Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

DET virker som en barnslig overreaksjon på meg i hvertfall. Litt diskusjon må du vel tåle? Er ingen som vil deg noe vondt her.

Helt enig. Men det er slik han forlot det andre forumet også. Litt diskusjon, konstruktiv kritikk, gode argumenter i mot - poff!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva vil dere jeg skal si?

Velt er vel velt ja. Jeg skylder verken på tunellen, sola eller motorsykkelen. Poenger er bare at denne velten ikke var voldsomt overraskende. Var ganske uggent i den tunellen. jeg ventet nærmest på og gå i bakken. Men siden det var nedoverbakke, krapp sving og lav fart etc. så var det bedre og holde en javn fart og minst mulig ablegøyer. men det holdt ikke og bakhjulet sklei ut. 

Som sagt flere ganger. jeg er ikke perfekt jeg heller. 

Det å si at jeg forlater en tråd er ingen overreaksjon, men et forsøk å og ikke spore fullstendig av. Når det i tillegg kommer inn diskusjoner om andre forum og hva som har skjedd der så blir det litt i overkant off topic. Men send meg gjerne en PM om dere skulle ønske mer feedback. 

jeg er verken grinete eller vonbråten :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten, når vi først er i gang. Jeg skulle sette rocket'en på støtta etter en tur inne i garasjen. Jeg trodde støtta var utslått, men den hadde sprettet tilbake. da måtte jeg legge ned sykkelen. Men det ble ingen skader å jeg fikk reist den fort opp igjen. Men da har jeg vel i praksis veltet to ganger :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Den velten ble ikke nevnt fordi min oppfattelse av den velten ikke har betydning for hvilke kjøreferdigheter jeg har. (Uten at jeg sier at jeg er verdensmester, for det er jeg langt i fra)

Så da har jeg faktisk veltet to ganger. En gang i garasjen også :) 

EDIT:

Ser jeg siterte et innlegg som forsvant.... 

Dette ble bare rot... 😅

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Jeg har aldri veltet! Gruer meg til den dagen. Har krasjet en gang i en bil som ikke overholdt vikeplikten. Hadde det ikke vært for våt brostein så hadde jeg klart å stoppe før jeg traff bilen. Selv om det var lav fart og sykkelen har abs så var det umulig å stoppe. Forhjulet ble stående inni hjulbuen på bilen (bmw suv), og jeg hadde beina i bakken så det var ikke fare for å velte. Fikk bare noen skraper og sprekker i plasten foran og noen skraper i lykteglasset. Som forsikringen til gjøken i bilen måtte dekke selvsagt.

Hvis noen har lyst å jekke meg ned så er det bare å fyre løs! :D

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri veltet! Gruer meg til den dagen. Har krasjet en gang i en bil som ikke overholdt vikeplikten. Hadde det ikke vært for våt brostein så hadde jeg klart å stoppe før jeg traff bilen. Selv om det var lav fart og sykkelen har abs så var det umulig å stoppe. Forhjulet ble stående inni hjulbuen på bilen (bmw suv), og jeg hadde beina i bakken så det var ikke fare for å velte. Fikk bare noen skraper og sprekker i plasten foran og noen skraper i lykteglasset.

Hvis noen har lyst å jekke meg ned så er det bare å fyre løs! :D

Jekke deg ned?

Du har opplevd noe som jeg mest trolig kommer til å oppleve en eller flere ganger før jeg dør. Jeg håper ikke det, men foreløpig ser statistikken bra ut :) 

Lenke til kommentar

Veltebøyler er greit det så lenge dem beskytter noe som er dyrere å reparere enn dem koster selv. For disse veltebøylene ganske mye har jeg sett og da blir det litt rart. Så sant dem ikke har en annen funksjon som øker trivselen på sykkelen. Som feks. fothviler eller noe. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
bo1e skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri veltet! Gruer meg til den dagen. Har krasjet en gang i en bil som ikke overholdt vikeplikten. Hadde det ikke vært for våt brostein så hadde jeg klart å stoppe før jeg traff bilen. Selv om det var lav fart og sykkelen har abs så var det umulig å stoppe. Forhjulet ble stående inni hjulbuen på bilen (bmw suv), og jeg hadde beina i bakken så det var ikke fare for å velte. Fikk bare noen skraper og sprekker i plasten foran og noen skraper i lykteglasset. Som forsikringen til gjøken i bilen måtte dekke selvsagt.

Hvis noen har lyst å jekke meg ned så er det bare å fyre løs! :D

Shit happens! Og det skjer oss alle. Det var vel poenget i denne (side)diskusjonen. Ikke å jekke noen ned. Vi har alle hatt tilsvarende situasjoner, hvis vi har kjørt endel sesonger. Jeg har krasjet en gang i en lignende situasjon som deg faktisk. Også en bil som ikke overholdt vikeplikten sin i et kryss. Jeg har lagt sykkelen overende i garasjen (med FULL oppakning), og jeg har gått overende noen ganger. Lenge siden nå heldigvis, men det skjer sikkert igjen. 😉

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Veltebøyler er greit det så lenge dem beskytter noe som er dyrere å reparere enn dem koster selv. For disse veltebøylene ganske mye har jeg sett og da blir det litt rart. Så sant dem ikke har en annen funksjon som øker trivselen på sykkelen. Som feks. fothviler eller noe. 

Veltebøyler er som regel GULL, hvis de er dimensjonert og konstruert riktig. Jeg hadde full veltebøyle på en sykkel som jeg veltet med for endel år siden. Da klemte veltebøylen istykker kåpa innenfor, og skapte mer/verre skade enn om det IKKE hadde vært veltebøyle på den.

Forresten så var den velten ved nesten stillestående fart (på vinterføre), så da teller den vel ikke som en velt? Ha ha 😄

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Veltebøyler er som regel GULL, hvis de er dimensjonert og konstruert riktig. Jeg hadde full veltebøyle på en sykkel som jeg veltet med for endel år siden. Da klemte veltebøylen istykker kåpa innenfor, og skapte mer/verre skade enn om det IKKE hadde vært veltebøyle på den.

Forresten så var den velten ved nesten stillestående fart (på vinterføre), så da teller den vel ikke som en velt? Ha ha 😄

Haha, den teller som velt, men den teller ikke som velt med tanke på kjøreferdigheter generelt sett. Selv proffe løpere snubler av og til. Men så har du noen som snubler hele tiden. Jeg kjenner flere slike. Typisk ulykkesfugler som stadig brekker bein og armer, stanger i bordhyller, tråkker over eller mister ting hele tiden. 

Jeg tror enkelte har en ganske dårlig motorikk sånn sett. Rart det der 😅

Angående veltebøyle så er det en bra ting i utgangspunktet. Hvis den gjør jobben sin som du sier. Hvis man monterer en veltebøyle til 3.000 kroner som skal beskytte feks. et motordeksel som koster 600 kroner, så er det en dårlig lønsing. Det må være billigere samt enklere å bytte en veltebøyle enn det den beskytter, ellers har den ingen verdi slik jeg ser det. Så sant man ikke kan ha beina på den :)

Noen monterer jo veltebøyle for andre grunner også. Feks. kan man montere ekstralys på den. Eller man kan montere veltebøyle kun for utseendets skyld. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Jo det stemmer. Jeg veltet i 10 km/t.

Dette er vel det vanligste, likevel potensial for en irriterende ripe eller sprukket deksel. Selv har jeg vært heldig og kun hatt en stillestående velt og en i gangfart på grusveg med glatt gresskant mellom hjulsporene. Da er det godt å ha en sykkel som ikke koster skjorta og en arm. Billig sykkel og billig bil er kjekt å ha, jeg har en bil jeg ikke drar på kjøpesenter med og så har jeg en bil jeg ikke er så bekymret for 😁

Lenke til kommentar

Hei, jeg har veltet. I skogen, i garasjen, på banen, på veien (akkurat det var moped på vinterføre). Alle mine velt har vært i situasjoner der det ikke har gjort noe, egentlig. Jeg tror det er like viktig - at man er i stand til å vurdere når det er trygt å strekke strikken. 

Jeg mener veltebøyler og klosser er helt ypperlig. Det kan berge resten av turen at hendelen ikke knakk, eller at det billige motordekselet overlevde, sånn at olja forble på innsiden av motoren. 

Jeg mener også at folk må få lov til å kjøre det de vil, men jeg mener veldig sterkt, at ferske og uerfarne fører bør kjøre nøytrale sykler i teknisk god stand. Det er enormt med uvaner som blir plukket opp av ekstreme sykler. Det være seg gammel R sykkel, eller 90 talls Virago. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (4 minutter siden):

Dette er vel det vanligste, likevel potensial for en irriterende ripe eller sprukket deksel. Selv har jeg vært heldig og kun hatt en stillestående velt og en i gangfart på grusveg med glatt gresskant mellom hjulsporene. Da er det godt å ha en sykkel som ikke koster skjorta og en arm. Billig sykkel og billig bil er kjekt å ha, jeg har en bil jeg ikke drar på kjøpesenter med og så har jeg en bil jeg ikke er så bekymret for 😁

Min S1000R hadde jo ikke noe veltebøyle (Hadde sett veldig spesielt ut i såfall) og der måtte jeg bytte deksel forran inspeksjonsluke på motor samt skruene til denne og pakning. Jeg fikk også riper i sidedeksel. Ikke store skadene og jeg kunne kjøre videre uten problemer, men det kostet 3.500 kroner og fikse, å da gjorde jeg jobben sjøl :) (okey da.. fikk litt hjelp). 

Ellers så mener jeg en motorsykkel skal brukes. Jeg gidder ikke å kjøre rundt på en kjip sykkel fordi jeg ikke vil ødelegge den "tøffe". Men en motorsykkel skal selvsagt også stelles med. Noe jeg liker godt :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (48 minutter siden):

Angående veltebøyle så er det en bra ting i utgangspunktet. Hvis den gjør jobben sin som du sier. Hvis man monterer en veltebøyle til 3.000 kroner som skal beskytte feks. et motordeksel som koster 600 kroner, så er det en dårlig lønsing. Det må være billigere samt enklere å bytte en veltebøyle enn det den beskytter, ellers har den ingen verdi slik jeg ser det. Så sant man ikke kan ha beina på den :)

Jeg er IKKE enig. Om en veltebøyle til 3000 kr berger et motordeksel til 600 kr når jeg er ute og kjører så er jeg kjempefornøyd med det. For da kommer jeg meg hjem for egen maskin. Knuses motordekselet så renner motorolja ut, og da er jeg stuck.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Jeg er IKKE enig. Om en veltebøyle til 3000 kr berger et motordeksel til 600 kr når jeg er ute og kjører så er jeg kjempefornøyd med det. For da kommer jeg meg hjem for egen maskin. Knuses motordekselet så renner motorolja ut, og da er jeg stuck.

Kommer vel litt ann på dette tror jeg. Mitt deksel "knuste" vertfall ikke. Men den fikk noen stygge riper etc. Går det virkelig hardt for seg og man klinker rett i et tre blir det vel forsikringssak uansett. 

Dessuten har de fleste gratis bilberging eller evt. en egenandel på 500 kroner. 500 kroner for frakt av sykkel til nærmeste merkeverksted og 600 kroner for ny del. Evt. tar den en 1000 lapp for å bytte det. 

Men dette kommer selvsagt ann på hvordan disse bøylene er festet og hva dem koster og hva dem skal beskytte etc. Noen veltebøylet hindrer jo sykkelen i å legge seg over for mye under velt også, noe som gjør det lettere og reise den opp igjen. Så det er et greit argument. 

Så jeg ser poenget med veltebøyler, men ikke alltid :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...