Hansien Skrevet 27. mai Del Skrevet 27. mai Villcamping og MC er en fantastisk kombinasjon. Da kan man kjøre til man ikke gidder eller orker mer uten å måtte rekke frem til noen destinasjoner i tide. Personlig foretrekker jeg hammock/hengekøye over telt da det tar mindre plass, er kjappere å rigge opp/ned og jeg personlig ligger mye bedre i en hengekøye enn i et telt, selv med de mest fancy og komfortable oppblåsbare madrassene der ute. Eneste bakdelen er at enkelte plasser, som Lofoten, kan være noe vanskelig å finne store nok trær. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. mai Forfatter Del Skrevet 27. mai (endret) Hansien skrev (3 timer siden): Villcamping og MC er en fantastisk kombinasjon. Da kan man kjøre til man ikke gidder eller orker mer uten å måtte rekke frem til noen destinasjoner i tide. Personlig foretrekker jeg hammock/hengekøye over telt da det tar mindre plass, er kjappere å rigge opp/ned og jeg personlig ligger mye bedre i en hengekøye enn i et telt, selv med de mest fancy og komfortable oppblåsbare madrassene der ute. Eneste bakdelen er at enkelte plasser, som Lofoten, kan være noe vanskelig å finne store nok trær. Ja, det er en utrolig kombinasjon, men det må settes av tid til å finne en egnet plass og man må ikke stresse med oppsett av camp. Man la det bli en del av turen, noe som ofte betyr noe kortere dagsetapper etc. så sparer man jo også fort inn noen kroner på overnatting etc Men å sette opp camp i øsende regnvær frister dog ikke skal sies. Men om det kommer en byge eller ti etter at campen er satt opp er helt innafor. Når det gjelder hengekøye så er det fandens verk for min rygg. Jeg kan desverre IKKE ligge på ryggen. Jeg MÅ ligge på siden, eller en av sidene hele natten. Så for meg blir tillfelle en Amok Draumr 5.0 en bedre løsning, men først må jeg få testet ut det utstyret jeg har tenker jeg I dag fikk jeg Thermacell myggjager i posten Endret 27. mai av Bjerknez Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 28. mai Del Skrevet 28. mai Får meg til å tenke på boken Zen and the art of motorcycle maintenance 😂 (ikke en anbefaling) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. mai Forfatter Del Skrevet 28. mai bo1e skrev (2 minutter siden): Får meg til å tenke på boken Zen and the art of motorcycle maintenance 😂 (ikke en anbefaling) Forklar gjerne Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 28. mai Del Skrevet 28. mai Bjerknez skrev (9 timer siden): Ja, det er en utrolig kombinasjon, men det må settes av tid til å finne en egnet plass og man må ikke stresse med oppsett av camp. Man la det bli en del av turen, noe som ofte betyr noe kortere dagsetapper etc. så sparer man jo også fort inn noen kroner på overnatting etc Men å sette opp camp i øsende regnvær frister dog ikke skal sies. Men om det kommer en byge eller ti etter at campen er satt opp er helt innafor. Når det gjelder hengekøye så er det fandens verk for min rygg. Jeg kan desverre IKKE ligge på ryggen. Jeg MÅ ligge på siden, eller en av sidene hele natten. Så for meg blir tillfelle en Amok Draumr 5.0 en bedre løsning, men først må jeg få testet ut det utstyret jeg har tenker jeg I dag fikk jeg Thermacell myggjager i posten Sliter du med å ligge på ryggen er nok ikke hengekøye for deg. Finnes rett nok typer der ute hvor du ligger relativt flatt, men kan være greit å sikre seg med et mer stabilt underlag da ja. Skal man på lengre turer så er det greit å ta et og annet opphold på Hotell eller campingplass uansett mtp på renhold og hygiene, så greier man å planlegge litt etter været så slipper man unna å ligge ute regnværsdagene. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. mai Forfatter Del Skrevet 28. mai Hansien skrev (15 minutter siden): Sliter du med å ligge på ryggen er nok ikke hengekøye for deg. Finnes rett nok typer der ute hvor du ligger relativt flatt, men kan være greit å sikre seg med et mer stabilt underlag da ja. Skal man på lengre turer så er det greit å ta et og annet opphold på Hotell eller campingplass uansett mtp på renhold og hygiene, så greier man å planlegge litt etter været så slipper man unna å ligge ute regnværsdagene. Ja, planen er egentlig å leie AirBNB leilighet i ny og ne, så vi får ladet batteribanker og tatt oss en dusj etc. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 28. mai Del Skrevet 28. mai (endret) Bjerknez skrev (35 minutter siden): Forklar gjerne Det er en bok som handler om nettopp å reise rundt på motorsykkel og å måtte forholde seg til værgudene blant annet. Men under den overflaten dreier det seg egentlig om filosofi og psykisk helse. Har inntrykk av at det er en bok som ofte er eller har vært en del av pensum eller leselisten på sånn grunnleggende filosofi-nivå i USA. Noen syns den er svært god, andre klarer ikke å komme seg gjennom den og syns den er dørgende kjedelig og intetsigende. Jeg leste den for mange år siden fordi jeg både liker mc og filosofi. Terningkast 4 😄 Endret 28. mai av bo1e Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 8. juni Del Skrevet 8. juni I påvente av førstegangservice, regnvær og tilbud på Lego hos min lokale Lego-pusher dukket denne plutselig opp i bilen.. 2 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni Noe tips til bra Mc trekk? Kjøpte ett på jula. Men den ene maljen er allerede på vei til å ryke, etter kun noen få ukers bruk. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/motorsykkel/mc-tilbehor/mc-trekk-619209/ Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni Siden vi er på tips-spørring: Noen gode tips til vaskeprodukter og stell til en sykkel som kjøres på relativt korte strekk på finværsdager? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. juni Forfatter Del Skrevet 9. juni Dragonlove skrev (42 minutter siden): Noe tips til bra Mc trekk? Kjøpte ett på jula. Men den ene maljen er allerede på vei til å ryke, etter kun noen få ukers bruk. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/motorsykkel/mc-tilbehor/mc-trekk-619209/ Hvorfor har maljen røket? Grunnet vind eller uvøren bruk etc? Merk at MC trekk som dette i hovedsak ikke er beregnet for å stå ute i all slags vær. Majoriteten av disse er laget for å beskytte under vinterlagring etc mot støv og skitt. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni Auto Asmodeus skrev (6 minutter siden): Siden vi er på tips-spørring: Noen gode tips til vaskeprodukter og stell til en sykkel som kjøres på relativt korte strekk på finværsdager? Ta en skikkelig vask på våren når du klargjør sykkelen der du avslutter med coating av noe slag også vasker du hyppig deretter med en god forvask og latmannsvoks. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. juni Forfatter Del Skrevet 9. juni En sykkel som går kun finværsdager og har coating trenger du neppe noe avfetting/forvask. Det er mange som overdriver vaskingen og det kan gjlre vondt værre mener jeg. Vask sykkelen med mildt såpevann og en god bilshampo med en mikrofiberhanske etc. det viktigste av alt er å blåse sykkelen tørr etter vask da skitt og støv fester seg til fuktige områder samt at vanndråper som tørker lager flekker. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 9. juni Del Skrevet 9. juni Takker. Har bilshampoo og sånt til sommerbilen så da kjører jeg samme regime på sykkelen. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. juni Forfatter Del Skrevet 9. juni Auto Asmodeus skrev (18 minutter siden): Takker. Har bilshampoo og sånt til sommerbilen så da kjører jeg samme regime på sykkelen. Ja, du trenger sjekdent noe spesifikke MC produkter når det kommer til vask. Men motorsykler har generelt mye metall som er synlig. Motor, eksos etc. etter vask kan du smøre inn samt vaske disse stedene med WD40 eller parafin. Det beskytter litt samtidig som det blir blankt og fint. Det skader vertfall ikke noe. Sort plast sitter også utsatt på motorsykler som oftest. Kjøp deg plastfornyer og påfør dette jevnlig og helst etter hver vask. Så slipper du at plasten blir grå og matt. Det er ikke pent. Dekkfornyer er også greit å bruke på dekksidene. Kun for det estetiske, men det ser mye bedre ut når dekksidene er sorte. Felger kan du etter vask gnikke rene med parafin/WD40 og mikrofiber. Husk å rense/smøre kjedet. Det er kanskje det viktigste og sørg for at kjedet er stramt nok og at du fjerner skitt og smuss rundt drev etc. Resten av prosessen er uendelig. Du kan dra frem små børster spraye på wd40 og vaske rundt dempere, og ellers i alle kriker og kroker en dag du kjeder deg og vil holde på litt i garasjen. Når det kommer til coating så er min mening at det er unødvendig. Jeg la keramisk coating på tanken min og den beskytter ikke noe som helst mot ytre fysiske påvirkninger. Det gjør ikke en vanlig voks heller, men vanlig voks er simplere å legge og koster langt mindre. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. juni Del Skrevet 10. juni (endret) Er fysisk berøring kraftig nok til at man sliter bort coatingen burde man uansett få det bort og montere tankpads før lakken begynner å gnikkes bort. Men det burde man uansett ha om en ønsker å ha en glatt overflate med tanke på å enklere kunne holde seg fast i sykkelen ved aktiv kjøring. Forøvrig er det mye på en sykkel som kan coates, ikke bare tanken. Endret 10. juni av Hansien Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. juni Forfatter Del Skrevet 10. juni (endret) Hansien skrev (10 minutter siden): Er fysisk berøring kraftig nok til at man sliter bort coatingen burde man uansett få det bort og montere tankpads før lakken begynner å gnikkes bort. Forøvrig er det mye på en sykkel som kan coates, ikke bare tanken. Det er i utgangspunktet ikke noe galt med coating isolert sett. Men på motorsykkel kommer man til tider stadig borti lakkerte flater. Gnissing fra bagasjestropper, merker etter tankvesker, merker etter lår og knær etc. Slikt beskytter ikke coating i mot og da kan man like godt bruke en voks eller sealer til en tiendel av prisen. Det eneste som hjelper er som du sier fysisk beskyttelse som pads og kanskje blank folie etc. Jeg fikk coating lagt på tanken min og etter 3 ukers sommertur i variert vær så lå vannet stort sett flatt på hele tanken. Det blir mye skitt over alt når man kjører i all slags vær og innimellom må man tørke bort den skitten litt provisorisk for ikke å gni dette ytterligere inn i lakken. Dette igjen vil skape swirls og fjerne oating ganske kjapt. Jeg har også hatt coating på bilen, lagt av profesjonelt verksted. Etter 7-8 måneder vil jeg si den var borte. Omtrent like lenge som feks. Swissvax Shield varer eller Collinite #845. Så jeg har ikke noe tro på coating generelt sett ut fra de erfaringene jeg har hatt. Spesielt hvis man tar prisen med i betrakningen. En annen ting man ALDRI må finne på å gjøre er å sprute avfetting på varme motordeler eller i sterkt sollys. Da vil man ofte få seg noen overraskelser. Mitt motto er å vaske enkelt og lett, men ofte, så tar man et shippertak ett par tre ganger i løpet av en sesong. Polering og voksing gjør man når sykkelen står i dvale Endret 10. juni av Bjerknez Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. juni Del Skrevet 10. juni Bjerknez skrev (16 minutter siden): Men på motorsykkel kommer man til tider stadig borti lakkerte flater. Gnissing fra bagasjestropper, merker etter tankvesker, merker etter lår og knær etc. Slikt beskytter ikke coating i mot og da kan man like godt bruke en voks eller sealer til en tiendel av prisen. Jeg velger å heller legge fokuset på å montere nødvendig beskyttelse eller montere ting korrekt her, for det som tærer på enhver form for lakkbeskyttelse vil også tære bort klarlakk/lakk. Bjerknez skrev (17 minutter siden): Jeg fikk coating lagt på tanken min og etter 3 ukers sommertur i variert vær så lå vannet stort sett flatt på hele tanken. Det blir mye skitt over alt når man kjører i all slags vær og innimellom må man tørke bort den skitten litt provisorisk for ikke å gni dette ytterligere inn i lakken. Dette igjen vil skape swirls og fjerne oating ganske kjapt. Jeg har også hatt coating på bilen, lagt av profesjonelt verksted. Etter 7-8 måneder vil jeg si den var borte. Omtrent like lenge som feks. Swissvax Shield varer eller Collinite #845. Jeg har erfart coating vs voks på flere kjøretøy og erfaring tilsier at ved likt bruksmønster så vil coating vare lengre. Dog er bakdelen at man må følge opp coating med et eget serviceprogram (i mangel på bedre ord nå) kontra voks der det bare er å legge et nytt lag for ny effekt. En generell utfordring jeg ser blant folk som ofte har kort levetid på voks er at man enten bruker kjøretøyet hardt og aktivt eller rett og slett feil vask. Enten feil produkt som ikke greier å løse bort skitt eller alt for sterke produkt som løser på lakkbeskyttelse. Generelt sett opplever jeg på egne kjøretøy at voks og coating varer ca så lenge som de påstås å skulle vare. For ordens skyld, jeg foretrekker voks på egne kjøretøy da det er enklere å bryte ned for å utføre lakkorrigering. Bjerknez skrev (24 minutter siden): Det blir mye skitt over alt når man kjører i all slags vær og innimellom må man tørke bort den skitten litt provisorisk for ikke å gni dette ytterligere inn i lakken. Dette igjen vil skape swirls og fjerne oating ganske kjapt. Og derfor venter man til en egnet sted for å fjerne skitten, som en bensinstasjon der man kan spyle den av. Det er vel kun visir og eventuell vindskjerm om jeg må se igjennom denne som er aktuelt å drive fysisk berøring på når jeg er på tur. Men selv da har jeg som oftest en sprayflaske med en god APC og en (eller flere) dedikert microfiberklut med meg. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 10. juni Del Skrevet 10. juni Bjerknez skrev (17 timer siden): Hvorfor har maljen røket? Grunnet vind eller uvøren bruk etc? Merk at MC trekk som dette i hovedsak ikke er beregnet for å stå ute i all slags vær. Majoriteten av disse er laget for å beskytte under vinterlagring etc mot støv og skitt. Godt mulig det er vinden da ja, ja tenkte å bruke det i boden ved vinterlagring ja, men gidder ikke trille sykkelen inn og ut av boden hver gang jeg skal bruke den, er ikke verdens største bod 😂 men da får jeg omformulere litt, finnes det noen gode trekk som tåler regn og vind? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. juni Forfatter Del Skrevet 10. juni Hansien skrev (1 minutt siden): Jeg velger å heller legge fokuset på å montere nødvendig beskyttelse eller montere ting korrekt her, for det som tærer på enhver form for lakkbeskyttelse vil også tære bort klarlakk/lakk. Jeg har erfart coating vs voks på flere kjøretøy og erfaring tilsier at ved likt bruksmønster så vil coating vare lengre. Dog er bakdelen at man må følge opp coating med et eget serviceprogram (i mangel på bedre ord nå) kontra voks der det bare er å legge et nytt lag for ny effekt. En generell utfordring jeg ser blant folk som ofte har kort levetid på voks er at man enten bruker kjøretøyet hardt og aktivt eller rett og slett feil vask. Enten feil produkt som ikke greier å løse bort skitt eller alt for sterke produkt som løser på lakkbeskyttelse. Generelt sett opplever jeg på egne kjøretøy at voks og coating varer ca så lenge som de påstås å skulle vare. For ordens skyld, jeg foretrekker voks på egne kjøretøy da det er enklere å bryte ned for å utføre lakkorrigering. Og derfor venter man til en egnet sted for å fjerne skitten, som en bensinstasjon der man kan spyle den av. Det er vel kun visir og eventuell vindskjerm om jeg må se igjennom denne som er aktuelt å drive fysisk berøring på når jeg er på tur. Men selv da har jeg som oftest en sprayflaske med en god APC og en (eller flere) dedikert microfiberklut med meg. Ja, monterer man nok beskyttelse så er det det beste. Men da har man snart ingen steder å legge coating.... Coating er litt hit and miss mener jeg. Alt for dyrt i forhold til virkningsgrad. Når man kjører MC så er det særdeles dårlig ide og spyle av i vaskehall. SPesielt hvis sykkelen er varm og man bruker avfetting. Man vet aldri hva som befinner seg av lurium i disse forvaskene. Dessuten får man sjeldent tørket en sykkel skikkelig i en typisk vaskehall. Det gjør at skitten etterpå fester seg lettere. Det beste etter min mening er å tørke bort skitten skånsomt på de mest utsatte plassene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå