Bjerknez Skrevet mandag kl 08:47 Forfatter Del Skrevet mandag kl 08:47 Gavekort skrev (1 minutt siden): 50-70k til 220k blir å strekke det for langt. Skikkelig sykkel kan jeg kjøpe meg etterhvert. Motivasjonen min nå er å ha noe bra, gøy og enkelt som ikke er en tragedie om jeg skulle velte. Til 50-70k er nok desverre ikke mulighetene store. MT07 er nok et relativt sikkert valg. Men kjøper du brukt, så pass på at den ikke er ihjelkjørt. Mange 18'åringer som fiser rundt på disse. Mange har nok vært i bakken og de fleste er nok ikke innkjørt på riktig måte. Sørg for at dekkene er gode. Her snakker vi 5-6.000 kr. med en gang hvis du må bytte disse samt legge om på felg. Kjøper du en relativt ny en så er du nok trygg,men se på dekkene. Kjede og drev kan du også ta en titt på. Har den gått rundt 10.000km. bør du ikke se nevneverdig slitasje der. Koster ikke all verden og bytte kjede, men lever man på budsjett er slike ting greit å få med seg. Pass også på at du ikke blir stående med en hovedservice rett etter kjøp. Disse kan koste lett opp mot 10.000 kroner. Hovedservice dukker som oftest opp rundt 30.000km. eller 2-3 år. (det som kommer først). Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet mandag kl 08:58 Del Skrevet mandag kl 08:58 Som Hornet entusiast så må jeg si at jeg ELSKER utseendet på XSR'ene. XSR er min sidechick. Elsker den "stutte" formfaktoren. Liker også den litt "industrielle" stylingen. Lyktene er som fra de gamle Honda'ene, og noe jeg virkelig savner på de nye Hornetene. Off-center bensinluke og et sexy/enkelt instrumentpanel er også med på å gjøre dette til en sykkel jeg virkelig liker. De er også enda et hakk opp på ytelsesskalaen i forhold til min 600, men jeg trenger faktisk ikke mer kraft enn det jeg har i dag, så jeg kan ikke rettferdiggjøre et kjøp riktig enda. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet mandag kl 09:12 Forfatter Del Skrevet mandag kl 09:12 RookieNO skrev (10 minutter siden): Som Hornet entusiast så må jeg si at jeg ELSKER utseendet på XSR'ene. XSR er min sidechick. Elsker den "stutte" formfaktoren. Liker også den litt "industrielle" stylingen. Lyktene er som fra de gamle Honda'ene, og noe jeg virkelig savner på de nye Hornetene. Off-center bensinluke og et sexy/enkelt instrumentpanel er også med på å gjøre dette til en sykkel jeg virkelig liker. De er også enda et hakk opp på ytelsesskalaen i forhold til min 600, men jeg trenger faktisk ikke mer kraft enn det jeg har i dag, så jeg kan ikke rettferdiggjøre et kjøp riktig enda. Enig. Men personlig liker jeg Triumph Speed Twin 1200 hakket bedre enn XSR900. En sykkel i samme klasse, men Triumph er litt mer klassisk og mer gjennomført med tanke på detaljer etc. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet mandag kl 09:22 Del Skrevet mandag kl 09:22 Hva med eldre Duke? Sist generasjon av 690 Duke var en flott sykkel og kjøre rundt på og meget tilgivende av seg. Ny nok til at man har absolutt. Eneste bakdelen er at den er litt trå på krypkjøring siden den er en endunker. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet mandag kl 09:23 Del Skrevet mandag kl 09:23 RookieNO skrev (24 minutter siden): Lyktene er som fra de gamle Honda'ene, og noe jeg virkelig savner på de nye Hornetene. Enig. Det var et klønete valg å gå bort fra den gamle lykta. De kunne heller modernisert innmaten. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet mandag kl 09:30 Del Skrevet mandag kl 09:30 Gavekort skrev (28 minutter siden): 50-70k til 220k blir å strekke det for langt. Skikkelig sykkel kan jeg kjøpe meg etterhvert. Motivasjonen min nå er å ha noe bra, gøy og enkelt som ikke er en tragedie om jeg skulle velte. Bare sånn for siste gang, med eksempler. Å velge en sykkel som er nokså moderne, med ABS, nøytral sittestilling og moderat kommer til å betale seg MANGE ganger. Jeg har hatt en god del sykler, og det har jo vært gøy å prøve mye rart, men det begrenser læringen. Jeg har brukt tid og energi på å få til ting og jobbe rundt utfordringer som jeg kunne og burde brukt på bli bedre på grunnleggende ting. En jeg kjører med kjøpte en typisk nakensykkel for 10 år siden, og har kjørt den frem til nå, og byttet den med ny av samme type. Jeg må bare på det sterkeste anbefale å gjøre det altså. Du trenger ikke mye effekt eller fancy greier men det må være fundamentalt bra. SV650 er en fin sykkel men de er i hovedsak uendret siden 1999. SV650S og X ville jeg ikke valgt fordi kjørestillingen ikke er nøytral nok. MT07, Hornet 500(du får faktisk en 2024 overligger for 85 000, da er det nytt, med garanti og det hele, det er mindre enn en godt brukt MT07). En Hornet 600, eller en Fazer 600 (FZ6) kan også funke fint, hvis du finner en med ABS, men du må regne med å betale rundt 60 000 for en fin en. Det er en hovedservice, nye dekk, drev, kjede og gaffeltetninger(alle er ting du fort må regne med) så har du brukt ny Hornet-penger. Grunnen til at Hornet er billig er avgiftsystemet. I Norge er det to ting du kan "misbruke" avgifter til. Små sykler er MYE billigere enn litt større. Dyre komponenter(bremser, elektronikk osv) påvirker ikke prisen så mye(igjen, avgifter). Se bare på prisen på en Triumph Street Triple RS kontra en standard MT09 i Norge, mot UK eller US. Mye mindre prisforskjell. Det er "god" butikk å velge premium. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet mandag kl 10:31 Del Skrevet mandag kl 10:31 Hansien skrev (1 time siden): Hva med eldre Duke? Sist generasjon av 690 Duke var en flott sykkel og kjøre rundt på og meget tilgivende av seg. Ny nok til at man har absolutt. Eneste bakdelen er at den er litt trå på krypkjøring siden den er en endunker. OJ Doe skrev (1 time siden): Bare sånn for siste gang, med eksempler. Å velge en sykkel som er nokså moderne, med ABS, nøytral sittestilling og moderat kommer til å betale seg MANGE ganger. Jeg har hatt en god del sykler, og det har jo vært gøy å prøve mye rart, men det begrenser læringen. Jeg har brukt tid og energi på å få til ting og jobbe rundt utfordringer som jeg kunne og burde brukt på bli bedre på grunnleggende ting. En jeg kjører med kjøpte en typisk nakensykkel for 10 år siden, og har kjørt den frem til nå, og byttet den med ny av samme type. Jeg må bare på det sterkeste anbefale å gjøre det altså. Du trenger ikke mye effekt eller fancy greier men det må være fundamentalt bra. SV650 er en fin sykkel men de er i hovedsak uendret siden 1999. SV650S og X ville jeg ikke valgt fordi kjørestillingen ikke er nøytral nok. MT07, Hornet 500(du får faktisk en 2024 overligger for 85 000, da er det nytt, med garanti og det hele, det er mindre enn en godt brukt MT07). En Hornet 600, eller en Fazer 600 (FZ6) kan også funke fint, hvis du finner en med ABS, men du må regne med å betale rundt 60 000 for en fin en. Det er en hovedservice, nye dekk, drev, kjede og gaffeltetninger(alle er ting du fort må regne med) så har du brukt ny Hornet-penger. Grunnen til at Hornet er billig er avgiftsystemet. I Norge er det to ting du kan "misbruke" avgifter til. Små sykler er MYE billigere enn litt større. Dyre komponenter(bremser, elektronikk osv) påvirker ikke prisen så mye(igjen, avgifter). Se bare på prisen på en Triumph Street Triple RS kontra en standard MT09 i Norge, mot UK eller US. Mye mindre prisforskjell. Det er "god" butikk å velge premium. Nå ble det plutselig enda vanskeligere å velge. Duke har jeg hørt mye bra om, og Street Triple RS virker også sneisen. Det med avgifter var veldig innsiktsfullt. En moderne sykkel med god sittestilling kommer jeg til å vekte høyt. Har følgende sykler på radaren per nå, med varierende interesse og varierende grad av "riktig nybegynnervalg": Yamaha MT-07/MT-09 Honda CB600 Hornet Suzuki SV650 S/X Husqvarna Svartpilen 401 Honda CMX500 Rebel Triumph Street Triple RS KTM Duke 690 Jeg har forøvrig ikke beslutningsvegring. Jeg bare prater skit for øyeblikket inntil det begynner å nærme seg Juli og jeg skal bestemme meg. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet mandag kl 10:34 Forfatter Del Skrevet mandag kl 10:34 (endret) Gavekort skrev (3 minutter siden): Nå ble det plutselig enda vanskeligere å velge. Duke har jeg hørt mye bra om, og Street Triple RS virker også sneisen. Det med avgifter var veldig innsiktsfullt. En moderne sykkel med god sittestilling kommer jeg til å vekte høyt. Har følgende sykler på radaren per nå, med varierende interesse: Yamaha MT-07/MT-09 Honda CB600 Hornet Suzuki SV650 S/X Husqvarna Svartpilen 401 Honda CMX500 Rebel Triumph Street Triple RS KTM Duke 690 Jeg har forøvrig ikke beslutningsvegring. Jeg bare prater skit for øyeblikket inntil det begynner å nærme seg Juli og jeg skal bestemme meg. Av de du nevner der, Street Triple RS, uten tvil. Jeg har eid en Street Triple R. RS'en er enda råere og bedre på alle måter. En kanonflott sykkel, med skikkelig godlyd, gode dempere og et moderne design etc. Den overgår de andre syklene du listet opp med god margin mener jeg. Endret mandag kl 10:35 av Bjerknez 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet mandag kl 10:36 Del Skrevet mandag kl 10:36 Skriver under på den. Noen synes designet er turnoff, men jeg liker det. Har hatt min 765 RS et år nå og skal beholde denne flere sesonger garantert. Er 1.88 høy og sitter ganske bra på den, og den er noe av det beste jeg har kjørt i den klassen. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet mandag kl 10:38 Forfatter Del Skrevet mandag kl 10:38 Denne kjøpte jeg ny i 2015 tror jeg. Men her er den sykkelen jeg hadde. Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet mandag kl 10:48 Del Skrevet mandag kl 10:48 (endret) Street Triple var på shortlisten min, men de "hengende" lyktene over forhjulet ble utslagsgivende for "ikke kjøp" for min del. Er KTM/Husqvarna/MV Agusta ute av konkurstrussel? Har ikke sjekket siden desember/januar men da var KTM konsernet i trøbbel. Elsker Husqvarna, både hvit- og svartpil, men ville nok ikke kjøpt en sykkel fra en leverandør som kan gå konk. (Selv om garanti/reklamasjon ligger på forhandler her i Norge) Endret mandag kl 10:48 av RookieNO Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet mandag kl 10:55 Del Skrevet mandag kl 10:55 Gavekort skrev (4 minutter siden): Nå ble det plutselig enda vanskeligere å velge. Duke har jeg hørt mye bra om, og Street Triple RS virker også sneisen. Det med avgifter var veldig innsiktsfullt. En moderne sykkel med god sittestilling kommer jeg til å vekte høyt. Har følgende sykler på radaren per nå, med varierende interesse og varierende grad av "riktig nybegynnervalg": Yamaha MT-07/MT-09 Honda CB600 Hornet Suzuki SV650 S/X Husqvarna Svartpilen 401 Honda CMX500 Rebel Triumph Street Triple RS KTM Duke 690 Jeg har forøvrig ikke beslutningsvegring. Jeg bare prater skit for øyeblikket inntil det begynner å nærme seg Juli og jeg skal bestemme meg. Som eier av min andre Street Triple RS, er det min favoritt, MEN: Du bør enten velge en av de første (2017-2018) for lavest mulig pris, eller en 24 eller nyere. Da fikk de cruisecontrol. Det gjør MYE for komforten. Du sitter litt fremoverlent på RS-en, så det å kunne sette på cruise og lene seg tilbake og riste løs litt er enormt godt. Det er mye motorbrems på en sykkel så du mister fort mye fart, og det er plunder å sette den i fri. De andre ender opp med å være "feil" miks for meg. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet mandag kl 10:56 Del Skrevet mandag kl 10:56 Det som er litt gøy med motorsykkel er jo tilgang på tredjepartsdeler. Enig i at frontlyktene til Street Triple RS ser ut som noen som har duct tapet lykter fra en Fiat på sykkelen, men om det ikke vokser på meg så finnes det mange kule single headlight modder. OJ Doe skrev (1 minutt siden): Som eier av min andre Street Triple RS, er det min favoritt, MEN: Du bør enten velge en av de første (2017-2018) for lavest mulig pris, eller en 24 eller nyere. Da fikk de cruisecontrol. Det gjør MYE for komforten. Du sitter litt fremoverlent på RS-en, så det å kunne sette på cruise og lene seg tilbake og riste løs litt er enormt godt. Det er mye motorbrems på en sykkel så du mister fort mye fart, og det er plunder å sette den i fri. De andre ender opp med å være "feil" miks for meg. Skjønner. Har fått høre varme anbefalinger om Street Triple RS fra flere her nå, så det skal selvsagt tas til etterretning. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet mandag kl 10:59 Del Skrevet mandag kl 10:59 Gavekort skrev (1 minutt siden): Det som er litt gøy med motorsykkel er jo tilgang på tredjepartsdeler. Enig i at frontlyktene til Street Triple RS ser ut som noen som har duct tapet lykter fra en Fiat på sykkelen, men om det ikke vokser på meg så finnes det mange kule single headlight modder. Den er lekker med Singlelight - er ikke der ennå. Jeg liker øynene på den, men ja. Man kan enkelt modde det bort. Sykkelen er uansett en drøm å kjøre, og jeg kjører ofte omveier for å ta tunellen. Lyden er noe helt eget med denne sykkelen. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet mandag kl 11:01 Forfatter Del Skrevet mandag kl 11:01 Street Triple er en meget potent sykkel som har vunnet mange tester. Den har en del påkostede detaljer og RS'en har veldig gode dempere og satt bra riktig fra fabrikk og kan justeres ytterligere om ønskelig. Bremsene skal være top of the line og det er i hele tat en sykkel som befinner seg en klasse over de andre som er nevnt over mener jeg. 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet mandag kl 11:07 Del Skrevet mandag kl 11:07 Ja takk. De dro på skikkelig: Öhlins demper bak, kan justeres. Brembo-bremsene stopper faenskapet fort. Jeg veier rundt 90 kilo og har ikke gått bort fra fabrikkoppsettet på demper - er passe sporty. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet mandag kl 12:07 Del Skrevet mandag kl 12:07 RookieNO skrev (1 time siden): Er KTM/Husqvarna/MV Agusta ute av konkurstrussel? https://bikelifenorge.no/ktm-overlever-for-na/ Enn så lenge er de trygge. Men er greit å ha dette i bakhodet. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet mandag kl 12:39 Del Skrevet mandag kl 12:39 (endret) Bare tøys å antyde at en kjempeflott sykkel som MT07 ikke skal være "bra nok" i det hele tatt egentlig, men spesielt for en nybegynner. Å bruke flere hundre tusen på en første-sykkel er et dårlig råd uansett imho. Min bror har tilfeldigvis en meget pent brukt en til salgs 🤣🤣 Endret mandag kl 12:42 av bo1e 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet mandag kl 12:45 Forfatter Del Skrevet mandag kl 12:45 bo1e skrev (1 minutt siden): Bare tøys å antyde at en kjempeflott sykkel som MT07 ikke skal være "bra nok" i det hele tatt egentlig, men spesielt for en nybegynner. Å bruke flere hundre tusen på en første-sykkel er et dårlig råd uansett imho. Har aldri sagt at MT07 er en dårlig sykkel hvis det var meg du siktet til. Men man får som regel etter hva man betaler. Til prisen er MT07 er veldig god sykkel. Men hvis man vil bruke litt mer penger, så er det også veldig mye som er bedre, både teknisk, motormessig og ikke minst designmessig. Sånn er det med alt her i livet. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet mandag kl 13:29 Del Skrevet mandag kl 13:29 (endret) Jeg vil snu på det og si at det er bedre å kjøpe den sykkelen man vil ha (med kanskje ekstreme unntak) med en gang, enn å kjøpe noe helt annet bare for å lære seg å kjøre sykkel. Jeg kjører Harleyen på en helt annen måte enn Triumphen, og den ene kan umulig lære meg å kjøre den andre. Så kjøp heller den sykkel du ønsker deg med en gang (med et naturlig unntak for de mest ekstreme tilfellene), men prøvekjør både den du ønsker deg samt et par alternativer. Hørt mye bra om MT07 også, men den kan for mange oppfattes som veldig innsteg. Endret mandag kl 13:30 av Auto Asmodeus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå