Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Den definisjonen som jeg flest ganger har hørt at Politiet benytter seg av er at veien skal være godt farbar for en vanlig lav 2WD bil, som f.eks. en VW Golf. Det holder ikke at en Arctic Truck hadde kommet seg fram der.

Det kalles jo for en traktorvei fordi man gjerne bruker et mer egnet kjøretøy enn en golf. Det er mange plasser jeg har kjørt både med traktor, mc og høyere biler der det er behov for å ferdes til og fra hytter, støl, jorder og lignende som jeg aldri hadde tatt Golfen på. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere bra adventure grupper som det er mulig å melde seg inn i. Det kan noen ganger være litt hysj om bra veier osv, men de fleste er jo åpne. Det er også mulig å kjøpe ferdig planlagte grusruter i gpx filer fra f. eks. adventure mc tours. Det koster litt, men kan oppdage mange skjulte perler. 

Er vanvittig gøy å kjøre på grus, har en Superadventure 1290 R som jeg er veldig fornøyd med, men er litt fristet til å bytte ut med noe litt lettere som en 690 enduro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til gruskjøring er det noen enkle regler

1: Planlegg ruta - sjekk på vegkart.no om det er privat eller kommunal vei. Greit å vite hvem som må vedlikeholde veien, ganske dårlig gjort å spinne opp hele veien hvis det er en stakkar som må betale for jobbe enda ei helg for din moro. 

2: Kjør forsiktig, og tenk gjerne på hvor det er bebyggelse sånn at du kan ta det spesielt med ro der. 

3: Ikke kjør samme vei så ofte, det er ikke så nøye om noen er forbi nå og da i rolig tempo, men det er alltid noen som synes det er greit å bruke en grusvei som treningsarena til Dakar hver helg. 

4: Respekter grunneieren. Hvis du blir bedt om å ikke kjøre der, ikke gjør det. 

5: Drit i bråkete sykkel når du skal kjøre grus - hvis du kan høres 2 km unna blir det bråk ganske lenge. 

Jeg kan gjerne kjøre en traktorvei inn til et hogstfelt hvis det ikke pågår arbeid der, og det ikke er hus der, og så kjøre ut igjen. Så drøyer jeg en stund før jeg kjører der igjen. Det handler om å prøve å holde belastningen lav, sånn at det ikke er kjedelig for de som bor der. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Veldig gode tips dere kommer med alle sammen. Én ting jeg bittelitt redd for er at jeg kommer til å støte på maaaange bommer og derfor får mange bomturer, bokstavligtalt og derfor kommer til å gå lei, i alle fall i områder som er i nærheten 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, bshagen said:

Veldig gode tips dere kommer med alle sammen. Én ting jeg bittelitt redd for er at jeg kommer til å støte på maaaange bommer og derfor får mange bomturer, bokstavligtalt og derfor kommer til å gå lei, i alle fall i områder som er i nærheten 

Her er det gpx ruter, om man er så heldig å bo i nærheten av en. Mye «grusmotorvei» på den i Norge og Sverige da

 https://transeurotrail.org

Lenke til kommentar
Hansien skrev (På 3.5.2024 den 11:23 AM):

Det kalles jo for en traktorvei fordi man gjerne bruker et mer egnet kjøretøy enn en golf. Det er mange plasser jeg har kjørt både med traktor, mc og høyere biler der det er behov for å ferdes til og fra hytter, støl, jorder og lignende som jeg aldri hadde tatt Golfen på. 

Ja men det endrer ikke kravet om lovlighet. Heldigvis så er det sjelden Politi-kontroll på slike veier. 

Forbudet om motorisert ferdsel i utmark er utrolig strengt i Norge sammenlignet med omtrent alle andre (sammenlignbare) land. Bonden har unntak på egen grunn.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Bonden har unntak på egen grunn.

Og ikke engang alltid da heller. Så i dette tilfelle så kan ikke en gang grunneier kjøre med MC i egen utmark, kun innmark (EDIT: og veier da) 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

Og ikke engang alltid da heller. Så i dette tilfelle så kan ikke en gang grunneier kjøre med MC i egen utmark, kun innmark (EDIT: og veier da) 

Tenkte egentlig mer på den Traktoren som @Hansien nevnte. MC er jo moro, så det skal være forbudt... 😆 Selv lydløse elektriske mc'er.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Tenkte egentlig mer på den Traktoren som @Hansien nevnte. MC er jo moro, så det skal være forbudt... 😆 Selv lydløse elektriske mc'er.

Å ja, da misforsto jeg. Men ja, til og med elsykler er forbudt i nasjonalparker i Norge :p 
 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Fikk en skrekkelig god pris på en MT10, overligger rett nok, i dag. Selv med det ekstra utstyret jeg ønsket på den er den rimeligere enn det meste jeg finner på finn. Og Fargen cyan storm er ufattelig fet. Spørs om det blir ny moped denne sesongen..

2022 Yamaha MT-10 | Cycle World

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Om jeg har hukommelsen med meg så i fra 22 fikk disse litt kosmetiske oppgraderinger/endringer. De møter nå euro 5 krav, litt mer effekt pga annet map, bedre ergonomi, oppgradert bremsene, quick shift er standard, nytt display og en rekke andre mindre ting. 

Lenke til kommentar

Høytaler grill har den også slik at du høre brølet fra motoren fra innsuget. 6axis IMU, samme elektronikken som R1 også har med TC, SC, Lean sens ABS, Wheelie controll osv. 90 graders ventiler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...