Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan klage på en faktura fra sameie?

Gjest 85a29...884

Anbefalte innlegg

Gjest 85a29...884

Sameiet fakturer de som forsøpler rundt søppeldunken direkte til eierne. En nabo har filmet meg, da jeg gikk ut med søppela og klaget til styre. Jeg har ikke kastet søppel rundt søppeldunken. Jeg vet hvem naboen er.

Misforståelse kan være at jeg hadde en sekk i hånda og derfor trodde vedkommende at jeg ville sette den fra meg ved søppeldunken.

- Hvordan klager jeg på fakturaen?

- Holder det med at jeg bestrider faktura eller må jeg forklare alt detaljert slik som over (bør jeg nevne hvem som filmet også)?

- Hva skjer hvis sameiet ikke godtar innsigelsen, og hva blir prosessen videre?

- Er dette en åpenbar grunnløs innsigelse?

Er det så enkelt at en nabo kan filme at jeg kaster søppel i mørket og klage på at jeg kastet det utenfor og uten at jeg gjort det? Hvem har bevisbyrden og hvordan blir slike saker håndtert i forliksrådet?

Anonymous poster hash: 85a29...884

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 85a29...884
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Hva gjorde du med sekken etterpå? Glemte den der?

Jeg tok med meg den. 

Lenke til kommentar
Gjest 85a29...884
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Da får du bare påklage fakturaen, bevisbyrden ligger hos den som mener du skylder dem noe.
Det kan ikke gå til inkasso så lenge det er omstridt.

Merk: Jeg er ikke jurist. Ikke stol på mine råd.

Jeg var på vei til en venn som skulle ha sekken.

Det hadde vært fint om en jurist kan svare her eller om noen kan fortelle hvem jeg kan kontakte for å få løst saken her.

Holde det med at jeg skriver at jeg bestrider fakturaen eller må jeg forklare alt slik jeg har skrevet i hovedinnlegget?

Lenke til kommentar
Gjest 85a29...884
Herr Brun skrev (2 minutter siden):

Fristende å be deg hilse til Linda... 

Kort fortalt: Den som hevder å ha et krav må sannsynliggjøre kravet. Du får be dem sannsynliggjøre kravet. 

Jeg er ganske fersk på dette. Hva gjør jeg helt konkret?

Hvordan kan jeg be dem sannsynliggjøre kravet?

Kan jeg bare skrive til fakturautsender at "jeg bestrider kravet og ber dere sannsynliggjøre kravet"?

Holder dette?

Lenke til kommentar
Gjest 85a29...884 skrev (10 minutter siden):

Jeg er ganske fersk på dette. Hva gjør jeg helt konkret?

Hvordan kan jeg be dem sannsynliggjøre kravet?

Kan jeg bare skrive til fakturautsender at "jeg bestrider kravet og ber dere sannsynliggjøre kravet"?

Holder dette?

Det holder kanskje, men det mest fruktbare er vel å skrive "jeg har ikke etterlatt søppel utenfor søppelkassene, her er min forklaring på hvorfor jeg gikk forbi søppelrommet med en sekk". 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 85a29...884
Herr Brun skrev (20 minutter siden):

Det holder kanskje, men det mest fruktbare er vel å skrive "jeg har ikke etterlatt søppel utenfor søppelkassene, her er min forklaring på hvorfor jeg gikk forbi søppelrommet med en sekk". 

Tusen takk.

Jeg skriver "Jeg har ikke etterlatt søppel utenfor søppelkassene, men kastet søppel i søppelkassene. Etter at jeg kastet søppel, så dro jeg til en venn som fikk sekken. Dette er forklaringen på hvorfor jeg gikk forbi med en sekk. Derfor bestrider jeg kravet."

Det står ingenting om hvorfor jeg ble fakturert bortsett fra at de påstår at jeg kastet søppel utenfor søppelkassene. Det jeg skrev i HI var mine observasjoner. Jeg nevner sekken for sikkerhetsskyld.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Gjest a83bb...d54

Skriv at du føler deg krenka.

Krev at vedkommende som tister kommer frem som person eller du anmelder saken som trakasseringa av deg som fri person som har rett til å bære poser forby søppel kassa. 

Det nærmer seg spionasje........ 

Anonymous poster hash: a83bb...d54

Lenke til kommentar
Gjest 85a29...884

Hva skjer videre hvis sameiet tar saken videre etter at jeg har bestrid faktura?

Lenke til kommentar

Trådstarter har ikke forklaringsplikt. Sameiet har ikke politimyndighet og kan ikke dra igang et avhør.
Trådstarter kan/skal derimot kreve at sameiet begrunner kravet. At trådstarter har båret på en sekk er ikke grunnlag for noe som helst krav.

Jeg ville også bedt om en grundig spesifisert oversikt over utgiftene de mener du skal dekke. Jeg ville ikke akseptert noe beløp over 17,- (1 min søppelplukk og 4 min på å skrive kravet, basert på lønna til utlyst sommervikariat i Oslos renovasjonsetat).

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 3/24/2022 at 2:38 AM, Dragen said:

Trådstarter har ikke forklaringsplikt. Sameiet har ikke politimyndighet og kan ikke dra igang et avhør.
Trådstarter kan/skal derimot kreve at sameiet begrunner kravet.

Hvis man ønsker å maksimerer konflikten så er dette det en god start.

Normal folk bør heller vise forståelse for at feil kan skje, for at konklusjoner kan skje for fort, og vise støtte til styrets arbeid med å ta vare på bomiljøet. Gi så en forklaring på hva som faktisk har skjedd.

Lenke til kommentar

Det er ikke å "maksimere konflikten" når man beskytter sine egne rettigheter. Det er heller ikke å "vise støtte for styrets arbeid med å ta vare på bomiljøet" med å la styret kontrollere om man kan gå med sekk eller ikke. Man skal heller ikke vise forståelse for at styret begår "feil" ved å oppføre seg som et diktatur.

Og du skal være veldig forsiktig med å kalle folk unormale når de oppfører seg normalt. Det som derimot er unormalt er å akseptere å bli rævkjørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...