Bjerknez Skrevet mandag kl 13:36 Forfatter Del Skrevet mandag kl 13:36 Auto Asmodeus skrev (2 minutter siden): Jeg vil snu på det og si at det er bedre å kjøpe den sykkelen man vil ha (med kanskje ekstreme unntak) med en gang, enn å kjøpe noe helt annet bare for å lære seg å kjøre sykkel. Jeg kjører Harleyen på en helt annen måte enn Triumphen, og den ene kan umulig lære meg å kjøre den andre. Så kjøp heller den sykkel du ønsker deg med en gang (med et naturlig unntak for de mest ekstreme tilfellene), men prøvekjør både den du ønsker deg samt et par alternativer. Hørt mye bra om MT07 også, men den kan for mange oppfattes som veldig innsteg. Helt enig. Ikke noe galt med MT07. Kjøp for all del den hvis det er den du maks klarer på budsjettet. Men kan du hoste opp litt til av penger uten at det ruinerer deg, så anbefaler jeg det. Det er uansett kjøperen som skal kjøre sykkelen og vi har alle forskjellige preferanser. jeg har selv kun kjøpt helt nye sykler siden 2014. Min førstesykkel var en Yamaha XVS 1300 cruiser. Jeg fant ut at jeg ville ha noe lettere med mer spenning, så da ble det Triumph Street Triple R. Så fikk jeg blod på tann og hadde to BMW S1000R etter hverandre. Etter den så klinket jeg til med Triumph Rocket 3 GT. Den beste sykkelen jeg har hatt er den sistnevnte, selv om ingen av de andre var dårlige på noe som helst måte. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet mandag kl 13:53 Del Skrevet mandag kl 13:53 Auto Asmodeus skrev (17 minutter siden): Jeg vil snu på det og si at det er bedre å kjøpe den sykkelen man vil ha (med kanskje ekstreme unntak) med en gang, enn å kjøpe noe helt annet bare for å lære seg å kjøre sykkel. Jeg kjører Harleyen på en helt annen måte enn Triumphen, og den ene kan umulig lære meg å kjøre den andre. Delvis enig. Motorsykkel er noe man handler med hjertet og ikke hjernen, og dagens sykler er langt enklere å kjøre enn for 20 år siden. Så en motorsprek sykkel vil være langt mer tilgivende og lettkjørt nå i dag enn tidligere pga hjelpemidler og at man kan lære å kjøre sykkelen og kjenne den i langt mer hyggeligere moduser en sport/race. Eneste man burde tenke på slik sett, spesielt om man har null erfaring, er som tidligere nevnt å velge en sykkel ala det man kjører på kjøreskolen. Vet om litt for mange tilfeller der folk har strøket på oppkjøring fordi de aldri blir skikkelig komfortable på kjøreskolesykkelen fordi de har en cruiser de ellers kjører med. Men så fort lappen er i boks, da handler man det man synes er finest/kuler/gøyalt/hva nå enn preferansene er. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet mandag kl 13:55 Forfatter Del Skrevet mandag kl 13:55 Jeg kjørte 1300 cruiser som første sykkel og Honda CB500 på kjøreskolen. Null problem det. Besto på første forsøk. Men å kjøre opp på en cruiser er nærmest umulig med tanke på kjøregårdstesten. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet mandag kl 14:07 Del Skrevet mandag kl 14:07 Bjerknez skrev (8 minutter siden): Jeg kjørte 1300 cruiser som første sykkel og Honda CB500 på kjøreskolen. Null problem det. Besto på første forsøk. Men å kjøre opp på en cruiser er nærmest umulig med tanke på kjøregårdstesten. Nå var heller ikke poenget at folk greier å stå selv om de kjører helt ulik sykkel på privaten, men heller det at det er fort å legge på seg vaner som ikke er forenelig med sykler man normalt sett ser på kjøreskoler. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet mandag kl 14:11 Del Skrevet mandag kl 14:11 Jeg er helt enig i det resonnementet. Men si at skolen bruker en MT-07, vil ikke de fleste syklene på listen min kunne gi meg relevant erfaring? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet mandag kl 14:16 Forfatter Del Skrevet mandag kl 14:16 Gavekort skrev (3 minutter siden): Jeg er helt enig i det resonnementet. Men si at skolen bruker en MT-07, vil ikke de fleste syklene på listen min kunne gi meg relevant erfaring? Jo. Alle syklene du nevner er såkalte lettkjørte nakensykler. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet mandag kl 15:50 Del Skrevet mandag kl 15:50 7 hours ago, Gavekort said: 50-70k til 220k blir å strekke det for langt. Skikkelig sykkel kan jeg kjøpe meg etterhvert. Motivasjonen min nå er å ha noe bra, gøy og enkelt som ikke er en tragedie om jeg skulle velte. I den prisklassen så hadde jeg pruta på en Scrambler. Ligger mange ute på 70k tallet. 2 sylindre er mye morsommere enn 4. Bedre bunndrag og lettere å dosere ut kraft. lyden er himmelsk Litt dyrere servicer enn Yamaha. Men MC er i seg selv ufornuftig Ducati klubben er aktive i mange deler av landet, med ride-outs etc. Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet mandag kl 15:56 Del Skrevet mandag kl 15:56 Bjerknez skrev (7 timer siden): MT07 er ingen dårlig sykkel, pris tatt i betrakning. Det er kanskje en av de beste "budsjettsyklene" der ute. Men det er nettopp det. En budsjettsykkel. Om denne er bra nok for DEG er umulig og svare på. Hvis du kan strekke deg litt til i pris uten å pantsette både hus og kjærring, så ville jeg tatt en titt på modellene fra Triumph. Da er du i mine øyne ett eller to hakk opp. Men Yamaha XSR900 hadde vært mitt helt klare valg i den kategorien. For 220.000,- får du en fullspekket XSR900 med full akrapovic anlegg, bagasjeløsning, diverse beskyttelse, varmeholker etc. XSR900 er absolutt en fantastisk sykkel som jeg varmt kan anbefale! Meldt knall vær i morgen, så da lukter det årets første kjøretur 🏍️ 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet mandag kl 15:56 Del Skrevet mandag kl 15:56 Eller forresten hadde tatt denne isteden https://www.finn.no/mobility/item/399873997?ci=3 1 Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet mandag kl 15:57 Del Skrevet mandag kl 15:57 bzzlink skrev (Akkurat nå): Eller forresten hadde tatt denne isteden https://www.finn.no/mobility/item/399873997?ci=3 Beste sykkelen du får til under 80 løk faktisk! Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet mandag kl 16:33 Del Skrevet mandag kl 16:33 34 minutes ago, KriZZ said: Beste sykkelen du får til under 80 løk faktisk! Og Pilen hjelmen som hører til er ganske tøff. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet mandag kl 16:44 Forfatter Del Skrevet mandag kl 16:44 Fra MT07 til Vitpilen med passende hjelm... fra novice to badass looking Jeg synes nå det er litt kult at noen velger noe annet enn det alle andre velger. Jeg ville fortsatt valgt Triumph, men vitpilen er litt tøff Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet mandag kl 16:48 Del Skrevet mandag kl 16:48 Skal akkurat til å begynne på lappen, og har fått kjøpt meg en 2023 Suzuki GSX-8S som jeg kan få øvelseskjørt litt med, så gleder meg til varmen kommer nå! Vært en drøm i mange år, og nå tillater endelig økonomien at jeg kan oppfylle den ! Fikk et veldig godt tilbud på sykkelen med ganske mye utstyr, og monterte også på et Arrow effektanlegg, samt fikk bestilt opp kjøretøy, hjelm, intercom og quad lock, så nå kan sommeren bare komme :P 2 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet i går, 05:55 Del Skrevet i går, 05:55 Konkulf skrev (13 timer siden): Skal akkurat til å begynne på lappen, og har fått kjøpt meg en 2023 Suzuki GSX-8S som jeg kan få øvelseskjørt litt med, så gleder meg til varmen kommer nå! Vært en drøm i mange år, og nå tillater endelig økonomien at jeg kan oppfylle den ! Fikk et veldig godt tilbud på sykkelen med ganske mye utstyr, og monterte også på et Arrow effektanlegg, samt fikk bestilt opp kjøretøy, hjelm, intercom og quad lock, så nå kan sommeren bare komme 😛 Grattis, god sesong! Stalltips: Sjekk om eksosanlegget er innført i vognkortet, det er en godkjenningspliktig ombygging. IKKE ta ut dB-killern av eksosanlegget, noen gang. Er eksosen godkjent etter 92R-direktivet skal den aldri godkjennes igjen om lyddempende deler har vært avmontert. Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet i går, 12:33 Del Skrevet i går, 12:33 6 hours ago, Leo_ said: Grattis, god sesong! Stalltips: Sjekk om eksosanlegget er innført i vognkortet, det er en godkjenningspliktig ombygging. IKKE ta ut dB-killern av eksosanlegget, noen gang. Er eksosen godkjent etter 92R-direktivet skal den aldri godkjennes igjen om lyddempende deler har vært avmontert. Takker så mye! Anlegget er så langt jeg vet det eneste anlegget til sykkelen som er CE godkjent, så regner med at jeg skal få dette på plass relativt kjapt 😊 Noe kjedelig at det ikke er mulig med slip-ons til denne sykkelen, da hele anlegget er sveiset, så måtte jo derfor investere i fullt anlegg 😅 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet i går, 12:55 Del Skrevet i går, 12:55 Konkulf skrev (20 minutter siden): Takker så mye! Anlegget er så langt jeg vet det eneste anlegget til sykkelen som er CE godkjent, så regner med at jeg skal få dette på plass relativt kjapt 😊 Noe kjedelig at det ikke er mulig med slip-ons til denne sykkelen, da hele anlegget er sveiset, så måtte jo derfor investere i fullt anlegg 😅 Gratulerer. Men hvor er bildene av sykkelen og eventuelt video av lyden? Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 2 hours ago, Hansien said: Gratulerer. Men hvor er bildene av sykkelen og eventuelt video av lyden? Skal få lagt ut! Hjulpet fattern med å få shinet opp sykkelen sin, så blir endelig litt kjøring imorgen 😊 Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Fikk tatt en kjapp video av sykkelen nå før vi tar oss en tur! 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Konkulf skrev (1 minutt siden): Fikk tatt en kjapp video av sykkelen nå før vi tar oss en tur! Nydelig sykkel! Gleder meg til jeg får samme mulighet som deg. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Konkulf skrev (28 minutter siden): Fikk tatt en kjapp video av sykkelen nå før vi tar oss en tur! Herlig lyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå