Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (På 25.4.2022 den 7.24):

RR sykkel er ikke helt min gate av flere grunner og de jeg kjenner som har kjøpt seg en RR sykkel har gjerne byttet den ut etter kort tid med andre typer sykler. RR sykler fungerer best på bane og er ikek spesielt egnet til landeveien. 

Jeg har også kjørt en RR sykkel og det ga vertfall ikke MEG noe mersmak. For meg passer det dårlig at man må bryte fartsgrensene for å kunne ha det gøy, siden momentet befinner seg laaangt opp på turtallsskalaen. :) 

Ikke på 1000cc, men man må vel opp i boss hoss for å matche dreiemomentet din sykkel har.

Man kan også legge seg litt høyere på turtallsskalaen, blir bare mer gromlyd ut av det.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 27.4.2022 den 23.19):

Noen som har kjørt xjr1200 og kan si noe om hvordan den er? Føles den stor og tung? Greit bunndrag selv om det er fire sylindre? Har kun kjørt 600 4cyl.

En 600 4cyl. (litt avhengig av hvilken motor du snakker om) er kanskje det kjipeste som finnes i tung klassen. jeg kjørte her om dagen en 3 sylindret 660 (Triumph Tiger Sport) Denne hadde 80HK'er og den føltes uten å overdrive som en "moped" i forhold til de fleste andre syklene jeg har eid. Utrolig lineær og kjedelig motor som krevde i bøtter og spann av turtall for å bli litt morsom og selv med turtall var den ikke spesielt skremmende. 

Du vil oppleve at motoren i en XJR1200 (hvis denne er like motoren i FJR1200) som mye mer morsom da den har momentet lenger nede på turtallet og oppleves mye kvikkere under vanlig kjøring. Selv om den veier mer. 

Man ser ofte at momentsterke sykler med mer kubikk tar RR sykler de første meterne før RR sykkelen får opp turtallet og røsker i fra. På bane vil en RR sykkel kjøre dritten av en XJR1200, men det betyr ikke at en RR sykkel vil vinne alle "lyskryssdueller" eller 0-100 aksellerasjoner i virkeligheten. Dette er fordi at en RR sykkel må "temmes" av en relativ erfaren fører. 

Min Rocket 3 med 2.500 kubikk og 165 HK'er vil de fleste sykler ha problemer med å holde følge med, vertfall opp til motorvei hastigheter her hjemme. Når en RR sykkel først ligger i rundt 100km/t for så og starte et "race" så vil RR sykkelen vinne nesten uansett for da kan den kun spille på turtallet. 

Jeg har selv hatt BMW S1000R (samme motoren som i RR utgaven men noe annerledes tunet) og jeg kan med hånden på hjertet si at Rocket er MYE morsommere. Vi snakker dobbelt så mye moment som S1000R og S1000RR og neeesten like mange hester. Men dog 100 kg. ekstra i vekt selvsagt og ikke er den egnet til noe banekjøring heller. 

Så konklusjonen er egentlig bare at jeg vil tippe du synes en XJR1200 er langt morsommere enn sykkelen du har i dag :) 

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (På 27.4.2022 den 11.13):

Ikke på 1000cc, men man må vel opp i boss hoss for å matche dreiemomentet din sykkel har.

Man kan også legge seg litt høyere på turtallsskalaen, blir bare mer gromlyd ut av det.

Ja, det er riktig. Så lenge RR sykkelen har turtall nok, så kan vel de færreste sykler slå dem. Spesielt på bane. Er vel en grunn til at dem funker best der :) 

Problemet mitt med RR sykler er nettopp at dem må ha såpass med turtall. Til vanlig kjøring synes jeg slike sykler blir litt slitsomme. Ikke sitter jeg noe godt på dem heller, men nå er jeg jo ikke noen ungfole lenger heller da 😏

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (53 minutter siden):

Så konklusjonen er egentlig bare at jeg vil tippe du synes en XJR1200 er langt morsommere enn sykkelen du har i dag

Jeg har ikke 600, det er det eneste jeg har kjørt med 4 sylindre. Har stort sett holdt meg til to sylindre. En blir litt for lite, tre litt for mye. To er ganske perfekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at jo flere sylindre du har, jo mer kubikk må man ha for å få den samme opplevelsen. Ikke noen fasit, men en generell regel. Skal man ha 4 sylindre så mener jeg 1000 kubikk er absolutt det minste. Vertfall for min del. 

Hvilken sykkel er det du har kjørt som har 4 sylindre da?

Ser nå at XJR1300 er en gammel sykkel?

Jeg får opp 106HK'er og 98NM ved 6.500rpm. 

Altså en sykkel som også krever litt turtall muligens. Men bunndraget er nok vesentlig bedre enn i en 600 4-cyl.

Lenke til kommentar

Happy moment - Tredagers track day på Arctic Circle Raceway med en kompis sin Ducati 1299 Panigale, tror den var 248hk om jeg ikke husker feil. Dette var første og eneste gang jeg har vært på bane med sykkel men håper det blir flere turer i fremtiden. Akkurat nå har jeg ikke samvittighet til å ha MC som koster noe så jeg har en gammel SV650 som er bygd om til nakensykkel.

Google og Face.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

MC-sesongen har heldigvis en del uker igjen, så sparker litt liv i denne :)

Fått låne dette smykket i penværet. Må vel kunne kalles en totaktslegende fra Yamaha. Fantastisk sykkel, utrolig morsom å kjøre, men også veldig lettkjørt. Kan på slenges rundt på veien nesten som en moped, da den er så lett i antall kilo, men også veldig smal. Liker seg dårlig under 3000RPM generelt, veldig snill 3000-55000 RPM, også blir den helt bananas fra 6000 og utover. Sparker ordentlig i første gir samt andregiret, så gjelder å holde seg fast :D

yamaha2.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar

4-sylidret 500cc?

Sist jeg kjørte en sykkel i samme klasse med tanke på motor var for 4 år siden. Da kjørte jeg en Honda F650 4-sylindret som var 1 år gammel. Kanskje noe av det kjipeste jeg har kjørt ever. Var vel rundt 80HK'er i denne og ikke alt for mye moment heller. 

Men det kommer kanskje litt ann på hva man er vant til her vil jeg tro. 

men en ting er vertfall sikkert. De gamle syklene der er det en del sjarm over skal sies. Kunne tenkt meg en slik selv :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (17 minutter siden):

4-sylidret 500cc?

Sist jeg kjørte en sykkel i samme klasse med tanke på motor var for 4 år siden. Da kjørte jeg en Honda F650 4-sylindret som var 1 år gammel. Kanskje noe av det kjipeste jeg har kjørt ever. Var vel rundt 80HK'er i denne og ikke alt for mye moment heller. 

Men det kommer kanskje litt ann på hva man er vant til her vil jeg tro. 

men en ting er vertfall sikkert. De gamle syklene der er det en del sjarm over skal sies. Kunne tenkt meg en slik selv :) 

Det er en 4 sylindra 2 takter i v formasjon, tenker det går fort nok og vel så det :)

De gamle sykla der blir bare stiger og stiger i pris, et fint samleobjekt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har blitt en del "sykler" opp gjennom årene. Har alltid foretrukket typen "NakedBike/StreetFighter".
For tiden har jeg en 2020 Z H2 (tunet selvfølgelig) og en mer fornuftig sak, 2022 R1250GS. 
Sistnevnte ble handlet inn etter ett impulskjøp av en 2022 Speed Triple 1200RR.
Speed Triple'n var en skikkelig kjøremaskin, men akk så upraktisk.
R1250GS har jeg alltid sett på som den ultimate gubbesykkelen, men nå er jeg jo en gammal gubbe og har ett slags alibi med en Z H2, så da er det vel greit. 😂
Skjønner godt at R1250GS er en populær sykkel. God på det meste og en fantastisk motor.

20220416_IMG_7519_small.jpg

20220731_IMG_7920.JPG

Lenke til kommentar
On 4/25/2022 at 7:24 AM, Bjerknez said:

RR sykkel er ikke helt min gate av flere grunner og de jeg kjenner som har kjøpt seg en RR sykkel har gjerne byttet den ut etter kort tid med andre typer sykler. RR sykler fungerer best på bane og er ikek spesielt egnet til landeveien. 

Jeg har også kjørt en RR sykkel og det ga vertfall ikke MEG noe mersmak. For meg passer det dårlig at man må bryte fartsgrensene for å kunne ha det gøy, siden momentet befinner seg laaangt opp på turtallsskalaen. :) 

"What he said" som dem sier 😂
Er en grunn til at RR sykler knapt blir solgt for tiden. 
Jeg synes de er det ultimate sånn rent teknisk/ytelsesmessig, men de hører mest hjemme på en bane uten skilter.
Men for noen duger de fint til turkjøring også. 

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Tenkte jeg kunne vekke denne tråden litt til live igjen nå som MC sesongen er i full gang. Vertfall her på Østlandet. 

Et aldri så lite bilde av min første tur over grensen ble tatt for noen uker siden.

rocket.thumb.JPG.8ec02b5bcc0313cac0b944667845adbe.JPG

Noen flere her som har fått børstet støvet av "knallerten" enda? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har så vidt begynt å planlegge sommerferien i år på MC ryggen. Det blir det åttende året på rad jeg drar på sommerferie i 2-3 uker på MC ryggen og det er bare helt magisk!

Men jeg er såpass "priviligert" at jeg har både via jobbsammenheng og MC ryggen har opplevd de aller fleste steder i Norge minst et dusin ganger og spesielt gjelder dette områder som vestlandet og Lofoten og nordover. 

Trollstigen, Beitostølen, Sognefjellet og alle turistattraksjoner er jeg faktisk nesten lei blitt. Dessuten kryr det av bobiler og vimsete turister på disse stedene og skaper kaos så i år blir det en liten vri. Jeg liker meg godt her i Scandinavia så i år blir nok turen lagt til Sverige/Danmark vil jeg tro. Men jeg kommer uansett til å besøke familie i Molde, men det blir ikke noe utforsking av den norske fjellheimen i forbindelse med turen dit denne gangen. 

Så må jeg også se ann været litt hvor jeg peker nesen hen :) 

______________

Er det flere her som skal tilbringe hele eller deler av sommerferien på MC i år?

 

Lenke til kommentar

Kjører en KTM 1290 Superadventure R, er meeeget fornøyd. Ble en tur over Valdresflye i går, litt kaldt og litt skuffende brøytekanter i år, men utrolig morsomme veier :) 

884918013_IMG_20230507_135554(2).thumb.jpg.700f3cc7016677be6733dd0579ebae7b.jpg

 

Bjerknez skrev (1 time siden):

Er det flere her som skal tilbringe hele eller deler av sommerferien på MC i år?

Blir tur til Alpene på meg og to kamerater. Tar biltoget med syklene fra Hamburg ned til Innsbruck tur retur. Blir utrolig gøy, var der for 4 år siden også, men da kjørte vi hele veien. Nå kommer vi til å bruke nesten all kjøretid på alpepass :D 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kult :) 

Skal jeg være ærlig så har jeg aldri vært så veldig interresert i å kjøre sørover i Europa. Jeg vet ikke hvorfor egentlig, men føler det blir mye mas med frakt av sykkel etc. Samt kjøring på Autobahn som jeg ikke akkurat hadde gledet meg til. Føler at mange dager går med bare i planlegging og ikke minst transportetappe etc. 

Her i Scandinavia er jeg mer "kjent" og kan bruk mer tid på og nyte og det trengs ikke noe planlegging av stor grad etc. 

Men kanskje ånden kommer over meg en dag :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...