Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Man kjøper ikke en 600 cc R-sykkel for å kjøre med 34 hk, er ikke akkurat noe bunndrag på slike sykler og man kommer ikke opp i turtall hvor motoren blir livlig med plombering. På GSXR 600 skal det være en ledning under setet som kan klippes og monteres bryter på for å velge mellom full effekt og plombert.

Kjørte A2 selv i 2 år og en større andel av de jeg møtte på kjørte plombert sykkel som full effekt. Det er ganske utbredt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Patek skrev (5 timer siden):

Man kjøper ikke en 600 cc R-sykkel for å kjøre med 34 hk, er ikke akkurat noe bunndrag på slike sykler og man kommer ikke opp i turtall hvor motoren blir livlig med plombering. 

Jeg synes nå bunndraget i en 600 R-sykkel er ganske labert uplombert også jeg da. Egentlig en ganske ubrukelig og kjedelig motor for landeveisbruk. En 600 R-sykkel finnes jo ikke spennende overhodet i lovlige hastigheter. Men det er nå min mening. En 1000cc R-sykkel derimot med respekt for seg selv har mer bunndrag, men det er nå først når man runder 100km/t dem er morsomme. 

R-sykler er beregnet for banebruk hvor man kjører fort nok til at man kan jakte turtall. Da er dem i sitt ess. Men langs landeveien er nakensykler som feks. Triumph Street Triple R mer morsomme. Mye mer bunndrag og morsommere å kjøre opp mot 150km/t. Men en typisk R-sykkel har høyere toppfart og mer effekt på topp. Er nok kanskje det turtallet sok trigger mange vil jeg tro. 

 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (12 minutter siden):

La oss være ærlig, de aller fleste sykler er mest morsomme i ulovlige hastigheter om det er en 600 eller ei 

Det er jeg faktisk ikke enig i. 

Å kjøre en momentsterk sykkel i 50-100 km/t ish på svingete landeveier er mye morsommere enn å jage toppfart. 

Følelsen av at det går fort betyr ikke at man faktisk bør kjøre fort. Å kjøre svingete landevei med godt driv og heftige gasspådrag krever god teknikk. 

Alle klarer å kjøre fort rett frem. 

Det er en grunn til at de fleste MC ulykker er singelulykker i sving. 

Skal man kjøre virkelig fort så er det morsommere på bane hvor man får utnyttet toppeffekten i disse r-syklene. 

Lenke til kommentar

Har hatt både begge deler og testa endel R som kompiser har hatt og syns helt ærlig talt at en 600 er like (og kanskje mer) gøy på svingete vei enn en 1000 kubikker. 

Hvorfor? Fordi du får følelsen av at man faktisk får brukt sykkelen. 1000cc i dag har 200hk og ingenting av det får du benyttet på godt vis langs norske veier

Også er jo bare å bruke girkassa. Det trenger ikke bety at man jager toppfart men at man ligger der man skal være for å få benyttet det momentet man har. Du skal faktisk holde god strekk i vaiern med en 1000cc for å holde følge med en som kan kjøre 600 på svingete vei, en 600 er *mye* mer lettkjørt

Men det er nå bare min erfaring 

EDIT: trenger ikke stor motor og bøttevis av effekt for å ha det moro på svingete vei. Er en grunn til at så mange som har hatt R går over til supermotard :) 

Endret av bshagen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (35 minutter siden):

Har hatt både begge deler og testa endel R som kompiser har hatt og syns helt ærlig talt at en 600 er like (og kanskje mer) gøy på svingete vei enn en 1000 kubikker. 

Hvorfor? Fordi du får følelsen av at man faktisk får brukt sykkelen. 1000cc i dag har 200hk og ingenting av det får du benyttet på godt vis langs norske veier

Også er jo bare å bruke girkassa. Det trenger ikke bety at man jager toppfart men at man ligger der man skal være for å få benyttet det momentet man har. Du skal faktisk holde god strekk i vaiern med en 1000cc for å holde følge med en som kan kjøre 600 på svingete vei, en 600 er *mye* mer lettkjørt

Men det er nå bare min erfaring 

EDIT: trenger ikke stor motor og bøttevis av effekt for å ha det moro på svingete vei. Er en grunn til at så mange som har hatt R går over til supermotard :) 

Jeg er enig i at en 600 kan være morsommere enn en 1000 kubikker. Mye grunnet vekten på sykkelen. 

Men man trenger ikke å jobbe så mye med girene med en 600 r sykkel på svingete vei i moderate hastigheter for man har fort 100km/t allerede i førstegir. 

Med en mer momentsterk sykkel med mer moment og mindre toppeffekt så må man generelt gire mer og det synes vertfall jeg er morsommere. Heftig drag på lavere turtall og mye giring er morsommere. 

Jeg har hatt 2 stk. BMW S1000R og en Triumph Street Triple R og sistnevnte som ikke er en vaskeekte R-sykkel men en nakensykkel med 3 sylindre er den desidert morsomte sykkelen jeg har kjørt på svingete veier. S1000R ble litt for tung.

Lenke til kommentar

Når jeg kjørte en Yamaha R6 på svingete vei, typisk 60-80 sone, så følte jeg liksom at jeg aldri eller sjelden traff toppeffekten før jeg måtte bremse ned igjen. 

En typisk R sykkel spesielt i 600 klassen egner seg derfor ikke til slik type kjøring mener jeg. Da er nakensykler med mer moment mye morsommere. Feks. en Yamaha MT-07/09, Triumpg Street Triple RS etc. Begge dise er tresylindrede og har da som oftest mer bunndrag. Ganske merkbart også. Men momentkurven er flatere og mer forutsigbar og den mangler den spruten helt i topp. 

På bane kommer disse ofte til kort hvor hastigheten er veldig høy, men på landeveien er dem mye morsommere. Jeg har kjørt begge deler og til og med rett etter hverandre på samme sted og samme dag i samme vær etc. 

R6 fremsto nærmest som litt "kjedelig" i forhold. Faktisk. Dessuten er sittestillingen på en R sykkel mer "slitsom" for mange av oss. Forsikringen er MYE høyere også. 

Men på bane er det R-sykkel som gjelder. Her jager man ofte topphastighet og hastighet gjennom svinger som er mye høyere enn på landeveien, noe som gjør at man hele tiden får brukt toppeffekten. 

Det er vertfall slik jeg tenker etter de erfaringene jeg har så langt. 

I dag kjører jeg en Triumph Rocket 3 GT. En 2500cc med 170HK'er og 220NM. Dette er jo en stor og tung sykkel og de aller fleste vil kjøre fra meg på svingete landevei, men det betyr ikke at den ikke er morsom. Jeg må kjøre litt sagtere, men rent teknisk må jeg jobbe desto hardere for å temme vekten og det enorme momentet. Det igjen gjør at det virker som om jeg kjører fortere enn jeg egentlig gjør. 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ikke vært så mye turkjøring i sommerferien, men har faktisk tilbakelagt nesten 6000 km siden jeg fikk lappen i slutten av april. Bilen har kun vært brukt et fåtalls ganger, og står stort sett ren og pen i garasjen. Tanken på å ta bilen slår meg ikke, og jeg velger motorsykkelen uansett vær og føre. Veldig kjekt! Skal se hvor lenge jeg klarer å tyne sesongen. Må nok få installert varmeholkene etter hvert.

Veldig fornøyd med Deauvillen. Fungerer upåklagelig, og svært komfortabel å kjøre. Den er ikke den mest manøvrerbare i rushtrafikken, og jeg tar meg i å savne mer dreiemoment når motbakker skal forseres, men til mitt ferdighetsnivå så er sykkelen perfekt.

Hadde meg en rundtur i helga, og holdt på å gå over ende i et lyskryss da foten skled vekk under meg på det jeg antar var noe oljesøl på asfalten. Veldig ekkel opplevelse, men klarte heldigvis å redde meg inn uten å dumme meg for mye ut.

Bremser er utslitt, og jobben med å montere nye klosser begynner i morgen. Jeg jakter og etter kåpedeler, men har foreløpig ikke hatt noe hell. Kjenner noen her til steder som kan finne på og ha dette? Det er ikke den mest populære sykkelen, så kåpedeler er litt mangelvare...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Digg med fellesferie og opphold. Har måttet ta en del turer til kontoret de siste ukene, og ikke noe er så fint som et par og tjue grader, lett skyet og lite biltrafikk. Bare å kose seg. Litt så jeg gruer meg til "hverdagen" med bilkøer igjen.. men det er nok mest fordi jeg er ukomfortabel med å lanesplitte, spesielt med utålmodige motorsyklister bak meg som ikke vil splitte i 40, men i 60-70...........

Lenke til kommentar

Sykkelen har nå stått parkert siden mandag. Kaliper ville ikke slippe taket i bremseskiva, til tross for pussing og smøring av alt som skal gli...

Så nå er overhalingssett på vei fra England. Forhåpentligvis er sykkelen tilbake på veien om en uke og to.

Fytti katta jeg har lært mye om mekanikk etter anskaffelse av motorsykkel. Det nyinnkjøpte verktøyet har allerede fått kjørt seg. Sabla kjekt når en får til ting selv. Og bremserens har blitt en ny favoritt i sortimentet.

Er veldig spent på overhaling av bremser. Blir nok meget bra. Repsett til bakre kaliper er og kjøpt inn og blir vinterens prosjekt, sammen med nye hjullagre (for å være på sikre siden). Men først skal sesongen tynes!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt et problem hele sesongen med sykkelen (KTM 690 enduro 2020)  min som jeg har forsøkt å finne ut av på egenhånd. 

ABS, TC er lås til OFF, og motor map er låst til "asfalt" 

Forsøkt å ta av batteripol, og kjøpt inn diagnoseverktøy som ikke ga noen feilmelding utover sensor på støtta. 

Hadde den på verksted i går, og det viser seg at det er ABS sensor på bakhjulet som har fått seg en karamell. 

Vil gjøre en shoutout om Motorspeed på Lillehammer. Hvis man har mulighet til å bruke de som forhandler, så bør man. Kjempeoppfølging, og fin nettbutikk og kjapp logistikk på deler.

https://motorspeed.no

Legger med et par bilder fra MC året mitt for å pynte opp tråden, winter is coming...

 

IMG_1301.jpg

IMG_7946.PNG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Helt grei konklusjon det, når man ser på den underliggende rapporten. Når det er 60 ganger større sjanse for å bli drept eller hardt skadd på lett MC i forhold til bil, så er dette lavthengende frukt! Tung MC har 18 ganger så stor sjanse. Få opp aldergrensen på lett MC!

Men når man videre leser i rapporten at moped er betydelig overrepresentert i ulykker som gjelder påkjørsel bakfra, så bør man også se på kravet om maks 45 km/t på moped. Så godt som alle mopeder som går i Norge er sperret fra produsentens side. Dette er det reneste tull! Få de opp til 60-80 km/t slik at de kan unngå farlige situasjoner på motorveier!

Før jeg tok lappen på tung sykkel, så kjørte jeg selv en Aprilia 50cc. Fikk den "justert" hos en kjent scooterforhandler her i Oslo, og for en forskjell! Uten å bytte motor, så gjorde den 100 km/t på flatmark, og betydelig mer drag i oppoverbakker. Borte ble også redselen for påkjøring bakfra. Med det sagt så var verken hjulene eller bremsene spesielt tilpasset slike hastigheter, så det ble tung sykkel etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...