Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Tenkte å starte en ny tråd for oss som kjører og eller liker motorsykler. 

Dette er enkelt og greit en "skravletråd" om motorsykler som man enten kan bruke som en tur refferat tråd, eller evt. stille spørsmål om MC eller bruke den som en "show off" tråd etc. Bare det handler om MC så er alt lov, innenfor rimelighetens grenser :) 

___________

Så da starter jeg ballet med og fortelle litt om hvilke motorsykler jeg har eid siden jeg tok MC lappen i 2014.

Min første sykkel var en Yamaha XVS1300 cruiser. Lærekurven var bratt med en så stor og tung sykkel som fersking, men jeg ble glad i den på alle måter og jeg hadde mange fine turer på denne.

1.thumb.jpg.617185209b29dc78a9e8ab26c1ab6e11.jpg

Etter en sesong på denne så fikk jeg lyst på noe som det var litt mer fart i og som var letere og håndtere, så da kjøpte jeg meg en Triumph Street Triple R som er en 3-sylindret 765cc.

2.thumb.jpg.39fd6552300589081063b5eed19a64a1.jpg

Jeg fikk etter to sesonger på denne litt blod på tann og kjøpte meg en BMW S1000R som er lillebroren til BMW S1000RR med samme motor men med litt annen tuning etc. 

3.thumb.jpg.eafc14b3f14898bb88e43b0cf95d5334.jpg

Denne ble jeg så glad i at jeg kjøpte meg modellen som kom etter denne også som hadde noen små kosmetiske forandringer som jeg likte. Altså en BMW S1000R til.

4.thumb.jpeg.6fb8a4c68974506d31255295f177e027.jpeg

Denne hadde jeg i ca. 2-3 år, men etter ett par år begynte jeg å miste gnisten vedrørende MC kjøring og den ble dermed stående. Jeg bestemte meg for å selge den og den ble fort revet bort etter noen dager på Finn. 

Etter dette ble det en sesong uten sykkel og da fant jeg ut hvor kjipt det var å ikke eie en sykkel, så jeg bestemte meg for å kjøpe meg motorsykkel igjen. 

Jeg savnet på en måte følelsen av å cruise rundt da jeg likte sittestillingen og "turfølelsen" en cruiser ga meg på den første sykkelen jeg eide, så jeg bestemte meg for å bestille en Triumph Speedmaster 1200.

6.thumb.jpg.86a398b32de8df916e1d3ae1795b47ac.jpg

Men gleden ble kortvarig. Forhandler ringte meg å sa at denne ikke kunne leveres før tidligst august i år og siden avtalen var at jeg skulle få den i god tid før juli, så gikk jeg ut av kontrakten, siden jeg tross alt ville ha ny sykkel til sommerferien. 

Så da sto jeg der uten sykkel og ikke kunne jeg bestille meg noen fabrikkny sykkel da den ikke kunne bli levert i tide. Det måtte jo selvsagt også være en sykkel jeg faktisk hadde lyst på, så da sto det kun EN sykkel igjen som jeg hadde oversett litt med vilje da den var ganske dyr. 

Forhandler sa nemlig at dem hadde en 2022 modell Triumph Rocket 3 GT som var demokjørt som sto klar for levering. jeg fikk med førstegangsservice, og komplett bagasjeløsning på kjøpet og da var jeg solgt. Eller rettere sagt var sykkelen solgt noen dager etterpå :) 

5.thumb.JPG.dc8d8fcb452c35416c9bbd17ce927f2a.JPG

Sistnevnte er da et beist av en sykkel. Nemlig en 3-sylindret 2500 kubikk med 165 HK'er(!!) 

Den hadde egentlig alt som jeg ønsket meg. Sittestillingen er som på en cruiser (mer eller mindre) og motoren er het hysterisk. Faktisk verdens største motor som er levert i en serieprodusert motorsykkel. 

Så etter 8 år med MC lappen (minus noen få måneder som jeg var uten............) så føler jeg nå at jeg endelig har drømmesykkelen i garasjen. Nå har jeg ikke lenger noe å sikte mot. Man får nemlig ikke noe som er råere enn dette i det segmentet :) 

__________

Så det var noen ord om meg og hvilke sykler jeg har eid :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Gratulerer med ny sykkel. Grom sak den "raketten" der. 😉

Ja den er helt sinnsyk skal jeg love deg :) 

prøvekjørte en Harley 1400 2018 modell for en stund siden. Den føltes som en gammeldags moped i forhold, hehe. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fikk kikke på en Triumph Rocket i fjor. Litt av en maskin! Er så overdådig, men så kult allikevel. Minner meg om Mercury som ga totalt F og lanserte en utenbordsmotor med 12 sylindre :D

 

Mitt smykke :) (Og ja, bruker stort sett bedre kjøreutstyr på beina..)

MV Agusta F4 312R

mvagusta.jpg

Endret av Vertical^
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (7 timer siden):

Fikk kikke på en Triumph Rocket i fjor. Litt av en maskin! Er så overdådig, men så kult allikevel. Minner meg om Mercury som ga totalt F og lanserte en utenbordsmotor med 12 sylindre :D

 

Mitt smykke :) (Og ja, bruker stort sett bedre kjøreutstyr på beina..)

MV Agusta F4 312R

mvagusta.jpg

Den har jeg ikke sett før :)

Hva er specs på denne og hvilken modell er det?

Lenke til kommentar
On 3/24/2022 at 8:45 AM, Vertical^ said:

 (Og ja, bruker stort sett bedre kjøreutstyr på beina..)

Ja, hvis det er en vanlig olabukse slik det ser ut som kan man vel vanskelig finne noe dårligere... 😜 Lurer på om det til og med er bedre å kjøre med kortbukse?

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Det kan skje i ytters få tillfeller at jeg kjører med olabukse og kortermet, men det er kun når jeg skal en kort tur på butikken 1 km. Unna en veldig var sommerdag. Ikke bra det heller, men i 99.5% av tillfellene har jeg fullt kjøreutstyr. 

i dag ble det forøvrig vask av Rocket'en :)

 

CF7CB729-5DA9-45C5-9399-DBD16478DBB0.jpeg

D971FBBF-9212-4FA9-986B-D2643008ACF0.jpeg

A7016C9D-EC5E-4262-B955-F75EBC15BDA6.jpeg

7181A010-67FA-4E97-9ED5-E5BD6B8A6475.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kult, og morsomt initiativ! 

Kjører selv en KTM 1090 Adv. fra 2018, første og eneste kjøretøy jeg har kjøpt flett nytt.

 IMG_8930.thumb.JPG.3981ae1d04c0a4fbd4cf1ad5ada3c2ff.JPG

Har vært innom mange ulike motorsykler, men jeg er også en sånn skrullete tulling som kjører hele året og som ikke er redd for å bruke motorsykkelen min litt hardt. Rekk opp hånda om du har øvd på å hoppe av i fart... 🙋‍♂️ Ja, altså ØVD på å hoppe av i et kontrollert nedlegg. 

20210514_210320.thumb.jpg.2850e72ad28e0e6bfc069221350c89b1.jpgIMG_20210117_172144_160.thumb.jpg.5fa568ece0120cca0c8db9aa3094cbf3.jpg

KTM-en er genial til det aller meste, men jeg ønsker meg noe litt mer R-aktig til litt mer moro og teknisk trening på bane i løpet av et år eller to.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Suzuki GSR 600 2007 mod.
Tok lappen i 2010 tror jeg det var, og kjøpte denne som ble anbefalt som første sykkel. Det er en typisk billigmodell; jack of all trades king of none. Turtallsvillig, og går bra om du pisker den, men da blir den også veldig uberegnelig. Chassiet, og spesielt framgaffel tåler ikke banekjøring, som jeg fant ut i nedbremsing til angsten i 200+, gaffelen begynte å svaie. Men knakk banekjøringskoden på den, og fikk slitt knepucker etterhvert.

3A0A6B8B-3BA1-4A89-8E37-A15E43FD7FD8.jpeg.1241534536681a0bd2d3b4054e1a8874.jpeg

Ducati 848 EVO 2011 mod.
Når han italieneren med brevvekt har vunnet alle diskusjonene, og han andre italieneren med den håpløst utdaterte motorkonstruksjonen har hatt carte blanche blir det kompromissløst, og får sjel.

L twin med 424 kubikk i hver sylinder, tvangsstyrte ventiler og rødmerking på 11000 rpm. Legg til 0 hjelpemidler og en lyd som er heeeelt magisk. 2 hjuls Ferrari.
Tryna på Rudskogen med den, de delene var dyre. Jeg synes fortsatt dette er de kuleste syklene som er laget kanskje med unntak av MV Augusta som var lenger opp her (som bruker samme motorene), og ingenting som er kommet etterpå kan måle seg. 
9FADFD51-9102-4A0D-A8EF-82CDEE786CF2.thumb.jpeg.f3eb938d2252e0ef813924050cd1652a.jpeg

Ca. fem år uten sykkel her. Jeg ble pappa et par ganger og lite tid til å dyrke "singelidrett" som motorsykkelkjøring er. Jeg synes også R sykkel på vei oppmanet til risikotaking som ikke står i stil med at det var små individer som var avhengig at jeg ikke kom hjem i pose.

Yamaha WR450f 2003 mod. 
Endel kompiser startet å kjøre i skogen og jeg kjøpte denne på impuls rett før en vinterferie og slang meg med. 3 hjulsett gjorde dette til et leketøy for alle årstider. Grus, pigg og supermotard felger til den. Den er så gammel slik at den er registrert som fulleffekt.(Alle etter 2005 kom ikke igjennom avgasskravene uten å strupes ned til typ 15hk.) Det er hysterisk morsomt. Favoritten er piggdekk på snødekte fjellveier. Her har man det like morsomt i 80 km/t som man måtte opp i 180km/t på R sykkelen for å ha.

4F98840B-F2BE-46EC-9DF9-23EA75B21622.thumb.jpeg.570a788bf923c488488b4fc44e9ae69b.jpeg

KTM 690 Enduro R 2020 mod.

Yamahaen ga meg veldig smaken på grus og skogskjøring. Sommer og vinter. Men den hadde litt vel korte serviceintervaller pga hardt tunet motor og lite oljetank (det er ikke oljetank, den bruker ramma)

Så handlet akkurat en brukt KTM enduro for 2 uker siden. Sykkelen var registrert som A2, etter litt plunder og heft så er den nå flashet om og registrert som tungsykkel. Har bare fått tatt en liten tur i nabolaget på den enda, men den virker å være akkurat det jeg er ute etter. Dekkene som sitter på den er litt for asfalt fokusert, men annet enn det, så er jeg klar for sesongen!

ktm690.thumb.jpg.10fee89fa67aae26dfe5ab4dce527723.jpg

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (16 timer siden):

Kult, og morsomt initiativ! 

Kjører selv en KTM 1090 Adv. fra 2018, første og eneste kjøretøy jeg har kjøpt flett nytt.

 IMG_8930.thumb.JPG.3981ae1d04c0a4fbd4cf1ad5ada3c2ff.JPG

Har vært innom mange ulike motorsykler, men jeg er også en sånn skrullete tulling som kjører hele året og som ikke er redd for å bruke motorsykkelen min litt hardt. Rekk opp hånda om du har øvd på å hoppe av i fart... 🙋‍♂️ Ja, altså ØVD på å hoppe av i et kontrollert nedlegg. 

20210514_210320.thumb.jpg.2850e72ad28e0e6bfc069221350c89b1.jpgIMG_20210117_172144_160.thumb.jpg.5fa568ece0120cca0c8db9aa3094cbf3.jpg

KTM-en er genial til det aller meste, men jeg ønsker meg noe litt mer R-aktig til litt mer moro og teknisk trening på bane i løpet av et år eller to.

 

Hehe, ja da er du nok en "skrullete tulling" ja, men det mener jeg er min ironiske mening. Man lærer jo utrolig mye av å herje rundt slik du gjør. På godt og vondt. Personlig er jeg ikke helt der, men jeg har lært mye av såkalt aktiv kjøring på landeveien med kraftige nedlegg etc. så dette med å bli trygg på sykkelen kommer gradvis etter hvert som man presser seg selv litt innenfor rimelighetens grenser. 

jeg har veltet en gang på gjørma. Såpeglatt og sykkelen skle under meg. Jeg fikk erfare at jeg slapp og "hoppe av" sykkelen. Den forsvant vekk fra meg helt naturlig. Heldigvis. Sånn går det når man kjlrer enduro med en BMW S1000R :) 

men bortsett fra denne hendelsen har jeg ingen velt og skader og melde om etter 8 år med MC lappen. (Minus 5 måneder hvor politiet gjerne vile låne førerkortet mitt mot at jeg betalte dem 12.000 kroner) jovial som jeg er så gikk jeg med på det :) 

Lenke til kommentar

Når det er sagt så bytter jeg sykkel ganske ofte. Også sykkeltype. Så man begynner litt på scratch hver gang når det kommer til å bli kjent med sykkelen. Legg til fersk sesongstart med lang tid uten kjøring så er dte nesten som om man begynner på nytt igjen :)

Med en sykkel ala Rocket 3 GT med 240 bredt bakdekk og samtidig muligheter for ganske gode nedlegg i svinger så lurer man jo på hvor godt grep man egentlig har. Slike typer sykler blir som oftest levert med "touring" dekk som ofte har hardere gummi og kanskje ikke SÅ godt egnet for grep. 

Grepet er trolig uansett mer enn bra nok til at jeg ikke bør frykte dette, men det er fortsatt kald asfalt og MC dekk vil jo gjerne ha litt varme for optimalt grep. Så jeg tar den ikke helt ut, og jeg ønsker heller ikke å dra enn 300 kg. Rocket 3 til 350.000 ut på bane for å teste. Det kan bli en dyr fornøyelse. :) 

Men dette går seg til ut over sommeren. Man prøver litt og litt og jobber seg oppover vedrørende nedlegg til man føler man er sikker på sykkelen og grepet dekkene gir. 

Når det er sagt så er ikke målet mitt å kjøre bajass med denne sykkelen. målet mitt er å kjøre lengre turer og spesielt i sommerferien og kose meg mens jeg er på tur. Men jo mer grep jeg føler sykkelen har jo tryggere føler jeg meg på sykkelen og jeg kan på den måten skape meg en god margin og samtidig ha det gøy på tur :) 

 

Lenke til kommentar

Tok lappen i fjor sommer (juni) etter å ha sitti 20 år på gjerdet, angrer ikke et sekund! For min del handler det om å komme seg komfortabelt frem, billig og LANGT, samt at dattera skal sitte OK. Endte opp med en "kjedelig" CB500X, splitter ny. Kjører stort sett på avsides veier og helst på litt ymse dekke, så ønsket noe som var lett å håndtere. Blei gode 16 000km før lappen røyk i september (forbikjøring med bil) men har allerede tatt ut sykkelen for året og har vel passert 2 000km allerede på trønderske veier. Fornøyd med det :)

 

Stygt redd jeg ryker på en smell og kjøper meg en Svartpilen i år for litt mer lokal og "artig" tur til jobb :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Legotardo said:

...Stygt redd jeg ryker på en smell og kjøper meg en Svartpilen i år for litt mer lokal og "artig" tur til jobb :)

Her gjelder det å følge Dennis "AntiHero" sine tips. Han kjørte verden rundt på en Ducati Panigale 

  1. Ignore what everyone says. Buy the bike you lust for.
  2. Ride alone until you’ve mastered the bike and your ego.
  3. Don’t get caught.

https://www.advrider.com/dennis-antihero/

Reiseskildringene hans er veldig god lesning!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (På 28.3.2022 den 11.25):

Kult, og morsomt initiativ! 

Kjører selv en KTM 1090 Adv. fra 2018, første og eneste kjøretøy jeg har kjøpt flett nytt.

 IMG_8930.thumb.JPG.3981ae1d04c0a4fbd4cf1ad5ada3c2ff.JPG

Har vært innom mange ulike motorsykler, men jeg er også en sånn skrullete tulling som kjører hele året og som ikke er redd for å bruke motorsykkelen min litt hardt. Rekk opp hånda om du har øvd på å hoppe av i fart... 🙋‍♂️ Ja, altså ØVD på å hoppe av i et kontrollert nedlegg. 

20210514_210320.thumb.jpg.2850e72ad28e0e6bfc069221350c89b1.jpgIMG_20210117_172144_160.thumb.jpg.5fa568ece0120cca0c8db9aa3094cbf3.jpg

KTM-en er genial til det aller meste, men jeg ønsker meg noe litt mer R-aktig til litt mer moro og teknisk trening på bane i løpet av et år eller to.

 

Skikkelig kul sykkel. Digger den! 👍

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (14 timer siden):

Med en sykkel ala Rocket 3 GT med 240 bredt bakdekk og samtidig muligheter for ganske gode nedlegg i svinger så lurer man jo på hvor godt grep man egentlig har. Slike typer sykler blir som oftest levert med "touring" dekk som ofte har hardere gummi og kanskje ikke SÅ godt egnet for grep. 

Gode dekk er virkelig alfa-omega, og mange sliter nok med å stole på at MC-en klarer det meste. Det er jo vi som sitter oppå som forstyrrer og ødelegger en del for den med våre dårlige vaner; som oftest manglende blikkbruk og forankring. 

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Skikkelig kul sykkel. Digger den! 👍

Takk! Den funker virkelig til ALT, om du bare er villig til å skifte dekk/hjul innimellom. Denne har vært med meg på bigjump, i meterdyp snø, på stranda, grusveier, single track enduro og mye mer.. for ikke å snakke om langtur og banekjøring. Den eneste begrensningen er meg.. hehe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (1 minutt siden):

Gode dekk er virkelig alfa-omega, og mange sliter nok med å stole på at MC-en klarer det meste. Det er jo vi som sitter oppå som forstyrrer og ødelegger en del for den med våre dårlige vaner; som oftest manglende blikkbruk og forankring. 

Takk! Den funker virkelig til ALT, om du bare er villig til å skifte dekk/hjul innimellom. Denne har vært med meg på bigjump, i meterdyp snø, på stranda, grusveier, single track enduro og mye mer.. for ikke å snakke om langtur og banekjøring. Den eneste begrensningen er meg.. hehe. 

Ja, uten oss oppå, så mister den nok ikke grepet nei :) 

 

Lenke til kommentar

En ting er dårlige dekk på en bil. Det kan medføre at man får en skrens fortere og eller ikke klarer å stoppe for bilen forran etc. Uansett så har man et karosseri rundt seg som i de fleste tillfeller redder livet ditt nesten uansett lovlig hastighet. 

Med motorsykkel så er dekkene (og selvsagt kjørestil) det eneste som står mellom deg og store skader. Derfor er gode dekk til motorsykkel langt viktigere enn gode dekk på bilen. Gode dekk er uansett det beste uansett kjøretøy, men det er litt viktigere på en motorsykkel. 

Ett sett dekk til en motorsykkel koster fra rundt 3.000 kroner og opp til 5-6.000, litt avhengig av hvor man kjøper dem. Men mitt inntrykk er at de fleste MC dekk med kjent navn er gode dekk og man skal virkelig være en erfaren fører for å kjenne forskjellen mellom dem. Man lærer å kjører med de dekkene man har og blir vant til dem. 

De siste årene har jeg kjørt ganske mye motorsykkel rundt om i Norge og det har også blitt en del "aktiv" kjøring. Pirelli Angel GT synes jeg er et veldig bra dekk og det er det dekket jeg føltes mest trygg på. 

På min nåværende Triumph Rocket III så er det kun to dekk og velge mellom og en av dem er Avon Cobra Chrome. Dette er dekk spesielt tillpasset Rocket III da dette omtrent er de eneste sykkelen som bruker denne dimensjonen. 

Hvordan dekke dekket er vet jeg ikke enda da jeg ikke har fått testet det skikkelig, men det sies at det skal være bra. 

Bakdekket er 240 bredt og det betur stor kontaktflate og trolig veldig bra grep. Vertfall bra nok til denne sykkelen som ikke har like god nedleggsvinkel som andre gatesykler har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...