Gå til innhold

Leve Ukraina!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Samms said:

Tja, sanksjoner mot Russland er vel heller ikkje fastlagt i kontrakter...

Hjalp ikke med ditt svar, men med andre ord: la ham kreve hva han vil og vi sanksjonerer som vi vil.

Hvis han insisterer på rubler men får Euro, det verste han kan gjøre er å stenge kranen. Da får han hverken rubler eller euro, de 2 siste bankene innlemmes også i sanksjonene, det blir dyr strøm og varme i Europa og enda mindre import til Russland.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (13 minutter siden):

Kan Putin kreve at det betales i rubler? Er ikke sånt fastlagt i kontrakter?

Putin kan naturligvis kreve akkurat det han ønsker. Men det er opp til kjøperlandene om de godtar dette. Det er på samme måten som andre kontrakter, jeg fikk nettopp brev fra Telenor om at de har satt opp prisen – og det er opp til meg om jeg godtar dette eller velger meg en annen leverandør. 

Og forøvrig, Putin driter i kontrakter.

Lenke til kommentar
Samms skrev (12 minutter siden):

Tja, sanksjoner mot Russland er vel heller ikkje fastlagt i kontrakter...

Jeg har ikke sett noen juridisk uttalelse om dette. Hva skjer når oligarkene anlegger sak i USA? De har råd til de dyreste og beste advokatene.

Og deretter; kan Vesten bruke de beslaglagte pengene til å bygge opp Ukraina når krigen er over??

Lenke til kommentar
elysium74 skrev (3 timer siden):

Mektig imponert over ukraina, en måned inn i krigen. En krig som allerede er en slags mini 3 verdenskrig. Fra tsjetsjenia feks kjemper muslimene på ukrainas side og kristne på russlands. NATO gir nok mer enn bare defensive våpen, de deler antagelig også informasjon under bordet. Rekognoseringsflyene (RQ4B, RC135 i div varianter) er oppe langs grensa 24/7, for første gang så jeg AWACS på flightradar i går så det trappes stadig opp.

Russerne vil pøse på med materiell og menn, og slik det ser ut møte veggen i et effektivt, organisert forsvar med siste skrik av defensive systemer. Hviterussland vil bli tvunget med på russisk side. Ingen kan gi seg, snarere er det sannsynlig at det vil eskalere utover ukrainas grenser på et tidspunkt. Kanskje russerne ser etter en mulig utvei ved å involvere Polen og dermed NATO, for å deretter lyve på hjemmebane og si at de måtte gi seg mot overmakten? En usedvanlig bekymringsfull situasjon hvor det beste håpet er militærkupp mot putin, som høres farlig ut i seg selv.

Klimapolitikk og bygging av mere variabel fornybar energi blir en fjollete og akademisk avsporing i dagens situasjon. Dette er heller en tid for å fyre opp igjen alt som er stabil energiproduksjon, inklusive kullkraftverk, kjøpe køl fra australia om nødvendig.

Jeg tror ikke krigen skalerer utover Ukrainas grenser. Og jeg er helt sikker på at Russland vil knekke ryggen på denne krigen og bli sittende hjelpeløs igjen etter ei tid. Kina alene kan ikke redde Russlands økonomi. Det blir hungersnød i Russland etterhvert og det vil ikke være økonomi til å bygge opp Forsvaret som vil være redusert til skyggen av seg selv etter krigen. Jo lengre russerne blir i Ukraina jo meir forsvarsløs blir russerne. Til slutt er det bare atomvåpen russerne kan true med,men som alle nok forstår,vil aldri atomvåpen bli brukt av russerne pga at Russland som da først bruker atomvåpen vil bli øyeblikkelig utslettet fra jordens overflate. Dette vet russerne veldig godt. Hvis russerne bruker selv ett mindre taktisk atomvåpen mot uansett land på kloden vil det føre til at Moskva,Murmansk,St.Petersburg,Vladivodstock og alle litt større befolkningsområder i Russland blir utslettet og jevnet med jorden av allierte atomvåpen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (1 minutt siden):

Til slutt er det bare atomvåpen russerne kan true med,men som alle nok forstår,vil aldri atomvåpen bli brukt av russerne pga at Russland som da først bruker atomvåpen vil bli øyeblikkelig utslettet fra jordens overflate. Dette vet russerne veldig godt. 

Du forutsetter at Putin ikke er blitt helt gal, slik som Hitler var på sine siste dager. Det er ikke sikkert at noen kan stoppe Putin hvis han bestemmer seg for å ødelegge verden. Som de fleste er klar over, det var Hitlers ønske før han gå opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Per Magus said:

Og deretter; kan Vesten bruke de beslaglagte pengene til å bygge opp Ukraina når krigen er over??

Hvis man i det hele tatt kan forutsette noe regulært i denne saken så kan man tenke seg at Ukraina kan kreve erstatning fra Russland men krever også at de utenfor Russland frosne verdiene benyttes som pant.

Lenke til kommentar
trikola skrev (25 minutter siden):

Hvis man i det hele tatt kan forutsette noe regulært i denne saken så kan man tenke seg at Ukraina kan kreve erstatning fra Russland men krever også at de utenfor Russland frosne verdiene benyttes som pant.

Ja, det får man håpe. Men det er jo ikke beslaglagt fra "Russland", men fra privatpersoner (oligarker). Da spørs det om man i en amerikansk rettssal kan forsvare det å fritt forsyne seg med pengene. Vi får naturligvis tro dette, men jeg skulle gjerne sett noen jurister uttale seg, de har foreløpig vært fraværende.

Lenke til kommentar
Per Magus skrev (32 minutter siden):

Du forutsetter at Putin ikke er blitt helt gal, slik som Hitler var på sine siste dager. Det er ikke sikkert at noen kan stoppe Putin hvis han bestemmer seg for å ødelegge verden. Som de fleste er klar over, det var Hitlers ønske før han gå opp.

Det er nok ikke bare Putin som bestemmer om atomvåpnene skal brukes. Den avgjørelsen  må være enstemmig fra en gruppe på sikkert minst 10 personer. Hvis Putin er blitt helt gal,så er det likevel fortsatt 9 som ikke er blitt gal. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Per Magus said:

Ja, det får man håpe. Men det er jo ikke beslaglagt fra "Russland", men fra privatpersoner (oligarker). Da spørs det om man i en amerikansk rettssal kan forsvare det å fritt forsyne seg med pengene. Vi får naturligvis tro dette, men jeg skulle gjerne sett noen jurister uttale seg, de har foreløpig vært fraværende.

Joda - hvis jeg har forstått det riktig: også pengene på kontoer registrert på den russiske nasjonalbanken i utenlandske banker er frossen, ikke bare kontoer til oligarker.

Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (16 minutter siden):

Det er nok ikke bare Putin som bestemmer om atomvåpnene skal brukes. Den avgjørelsen  må være enstemmig fra en gruppe på sikkert minst 10 personer. Hvis Putin er blitt helt gal,så er det likevel fortsatt 9 som ikke er blitt gal. 

Jeg vet det er slik i USA. Trumps mulighet til å avfyre noe ble stoppet av militæret, men er du helt sikker på at det er slik i Russland?

• Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (12 minutter siden):

Joda - hvis jeg har forstått det riktig: også pengene på kontoer registrert på den russiske nasjonalbanken i utenlandske banker er frossen, ikke bare kontoer til oligarker.

Ja, det stemmer; men jeg tenker altså på de enorme verdiene som tilhører oligarkene; kan man bare forsyne seg med dem? 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Per Magus said:

Ja, det stemmer; men jeg tenker altså på de enorme verdiene som tilhører oligarkene; kan man bare forsyne seg med dem? 

Neppe - dersom man vil opptre ryddig.

Det er lovlig å være rik. At vesten har låst disse penger må ha sin bakgrunn i at man har en mistanke at pengene kommer fra noe ulovlig.

IMHO

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, trikola said:

Hjalp ikke med ditt svar, men med andre ord: la ham kreve hva han vil og vi sanksjonerer som vi vil.

Hvis han insisterer på rubler men får Euro, det verste han kan gjøre er å stenge kranen. Da får han hverken rubler eller euro, de 2 siste bankene innlemmes også i sanksjonene, det blir dyr strøm og varme i Europa og enda mindre import til Russland.

Riktig, vestlige land sanskjonerer som dei ynsker, Russland kan krevje betalt i Rubler for gass.

Og får dei ikkje betalt for gassen så blir gjerne krana stengt. Ingen Euro elle US dollar på Russland og dyr straum og varme i Europa. Det kan bli ein kald og mager haust i Europa og andre stader. Og sosial uro når folk er kalde og sultne.

I den grad gass kan transporterast til Kina er det mogeleg at Russland får betalt i Remibmri eller for den del det Kina måtte ha liggande av kontanter.

Lenke til kommentar
1 hour ago, ACYBN18O said:

Jeg tror ikke krigen skalerer utover Ukrainas grenser. Og jeg er helt sikker på at Russland vil knekke ryggen på denne krigen og bli sittende hjelpeløs igjen etter ei tid. Kina alene kan ikke redde Russlands økonomi. Det blir hungersnød i Russland etterhvert og det vil ikke være økonomi til å bygge opp Forsvaret som vil være redusert til skyggen av seg selv etter krigen. 

Hungersnød i Russland?

Ein av dei største eksportørane av kveite i verda? Med stor innenlands produksjon av kunstgjødsel?

Det er godt mogeleg at Russland knekker ryggen på denne krigen, haken er at det kan bli resultatet i resten av europa også.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Per Magus said:

Om penger og midler som no er sperra blir beslaglagt så er det slutten på US dollar som verdas reservevaluta. Då er risikoen for like stor for å få beslaglagt penger på konto i USA som i Kina...

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Samms said:

Hungersnød i Russland?

Ein av dei største eksportørane av kveite i verda? Med stor innenlands produksjon av kunstgjødsel?

Det er godt mogeleg at Russland knekker ryggen på denne krigen, haken er at det kan bli resultatet i resten av europa også.

Du vet at det har vært hungersnød i Russland før? Stikkord Nansen.

Det skjer lett at gjødselproduksjonen og innhøstingen svikter når maskinene mangler reservedeler, transporten/fordelingen svikter av samme grunn pluss 100 andre sanksjonsbetingede grunner.

Lenke til kommentar
Samms skrev (23 minutter siden):

Om penger og midler som no er sperra blir beslaglagt så er det slutten på US dollar som verdas reservevaluta. Då er risikoen for like stor for å få beslaglagt penger på konto i USA som i Kina...

Hvis du virkelig tror at det er samme rettssikkerhet i Kina og i USA, så har du et svært merkverdig syn på verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...