Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RookieNO skrev (3 timer siden):

Dette er det reneste tull! Få de opp til 60-80 km/t slik at de kan unngå farlige situasjoner på motorveier!

Da får du fort samme problemstilling som på lett-mc. 

Styrmann Smisk skrev (15 minutter siden):

Jeg er for såvidt spent på om det blir et problem med 16-åringer på blodtrimmede mopeder uten kjøreopplæring hvis A1 får 18-årsgrense.

Det var jo stortsett sånn det var for ti år siden. Alle i min omgangskrets kjørte 80-100cc moped. Var grisebilling med ny sylinder. 

 

Men et annet problem nå bli jo rekruttering. Mange som går fra a1 til a2. 

Lenke til kommentar
Styrmann Smisk skrev (38 minutter siden):

Opplæringen på motorsykkel er jo generelt god. Og hvor mange dødsulykker vil skinnjakke og bukse forhindre? Vil tro de fleste mellom 16 og 18 år går i fartsulykker.

Den kan godt være god, men det er alltids rom for forbedringer. Dessuten så vitner antall ulykker på at man kanskje ikke har nok fokus på risikoforståelse, spesielt blant yngre. Vanskelig å si et eksakt antall, men riktig kjøreutstyr kan blant annet skape betydelig mindre sannsynlighet for at en blør i helt pga mindre ytre skade, mer beskyttelse mot vitale deler i kroppen som plant annet ryggrad, hofte og lignende.

 

Styrmann Smisk skrev (38 minutter siden):

Selv om det suger så tror jeg økning av aldersgrensen er riktig vurdert.

Jeg tror ikke det. Det er ikke snakk om å øke aldersgrense på moped, eller andre kjøretøy der en sitter løst oppå så problemet vil bare forplante seg. De som høyst trolig er av stor sannsynlighet for å kjøre seg selv i hel vil nok greie dette fint på moped.

 

Tror nok bedre opplæring mer rettet mot folk med ferskt førerkort, oppfølging det/de første årene med kursing og forebygging i form av mer (frivillig) kjørekurs/trackday til en hyggeligere pris enn per i dag og åpne muligheter for dette på mindre baneanlegg rundtom. De siste vil og gavne de eldre med større sykler også.

Lenke til kommentar

Den største utfordringen er at SVV i kjent stil leser tall, uten å tenke rotårsak. De som velger å kjøpe lett sykkel er gjerne entusiaster, bor avsides, skal langt, eller en kombinasjon. Ved å flytte disse menneskene ut av gruppen A1, vil de bare bli statistikk et annet sted. Det hjelper ingen ting. Det vil selvfølgelig bli færre som dør på lett sykkel, men trolig flere på UTV, trimmet moped, eller noe annet. Når vi kan begynne å snakke om å redusere total dødelighet i trafikken, i stedet for gruppe, da kan det bli en fornuftig diskusjon. Det er ingen tvil om at ungdommene som kjører lett sykkel er de beste trafikantene vi har i aldersgruppen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Deauvillen går som en klokke og jeg er absolutt ikke klar for å ende sesongen enda. Har rundet 7000 kjørte kilometer så langt denne sesongen. Ikke allverdens, men synes det er ganske bra mtp at den primært blir brukt til pendling og hverdagskjøring.

Men nå har kulden og mørket meldt sin ankomst. Jeg savner varmeholker, så jeg må få montert disse. Hvordan har dere koblet disse opp? Vil unngå å tappe batteriet med et uhell.

En annen problemstiling som har meldt seg, er frontlyset. Det er mye veiarbeid og manglende veilys der jeg bor, og jeg ser overhodet ingenting med halogenlykta mi.

Har noen testet disse pærene? Er det så plug and play som det virker som, eller blir det LED-flimring og strølys all over the place?

Endret av Javisst
Lenke til kommentar

Har erfaring med at kjøleribbene på LED-lyset er så stort at det i noen lyktehus er plassmangel. Men bare å prøve, hvis LEDlyset ikke passer har jeg tidligere hatt god erfaring med returnering av varer til ekstralys.no

Eventuelt google type motosykkel i kombinasojn med "led conversion" for å se hva folk har gjort tidligere.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Javisst said:

Deauvillen går som en klokke og jeg er absolutt ikke klar for å ende sesongen enda. Har rundet 7000 kjørte kilometer så langt denne sesongen. Ikke allverdens, men synes det er ganske bra mtp at den primært blir brukt til pendling og hverdagskjøring.

Men nå har kulden og mørket meldt sin ankomst. Jeg savner varmeholker, så jeg må få montert disse. Hvordan har dere koblet disse opp? Vil unngå å tappe batteriet med et uhell.

En annen problemstiling som har meldt seg, er frontlyset. Det er mye veiarbeid og manglende veilys der jeg bor, og jeg ser overhodet ingenting med halogenlykta mi.

Har noen testet disse pærene? Er det så plug and play som det virker som, eller blir det LED-flimring og strølys all over the place?

Jeg bytta ut halogen H4 til en LED på min KTM 690.

Veldig mye bedre lys. Litt strølys, men ikke noe som noen mister nattesynet eller -søvnen av.

Lenke til kommentar
Javisst skrev (20 timer siden):

Men nå har kulden og mørket meldt sin ankomst. Jeg savner varmeholker, så jeg må få montert disse. Hvordan har dere koblet disse opp? Vil unngå å tappe batteriet med et uhell.

De jeg selv har montert har vært mulig å koble opp på sykkelens originalen ledningsnett for varmeholker. Om ikke ville jeg brukt et relè som henter styrestrøm fra tenningen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er på utskikk etter ny MC. 
er det lurt å kjøpe nå, eller vente til våren?

budsjett er maks 180, men helst så lite som mulig 😅

Klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal gå for… nå driver jeg og vingler mellom følgende:

  • Triumph Speed Twin 900
  • Triumph Tiger Sport 850
  • Honda NC750 DCT
  • Honda Hornet CB750
  • BMW F900R
  • BMW RnineT pure

 Det er vidt forskjellige typer ja…

Vil i hovedsak bli brukt til og fra jobb hver dag og kanskje litt kjøring i helgene. Ergo 95% av kjøringen vil skje i Oslo.

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar
Megaoctane skrev (På 20.10.2024 den 6:00 AM):

Er på utskikk etter ny MC. 
er det lurt å kjøpe nå, eller vente til våren?

budsjett er maks 180, men helst så lite som mulig 😅

Klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal gå for… nå driver jeg og vingler mellom følgende:

  • Triumph Speed Twin 900
  • Triumph Tiger Sport 850
  • Honda NC750 DCT
  • Honda Hornet CB750
  • BMW F900R
  • BMW RnineT pure

 Det er vidt forskjellige typer ja…

Vil i hovedsak bli brukt til og fra jobb hver dag og kanskje litt kjøring i helgene. Ergo 95% av kjøringen vil skje i Oslo.

NY eller nyere brukt?

NY ville jeg ha ventet til våren med å kjøpe, for å få en 2025-modell.

Brukt kan det lønne seg å kjøpe nå. Er mange som vil selge for å slippe vinterlagring og sånt.

Hvilken MC du bør kjøpe er den som gir deg mest "må ha" vibber.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Megaoctane skrev (På 20.10.2024 den 6:00 AM):

Er på utskikk etter ny MC. 
er det lurt å kjøpe nå, eller vente til våren?

budsjett er maks 180, men helst så lite som mulig 😅

Klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal gå for… nå driver jeg og vingler mellom følgende:

  • Triumph Speed Twin 900
  • Triumph Tiger Sport 850
  • Honda NC750 DCT
  • Honda Hornet CB750
  • BMW F900R
  • BMW RnineT pure

 Det er vidt forskjellige typer ja…

Vil i hovedsak bli brukt til og fra jobb hver dag og kanskje litt kjøring i helgene. Ergo 95% av kjøringen vil skje i Oslo.

Basert på at man primært pendler ville jeg valgt en rimelig sykkel som og er mindre i størrelse av seg. Da er det lettere å lane-splitte ved kø, finne kreative parkeringer samt at jeg også ville valgt en med lavt forbruk.

Akkurat hvilken sykkel du burde velge er vanskelig da utseende og komfort er veldig individuelt på sykler, men personlig ville jeg gått for Speed Twin eller R Nine T på listen din ene og alene pga utseende disse har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (13 timer siden):

Basert på at man primært pendler ville jeg valgt en rimelig sykkel som og er mindre i størrelse av seg. Da er det lettere å lane-splitte ved kø, finne kreative parkeringer samt at jeg også ville valgt en med lavt forbruk.

Akkurat hvilken sykkel du burde velge er vanskelig da utseende og komfort er veldig individuelt på sykler, men personlig ville jeg gått for Speed Twin eller R Nine T på listen din ene og alene pga utseende disse har.

Gode resonnementer. Var av disse grunnene at jeg falt for Street Triple’en. Kanskje ikke verdens laveste forbruk, men smidig og agil sykkel. Sykkel nr to blir dens rake motsetning derimot..

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (6 timer siden):

Gode resonnementer. Var av disse grunnene at jeg falt for Street Triple’en. Kanskje ikke verdens laveste forbruk, men smidig og agil sykkel. Sykkel nr to blir dens rake motsetning derimot..

Forbruk er vel heller ikke det viktigste siden det ofte pleier å være rimeligere enn bil. Og gleden av å kjøre sykkel veier fint opp for de 0.1-0.2 ekstra pr mil om sykkelen ellers er riktig.

 

Megaoctane skrev (4 minutter siden):

Jeg er 180 og 90kg og synes jeg ser litt rar ut på en liten sykkel…

Nærmere 190 og sikkert likedan kroppsmessig som deg. Mindre Duke fungerte fint og så ikke dumt ut i mine øyner. Det føles kanskje merkelig om man er vandt til større sykler.

Lenke til kommentar

Jeg er 1.88 og medium bygd (95kg). Street Triple RS'en synes jeg er akkurat passe. Føltes liten til å begynne med, men jeg kom fra en H-D Softail så jeg ble fort vant til det. Tittet MYE i avspeiling i vinduer osv for å se om det så teit ut, men det synes jeg ikke.

Og lyktene og "insektstrynet" var grunnen til at jeg falt for den :D  og forelskelsen fortsatt etter å ha hørt den i tunnellen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...