 220NM. Dette er jo en stor og tung sykkel og de aller fleste vil kjøre fra meg på svingete landevei, men det betyr ikke at den ikke er morsom. Jeg må kjøre litt sagtere, men rent teknisk må jeg jobbe desto hardere for å temme vekten og det enorme momentet. Det igjen gjør at det virker som om jeg kjører fortere enn jeg egentlig gjør. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...