Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

fwrummel skrev (1 time siden):

Ja den kompressoren ser kjekk ut, er vel batteridrevet? Den fantes ikke den gang jeg slapp meg løs på vegen.

Drømmer stadig om å kjøpe meg sykkel på nytt, men innser at tiden for alder og kjørekompiser er forbi.

Nyt våren, den er herlig på mc 

Jepp, den er batteridrevet. Veldig kjekk sak og ha i nøden :) 

Alder er ingen hindring og kammerater treffer man langs veien. Jeg er nå blitt såpass gammel jeg også at jeg har lært meg å trives i eget selskap også. Jeg må ikke ha folk rundt meg hele tiden :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

a’ den var skikkelig grom, forstår at du vil ha den på veien så fort som mulig 😊

Er det virkelig en seksylindret V-maskin?

Jeg kjørte i min tid en FJ1200 den var stor i sin tid 😆 Nydelig kjøremaskin var det.

Startet min karriere på tidlig 70 tall med en 550 Suzuki to-takter, da var 750 det største og grommeste nan fikk. Minner 🤗 

 

Lenke til kommentar

Gjorde bildesøk og fikk opp Triumph Rocket 2,5l.

Det må jeg si er solide saker, har den lavt tyngdepunkt slik at den fungerer bra i kryp/bykjøring?

Tenker den er suveren på landeveien, skulle gjerne tatt meg en ferietur på en slik maskin. 

Lenke til kommentar
fwrummel skrev (46 minutter siden):

a’ den var skikkelig grom, forstår at du vil ha den på veien så fort som mulig 😊

Er det virkelig en seksylindret V-maskin?

Jeg kjørte i min tid en FJ1200 den var stor i sin tid 😆 Nydelig kjøremaskin var det.

Startet min karriere på tidlig 70 tall med en 550 Suzuki to-takter, da var 750 det største og grommeste nan fikk. Minner 🤗 

 

Takk for det. Ja dette er gromme saker. Nei, dette er en 3 sylindret maskin. Skikkelig moment. 167HK'er, 220NM og gjør på pairet 0-100 på 2.7 sek. Aksellerasjonen i fart er enda mer imponerende :) 

Min larriere startet for ca. 10 år siden. Har eid noen sykler i løpet av de 10 årene :) 

Lenke til kommentar
fwrummel skrev (10 minutter siden):

Gjorde bildesøk og fikk opp Triumph Rocket 2,5l.

Det må jeg si er solide saker, har den lavt tyngdepunkt slik at den fungerer bra i kryp/bykjøring?

Tenker den er suveren på landeveien, skulle gjerne tatt meg en ferietur på en slik maskin. 

Tyngdepunktet er lavt, men den er så klart ganske stor og tung. Lang akselavstand og veldig bred siden speilene går på utsiden av styret i samme høyde som de fleste bilspeil. Så ikke den beste maskinen å kjøre i tett trafikk med :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
fwrummel skrev (På 10.3.2024 den 12:52 PM):

a’ den var skikkelig grom, forstår at du vil ha den på veien så fort som mulig 😊

Er det virkelig en seksylindret V-maskin?

Jeg kjørte i min tid en FJ1200 den var stor i sin tid 😆 Nydelig kjøremaskin var det.

Startet min karriere på tidlig 70 tall med en 550 Suzuki to-takter, da var 750 det største og grommeste nan fikk. Minner 🤗 

 

Artig å høre at du var aktiv i denne tiden. Noen historiske sykler var daglig i bruk da. Én jeg kommer på er Honda cbx 1000, et sekssylindret monster. Motorblokka var som en Obos boligblokk..😂 Innbiller meg at det ikke fantes så altfor mange av denne modellen på norske veier. Var du borti den noen gang?

Dette var det noen få år før jeg debuterte med kjøp av en eske-ny sykkel i -85. Kjørte i 7 år uten uhell. Men en drøss av nestenuhell😱

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde vært artig å få noen tips om mulig sykkelkjøp igjen. Min siste ble solgt litt etter eldstejentas fødsel (ja, jeg tenkte faktisk jeg måtte overleve i det minste til hun begynte på skolen). Nå er det altså 12 år siden jeg har eid sykkel selv, men har kjørt hver sommer da jeg låner svigerfar sin (-99 VFR 800). Har så vidt begynt å kikke på ulike modeller, men ser at noen er det få av på brukten. Tenker max rundt 50 000. De jeg har likt nå er ganske ulike hva jeg pleide å kjøre, men jeg er jo eldre... :(

Så langt:

Yamaha Tenere

Suzuki GSR

Kawazaki Z

Kawazaki Versys

Kubikk har jeg ikke satt noen spesielle preferanser for. Bruksområde: til og fra jobb, turer inntil 3-4 timer (så langt). Jeg er udugelig på mekking, så høy grad av plug&play er fint. ;)

Meninger om de jeg har nevnt her og evt andre forslag?

Lenke til kommentar

Suzuki GSR er idiotsikkert valg.

Husqvarna har de dritkule tvillingmodellene Vitpilen 401 og Svartpilen 401 som vil komme innenfor budsjettet ditt hvis du kjøper brukt. Får et år gammel sykkel med budsjettet ditt 😃 Samme motor som sitter i KTM sine 390-sykler.

Honda CB er også innenfor budsjettet ditt hvis relativt ny sykkel er viktig

Lenke til kommentar

Av de du nevner ville jegnuten tvil valgt Yamaha Tenere 7. en meget potent sykkel i sin kategori. Yamaha = driftsikkerhet og forhandlernettverket er stort. 

motoren er er mer enn nok til den bruken du skisserer :) 

Lenke til kommentar

På Tenere sitter du høyere ogbhar mer oversikt. Motoren er morsommere da den har mer bunndrag og lyden er også bedre. I tillegg har Tenere normalt bedre dempere etc. da den promert er bygget som en offroad sykkel. 

GSR er i mine øyne bare en innstegsmodell til nakensykkel segmentet. En relativt kjedelig sak synes jeg. Det betyr dog ikke at den er dårlig. Men mindre brukanes. 

Det er også lettere å få kjøpt bagasjeløsninger og utstyr til Tenere da dette er en sykkel som foretrekkes av mange proffe offroad kjørere. 

Men til syvende og sist er det jo DU som skal ha sykkelen. Jeg mener dunjansett blr velge den sykkelen dunhar mestmlyst på ut fra denpreferansene du har. 

pass på at service historikken er der og at du ikke kjøper en med nedslitte dekk. Da blir det fort 5-6.000 ekstra for nye dekk +omlegg. Sørg også for at siste service er tatt før du legger pengene på bordet eller blir enig om pris. 

Lenke til kommentar

Versys 650, 11/10 ganger. 

Tenere 700 er en offroadsykkel og er så god på veien som en offroader. 

 

GSR er en liten nakensykkel, fin den, men komforten ligger langt bak Versys.

Samme med Kawasaki Z

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (50 minutter siden):

Versys 650, 11/10 ganger. 

Tenere 700 er en offroadsykkel og er så god på veien som en offroader. 

 

GSR er en liten nakensykkel, fin den, men komforten ligger langt bak Versys.

Samme med Kawasaki Z

Det er to ting mellom deg og veien. Dempere og dekk/hjul. Det finnes mange typer dekk å velge i. Derfor mener jeg Tenere trekker det lengste strådet. Men Versys er ikke noe dårlig valg det heller. GSR ville jeg satt på siste plass. Men det er MIN mening. En ganske kjedelig sykkel. 

MEN... det er TS som skal ha sykkelen å jeg mener fortsatt man bør velge den sykkelen man har mest lyst på. 

Lenke til kommentar

Jeg har en Suzuki SV650, det er MYE sykkel for pengene. Går bedre på 3000 omdreininger enn Suzuki GSXF 600 gjør på 6000 omdreininger. Rimelig og lett kjørt V-twin som finnes i naken og halvplast, selv kjører jeg en avkledd generasjon 1. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Har veldig lyst på den nye Royal Enfield Himalayan 450. Noen her med erfaringer rundt Royal Enfield?

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (10 minutter siden):

Jeg har en Suzuki SV650, det er MYE sykkel for pengene. Går bedre på 3000 omdreininger enn Suzuki GSXF 600 gjør på 6000 omdreininger. Rimelig og lett kjørt V-twin som finnes i naken og halvplast, selv kjører jeg en avkledd generasjon 1. 

Enig. Ingen av dem er "racere" men SV650 har mer moment langt nede og oppleves morsommere å kjøre. Ja, jeg har kjørt begge syklene. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 10.3.2024 den 9:34 AM):

Har du fått oppkjøring? 

Jepp! 23 april.

Har ikke fått kjøretimer enda, så jeg har fartet litt rundt i garasjeanlegget i blokka der jeg bor for å få litt feeling på sykkelen igjen.

Skal ut på årets første kjøretur i morgen! Det gledes!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...