Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

For meg minner denne sykkelen om en custom sak som forrige eier har skrud en del på. Man ser det på kåpegrafikken og potta etc. sykkelen er delvis omlakkert og har også trolig vært i bakken. 

Eiere av soike sykler har trolig også fiklet med ECU og omprogrammert den for at den skal yte bedre.

Jeg er ingen mekaniker så kan ikke hjelpe deg med problemet, men kan si at slike sykler som fremstår slik din gjør hadde jeg skydd som pesten. Forhåpentligvis fikk du den veldig billig....? 

Er jo rart at forrige eier ikke opplevde problemer også plutselig dukker dem opp hos deg over natten... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sa ingen ting om at forgje eier ikke nevnte noe om det, men jo han fortalte meg så klart om dette. Men regna med det bare hva en bagatell sak, men nå har jeg hatt av tanken rensa pumpa bytte filter sjekka membrane ved gasserne sjekka plugger rensa forgasser men fortsatt ikke no forandring😢 neste blir vel å prøve å bytte injektorer vel å kjøpe ny bensin pumpe vis d heller ikke skulle hjelpe så kom med hagla så blåser vi Ann opp🤣

åja nei betalte ikke store summen for denna. Kjøpte den bare for å ha en sykkel denne sommeren måtte selge forgje syklen min i forfjor da hadde jeg en yzf1000r deltabox utrolig go sykkel. Så sparer opp til neste sommer til en ortelig en. Denne blir solgt så fort sommeren nærmer seg slutten eller så fort den er fiksa😊

Lenke til kommentar
Andre88 skrev (6 timer siden):

Sa ingen ting om at forgje eier ikke nevnte noe om det...

Du skrev jo at forrige eier sa at det ikke var noe problem med den....

sitat:

Sitat

Hei har akk kjøpt en kawasaki Zx6r f2 1996. Tidligere eier sa d ikke hva no problem når den blei satt bort en liten periode men når den blei tatt i bruk igjen så skjedde d noe. Når jeg kjører å kommer til 3-4gir så er d akk som at den mister all effekt den bare går å fjusker gir jeg på så er det akk som at får et hoste anfall🤣 å jeg kommer meg ikke opp i mere fart enn Max 100-110kmt. Bensin pumpa hva gåen men pussa litt på den så nå går den. Men har en mistanke om at d kan være den at den ikke gir nok med bensin. Noen som har vært borti dette eller har peiling på hva d kan være?

 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heisann! Håper det er greit at jeg spør i denne tråden.

Da har jeg omsider begynt prosessen med sertifikat for tung sykkel etter sikkert 10-15 år i tenkeboksen...

Var og kjøpte inn utstyr i dag, så blir spennende å begynne på kjøretimer.

Er derimot veldig usikker på valg av sykkel når den tid kommer... Er over 1,90 og generelt stor og tung. Min drøm siden barndommen har vært Honda Goldwing, men litt i overkant risky å ha dette som første sykkel. Liker og veldig godt Pan European, men blir nok i overkant denne og. Liker generelt Honda, da de virker å være svært pålitelige og generelt behagelige å kjøre.

Selv om gammel Goldwing frister veldig, så sier fornuften at jeg gjerne burde kikke litt på Suzuki V-Strom 650/1000. Er dette en ok startersykkel?

Komfort prioriteres foran sportslighet, samt ABS.

Har dere noen tips til hva jeg kan kikke på, som egner seg til høye personer? Budsjett settes i første omgang til 60k, som muligens kan være litt utfordrende...

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Javisst skrev (8 minutter siden):

Heisann! Håper det er greit at jeg spør i denne tråden.

Da har jeg omsider begynt prosessen med sertifikat for tung sykkel etter sikkert 10-15 år i tenkeboksen...

Var og kjøpte inn utstyr i dag, så blir spennende å begynne på kjøretimer.

Er derimot veldig usikker på valg av sykkel når den tid kommer... Er over 1,90 og generelt stor og tung. Min drøm siden barndommen har vært Honda Goldwing, men litt i overkant risky å ha dette som første sykkel. Liker og veldig godt Pan European, men blir nok i overkant denne og. Liker generelt Honda, da de virker å være svært pålitelige og generelt behagelige å kjøre.

Selv om gammel Goldwing frister veldig, så sier fornuften at jeg gjerne burde kikke litt på Suzuki V-Strom 650/1000. Er dette en ok startersykkel?

Komfort prioriteres foran sportslighet, samt ABS.

Har dere noen tips til hva jeg kan kikke på, som egner seg til høye personer? Budsjett settes i første omgang til 60k, som muligens kan være litt utfordrende...

På forhånd takk for hjelpen!

Om Goldwing blir for stor, så vil jeg anbefale deg Honda NT700V Deauville. Fantastisk kjekk sykkel. Meget komfortabel, kardang så du slipper kjede, Honda-kvalitet. "Kjedelig" i positiv forstand. Helt nydelig sykkel å kjøre. 

Lenke til kommentar

GoldWing er en veldig stor sykkel og den dekker nok de fleste av dine behov, men er du helt fersk ville jeg nok kanskje ikke kjøpt en slik som begynnersykkel. Ikke hvis du er HELT fersk. 

Min mening er at den beste komforten samlet sett får du med en såkalt "adventure" sykkel. Du sitter oppreist, dempervandringen er stor, sykkelen bør ikke nødvendigvis være veldig tung og i kjøper du en som ikke ligger i det lave prissjiktet så får du også gode bremser/dempere og annet. 

Goldwing er nok super med tanke på vær og vind, men den "taper" når det kommer til vekt og håndtering. Vi snakker om en sykkel som veier opp mot 500 kg. Nedleggsvinkelen er også ganske laber. 

Men skal du stort sett kjøre motorvei og hovedveier og mest mulig rett frem, så er Goldwing gode sykler vil jeg tro. 

Men spesielt inspirerende er det vel ikke...hvis du spør meg vertfall.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Hadde første kjøretime i dag. Gikk over all forventning. Kjempekjekt! Øvekjørte på en Kawasaki Z650. Veldig kjekk sykkel, men kjente i hoftene at den var for liten for meg.

Så da må det nok bli en adventure type sykkel når den tid kommer, eller noe ala Deauville. Blir spennende å se! 🙂

Lenke til kommentar
Javisst skrev (På 24.8.2023 den 19.15):

Takk for svar! Hadde første kjøretime i dag. Gikk over all forventning. Kjempekjekt! Øvekjørte på en Kawasaki Z650. Veldig kjekk sykkel, men kjente i hoftene at den var for liten for meg.

Så da må det nok bli en adventure type sykkel når den tid kommer, eller noe ala Deauville. Blir spennende å se! 🙂

Honda ST1100 Pan European er faktisk svært godt balanserte og lettkjørte sykler, med et lavt tyngdepunkt. Anbefaler deg å prøve en.

V-strom 650 og 1000 er begge gode tursykler, med bra kvalitet.

Lenke til kommentar

Sikter meg nok inn på Pan European så fort jeg behersker kjøreteknikkene bedre. Synes de er så utrolig flotte å se til!

Var temmelig frustrert etter andre kjøretime. Bremseteknikk mot kryss er helt krise. Poenget her er å bremse jevnt før stopp. Kombinasjonen med forbrems og nedgiring fører bare til at jeg stopper milevis før krysset. Her må det øves masse. Ikke noe fremgang her fra første kjøretime.

Kontrastyring skremte vannet av meg, så her må det og masse øvelse til.

Ville det vært en fordel å anskaffe seg en billig sykkel i type 20-30k kronersklassen å øvekjøre med, eller er dette noe som vil komme seg ganske kjapt i kjøretimene?

Endret av Javisst
Lenke til kommentar

Du skal vel kjøre en del i kjøregård, hvor du øver på alt dette, så det kommer nok etter hvert. Synes selv at å kjøre selve sykkelen var relativt enkelt, da det er helt likt som å sykle mtp kontrastyring osv. Men veltet en gang i kjøregården på saktekjøringa :)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke ta noen avgjørelser for valg av sykkel enda, men på generelt grunnlag vil jeg råde deg til å ikke kjøpe en dyr førstesykkel. Se litt på det som at førerkortet gir deg rett til å øvelseskjøre alene og det er da du legger lista for hvor god fører du skal bli. Sett i lys av dette kan det være en god idé å kjøpe en sykkel som er så billig at du kan le første gangen du velter stillestående på parkeringsplassen. Jeg har hatt fire motorsykler og den billigste av dem er den jeg har nå. Jeg kjører såpass lite at jeg ikke har samvittighet til å ha en sykkel som koster penger, så jeg har en gammel  Suzuki SV650, men SNAKK om sykkel for pengene da..! Jeg har kun eid V-twins, sportstourer, R-sykler og nakensykkel, og min eneste helg på bane var med lånt Ducati 1299 Panigale som er noe av det råere som har vært i salg. V-twin-karakteristikken er bare herlig, ser vi på pris og bang-for-buck vil jeg si at en generasjon 2 Suzuki SV650 er genial å starte med. Disse får du billig på høsten, har mer bunndrag enn en 1000-kubikk R-sykkel og er fine å kjøre. Jeg ville hatt en sånn å få inn timer og nybegynnerfeil på før jeg kjøpte en stor og tung og DYR cruiser 😊

Lenke til kommentar

Veltet to ganger på krypkjøringa. Da var jeg passelig shaky. Det med nedbremsing er noe som kommer etter hvert som du kjører mer og mer. MCer har ofte veldig god motorbrems (NB! så lenge du har 4taktsmotor).

Skal du kjøpe sykkel så kjøp en billig men OK som Leo skriver. Så får du mengdetrening før du har oppkjøring, og kjører den til neste år samtidig som du kanskje titter litt rundt etter en fin og voksen sykkel.

Noe som dette er jo være helt kurant, hvis det ikke blir litt klovn på trehjulsykkel for en på over 1,90.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=316887495

Veldig hyklersk av meg å skrive dette innlegget, for det første jeg gjorde etter jeg gikk fra A2 > A var å få shippet en MT09 til gårds. Egentlig helt idiot for en 21-åring å eie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg veltet ikke på krypkjøringa eller andre steder og har i løpet av mine 10 år på motorsykkel på alt fra Cruiser til R-sykkel og nå en Triumph Rocket 3 GT aldri veltet. 

Nøkkelen for å lykkes er MYE øvekjøring. Bli med på lengre turer. Kjør gjerne norge rundt. Kjør i byer, over fjellpass, inn på ferger, i rushtrafikk etc etc. det gjorde jeg. 

Når oppkjøringa kom gikk det som en lek. 

Selv startet jeg på en 1300 cruiser, men jeg ville nok i etterkant heller startet med en lettere sykkel. SV650 er nevnt. Eller en sykkel i samme gate. Disse kalles som regel "nakensykkel". KTM 690 er også en fin førstesykkel med fin oppreist sittestilling. 

Ta det seriøst, vær ydmyk og ikke la deg friste til å henge på andre mer erfarne ryttere langs veien. 

Jeg kan godt øvekjlre med deg hvis du bor i nærheten av Fredrikstad. Hvis det er interresant, så send meg en PM. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (1 minutt siden):

Problemet med mange nakensykler er at de blir for små for menn over gjennomsnitlig høyde

Nja... tror det er en vanesak muligens. Jeg har kjlrt land og strand rundt på to S1000R og en Street Triple R. Så absolutt ikke like komfortable på langturer som andre typer sykler, men dem tar igjen på at dem er lettkjørte. 

Etter å ha prøvekjørt/eid det meste av sykkeltyper så ser jeg det slik at vertfall for min del er såkalte nakensykler posørsykler. Fine sykler å pendle til jobb med, funker bra i tett trafikk og er morsomme på bane og ellers småturer i nabolaget. Jo større man er jo mindre behagelig blir det. 

Med Triumph Rocket 3 GT med en bag på tvers bak ryggen kan jeg regelrett kjøre Fredrikstad Lofoten i ett jafs. Med S1000R klarte jeg ikke mer enn 10-15 mil før jeg måtte strekke på kroppen. 

Man kommer seg frem med begge sykkene, men det gjør mer vondt med en nakensykkel og man bruker trolig lenger tid da man må ha flere pauser. 

Adventure sykkel er større. Ofte gode for de som er litt større. Man sitter høyere, har bedre plass til beina og man har gode bagasjemuligheter. Eneste som plager meg med adventure sykler er st det blir litt gubbete. Liker ikke utseendet på dem noe særlig, selv om enkelte ser bedre ut enn andre. 

Men jeg tror helt ørlig at adventure sykkel er det beste valget for dem fleste hvis man ser bort fra posørfaktoren. det er ikke uten grunn at de fleste globetrottere kjlrer slike. Spesielt er det vel BMW 1250 GSA som herjer i toppen der. En skikkelig gjennomført og potent sykkel. Men ALLE kjører jo en slik og det er ikke en typisk sykkel som ungdoman lika. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 timer siden):

Jeg veltet ikke på krypkjøringa eller andre steder og har i løpet av mine 10 år på motorsykkel på alt fra Cruiser til R-sykkel og nå en Triumph Rocket 3 GT aldri veltet. 

Som kjent så finnes det bare 2 typer motorsyklister. De som har veltet, og de som kommer til å velte. Velkommen etter! 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Som kjent så finnes det bare 2 typer motorsyklister. De som har veltet, og de som kommer til å velte. Velkommen etter! 😉

Det samme gjelder vel det meste annet også. Poenget er at jeg ikke har veltet fordi jeg var fersk som motorsyklist. Det er der mange driter seg ut. Også dem som kjører så sjeldent at dem stort sett er ferske hver gang dem setter seg på sykkelen. 

Jeg kjører ganske mye sykkel, å det er nok en del av grunnen til at det har gått bra så langt. 

Dessuten tok jeg MC lappen i voksen alder (33 år gammel). Samt at jeg øvekjørte utrolig mye. Det har mye å si. 

Jeg ser mange som har dratt opp på bakhjulet med ferskt førerkort. Mange av disse har enten vært i bakken eller mistet lappen grunnet fart. Jeg synes ikke synd på dem heller. :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 timer siden):

Jeg veltet ikke på krypkjøringa eller andre steder og har i løpet av mine 10 år på motorsykkel på alt fra Cruiser til R-sykkel og nå en Triumph Rocket 3 GT aldri veltet. 

Nøkkelen for å lykkes er MYE øvekjøring. Bli med på lengre turer. Kjør gjerne norge rundt. Kjør i byer, over fjellpass, inn på ferger, i rushtrafikk etc etc. det gjorde jeg. 

Når oppkjøringa kom gikk det som en lek. 

Selv startet jeg på en 1300 cruiser, men jeg ville nok i etterkant heller startet med en lettere sykkel. SV650 er nevnt. Eller en sykkel i samme gate. Disse kalles som regel "nakensykkel". KTM 690 er også en fin førstesykkel med fin oppreist sittestilling. 

Ta det seriøst, vær ydmyk og ikke la deg friste til å henge på andre mer erfarne ryttere langs veien. 

Jeg kan godt øvekjlre med deg hvis du bor i nærheten av Fredrikstad. Hvis det er interresant, så send meg en PM. :)

Jeg startet med den tyngste jeg har hatt, en Honda VTR Fire Storm, jeg ser i ettertid at jeg antageligvis hadde hatt det morsommere med å starte med en SV650. 

Gen 2 nakenversjon av SV650 har enkelt modifiserbart rørstyre, ikke clip-on, er du en lang kar bør du ha noe sånt sånn at styret er enkelt modifiserbart. Selv har jeg nå en avkledd gen1 SV650 med clip-on styre, men jeg er liten og her trent forankring godt så det utgjør ikke noe problem for meg 😊

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (35 minutter siden):

Det samme gjelder vel det meste annet også. Poenget er at jeg ikke har veltet fordi jeg var fersk som motorsyklist. Det er der mange driter seg ut. Også dem som kjører så sjeldent at dem stort sett er ferske hver gang dem setter seg på sykkelen. 

Jeg kjører ganske mye sykkel, å det er nok en del av grunnen til at det har gått bra så langt. 

Dessuten tok jeg MC lappen i voksen alder (33 år gammel). Samt at jeg øvekjørte utrolig mye. Det har mye å si. 

Jeg ser mange som har dratt opp på bakhjulet med ferskt førerkort. Mange av disse har enten vært i bakken eller mistet lappen grunnet fart. Jeg synes ikke synd på dem heller. :) 

Jada mr Perfect, du har gjort ALT rett. 😉

Poenget var/er at dette kan du dessverre ikke styre 100% selv. Litt dieselsøl i en rundkjøring på en regnvåt dag (f.eks.), så ligger du der og spreller. Uansett hvor skråsikker man er... 🙃 Man kan (og bør) ta alle slags forholdsregler, men til syvende og sist så er det tilfeldigheter som avgjør.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Jada mr Perfect, du har gjort ALT rett. 😉

Poenget var/er at dette kan du dessverre ikke styre 100% selv. Litt dieselsøl i en rundkjøring på en regnvåt dag (f.eks.), så ligger du der og spreller. Uansett hvor skråsikker man er... 🙃 Man kan (og bør) ta alle slags forholdsregler, men til syvende og sist så er det tilfeldigheter som avgjør.

I forhold til flere andre nykommere på MC ryggen og gjerne i ung alder så har jeg gjort en del ting riktig ja. Men ja, det kommer nok med alderen. 

At jeg kommer til å velte en dag benekter jeg selvsagt ikke. Det er mye som kan skje i trafikken man ikke har herredømme over selv. :) 

Men "perfekt" er jeg ikke. Kjører tross alt motorsykkel, noe som er en dårlig ide hvis målet er og leve lengst mulig på denne kloden. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...