Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!

Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (21 minutter siden):

FortNine likte den i hvert fall. Lyden i den er fantastisk.

Overraskende. Men seks sylindre = jevn gange. Den kjøper jeg i høyeste grad.

VF750s kunne han umulig ha trivdes på. Hadde en selv, fikk meg noen sjokk underveis i eierskapet. Flere lokale politikamre fikk til sammen 11 stk. Jeg fikk en av de. Altså den eneste privateide 85 modellen av denne sykkelen i landet. Vi slet alle sammen. Politiet enda verre. For de hadde påmontert en kåpe med ekstra gadgets på innsiden. Ødela ytterligere for tyngdepunktet på sykkelen.

959FA247-993E-4FA2-9620-E02EB7A15067_4_5005_c.jpeg

Endret av Sovna
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Gavekort said:

Virker ut som CMX 1100 er ganske vanskelig å finne brukt. Finnes bare én til salgs i hele Norge som ikke er en DCT-utgave.

Honda DCT har fått mye skryt. Selv skal jeg aldri tilbake til noe manuelt kjøretøy, enten det er bil eller motorsykkel. Men folk er forskjellig, noen liker mora og andre datra 😜

Lenke til kommentar
Abigor skrev (7 minutter siden):

Honda DCT har fått mye skryt. Selv skal jeg aldri tilbake til noe manuelt kjøretøy, enten det er bil eller motorsykkel. Men folk er forskjellig, noen liker mora og andre datra 😜

Jeg kan absolutt forstå ditt standpunkt. Men ønsker å øvelseskjøre på sykkelen, samt også gjøre meg komfortabel med giring straks jeg begynner å kjøre. Hadde jeg kjøpt meg en tourer milsluker så hadde jeg vurdert DCT, men for mitt formål så passer det ikke.

Lenke til kommentar
Sovna skrev (På 15.4.2025 den 15.48):

I tillegg vet jeg om en Honda VF750 S (kardang-varianten) Wobblet for det minste..

Tell me about it'a... Kjørte en for 30 år siden, som prøvde å ta livet av meg. Endte med at jeg tok livet av den... R.I.P. (Rest In Pieces)

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Tell me about it'a... Kjørte en for 30 år siden, som prøvde å ta livet av meg. Endte med at jeg tok livet av den... R.I.P. (Rest In Pieces)

Eide du den? Lenge?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (55 minutter siden):

Vi eide den kun noen få måneder. Snakk om gummiku. 🤯

Ha ha, det hjalp også kardang systemet godt til med. Man så det lett under akselerasjon, hvor hele bakparten reiste seg til himmels for vært girskift. Så gummiku er korrekt beskrevet. Eide min i tre år etter x-antall wobbling episoder. Fant for så vidt ut av hvordan jeg kunne oppnå toppfart uten rodeo/wobbling. Presset alt av kropp så langt ned over sykkelen som overhode mulig. Fikk så vidt kikket over det kule instrumentbordet.(nesten bare derfor jeg kjøpte den.) Testet dette ut på gunstige tidspunkt på autobahn.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ligger farlig ann til å ryke på en brukt Svartpilen 801 😎 Var nesten sånn at jeg gikk for en MT09 SP fra 2018 også. Men selv om det er en dritartig sykkel har ikke lyst på samme som jeg hadde sist 😅

Gavekort skrev (35 minutter siden):

Neste uke så skal jeg se på en Kawasaki Z650RS, og det er stygg fare for at det blir den.

Pen sykkel! Noen andre kandidater i samme prisklasse du vurderer?

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Kjøpte meg utstyr i helga. Fikk Shoei Neotec 2 åpningshjelm til 5400 kr. Kjøpte også hansker og støvler, og låner den gamle kjøredressen til min far.

Neste uke så skal jeg se på en Kawasaki Z650RS, og det er stygg fare for at det blir den.

Brrr, åpningshjelm er for Gold Wings og folk over 50. Og jeg er snart 51. ;)

Neida, you do you! Skal sies at jeg også så på åpningshjelm, men slo det fort fra meg. Fikk noen tips fra noen ringrever om bl.a. støy. Så vil sikkert noen si at åpningshjelmer er like stille som helhjelmer, men det er bare noe de sier for å trøste seg selv. Så skal det sies at akkurat Shoei Neotec2 går for å være helt i toppsjiktet på støy! (Altså god demping)

Lenke til kommentar

Fått kjørt rundt 100 mil nå på min Suzuki GSX-8S, og må si jeg er vanvittig fornøyd med kjøpet! Veldig punchy midtregister som man får brukt over alt, samt gode og lekne kjøreegenskaper med en deilig P-twin lyd! Blir oppkjøring 2 Juni, så tenker det blir en langtur i Juni/Juli en plass oppover i Norge når jeg er hjemme fra offshore oppdrag :)

Gikk for fullt Alpinestars kjøreutstyr utenom hjelm, som ble en LS2 Thunder Carbon Racing FIM. Cardo Spirit HD m/ Sennheiser IE200 står for intercom biten, veldig fin kombo med litt støydemping fra ørepluggene også.

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar
Styrmann Smisk skrev (4 timer siden):

Pen sykkel! Noen andre kandidater i samme prisklasse du vurderer?

Den listen er lang. Skal faktisk se på en Vitpilen 701 også.

Men har vurdert Ninja 650, CB650R, CB600F og Street Triple RS. Er noen cruisere jeg også har lyst på, men har lyst å starte på en classic.

RookieNO skrev (3 timer siden):

Brrr, åpningshjelm er for Gold Wings og folk over 50. Og jeg er snart 51. ;)

Skal ikke åpne den før jeg er 50. Neida, men er fryktelig greit om du skal snakke med folk eller skal tøffe rundt i solsteken. Var ikke satt på åpningshjelm, men til den prisen jeg fikk den for så var det en no-brainer.

Kul er den også, som selvsagt teller litt

50959_SHOEI_Shoei_Neotec_2_Separator_TC5

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Funker det greit for deg? Har du mikrofon også? Ledning helt ned?

Fungerer veldig bra! Følger med mikrofon sammen med intercommen som er fastmontert i hjelmen (følger også med vanlig "boom mic" som du med åpningshjelm kan bruke), så er det bare vanlig 3,5mm jack til ørepluggene for lyd :)

Lenke til kommentar

Grattis med ny (for deg) sykkel. Er ikke dumt å velge CB - kjenner ikke 500 personlig, men Honda er et trygt valg. Leser at den er lettkjørt og en god sykkel.

Da er det bare å begynne å kjøre så mye du kan før oppkjøringa (jada - les teori også) - nå veit jeg ikke hvor mye trafikalsk erfaring du har, men jeg som er litt over 40 sleit mest med de saktegående tekniske øvelsene.

Lykke til!!

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Leste meg litt opp på de, og det er definitivt et safe valg med godt utvalg av deler, og til en nett sum på 26k så kan jeg herje litt med den også, og ikke være pinglete i frykt for å velte. Fin mellomlanding frem til neste sesong, da det begynner for alvor, men føler ikke CB500 på noen som helst måte er et kompromiss, for synes den er dritkul, spesielt med litt mods. Ble bare ikke så fancy som jeg først planla.

Har teoriprøven neste uke, og har kjørt bil i mange år, så det meste i læreboka er bare repetisjon. Så begynner jeg med formell opplæring i Juni.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 timer siden):

Leste meg litt opp på de, og det er definitivt et safe valg med godt utvalg av deler, og til en nett sum på 26k så kan jeg herje litt med den også, og ikke være pinglete i frykt for å velte. Fin mellomlanding frem til neste sesong, da det begynner for alvor, men føler ikke CB500 på noen som helst måte er et kompromiss, for synes den er dritkul, spesielt med litt mods. Ble bare ikke så fancy som jeg først planla.

Har teoriprøven neste uke, og har kjørt bil i mange år, så det meste i læreboka er bare repetisjon. Så begynner jeg med formell opplæring i Juni.

Jeg tok lappen på 6 uker fra kursstart for noen år siden. Meldte meg på oppkjøring rett før kurset starta. Hadde mange år bak rattet så det å lese trafikkbildet var lett. Mine utfordringer lå i å kontrollere sykkelen fordi jeg var stiv som en pinne. Det ble bedre, men jeg måtte øve mye på krypekjøring i slalåmløypa og 180’er i «garasjen» før det satt.

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Jeg tok lappen på 6 uker fra kursstart for noen år siden. Meldte meg på oppkjøring rett før kurset starta. Hadde mange år bak rattet så det å lese trafikkbildet var lett. Mine utfordringer lå i å kontrollere sykkelen fordi jeg var stiv som en pinne. Det ble bedre, men jeg måtte øve mye på krypekjøring i slalåmløypa og 180’er i «garasjen» før det satt.

Har alle forutsetninger for at det skal gå raskt. Masse øvelseskjøring, mye erfaring fra bil med manuell giring, og masse disponibel ferie for å kunne ta kjøretimer når det er mulig.

Men godt tips. Skal sørge for at jeg har krypkjøringen på plass også! Gleder meg som en unge. Leker litt med sykkelen allerede, og klør i fingrene etter å kjøre. Gjør spesielt vondt nå på 1. Mai, men relativt bra vær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...